בניית היררכיה – המדריך המלא

היררכיה נכונה לא רק תאפשר סדר וארגון בתוך האתר שלכם ובתכנים שלכם אלא גם תקבע את הכח שאתם מחליטים לתת לכל עמוד ועמוד באתר, מה שיגרום לביטויים מסוימים להתקדם יותר מביטויים אחרים. אז איך בונים היררכיה נכונה? מה באמת קובע את ההיררכיה מהעיניים של גוגל? כל התשובות לשאלות בסרטון הבא!


יהיו שיגידו, שאי אפשר באמת להתחיל פוסט מדריך על היררכיה של אתרי אינטרנט בלי לעשות שימוש בפתגם ארמני עתיק. זאת בדיוק הסיבה שאני רוצה להזכיר לקהל הקוראים של הבלוג הזה את הפתגם הבא: "מדוד שבע פעמים, גזור פעם אחת".

בתהליך קידום אתרים יש המון המון פעולות שאנחנו יכולים לבצע ולהמשיך ולטייב אותן גם בהמשך. עדכנתם תבנית למטא טייטל באתר? אתם לא חייבים ללכת איתה לכל החיים. עיצבתם את האתר בצורה מקצועית? תמיד תוכלו להתחדש בעיצוב חדש. שמעתם על שירות אחסון חדש ואיכותי יותר? אתם מוזמנים תמיד לנסות ולשדרג את תשתיות האתר כך שתספקנה חויה טובה הרבה יותר לגולש. יש כמובן עוד לא מעט פעולות שגם אם ביצעתם אותן בעבר, תמיד תוכלו לחזור ולבצע אותן עם שדרוג קל, ולנסות ולראות האם התוצאות המתקבלות מייצרות לכם יתרון בהקשר הזה.

אלא שמבין אוסף הפעולות הגדול הזה של פרויקט קידום אתרים, היררכיה של אתר הרבה יותר קרובה לפתגם הארמני מאשר למטא טייטלים של האתר: עדיף לבנות היררכיה נכונה כמו שצריך פעם אחת, ולעדכן אותה רק אם באמת ביצעתם שגיאה נוראית ולא ראיתם נכון קדימה בעת התכנון שלה, שהתבצע בשלבים מוקדמים.

להיררכיה של האתר יש השפעה מכריעה על היכולת לקדם את האתר ולשפר את הנוכחות של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש. אז למה בכלל חשוב לעסוק בבניה נכונה של היררכיה לאתר? האם ישנה רק דרך אחת נכונה לייצג היררכיה באתר? מהם העקרונות שצריכים להנחות אותנו בבניה של היררכיה לאתר, ואיך בתכלס, בפועל, הדבר הזה קורה בשטח?

על שאלות אלו ועוד רבות אחרות, בפוסט הבא שלנו בנושא היררכיה של אתרי אינטרנט. מתחילים.

 

למה בכלל חשוב שתהיה היררכיה לאתר?

אם נכנסתם פעם, כשהייתם ילדים, לספריה העירונית, ודאי היכרתם בעובדה שהספרים בספריה היו מסודרים לפי ז'אנרים שונים, ובתוך כל ז'אנר, היו מסודרים הספרים לפי סדר הא"ב של שם המשפחה של מחבר הספר.

למה שמישהו ישקיע כל כך בסדר מופתי כזה? האם כל ספרן או ספרנית הם בהכרח אנשים עם בעיות קשות של OCD?

ובכן, כמובן שלא. סדר כזה מאפשר ללקוחות, כלומר הקוראים שעשו מנוי לשירותי הספריה, לאתר ספר שביקשו בקלות יחסית ובלי כל מאמץ.

באופן דומה, כך מסודרים גם אתרי אינטרנט.

אתרי אינטרנט מכילים קטגוריות ותתי קטגוריות, עולמות תוכן שונים, נושאים, תרפיטים וחיווים אחרים, שיאפשרו לקהל המשתמשים שלהם לאתר בקלות תוכן באתר.

אז כיצד היררכיה נכונה המוטמעת באתר יכולה לסייע במקרה הזה?

 

היררכיה יכולה לסייע לגולשים להתמצא באתר

כאשר גולש נכנס לאתר אינטרנט מסויים, עליו להבין כבר ברגעים הראשונים היכן הוא נמצא במפת האתר: במה האתר הזה עוסק? אילו נושאים בגדול מעסיקים את הגולשים באתר, ואיך מנווטים באתר ממקום למקום בקלות.

 

היררכיה יכולה לסייע למנוע החיפוש לאנדקס את האתר

חשוב יהיה לזכור שאת התוכן באתר צורכים אמנם הגולשים, אולם בנוסף אליהם, גם הזחלנים של מנועי החיפוש, שתפקידם לנסות ולאתר קטעי תוכן חדשים ולא מוכרים למנועי החיפוש ולהחליט האם הם ראויים לאינדוקס. כאשר אתר בנוי בצורה היררכית נכונה, יכולים מנועי החיפוש להתרשם אילו מן העמודים הם העמודים העיקריים, אלו עמודים הם נישתיים, ועד כמה מעוניין מנוע החיפוש להקצות משאבים לצורך איתור ואינדוקס עמודים חדשים באתר הזה.

 

היררכיה יכולה לסייע למנוע החיפוש להבין טוב יותר במה האתר עוסק

בואו ניקח, לדוגמא (ואנחנו נשתמש בדוגמה הזאת גם בהמשך) חנות נעלי ריצה. השתמשתי בעבר בדוגמה הזאת כבר מספר פעמים, משום שהיא ממחישה בעיני בצורה מובהקת כמה וכמה סוגיות הקשורות בקידום אתרים. בכל מקרה אנחנו בחנות נעלי ריצה, שמספקת נעלי ריצה לנשים, גברים וילדים, ובתוך כל קטגוריה כזו מופיעים מספר מותגים. זאת כמובן דרך אחת לייצר היררכיה באתר, ויש גם דרכים נוספות, אבל לא זו הפואנטה של הסעיף הזה. הפואנטה האמיתית היא שבאמצעות סקירת ההיררכיה יכול, למשל, מנוע החיפוש להתרשם שבאתר לא נמכרות נעלי בלט, או שלא נמכרות נעלי ריצה של מותג מסוים.

 

היררכיה נכונה יכול לסייע לדרג בצורה נכונה עמודי אתר עבור ביטויים

נמשיך עם הדוגמה הקודמת. כאשר גולש מחפש את הביטוי "נעלי ריצה" – למה הוא מתכוון? אנחנו לא בדיוק יודעים ולכן מפנים אותו לעמוד שיאפשר לו להעמיק את הבחירה שלו ולנווט לנעלי ריצה לנשים, נעלי ריצה לגברים ונעלי ריצה לילדים. לעומת זאת, נניח שהגולש היה מחפש את הביטוי "נעלי ריצה לגברים". האם יש טעם להפנות את הגולש לאותו עמוד שבו מוצעות לו שלוש האפשרויות האלו? ברור שאין טעם. במקרה כזה, אנחנו כבר מבינים שכוונת החיפוש של הגולש נוגעת לנעלי ריצה לגברים ולכן נפנה אותו ישירות לעמוד הזה בהיררכיה.

לכן, היררכיה היא כלי חזק מאוד בהתאמת עמודי האתר השונים לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש – בהתאם לכוונת החיפוש של הגולש.

 

כמה היררכיות שונות ניתן להטמיע באתר?

האם היררכיה נכונה היא תוצאה יחידנית עבור כל אתר ואתר? ממש לא. את אותו אתר ניתן לסדר בדרכים שונות של היררכיה וכולן תהיינה תקינות. למשל, במקרה שלנו, ברמת העל נוכל לחלק את הנעליים לנעלי נשים ונעלי גברים ובכל תת קטגוריה כזו לנעלי ריצה ונעלי יציאה, או בדיוק להפך, להתחיל מן החלוקה לנעלי ריצה ונעלי יצירה, ובתוך כל תת קטגוריה כזו לייצר עמודים עבור נעלי נשים ונעלי גברים.

איך יודעים באיזו היררכיה כדאי יהיה לבחור? התשובה לכך נחלקת לשתיים: מילות מפתח שמחפשים גולשים וחווית שימוש באתר.

בואו נצלול כדי להבין זאת.

מי שמחפש נעלי ריצה, בדרך כלל מבצע את המחקר שלו ובוחר נעליים לפי המותג שאליו הוא מתחבר, ולפי תכונות שונות של נעלי הריצה: האם הן נעליים ניטרליות או נעליים מתקנות, האם הדרופ שלהם גדול או מינמלי, האם הן מתאימות לריצות שטח או ריצות כביש וכו'.

רק לאחר מכן, כאשר מאותר הדגם הרצוי, מחפשים הגולשים באילו צבעים מגיע הדגם הזה ובאילו מידות הוא קיים במלאי.

זאת הסיבה, שסביר יהיה יותר למצוא חיפושים כמו: "נעלי ריצה מתקנות עם דרופ גדול" מאשר "נעלי ריצה מידה 38 בצבע צהוב". ברגע שמבינים היטב את מסע הלקוח, ממפים את החיפושים הנפוצים שמבצעים גולשים בפועל ומנסים לייצר היררכיה שתשרת את כוונת המשתמש, ניתן להגיע לתוצאה מוצלחת הרבה יותר בבניית היררכיה נכונה לאתר אינטרנט.

כך, במקרה שלנו, הצבעים והמידות יהיו רק תכונות, ואילו עמודי האב והבן יציגו נעליים לפי ביטויי החיפוש שהזכרנו.

 

איך בפועל מיושמת היררכיה באתר?

אחרי שהסכמנו שהיררכיה היא דבר מקסים שיכול לפתור לנו לא מעט בעיות ולסייע בקידום האתר, נשאלת השאלה: כיצד נראית היררכיה באתר, אבל באמת? בואו נחדד את השאלה: מה זאת אומרת אבל באמת? האם מה שרואים הגולשים ומה שרואים מנועי החיפוש הוא שונה?

ובכן, בהחלט כן.

לנו, בני האדם, יש יכולת לזהות שינויים עיצוביים קלים ולהסיק מהם מסקנות. במעבר על אתר אינטרנט, גם אם הוא לא בנוי בצורה טכנית נכונה, נוכל לזהות את הקטגוריות הראשיות ואת קטגוריות המשנה. מנועי החיפוש רואים, מבחינתם, בעיקר צבר של קישורים פנימיים שהם צריכים לנתח.

אז מהם הכלים הטכניים שעומדים לרשות בעלי אתרים כדי לייצר היררכיה באתר?

עמודי אב ועמודי בן

אחת הטכניקות שבהן נעשה שימוש על מנת לייצר היררכיה באתר היא להקים עמודי אב, ומהם לייצר מספר עמודי בן. ברמת ההיררכיה, עמודי האב יוצבו ברמת ההיררכיה העליונה ואילו עמודי הבן ברמת ההיררכיה המשנית.

תפריטים

התפריטים באר מסייעים למנוע החיפוש להבין טוב יותר את ההיררכיה באתר, בעיקר משום שהם מהווים כלי מרכזי שמסייע לגולשים לנווט בין חלקי האתר השונים. בכל הנוגע לעמודי אינטרנט, מנועי החיפוש קוראים אותם מלמעלה למטה, ולכן עמוד בתפריט שנמצא מוקדם יותר בעת סריקת האתר נחשב גם לראשי ועיקרי יותר.

מפת אתר

מפת אתר היא קובץ טקסטואלי שמסייע לבעל האתר לתאר את מבנה העמודים באתר עבור מנועי החיפוש השונים. תוספים שונים יוכלו לסייע לכם לנהל את מפת האתר בצורה דינמית, ולעדכן אותה בכל פעם שעמוד מתוסף לאתר או מוסר ממנו.

כותרות מטא

יש שעושים שימוש בכותרות המטא של האתר בקונבציות שמאפשרות ללמוד מהן על המיקום של העמוד הרלוונטי בהיררכיה של האתר.

קישורים פנימיים

קישורים פנימיים הם חלק מרכזי וחשוב בעיצוב ההיררכיה של האתר, והם מאפשרים לבצע דיפרנציאציה בין עמודים שונים באתר. חשוב יהיה במקרה הזה לבצע שימוש נכון בקישורים הפנימיים באתר, ולא לשבור רמות היררכיות שונות. כלומר, זה בסדר שתירצו להראות תכנים נוספים דומים לאלו שכבר מוצגים לגולש, אולם יש לעשות זאת לא באופן ישיר ששובר את רמות ההיררכיה באתר, אלא באמצעות הפניה לעמוד האב הרלוונטי.

פירורי לחם

מי מאיתנו שעושה שימוש בפירורי לחם באתר, אותו תפריט דינמי שמראה לגולש מהו מיקומו היחסי בעת הניווט באתר – יוכל ליהנות מהמחשת ההיררכיה של האתר למנועי החיפוש, גם באמצעות הכלי הזה.

מבנה כתובת ה – url

גם האופן שבו נבנה ה – url עבור עמודי האתר השונים יכול לשמש בהבנה נכונה יותר ומעמיקה יותר של ההיררכיה באתר, על ידי מנועי החיפוש השונים.

 

אם כבר היררכיה – מהם דפים יתומים ומתי הם יכולים לייצר נזק לאתר?

אי אפשר לדבר על היררכיה בלי להזכיר את המושג דפים יתומים, ולהסביר מדוע חשוב להתייחס אליהם בעת בניית היררכיה של אתר אינטרנט. ובכן, דפים יתומים הם עמודים באתר, שאין אליהם קישורים נכנסים. למעשה, גולש שנמצא בעמוד כלשהו באתר, לא יכול לעשות שימוש בקישורים והפניות המצויים באתר, כדי לנווט אל אותם דפים יתומים.

במקרים מסויימים, מדובר בכוונה תחילה של בעל האתר: ייתכן שהדפים היתומים הם דפי נחיתה שמהווים חלק מקפמיין, ואין לבעל האתר כל רצון שגולשים ינווטו אליו באופן עצמאי.

אולם ברוב המוחלט של המקרים, כאשר קיימים דפים יתומים באתר, הדבר אומר, לרוב, כי שלב התכנון של בניית ההיררכיה באתר לא בוצע כמו שצריך.

 

איך בונים היררכיה נכונה באתר?

בואו נדבר על כמה עקרונות, חוץ מנושא הדפים היתומים, שיסייעו לנו לבנות היררכיה טובה באתר. אני חוזר ומזכיר שניתן לייצג תכנים זהים באמצעות רמות היררכיות שונות. הכללים הבאים אמורים לסייע לכם להגיע אל התוצאה הטובה ביותר בעת בניה של היררכיה לאתר:

 

לכל עמוד אב צריכים להיות לפחות שני עמודי בן

כאשר אתם מפצלים קטגוריית אב, חשוב יהיה שתהיינה לה לפחות שתי תתי קטגוריות. אם הדבר הזה לא רואה, הרי שסביר יהיה להניח שניתן לוותר על קטגוריית האב. בואו נחזור לדוגמה שלנו: נניח לרגע שהחנות שלנו מתמקדת במכירת נעלי ריצה רק לגברים. במקרה כזה, בניית עמוד אב בשם נעלי ריצה ועמוד בן בשם נעלי ריצה לגברים היא מיותרת לחלוטין, אלא אם יש תוכניות עתידיות לשלב מוצרים גם לנשים ולילדים בתחום נעלי הריצה.

 

קשר בין עמודי שונים באותה רמת היררכיה

ודאו כי לשני עמודים שונים שנמצאים באותה רמת היררכיה יש מכנה משותף. במקרה שלנו, אם נעלי ריצה לנשים ונעלי ריצה לגברים מצויים שניהם תחת העמוד שנקרא נעלי ריצה, הרי שניתן להגיד שיש להם מכנה משותף כלשהו. לעומת זאת, לא נכון יהיה לפצל את עמוד נעלי הריצה, ולפתוח עבור עמוד בן בשם צור קשר.

 

גמישות והוספת פריטים נוספים להיררכיה

היררכיה נכונה היא היררכיה שמאפשר הוספה של קטגוריות ופריטים מבלי להשפיע באופן גורף על כלל העמודים באתר. תכננו את ההיררכיה בצורה כזאת שתתמוך בשינויים עתידיים מתבקשים.

 

לא להגזים ברמות ההיררכיה אבל גם לא לבנות היררכיה שטוחה מידי

נהוג יהיה לומר שיותר משלוש רמות היררכיה (ויש שיגידו יותר מארבע רמות היררכיה) הן מיותרות, ואת הרוב המוחלט של מבני האתרים ניתן לייצג בשלוש או ארבע רמות היררכיה שונות. חשוב יהיה להקפיד שלא לעשות שימוש נרחב מידי ברמות עומק של היררכיה משום שככל שאנחנו מתרחקים מעמוד הבית ברמת ההיררכיה, כך העמוד המדובר מקבל רמת התייחסות מופחתת ממנועי החיפוש בשל חשיבותו המופחתת.

מצד שני, אל תיבנו היררכיה שטוחה מידי שבה כלל העמודים באתר הם עמודי בן של עמוד הבית. בצורה כזאת, לא באמת תתקיים דיפרנציאציה בין העמודים באתר, ומנועי החיפוש לא ידעו אילו עמודים נכון יהיה להציג לגולש, עבור שאילתות חיפוש שונות.

 

לסיכום

היררכיה היא אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר להצלחה של כל פרויקט קידום אתרים. כאשר אתם נפנים לבנות היררכיה לאתר, חשוב יהיה שתשתמשו בה בתבונה, תתאימו אותה לצרכי הגולשים ולכוונת החיפוש שלהם, ותאפשרו לה להיות סקיילבילית וגמישה לשינויים עתידיים.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?
שיתוף ב whatsapp
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שיתוף ב whatsapp
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
חדש!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בתוכנה ובשיווק מ-2014, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק, קבוצת מקדמי האתרים הגדולה והמובילה בישראל! קישור אל פרופיל הפייסבוק של עשהאל. כתובת המייל של עשהאל: [email protected]

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

ביטויי זנב ארוך - המדריך המלא
ביטויי זנב ארוך – המדריך המלא

אין מקדם אתרים שלא מכיר את המושג "ביטוי זנב ארוך". לפי הגדרה אחת, ביטויי זנב ארוך הוא ביטוי המכיל מילת מפתח כלשהי בתוספת מספר מילים

נמאס לכם שהאתר שלכם איטי?
רוצים אתר מהיר?
תעברו לאחסון האתרים של קלאודוויז -
זה קלי קלות!
הטבה לגולשי האתר:
30% הנחה ל- 3 חודשים ראשונים!