חיפוש

קניבליזציה של מילות מפתח

השם המפוצץ והציורי משהו הזה, מתאר סיטואציה שבה מספר עמודים שונים באתר מדורגים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, או גרוע מכך – שדף שלא התכוונו מוצג עבור שאילתה מסויימת למרות שהתכוונו שדף אחר יהיה מדורג על אותה מילת מפתח. לרוב, זהו מצב שנרצה להמנע ממנו. בעולם אידיאלי, כל מילת מפתח אמורה להפנות את הגולש לעמוד אחד ויחיד באתר שלנו. אז מה הבעיות בסיטואציה בה מתרחשת קניבליזציה של מילת מפתח, ואיך בדיוק מתקנים זאת? הכל במאמר הבא. דוגמא לקניבליזציה:

 

דוגמא לקניבליזציה

5 בעיות שעלולות להיווצר כתוצאה מקניבליזציה של מילות מפתח

פחות הקלקות

בסופו של יום, מה שמעניין אותנו לכשמדובר בדירוג האתר שלנו במנועי החיפוש הוא מספר ההקלקות עצמן (CTR). זאת, משום שמספר ההקלות מייצג למעשה את מספר הביקורים שביצעו גולשים באתר שלנו. במצב שבו מתרחשת קניבליזציה של מילות מפתח מספר ההקלקות לאתר שאנחנו מנהלים צפוי להיות קטן משמעותית.

 

פחות המרות

זוהי תוצאה ישירה של הסעיף הקודם. לכשיש פחות הקלקות, יש גם פחות המרות. המרות הן הלב הפועם של העסק. בלי המרות, לא נוכל לקדם את הגולש במורד המשפך השיווקי ולהשיג את התוצאות העסקיות שהיינו רוצים להשיג.

 

פגיעה בסמכות

כאשר אתר מציג מספר תוצאות שונות לגולש בעבור מילת מפתח, יש בכך משום פגיעה בסמכות שמשדר האתר. תצורת הצגה זאת עלולה להתפרש כחוסר החלטיות של מנוע החיפוש באשר להתאמת האתר לשאילתא שביצע הגולש.

 

פגיעה בדירוגים

ההנחה הרווחת היא שכאשר גוגל מתלבט איזה מן העמודים באתר מסויים יש להציג לשאילתת גולש, הוא לא ימהר לדרג עמודים אלה במקומות גבוהים עבור אותן מילות מפתח.

 

פגיעה במאמצי האופטימיזציה

הרבה מן המאמצים המושקעים בקידום של אתר במנועי החיפוש מתרכזים בתהליך האופטימיזציה של עמודים באתר. כאשר מתרחש מצב בו מספר עמודים מדורגים עבור מילת מפתח אחת, האופטימיזציה הופכת לקשה ומסובכת יותר. במצב זה, נצטרך להשקיע יותר משאבים כדי לתעדף עמוד אחד על פני השני לצורך הצגה במנועי החיפוש.

 

3 סיבות אפשריות לקניבליזציה של מילות מפתח

ישנן לא מעט סיבות שיכולות לגרום למנוע חיפוש להציג עמודים שונים בתוצאות החיפוש עבור מילת מפתח זהה. הנה חלק מן הסיבות:

 

קישורים חיצוניים המפנים לעמוד הלא נכון

אם העמוד שאותו אתם לא מעוניינים באמת לדרג עבור מילת מפתח מסויימת מקבל קישורים חיצוניים סמכותיים ורלוונטיים עבור ביטוי מפתח מסויים, בהחלט ייתכן שהעמודים הלא רלוונטים הללו יתחילו להיות מדורגים עבור אותה מילה.

 

קישורים פנימיים המפנים לעמוד הלא נכון

גם עבודת קישורים פנימיים לא נכונה עלולה ליצור קניבליזציה של מילות מפתח. במצב בו נבנו במשך שנים תכנים פנימיים באתר אשר מפנים עבור אותו נושא את הגולש לעמודים שונים, יכולה להיווצר בעיה כזאת.

 

רמות שונות של אופטימיזציה

אם, למשל, העמוד שלא אמור באמת להיות מדורג על ביטויי המפתח מכיל טייטלים ותיאורים טובים ומוצלחים יותר, התמונות שבו מכווצות ותגיות ה- ALT מסבירות היטב את מה שימצא הגולש בעמוד, ולעומת זאת בעמוד שאכן אמור להיות מדורג לא מבוצעות פעולות כאלו, הדבר יכול להוביל עד מהרה לקניבליזציה של מילת המפתח הספיציפית.

 

4 פתרונות אפשריים

ניתן, ואף רצוי, להשקיע מאמץ על מנת לפתור את הבעיה של הצגת עמודים שונים באתר עבור ביטוי חיפוש זהה. הנה חלק מן הפעולות שניתן ורצוי לבצע:

 

קישורים חיצוניים

הפניית קישורים חיצוניים עם טקסט העוגן הרלוונטי אל העמוד שאותו רוצים לדרג. גם כאן הקפידו על כל הכללים באשר לניהול פרופיל קישורים חיצוניים איכותי, ובפרט: הקפידו על פרופיל אנקורים איכותי, שלבו מקורות סמכותיים ורלוונטים לקישורים המתקבלים, בצעו את בניית פרופיל הקישורים בתדירות המתאימה לנישה, ועוד.

 

קישורים פנימיים

עיברו על הקישורים הפנימיים הרלוונטיים באתר ותקנו אותם. הפנו את הקישורים הללו אל העמוד הרלוונטי שברצונכם לקדם על ביטוי המפתח הספיציפי שבו אתם עוסקים, ניתן להשתמש בפלאגין Broken links ולחסוך זמן רב.

 

אופטימיזציה

בצעו אופטימיזציה לתוכן בעמוד שבו אתם רוצים לקדם. במקביל, בצעו דה-אופטימיזציה (כלומר, שנמכו את רמת האופטימיזציה) בעמוד אותו אינכם רוצים לקדם עבור ביטוי המפתח הרלוונטי.

 

תוכן

העשירו את העמוד באתר שאותו אתם רוצים לדרג גבוה בעבור ביטוי החיפוש בתוכן רלוונטי. צרו טקסטים משמעותיים ובנפח גבוה, הוסיפו תמונות וסרטונים ועדכנו את המידע בעמוד באופן תדיר.

 

4 פתרונות נוספים למקרה ש4 הפתרונות לעיל לא עזרו

אוקיי, אין טעם להילחץ. יש עוד כמה כלים בארסנל שלנו. הנה חלק מהם:

 

הסרת העמוד הסורר מהאינדקס

תוכלו לבקש להסיר עמוד סורר שמדורג יפה על ביטוי מפתח שכלל לא התכוונתם שידורג עליו, מהאינדקס של גוגל בעזרת הלינק הבא. אם הבקשה הזאת תתבצע, לא תמשיכו לסבול מן הבעיה שמטרידה אתכם כל כך: קניבליזציה של ביטוי המפתח הזה.

 

שינוי כתובת ה- url של העמוד הסורר

אם תשנו את כתובת ה- url של העמוד הסורר מבלי לבצע הפניה מסודרת, הדבר יאותת לגוגל עם הזמן, שהעמוד הזה באינדוקס הנוכחי שלו, כבר אינו רלוונטי לגולש.

 

הפניה רגילה בקישור היוצא מתוך טקסט

כן, זה עד כדי כך פשוט. שלבו בעמוד הסורר קישור טקסטואלי אל העמוד הרלוונטי ובקשו מן הגולשים לעבור אליו. ייתכן שעם הזמן גם גוגל יבין מי משני העמודים הוא רלוונטי יותר עבור ביטויי המפתח של שאילתת הגולש.

 

הפניית 301

ביצוע הפניית 301 מן העמוד הסורר לעמוד הרלוונטי תסייע לכם אמנם להשיג את מטרתכם: הפניית כלל הגולשים אל העמוד שאכן רלוונטי אליהם, אולם היא למעשה תבטל את קיומו של העמוד הסורר (שאולי אתם זקוקים לו לצרכים אחרים). לכן, כדאי להשתמש באפשרות זאת כמוצא אחרון.

 

לסיכום

קניבליזציה של מילות מפתח היא תופעה לא רצויה שיש לה השלכות על דירוגים, מספר הכניסות של גולשים לאתר, הסמכות שמקרין האתר, שיעור ההמרות והיכולת לבצע אופטימיזציה באתר. קניבליזציה כזאת מתרחשת הודות למספר גורמים, ובהם קישורים חיצוניים ופנימיים, אופטימיזציה לא נכונה לאתר, ובעיות טכניות שונות. ישנן מספר דרכים להתגבר על הבעיה הזאת, כאשר חלק מהן מגיע עם תג מחיר: ביצוע דהאופטימיזציה לעמודים באתר, הסרתם מהאינדקס או ביצוע מעקף שלהם.

המושג קניבליזציה של מילות מפתח מתאר סיטואציה שבה מספר עמודים שונים באתר מדורגים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, או לחלופין, שדף שלא התכוונו מוצג עבור שאילתה מסויימת למרות שהתכוונו שדף אחר יהיה מדורג על אותה מילת מפתח.

קניבליזציה של מילות מפתח מתרחשת כאשר ישנם פערי אופטימיזציה בין עמודים שונים באתר.

כאשר קניבליזציה של מילות מפתח מתרחשת לא במקום הראשון והשני בתוצאות החיפוש, היא עלולה לגרום לפגיעה בסמכות האתר, לפגיעה בטראפיק האורגני, וכן לפגיעה בהמרות.

יש לא מעט פעולות בהן תוכלו לנקוט כדי לטפל בקניבליזציה של מילות מפתח. היכנסו כעת למאמר השלם ותקבלו פירוט מלא על דרכי הטיפול.

קניבליזציה של מילות מפתח
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים