כל מה שרציתם לדעת על SEO (קידום אתרים אורגני)

בעולמות של שיווק דיגיטלי, מתייחס המונח SEO לביטוי Search Engine Optimization: ביצוע אופטימיזציה של אתר לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים, או במילים אחרות: קידום אתרים אורגני. המטרה של תהליך זה, היא לשפר את הנוכחות הדיגיטלית של המותג, עבור חיפושים רלוונטיים של גולשים שמשתמשים במנוע החיפוש, באמצעות השפעה על הדירוג של תוצאת החיפוש בגוגל, וכן של אופן ההצגה שלה בדפי התוצאות עצמן.

לא הבנתם כלום? מצויין.

זהו בדיוק המקום שיקח אתכם צעד אחר צעד בעולם ה – SEO ויעזור לכם להבין מה זה SEO, מי מבצע אותו, למה הוא טוב, מה הסיכונים הכרוכים בו, מה האלטרנטיבות שלו, אילו פרמטרים משפיעים על האיכות שלו ועוד.

אנחנו נקדים את המאוחר ונצהיר כבר עכשיו – מטרת המדריך הזה היא להשיב על השאלות הבאות:

  • מה זה SEO?
  • איך עובדים מנועי חיפוש?
  • למה כדאי לעשות SEO?
  • מה עושות חברות SEO?
  • האם יש סיכונים בביצוע SEO?
  • כמה זמן לוקח לעשות SEO?
  • מהן האלטרנטיבות ל SEO?
  • מתי לא כדאי להשקיע ב SEO?
  • אילו פקטורים מרכזיים משפיעים על ביצועי ה-SEO?
  • בעיות אפשריות בפרויקט SEO
  • SEO בעולם של ניסוי וטעיה של מנועי החיפוש

חשוב להדגיש: המדריך הזה תוכנן ונכתב כדי להפוך למדריך ענייני, אפקטיבי וקצר. אם אתם רוצים להעמיק בכל אחת מן הסוגיות שתעלנה כאן, אתם יותר ממוזמנים אל העמודים הבאים:

מדריכי קידום אתרים למתחילים – כנסו לכאן אם אתם ממש עושים את הצעדים הראשונים שלכם בתחום.

מדריכי קידום אתרים למתקדמים – כנסו לכאן אם כבר צברתם ניסיון מעשי ואתם רוצים להתמקצע ברמה גבוהה בתחום.

מילון מונחי SEO – למקרה שיש מושגים שלא נכסה כאן במדריך.

וכמובן, איך אפשר בלי,

קורס קידום אתרים מקצועי – שילמד אתכם כל מה שאתם צריכים לדעת על קידום אתרים בגוגל, מנוע החיפוש הגדול והמשמעותי בעולם.

טוב. בואו נתחיל.

 

מה זה SEO?

כאמור, SEO הם ראשי תיבות של המונח Search Engine Optimization. והמונח הזה, הוא מתייחס לכל אותן פעולות שהמטרה שלהן היא לשפר את הדרך שבה מוצג אתר מסויים, על כלל העמודים הרלוונטיים שלו, לשאילתות שונות שמבצעים גולשים במנוע החיפוש גוגל.

נהוג לחלק את עולם ה – SEO למספר תתי עולמות:

עולם התוכן – שעוסק בטיוב התוכן המוצג לגולש כך שיענה בצורה הטובה ביותר לכוונת החיפוש שלו. טיוב תוכן יכול להתבצע באמצעות העמקה שלו, שינוי הפורמט שלו, תצורת ההנגשה שלו, רמת העדכון שלו, השפה והטון שבהם התוכן מיוצר ועוד.

עולם האופטימיזציה בתוך האתר – כאן מדובר באוסף של פעולות שמטרתן להפוך את האתר לקריא יותר, נגיש יותר, בטוח יותר, מקורי יותר, וסמכותי יותר בעיני מנוע החיפוש.

עולם האופטימיזציה שמחוץ לאתר – כאן הכוונה היא לאוסף של פעולות שמטרתן שיפור הסמכות והמוניטין של המותג ברשת.

עולם הרשתות החברתיות – חיזוק הזהות של העומד מאחורי האתר באמצעות עיבוי המידע הקיים אודותיו ברשת, יכול בהחלט לסייע להגברת האמון במותג ובשיפור הדירוגים שלו במנוע החיפוש.

עולם חווית המשתמש – כאן ביצוע האופטימיזציה מתייחס למסע הלקוח באתר, כמות ההשבתות שהוא חווה, עד כמה חלקה הגלישה שלו באתר, עד כמה הניווט באתר הוא מוצלח, ברור ונהיר וכו׳.

 

איך עובדים מנועי חיפוש?

כדי להצליח ולהחזיר לגולשים שמחפשים אחר ביטוי כלשהו, לפעמים בפעם הראשונה מנקודת המבט של מנוע החיפוש, תוצאות איכותיות שממוינות לפי סדר יורד של רלוונטיות, וכל זה בפחות משניה, די ברור שמנועי החיפוש צריכים להחזיק בצד אינדקס, סוג של מאגר נתונים שמכיל העתקים של דפי האינטרנט ברשת.

כאשר גולשים מבצעים חיפוש, מנוע החיפוש לא מנסה למצוא את דפי האינטרנט הרלוונטיים ברשת האינטרנט, אלא במאגרי האינדקס שלו. שם השליפה היא מהירה, קלה ושפוטה, ומנוע החיפוש יכול להשתמש באוסף של טכניקות כדי לייעל אותה.

למה כל זה חשוב?

משום שכדי שמנוע החיפוש יחליט לדרג אתר שאתם מנהלים, הוא צריך ראשית להחליט שהוא מעוניין לשמור את האתר הזה באינדקס שלו. איך הוא מחליט? הוא שולח רכיבי תוכנה שנקראים זחלנים. אלו סורקים את הרשת, ומנסים לאתר עמודי אינטרנט חדשים או כאלו שחל בהם שינוי מאז הפעם האחרונה שבה ביקר בהם.

אם העמודים האלו נראים לו מעניינים, הוא עשוי לשמור אותם באינדקס.

לכן, אמנות ה – SEO לא מסתכמת רק ביכולת לייצר את הדירוג הטוב ביותר עבור ביטוי חיפוש נתון, אלא גם את היכולת לשכנע את מנוע החיפוש שהתוכן באתר הוא מקיף, רלוונטי ואיכותי, ברמה כזו ששווה יהיה לו להתאמץ ולשמור אותו באינדקס.

 

למה כדאי לעשות SEO?

לא מעט בעלי עסקים, עמותות, חברות, אמנים ועסקים לוקאליים, משקיעים לא מעט מאמץ ומשאבים ב – SEO במטרה להגדיל את תנועת הגולשים האורגנית אל עמודי האתר שלהם, וכפועל יוצר, להגדיל את כמות הפניות, הלידים והמכירות.

ל – SEO יש לא מעט יתרונות בהקשר הזה, שהופכים את ההשקעה בו לכדאית:

  • לרוב, גולשים שמגיעים אל אתר המותג באמצעות חיפוש אורגני הופכים להיות הלידים החמים ביותר. מדובר בגולשים שצריכים כאן ועכשיו את השירות שהמותג מציע, והם גם נוטים להביע במותג כזה אמון גדול יותר, אם הוא מופיע בצורה טבעית במנוע החיפוש, ולא באמצעות פרסום ממומן.
  • פירות ההשקעה של SEO מלווים את המותג גם אם נפסקת ההשקעה ב – SEO, וזאת בניגוד לאפיקים אחרים, שבהם מרגע שמופסקת הזרמת התקציב, החשיפה ללקוחות רלוונטים נפסקת מיידית גם היא.
  • ביצוע SEO משפר את הסמכות של המותג, ויותר גולשים נוטים להביע בו אמון.
    בעולם ה – SEO קשה יותר למתחרים להתנכל למותג, כפי שהם יכולים לעשות באמצעות הקלקות מזויפות על פרסומות של אותו מותג בקידום ממומן. הסיבה לכך היא שב SEO – הקלקה על תוצאת חיפוש לא עולה כסף ואפילו להפך, לחיצות מרובות עשויות לשפר את דירוגי האתר, שכן לחיצות מרובות מגדילות את ה-CTR.
  • באמצעות השקעה ב SEO מותגים יכולים לבנות נכס דיגיטלי של ממש, ולאחר מכן להשכיר אותו, למכור אותו, או למכור לידים שמתקבלים באמצעותו.
  • בתחומים מסויימים, גולשים כבר מזמן הפסיקו להביע אמון בפרסומות ממומנות, ונפנים ישירות אל תוצאות הקידום האורגני.
  • המחירים של קידום ממומן רק הולכים ומאמירים עם השנים, וזו הופכת להיות אלטרנטיבה פחות מוצלחת מקידום אורגני.
  • בניה נכונה של האתר באמצעות תהליך SEO סדור יכולה לסייע בקידום האתר במנועי חיפוש שונים.
  • בניה נכונה של האתר באמצעות תהליך SEO סדור יכולה לסייע בקידום האתר עבור ביטוי מפתח שונים ומגוונים, גם כאלו שלא ניתן עליהם הדגש בתחילת הדרך.

 

מה עושות חברות SEO?

חברות SEO מציעות כיום מגוון רחב של שירותים לקידום העסק בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים. להלן חלק מן השירותים האלו:

  • ביצוע ניתוח של סביבת התחרות והערכת הסיכוי להשתלב במנוע החיפוש עבור ביטויי חיפוש מבוקשים.
  • ביצוע מחקר מילות מפתח שמטרתו יצירת תוכנית קידום מותאמת לצרכי הלקוח.
  • גיבוש אסטרטגיית תוכן ארוכת טווח מבוססת על מחקר מילות מפתח.
  • בניית תוכנית קידום שכוללת אופטימיזציה טכנית, עיבוי והוספת תוכן, ובניית פרופיל קישורים ואזכורים למותג.
  • שיפור המוניטין של המותג ברשתות החברתיות לצרכי SEO.
  • ייעוץ נקודתי באשר ליכולת לקדם אתר נתון או מתן חוות דעת על תהליך קידום שכבר החל.
  • הפקת דוחות במטרה לשקף ללקוח את ההתקדמות של הפרויקט בדרך להשגת היעדים שלו בתחום ה – SEO.
  • ניתוח בעיות קיימות באתר וגיבוש המלצות לטיפול בהן.
  • סיוע למותג בהתכחשות לקישורים זדוניים שקיבל (Disavow).
  • שיפור מהירות האתר, האצת הטעינה של עמודי האתר, ושיפור חווית המשתמש.
  • סיוע בבניה נכונה של היררכיית האתר, בחירת מבנה נכון של כתובות אתר, וביצוע עדכונים טכניים, כולל טלאי אבטחת מידע, וגיבויים לאתר.

 

האם יש סיכונים בביצוע SEO?

בחלק מן המקרים, בעיקר על מנת להאיץ את תהליך הקידום של האתר בצורה אורגנית בדפי תוצאות החיפוש, נוטים מקדמים וחברות קידום לעשות שימוש בקיצורי דרך, על אף שאלו מנוגדים להנחיות הרשמיות של מנועי החיפוש, ובפרט גוגל.

במצב שבו ננקטות הפעולות האלו ברמה אגרסיבית מידי, עלול האתר לספוג ירידה חדה בדירוגים של ביטויי מפתח חשובים, פגיעה בתנועה האורגנית המגיעה לאתר, ובמקרים מסוימים אפילו בהסרה מן האינדקס של גוגל.

כמו כן, חשוב יהיה להבין כי אין מתכון בטוח להצלחה בפרויקט SEO. במקרים מסוימים, על אף שננקטות כלל הפעולות הנכונות על פי הספר, הפרויקט עלול שלא להתקדם בקצב הרצוי, בלי כל קשר לסביבת התחרות.

 

כמה זמן לוקח לעשות SEO?

ההגעה אל הישגים שיחזירו את ההשקעה ב SEO אורכת פרק זמן משתנה מפרויקט לפרויקט. פרק הזמן הדרוש להשגת היעדים תלוי בסביבת התחרות, בכמות המשאבים שעומדת לרשות החברה, בייחודיות התוכן שלה, ברמת הזמינות של אנשי המקצוע לטובת הפרויקט ועוד.

נהוג שבתחומים לא תחרותיים מתחילים לראות הישגים לאחר מספר חודשים של עבודה מאומצת, ובתחומים תחרותיים במיוחד יכול פרק הזמן הזה להגיע אף לשנים.

כשמגיע לקוח אלינו למשרד, אנחנו לרוב נעדכן אותו שהשנה הראשונה תהיה לטובת בניית המותג ויצירת נוכחות יפה והשנה השניה היא השנה שבה נגיע לדף ה-1 על מגוון ביטויים וכתוצאה מכך גם כמות הלידים תהפוך למשמעותית כך שכל יום יהיו כמה וכמה לידים. השנה השלישית היא השנה שבה האתר הופך למוביל בתחומו וכמות הלידים הופכות ל-3 ספרות ולעיתים גם 4 ספרות, כמובן תלוי תחום וביקוש.

 

מהן האלטרנטיבות ל SEO?

כאמור, SEO או קידום אורגני במנועי החיפוש הוא רק אחת השיטות באמצעותן יכולים מותגים להגיע אל קהלי יעד רלוונטיים. בפני מותגים עומדות, כמובן, אפשרויות נוספות, כמו פרסום ברשתות החברתיות, קידום ממומן בגוגל, שבו הם משלמים עבור כל הקלקה של גולש, פרסום יח״צ, פרסום בפלטפורמות להמלצות תוכן ועוד.

 

מתי לא כדאי להשקיע ב SEO?

לא תמיד ההשקעה ב SEO מחזירה את עצמה.

אל תשקיעו ב – SEO אם אתם נמצאים במצב:

  • שבו אין לכם די תקציב להתמודד עם סביבת התחרות.
  • העסק שלכם פועל באופן זמני וצפוי להיסגר בטווח של שנה או פחות.
  • התחום אליו נכנסתם מלא בכרישים אמיתיים, עם תקציבי עתק, ניסיון ומוניטין רב מאוד.
  • ההכנסות בתחום אינן יציבות או שהמרווחים לא מאפשרים להשקעה שלכם להיות רווחית.

 

אילו פקטורים מרכזיים משפיעים על ביצועי ה SEO?

מנועי החיפוש אינם מפרטים באופן ברור באילו פרמטרים הם עושים שימוש על מנת לדרג אתרים בדפי תוצאות החיפוש. יחד עם זאתֿ מפרסומים חלקיים של גוגל, וכן מניסיון רב שהצטבר בתעשיית ה – SEO, מקובל לחשוב כי מנועי החיפוש מעדיפים:

  • אתרים שנראים מהימנים יותר.
  • אתרים שמקבלים קישורים ממקורות סמכותיים.
  • אתרים עם תוכן איכותי, שלם, מלא ומקורי.
  • אתרים בטוחים לשימוש.
  • אתרים המותאמים לתצוגה ושימוש במכשירי מובייל.
  • אתרים המציעים ניווט קל, פשוט ונוח.
  • אתרים המונגשים לבעלי לקויות שונות.
  • אתרים עם מבנה תוכן ברור.
  • אתרים שמתחדשים בתוכן כל העת.
  • אתרים שניתן לסמוך על יוצרי התוכן שלהם.
  • אתרים שבנויים בצורה היררכית נכונה.
  • אתרים עם מעט תקלות טכניות.
  • אתרים המציעים זמינות גבוהה לגולשים.
  • אתרים המציעים זמני טעינה קצרים של עמודי האתר.
  • אתרים המכילים תוכן שאינו מפר זכויות יוצרים, אינו פוגעני, משוכפל או מועתק.

 

בעיות אפשריות בפרויקט SEO

כפי שציינו קודם לכן, פרויקט SEO אינו מתכון בטוח להצלחה.

לא מעט פרויקטים בתחום, חווים כישלון אל מול השקעה אדירה. אלו רק חלק מן הבעיות הנפוצות המאפיינות פרויקטים כאלו:

  • הפרויקט ביצע את כל מה שדרוש, אבל לאט יותר ובהיקף קטן יותר מן המתחרים.
  • הדומיין שרוף משום שנענש בעבר, או הפר את הנחיות מנועי החיפוש השונים.
  • סביבת התחרות השתנתה, וכך גם חיפושי הגולשים והרגלי הצריכה שלהם.
  • עדכונים באלגוריתם הדירוג של מנועי החיפוש לוקחים בחשבון פרמטרים שבהם הפרויקט חלש יותר.
  • תגובות לא איכותיות של גולשים שכבר הגיעו לבקר באתר, אם בעקבות מידע שהוצג בצורה לא טובה, ואם באמצעות שירות לקוי, או כשל תהליכי.
  • ניסוי וטעיה של מנועי החיפוש.

ויחד עם כל מה שנכתב, חשוב לזכור שלצד החשיבות שבהשקעה ב SEO ושיפור מדדי האתר, גם מנועי החיפוש עצמם מנסים מעת לעת לבצע שינויים באופן שבו הם מדרגים, מציגים ומסייעים לגולשים למצוא פרטי מידע הדרושים להם. כך שגם אם אתם עושים הכל נכון, לעיתים, אתם רק חלק מניסוי גדול יותר…

קחו הכל בקלות 🙂

SEO
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
תמונה של עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת עשהאל קידום אתרים, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

מרחק לחיצה: כל מה שצריך לדעת

היום אני רוצה לדבר על מושג חשוב בעולם של קידום אתרים, ואם ניחשתם נכון מן הכותרת, מדובר במושג שנקרא מרחק לחיצה. מרחק לחיצה מתייחס למספר

קורס קידום אתרים בגוגל (SEO)

קורס קידום אתרים בגוגל (SEO) פרקטיקה נטו! היי, שמי עשהאל דרייר וב-8 שנים האחרונות יצא לי ללמד SEO (איך לקדם אתרים בגוגל) כ-7,000 תלמידים שהפכו

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון