חיפוש

קידום אתרים גדולים במיוחד – מה חשוב לדעת?

הפוסט הפעם הולך לעסוק בקידום אתרים שמכילים מאות אלפי או מליוני עמודים שונים.

עכשיו, אני כותב כאן לא מעט על קידום אתרים בהרבה מאוד היבטים: טכניים, לוגיים, עיצוביים, כאלו שקשורים בשיתופי פעולה, בזיהוי מגמות ועוד ועוד. אלא שכאשר מדברים על קידום אתרים גדולים במיוחד, צריך להבין שהתפיסה שלנו צריכה להשתנות בצורה מהותית.

בקידום אתרים גדולים במיוחד אנחנו צריכים לדעת להבדיל בין עיקר לטפל, כי אחרת נטבע בים של משימות לא חשובות, שתבזבזנה לנו לא מעט אנרגיה וכסף, ותהיינה חסרות תועלת בהיבט הזה של הקידום.

אנחנו גם צריכים לדעת להפעיל אנשים אחרים, לרתום אותם למשימת הקידום, לעקוב אחר הביצוע שלהם, להיות אדיבים אבל אסרטיביים כשצריך, בעיקר כי לבד קשה מאוד לבצע קידום של אתרים שמכילים כמות גדולה כל כך של עמודים.

אז בפוסט הזה אני רוצה לחרוג ממנהגי ובמקום לספק מידע מפורט והוראות הפעלה מה בדיוק צריך לבצע ואיך, לסקור דווקא סוגיות כלליות שקשורות בקידום אתרים גדולים במיוחד, ולהתעכב על מה שבאמת חשוב לקחת בחשבון.

מתחילים.

כישורים נדרשים

כשאנחנו מדברים על קידום אתרים קטנים יחסית, מקדם האתרים צריך להיות אדם טכני בעיקרו, עם ידע רחב בתחום של קידום האתרים, אבל במקביל הוא יכול להיות גם בן אדם סוציומט, כזה שלא יודע להסתדר בארגון גדול, לא מבין איך תהליכים באמת עובדים בארגון גדול כזה, לא יודע לזהות את מוקדי קבלת ההחלטות וכו'.

באתרים גדולים במיוחד הסיפור הוא לגמרי שונה.

בעולם שבו מקדם צריך לתעדף את הטיפול במליונים של עמודים, הוא חייב להיות קצת מהכל:

  • להבין את הביזנס
  • להיות פוליטיקאי טוב
  • להיות איש טכני
  • לדעת לנהל תקציב
  • להיות מומחה בניהול פרויקטים
  • להצליח להשיג תקציב
  • להיות מנהל מעולה של עובדים
  • ועוד

לכן, סוגיה מרכזית וחשובה שאתם צריכים לקחת בחשבון אם זכיתם לחתום על חוזה שבו אתם מציעים שירותי קידום עבור אתרים גדולים במיוחד, היא לבחור את האדם הנכון למקום הנכון.

בעוד שבקידום אתרים קטנים יחסית, שני מקדמים שונים יספקו, הרבה מאוד פעמים, תוצאות דומות למדי, הרי שבקידום אתרים עם מאות אלפים או מליונים של עמודים, לזהות של המקדם יש חשיבות עצומה להצלחת התהליך.

 

מיקור חוץ

עוד סוגיה שלא מעט ארגונים מתחבטים בה היא האם כדאי להעסיק את מקדמי האתרים In House כדי שיהיו לגמרי חלק מן הארגון, או לעשות שימוש בשירותי מיקור חוץ, ולהתקשר עם חברה שזו ההתמחות שלה.

לרוב, יעדיפו ארגונים שחברה חיצונית היא זאת שתספק את שירותי הקידום, בעיקר משום שלא מדובר בשירותי ליבה של הארגון, והתקשרות מול גורמי חוץ יכולה דווקא להפרות את הארגון בידע חיצוני ומנסיון של חברה חיצונית בעבודה מול ארגונים דומים אחרים.

כך או כך, לכל אחת מן האופציות האלו יש יתרונות וחסרונות, אבל זו בהחלט סוגיה שארגונים שמנהלים אתרים עם כמות גדולה מאוד של עמודים צריכים להתייחס אליה.

 

חלוקת תפקידים

במהלך קידום אתרים קטנים יחסית, למקדם מאוד ברור מה נמצא בתחום אחריותו: כמעט הכל.

באתרים כאלו, המקדם הוא גם הבונה ההיררכי של האתר, גם אחראי על אסטרטגיית התוכן, גם מבצע אופטימיזציה וגם פונה לעסקים משלימים כדי לעבות את פרופיל הקישורים של העסק.

מקדם כזה בדרך כלל יכול לפעול בלי הפרעות, במסגרת מה שסיכם מול מנהל האתר, לתעדף משימות כרצונו, ולקבוע לוחות זמנים ללא אילוצים נוספים.

כשמדברים על אתרים שמכילים הרבה מאוד מידע שפרוס על מילוני עמודים, המצב הוא שונה.

כאן, לא תהיה למקדם ברירה, אלא להפעיל את הביזנס עצמו.

למקדם קשה יהיה לקבוע אילו עמודים באתר הם רלוונטיים ואילו פחות, מה ניתן להסיר ומה ניתן לצמצם, אילו עמודים אפשר לאחד ואילו צריך להרחיב, מה נחשב לתוכן עדכני ומה נחשב לתוכן מיושן ועוד ועוד.

במקרים כאלו, חלוקת התפקידים תהיה הרבה יותר מעורפלת. המקדם כבר לא יכול להיות אחראי על הכל, מה שאומר שיש כאן צורך בהגדרה מאוד ברורה של חלוקת האחריות, בעיקר על מנת שדברים לא יפלו בין הכסאות.

 

זחילה ואינדוקס

כשמדברים על אתרים קטנים יחסית, אם העמודים השונים הרלוונטיים לאינדוקס זמינים לזחלנים של מנועי החיפוש, בדרך כלל לא תיווצר בעיה: בשלב זה או אחר, ולא מאוחר מידי, יגיעו הבוטים של מנועי החיפוש לעמודים החדשים, ויאנדקסו אותם.

כשמדברים, לעומת זאת, על אתרים גדולים במיוחד, הדברים עובדים מעט אחרת.

לעיתים, קצב הגילוי והאינדוקס של עמודים לא מצליח להדביק את קצב היצירה של עמודים חדשים באתר.

במצב דברים זה, הפער בין מה שקיים בפועל, ומה שמוכר למנועי החיפוש הולך וגדל עם הזמן.

האם זה אומר בהכרח שהמצב טוב בהקשר הזה? תלוי. השאלה היא אילו עמודים לא מצליחים להיות מאונדקסים על ידי מנוע החיפוש.

האם מדובר בעמודים חשובים ומרכזיים, שחשוב שמנוע החיפוש יכיר, או בעמודים נישתיים, שכמעט ולא מכילים תוכן שרלוונטי לחיפושים שמבצעים גולשים.

כדי להצליח ולטפל בסוגיה הזאת של אינדוקס עמודים, צריך לדעת לתעדף נכון את סריקת העמודים השונים.

בדרך כלל, נרצה שעמודי הקטגוריות המרכזיים והחשובים יאונדקסו בתדירות גבוהה.

חשוב לזכור: התעדוף שאנחנו מייצרים למנועי החיפוש באמצעות מפת האתר וקובץ ה – Robots.txt הוא בגדר המלצה בלבד למנועי החיפוש.

הם לא באמת חייבים לפעול על פי ההמלצה הזאת.

עם זאת, הניסיון מראה שעבור אתרים גדולים במיוחד, שימוש בתעדוף הזה עוזר לתעדף באופן איכותי יותר את תקציב הזחילה, ולכל הפחות לא מזיק.

 

הסרת עמודים מאינדוקס

אחד האלמנטים שמשפיעים על איכות הקידום של כמעט כל אתר, הוא שיעור עמודי התוכן הרזה באתר.

תוכן רזה הוא תוכן שלא מוסיף ערך מוסף אמיתי לגולש, ויכול לבוא לידי ביטוי בכמה וכמה צורות: תוכן משוכפל, עמודי תגיות וסינונים, תוכן בלי הרבה מלל, תוכן שלא מוסיף שום מידע חדש, ועוד.

לפעמים, כדי לקדם אתר, בטח ובטח אם הוא מכיל כמות גדולה מאוד של עמודים שונים, צריך דווקא להקטין את כמות העמודים השמורים באינדקס של מנוע החיפוש.

 

פרופיל הקישורים הפנימיים

כל מקדם אתרים יודע שבניית פרופיל קישורים פנימיים היא חשובה לקידום אתרים.

קישורים פנימיים מסייעים לגולשים לנווט בין עמודי האתר השונים, ועוזרים לבעל האתר לאותת למנועי החיפוש מיהם העמודים בעלי החשיבות באתר.

קישורים פנימיים משמשים גם את הזחלנים של מנועי החיפוש כדי לאתר עמודים חדשים שנוספים לאתר.

כל זה טוב ונחמד כשמדובר באתרים קטנים עם כמות סבירה של עמודים. מה עושים בתהליך קידום של אתרים עם מליוני עמודים? איך מאתרים הזדמנויות לבנות פרופיל קישורים פנימיים איכותי?

אז התשובה היא, שמנסים לבנות, לפחות ברמה התכנונית, היררכיית תוכן ברורה מאוד לאתר.

מרגע שקיימת היררכיה לוגית, ניתן לאתר את אותם עמודי על שצריכים לקבל את הכוח המשמעותי ביותר באתר.

לאחר מכן, חייבים לחלק את איתור העמודים הרלוונטיים מהם יצאו קישורים פנימיים לאתרי הקטגוריות בין מחלקות שונות בארגון, בין היתר, כדי שהן תאתרנה את העמודים המקצועיים הרלוונטיים ביותר ליצירת הקישורים האלה.

 

חיפושים ישירים על שם המותג

אתרים המכילים הרבה מאוד עמודים משתייכים, לרוב, למותגים גדולים וחזקים. מותגים כאלו, זוכים בדרך כלל לכמות גדולה של חיפושים ישירים על שם המותג. מה ניתן לעשות עם העובדה הזאת? לא מעט.

גופים שעומדים מאחורי אתרים גדולים במיוחד יכולים לעשות שימוש במידע שמתקבל מחיפושים המכילים את שם המותג, כדי ללמוד על איך המותג הזה נתפס בעיני הגולשים. הרבה מאוד פעמים, גולשים מכירים רק חלק מן השירותים שמציע המותג, וחיפושים ישירים על אותו שם מותג, יחד עם המידע על העמודים בהם ביקרו הגולשים הרלוונטיים האלו, יכולים ללמד לא מעט על איך המותג נתפס בשוק.

זאת גם ההזדמנות של הארגון לאתר את הפערים בין תפיסת המותג למה שהמותג יכול לספק בפועל לקהל הלקוחות שלו, ולהשלים את הפער הזה באמצעות ערוצי פרסום משלימים.

 

קניבליזציה של מילות מפתח

כתבתי כבר בעבר על תופעת הקניבליזציה של מילות מפתח, תופעה שבגללה לעיתים עבור חיפוש שמבצעים גולשים במנוע החיפוש מוצגים מספר עמודים רלוונטים מן האתר.

לתופעה הזאת יש היבטים שליליים וחיוביים, ולא נדון בהם עכשיו, אבל נציין שבאתרים גדולים במיוחד, התופעה הזאת אמורה להיות פופולרית במיוחד.

הסיבה לכך היא שעם הזמן, נוצרים עוד ועוד נושאים שההשקה ביניהם הולכת ונעשית משמעותית יותר, וגוגל או מנועי חיפוש אחרים עלולים להיות מבולבלים לעיתים עבור חיפושים שכוונת החיפוש שלהם לא מאוד ברורה, ולהציג מספר עמודים בתוצאות החיפוש עבור ביטוי חיפוש יחיד.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם את התופעה (אם רוצים)? בין היתר, להתחיל תהליך של איחוד עמודים, וגם תהליך הפוך: סגרגציה של עולמות התוכן באתר באמצעות קישורים פנימיים. סגרגציה כזאת אומרת, למעשה, שקישורים פנימיים בתוך האתר צריכים להיות תחומים בנושא מסוים, ואז ניתן להשיג באתר מעין חציצה בין תחומים שונים שנבדלים זה מזה.

 

תוכן ירוק עד

תוכן ירוק עד הוא מושג המתייחס לתוכן שלרוב נשאר עדכני ולא מושפע ממגמות שינויים ועדכונים בשוק.

דוגמאות לתוכן ירוק עד יכולות להיות הוכחות של משפט פיתגורס, עצות לחיסכון פיננסי, טיפים להרזיה, כללים לביצוע לפני ריצה ועוד.

מה הקשר בין תוכן ירוק עד וקידום אתרים גדולים? ובכן, קשר הדוק ביותר. בכל אתר קיים תוכן שמתיישן ומתבלה עם הזמן. תוכן כזה צריך לחדש, לעדכן, ולנטר באופן שוטף.

ככל שקיים באתר גדול כזה יותר תוכן ירוק עד, כך קטנה הפעילות שצריכים לעשות בעלי האתר כדי לעדכן את התוכן הקיים. כאשר מדובר באתרים שיש בהם מאות אלפים או מליונים של עמודים, מדובר, כמובן, בחיסכון משמעותי בתהליך הקידום של האתר.

 

חיפושים פנימיים

מנגנון חשוב שיש לשים אליו לב וצריך להיות חלק אינטגרלי מכל תהליך קידום של אתר גדול במיוחד, הוא מנגנון החיפושים הפנימיים באתר. ניתוח אינטנסיבי של חיפושים פנימיים בתוך האתר יכול ללמד לא מעט על הצורך בהקמת עמודי תוכן נוספים באתר, על קשיים בניווט של גולשים באתר, על חוסר בהירות באשר למבנה האתר ועוד.

טיפול באוסף הנושאים האלו עשוי לשפר בצורה משמעותית את חווית המשתמש באתר ומכאן גם לסייע לתהליך הקידום של אתרים גדולים במיוחד.

האתר שלי אינו גדול במיוחד, אך עדיין, בכדי להקל על הגולשים, יש מנוע חיפוש בו אפשר למצוא עמודים באתר שלי בקלות:

מנוע חיפוש

 

פיקוח על ניהול תהליך של קידום אתר גדול

כשמקדמים אתרים קטנים באופן יחסי, קל מאוד לרדת לפרטים. עמוד מחזיר שגיאת 404? צריך לבצע הפניה מתאימה.

עמוד אחר מכיל כותרות לא מטוייבות? אתם על זה ומטפלים בזה בתוך דקות ספורות (הנה מדריך בנושא כותרות).

לא זה המצב, כמובן, בקידום של אתרים שמכילים כמות מאוד גדולה של עמודים. בתהליך קידום כזה צריך אמנם לרדת לפרטים הקטנים, אולם רק כאשר זה נדרש. האומנות האמיתית היא לזהות, בעצם, מתי זה קורה.

קידום אתרים גדולים במיוחד – מה חשוב לדעת_
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים