אם אתם נחשבים לקוראים אדוקים של התכנים באתר שלי (ואם לא, אני ממש ממליץ לכם להתחיל לעשות זאת ממש עכשיו), ודאי ראיתם שאני מתייחס לא אחת למושג E-A-T: ראשי התיבות של
Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness – או בעברית צחה – מומחיות, סמכות ומהימנות.
תזכורת קצרה: כחלק מן הגילויים שמפרסמת גוגל מעת לעת, על התצורה שבה מנוע החיפוש שלה עובד, ועל העקרונות שמנחים אותה בדירוג תוצאות החיפוש עבור שאילתות שונות שמבצעים הגולשים, שיתפה גוגל כי באופן עקרוני, היא מנסה לייצר תוצאות חיפוש שמציגות לגולש מידע רלוונטי, בין היתר בהסתמך על שלושת המדדים הנ"ל.
המטרה של גוגל היא אחת: לייצר תוצאות בטוחות לגולשים שעושים שימוש במנוע החיפוש שלה. גוגל לא הייתה רוצה שגולשים שמחפשים מידע, יופנו על ידה לאתרים מפוקפקים, לא אמינים, כאלו שיוכלו לגרום נזק כלכלי, בריאותי או נזק שקשור בחיי אדם. לצד הערכים הבסיסיים שקשורים בהגינות ושמירה עלינו הגולשים, גוגל מתנהלת כך משום שהיא לא רוצה שנאבד כגולשים את האמון שלנו במנוע החיפוש שלה. אחרי הכל, גוגל היא עסק, שמכניס ממנוע החיפוש הזה לא מעט כסף, רק בזכות העובדה שהגולשים סומכים עליו, שיפנה אותם לתוצאות הרלוונטיות ביותר.
למאמר מקיף שכתבתי על E-A-T לחצו כאן.
אות חדשה נוספת לעקרונות של גוגל, האות E
ב – 15 בדצמבר 2022, שיתפה גוגל את הקהילה בעובדה, שהיא מוסיפה אל שלושת עולמות התוכן שהנחו אותה בדירוג תוצאות החיפוש, עולם תוכן נוסף, שמסומן באות E: Experience. מה הרעיון מאחורי השינוי הזה? הרעיון הוא לשלב לצד עולמות התוכן של מומחיות, סמכות ומהימנות, גם את הניסיון שצבר יוצר התוכן באתר אליו תפננה תוצאות החיפוש.
בעקבות כך, גוגל מעדכנת את ההנחיות שלה לבודקים האנושיים, שמטרתם לתקף את איכות אלגוריתם הדירוג שלה.
אז מה, בעצם, ההבדל בין ניסיון למומחיות? בואו נדגים זאת באמצעות דוגמה שגוגל בעצמה מספקת.
נניח שאתם מעוניינים למלא טופס על מנת לקבל החזר מס שמגיע לכם. בחיפוש אחר יועץ מס להחזר מס, ככל הנראה תירצו לקבל תוצאות חיפוש שתפננה אתכם למומחה בתחומו, שצבר מוניטין בעולם החזרי המס.
לעומת זאת, אם מה שאתם מחפשים הוא תוכנה שתסייע לכם בניהול החזרי מס – אתם זקוקים למידע שונה במהות שלו: כאן תירצו ודאי לקבל מידע הכולל חוות דעת מניסיון על שימוש בתוכנות כאלו ואחרות, המלצות או דיסהמלצות על תוכנות מסוימות, על יתרונות וחסרונות של שימוש בתוכנה מתוך ניסיון אישי של אדם שנמצא בסיטואציה דומה לשלכם.
אז רגע, מה בדיוק צריך לעשות שונה מעכשיו?
כדי להתאים את עצמנו לעדכון הגישה הזה של גוגל (שבינינו, הוא לא מאוד מפתיע – רק הופך הנחות יסוד למשהו רשמי), אנחנו נבצע 2 פעולות מרכזיות:
הראשונה – נעדכן את מחקר מילות המפתח שלנו, ונמפה ביטוי חיפוש שכוונת החיפוש שמאחוריהם מעידה על בקשה למידע הנובע מניסיון אישי של יוצר המידע.
השניה – נייצר תוכן כזה או נדאג שתוכן שכבר קיים אצלנו באתר, מכיל את מרכיב הניסיון.
רוצים דוגמאות, הלכה למעשה? בבקשה.
בעולם המוצרים – חשוב יהיה לכתוב לא רק על התכונות של המוצר, ועל היתרונות והחסרונות שלו, אלא גם על חווית ההתנסות שבו. אגב, התוכן לא חייב להיות כתוב. אם תצלמו סרטון איכותי שמראה איך אתם פותחים את המוצר ומשתמשים בו – סביר להניח שגוגל יאהב את זה אפילו יותר.
בעולם השירותים – ספרו לגולשים מה הרגשתם כשקיבלתם את השירות. ממה הייתם מרוצים וממה מרוצים פחות. האם הייתם שוקלים לרכוש את השירות הזה בשנית? האם הייתם ממליצים עליו לחבר קרוב? במה עזר לכם השירות? ממה התאכזבתם?
בעולם המקומות – כתבו על חווית השהייה שלכם במקום מסוים. זאת יכולה להיות מסעדה, אתר תיירות, מלון, מוזיאון, תערוכה ובעצם כל חוויה שמותנית בהגעה פיזית של אדם למיקום גאוגרפי נתון.
בעולם השיטות והמתודולוגיות – ספרו כיצד שיטה שאימצם שינתה את חייכם. השתמשו בדוגמאות מחיי היום יום כדי לתאר תהליכים, שינויים שהחלתם על החיים שלכם, שיטות עבודה חדשות שהכנסתם לעסק או לחיים הפרטיים, תמורות ישירות שהצלחתם לייצר, מחירים ששלמתם בעקבות הכנסת המתודות החדשות לחיים שלכם, ועוד.
הרשימה הזאת יכולה עוד להתארך ולהתארך, אבל אני מניח שהמסר ברור. כדי להתאים את עצמכם לעולם החיפוש החדש, חשוב שתייצרו תוכן עבור גולשים, גם כאשר הם מחפשים מומחיות בתחום, וגם כאשר הם מחפשים ניסיון בתחום. אגב, שני התחומים האלו לא חייבים להיות משיקים.
בהצלחה.