חיפוש

ביטויי זנב ארוך – המדריך המלא

אין מקדם אתרים שלא מכיר את המושג "ביטוי זנב ארוך". לפי הגדרה אחת, ביטויי זנב ארוך הוא ביטוי המכיל מילת מפתח כלשהי בתוספת מספר מילים נוספות הצמודות אליה מלפנים או מאחור. לפי הגדרה זו, ביטוי המכיל מילה או שתיים הוא ביטוי כללי, בעוד שביטוי המכיל שלוש, ארבע או יותר מילים הוא ביטויי זנב ארוך. הגדרה אחרת, אליה אני באופן אישי מתחבר יותר, מתייחסת לספציפיות ולמיקוד כוונת הגולש בחיפוש. לפי הגדרה זו, ככל שהחיפוש הוא כללי יותר, ושניתן לפרש את הכוונה שמאחוריו במספר רב של דרכים, ככל שמתן מענה מדויק לכוונת החיפוש הוא קשה יותר – כך יחשב הביטוי לביטוי כללי. לעומת זאת, ככל שהחיפוש מתייחס לפינה מאוד ספציפית, לנישה מאוד ייחודית, וברור מן החיפוש מה מצפה הגולש לקבל כמענה – כך יחשב הביטוי לביטוי זנב ארוך.

הגדרה שלישית לביטויי זנב ארוך מתייחסת למספר החיפושים החודשי הממוצע על ביטוי החיפוש. בגדול, ניתן יהיה לומר שביטויים כלליים הם פופולריים הרבה יותר מביטויי זנב ארוך, שכמות החיפושים שלהם היא קטנה.

בחלק גדול מן הנישות, למרות שמספר החיפושים הספציפי על כל ביטויי זנב ארוך הוא מצומצם, הכמות הגדולה של ביטויי החיפוש האלו הופכת את המיקוד בהם לכדאי. באותן נישות, כמות החיפושים הכוללת של ביטויי זנב ארוך יכולה לעלות על הכמות הכוללת של החיפושים של שני שלושה הביטויים הכלליים המרכזיים בתחום. זאת בדיוק המוטיבציה שלנו למאמר הזה.

מתי אסטרטגיית המיקוד בביטויי זנב ארוך היא נכונה?

נשאלת, אם כן, השאלה: האם מיקוד בביטויי זנב ארוך הוא אסטרטגיה נכונה בקידום אתרים? התשובה היא כמובן מורכבת ותלויה בצרכים של בית העסק, בקהל הלקוחות שלו, בסביבת התחרות, בסוג השירותים או המוצרים שהוא מוכר, ועוד.

כדי להבין מתי ביטויי זנב ארוך הם כלי רלוונטי למימוש בפרויקט קידום אתרים, אנסה להדגים מתי מיקוד בביטויי זנב ארוך יכול להועיל לבית העסק. אז הנה סוגי העסקים שירצו בסבירות גבוהה, למקד את מאמצי השיווק שלהם בביטוי זנב ארוך:

 

בית העסק מפעיל מכירות אוטומטיות אונליין

כאשר בית העסק מתפעל מערך מכירות כולל בצורה אוטומטית, ומעוניין למקסם את המכירות שלו, מיקוד בביטויי זנב ארוך יהיה נכון מבחינת בית העסק. הסיבה לכך היא כפולה: גולשים שמחפשים שם של מוצר ספציפי הם גולשים שקל הרבה יותר להפוך ללקוחות משלמים, ואילו גולשים שמחפשים ביטויים כלליים בתחום שבו מספק בית העסק שירות הם גולשים שעלולים להגיע עם רמת בשלות נמוכה לבצע התקשרות מול בית העסק, ויכולים לבזבז לעסק לא מעט משאבים על שירות, מענה טלפוני, ומאמצי מכירה שיושקעו לשווא.

לדוגמא: לקוח שמחפש "גריל גז", פחות בשל לרכישה מלקוח שמחפש "גריל גז Weber Q3200". הביטוי "גריל גז Weber Q3200" הינו ביטוי זנב ארוך.

 

בית העסק מעוניין לסנן תנועה לא איכותית לאתר

אחד האתגרים שמייצר לנו הקידום האורגני במנוע החיפוש, הוא קבלת תנועה של גולשים שהתעסקות איתם מייצרת יותר נזק מתועלת לבית העסק. מתי זה קורה? כאשר הגולשים מחפשים ביטויים כלליים, לא ממוקדים, ומנוע החיפוש מנחש שהאתר שלנו יוכל לתת לגולשים האלו מענה איכותי. זאת הסיבה, שבמקרים רבים, ההתמקדות בביטויי זנב ארוך והשקעה בקידום האתר בעבור חיפושים המכילים ביטויים כאלו, יכולות לסייע בדילול של אוכלוסיית גולשים לא רלוונטית לאתר.

לדוגמא: מי שמחפש "מנעולן", יכול להיות שהתכוון לקורס מנעולנות, או סתם רצה לדעת כמה מנעולנים יש בישראל. לעומת זאת, מי שמחפש "מנעולן בהרצליה דחוף" – כנראה שתקוע מחוץ לביתו וצריך להזמין מנעולן עכשיו. הביטוי "מנעולן בהרצליה דחוף" הינו ביטוי זנב ארוך.

 

בית העסק פועל בסביבה תחרותית

כאשר התחרות היא קשה ממש, ובנישה קיימים שחקנים חזקים וותיקים שלא באמת ישאירו סיכוי אמיתי להתמודד מולם בביטוי המפתח החזקים מבלי להשקיע הון תועפות ומשאבים רבים, אסטרטגיית מיקוד בביטוי זנב ארוך יכולה להיות אפקטיבית הרבה יותר.

לדוגמא: להתחרות על הביטוי "רשלנות רפואית" יהיה קשוח מאוד, יש המון מתחרים. לעומת זאת להתחרות על הביטוי "רשלנות רפואית בהריון חודש תשיעי" כנראה יהיה פשוט ואפקטיבי הרבה יותר לעסק עם תקציב מוגבל.

מתי אסטרטגיית המיקוד בביטויי זנב ארוך היא לא אפקטיבית?

ישנם לא מעט מקרים, בהם לא יהיה כדאי לבית עסק למקד את מאמצי השיווק בביטוי זנב ארוך. הנה כמה מרכזיים שבהם:

 

בית העסק מעוניין למצב את עצמו כמומחה בתחום

אם אתם מנהלים בית עסק ומעוניינים להיות מובילים תחומכם ולמצב את עצמכם כאוטוריטה בתחום, לא תוכלו להסתפק בהשקעה רק בביטוי זנב ארוך, שכמות החיפושים עבורם היא דלה יחסית. כאן תצטרכו להשקיע מאמץ אמיתי כדי לקדם את עמודי האתר על ביטויי מפתח כלליים, שהופעה של עמודי האתר של העסק בדפי תוצאות החיפוש עבורם, תהווה הוכחה לחוזק ולחוסן של האתר בתחום בו הוא פועל.

 

נפח החיפושים של ביטויי הזנב הארוך לא מצדיק את ההשקעה בהם

אנחנו לוקחים כמובנת מאליה את העובדה שכמות החיפושים של ביטויי זנב ארוך היא מצומצמת, בטח ביחס לביטויים הכלליים של אותה נישה. אולם כאשר כמות החיפושים היא מצומצמת עד כדי העדר אפשרות מעשית לייצר מהם לידים איכותיים – לא כדאי יהיה מראש לבצע השקעה בהם.

 

בית העסק מספק בעיקר שירותי מידע טרום מכירה

אם אתר האינטרנט של בית העסק אינו מוכוון מכירות באופן ישיר, אלא רק איסוף של לידים מלקוחות שזקוקים להמשך המכירה באמצעים אחרים – דווקא מיקוד בביטויים כלליים, שדירוג גבוה עליהם משפר את הסמכות של בית העסק, יספק תוצאה איכותית יותר בטווח הארוך.

 

אילו יתרונות מספק לבית עסק מיקוד בביטויי זנב ארוך?

אם הבנתם את המקרים השונים בהם יהיה כדאי להטמיע אסטרטגיית מיקוד בביטויי זנב ארוך, והחלטתם אכן ליישם אסטרטגיה כזו בעסק, הנה כמה וכמה מן היתרונות מהם תוכלו ליהנות:

 

התאמה מדויקת לכוונת החיפוש של המשתמש

ביטויי זנב ארוך יכול ללמד אותנו המון על כוונת החיפוש של המשתמש. למשל, הביטוי "שואב אבק רובוטי זול" יכול ללמד את בית העסק באופן כמעט ודאי אילו דגמים יתאימו לגולש ולהתאים עבורו תוכן שישרת את מטרותיו בצורה הטובה ביותר.

 

שיעורי המרה גבוהים ביחס למיקוד בביטויים כלליים

מאחר שהתאמת התוכן היא קלה ופשוטה הרבה יותר עבור חיפושים המכילים ביטויי זנב ארוך, הגולשים המגיעים לאתר מקבלים תוכן שנראה שנכתב בדיוק עבור הצרכים שלהם, ולפיכך נכונים יותר לבצע התקשרות מול בית העסק. במילים אחרות – ביטויי זנב ארוך יכולים לשפר את שיעור ההמרה של גולשים שמגיעים בעקבות חיפוש שלהם.

 

סביבת תחרות שבה ניתן לפעול גם ללא משאבים רבים

החלטתם להתמקד בביטויי זנב ארוך? לא נכון יהיה להגיד שכדי להגיע לתוצאות טובות תוכלו להשקיע הרבה פחות כסף, שכן תאלצו להשקיע בקידום של הרבה יותר ביטויים. מה שכן תוכלו לעשות, הוא לגבש אסטרטגיית ביניים: תוכלו לקדם באופן אפקטיבי רק חלק מביטוי הזנב הארוך באמצעות תקציב נתון, שאם היה מושקע בביטויים כלליים, לא היה מאפשר לכם להשיג דבר.

 

הזדמנות להוכיח למנוע החיפוש עד כמה האתר איכותי

מנוע החיפוש של גוגל מדרג בדפי תוצאות החיפוש עמודי אתרים על פי מספר פרמטרים גדול ומורכב מאוד. יחד עם זאת, לצד הפרמטרים השונים, מנוע החיפוש משלב גם ניסוי וטעיה, וכולל אלמנטים של למידת מכונה כדי למדוד את איכות התגובה של גולשים לתוצאות החיפוש המוצגות להם, בין היתר עבור חיפושים שטרם בוצעו עד כה.

מיקוד בית העסק בהשקעה בקידום ביטויי זנב ארוך מאפשר להית העסק לקבל את ההזדמנות הראשונית לעשות רושם ראשוני. מנוע החיפוש לא "יבזבז" תוצאות חיפוש יקרות ערך עבור ביטויים כלליים ופופולריים מאוד, רק כדי ללמוד על איכות אתרים קיימים.

 

איך למצוא ביטויי זנב ארוך בנישה מסוימת?

הבנו את החשיבות הרבה שיש לביטויי זנב ארוך בפרויקט קידום אתרים, וכעת השאלה היא איך מוצאים ביטויים כאלו. אז הנה כמה וכמה שיטות שבאמצעותן, אם אתם מצויידים בשניים שלושה ביטויים כלליים שמייצגים את התחום אותו אתם חוקרים, תוכלו לייצר רשימת ביטויי זנב ארוך עשירה וארוכה:

 

כלי מחקר וניתוח מתחרים

יש לא מעט כלי מחקר, חלקם בתשלום וחלקם חינמיים אך מוגבלים בפונקציונליות שלהם, שיאפשרו לכם איתור מילות מפתח בעלות זנב ארוך. בכלים האלו תוכלו להשתמש תוך חיפוש מילות עוגן כלליות, או תוך סריקה של עמודים שאתם יודעים שמוטמע בהם תוכן. כמה כלים מרכזיים כאלו הם: Semrush, Ahrefs, Keyword Everywhere, Keywordtool.io, Ubersuggest, Keyword Surfer ואני בטוח שיש עוד כמה וכמה כלים מצויינים שם בחוץ, אבל לכולם מכנה משותף אחד: תפקידם לספק לכם נתונים שיאפשרו לכם להתמקד בביטוי המפתח החשובים לכם.

 

כלי ה – Google Search Console

אם האתר שלכם כבר מקודם על אי אילו ביטויים בגוגל, הצצה לתוך Google Search Console, והתממשקות בנוסף לשירות החדש של גוגל Google Insight, יאפשרו לכם לנתח בצורה הכי מדוייקת אילו ביטויי זנב ארוך הם פוטנציאל טוב מבחינתכם להשקעה. הסיבה לכך, היא שגוגל יראה לכם לא רק את המיקום הממוצע של האתר שלכם בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטוי מסוים בקופה נתונה, אלא גם יאפשר לכם חיתוך, השוואה מול תקופו אחרות, מיון וסינון הביטויים שבהם פוטנציאל ההתקדמות יהיה הגבוה ביותר.

 

אגב, אם אתם רוצים להתמקצע בעבודה מול הקונסול של גוגל, בקורס המקיף שצילמנו וערכנו עבורכם, יש חלק שאנחנו מקדישים במיוחד לכך. הקונסול הוא אחד מכלי העבודה החשובים ביותר לעבודה של המקדם, ובקורס שלנו אנחנו מלמדים ומראים פרקטיקות בעבודה מול הקונסול שלא תוכלו לקבל בשום מקום אחר.

 

ההשלמה האוטומטית של גוגל

רוצים לקבל רעיונות לביטוי זנב ארוך מתוך ביטוי כללי נתון? תוכלו לחפש בגוגל את הביטוי הכללי ולזהות אילו מן הביטויים שגוגל ישלים עבורכם הם רלוונטיים.

השלמות ביטוי זנב ארוך

 

שירות Google Ads

אם תקימו קמפיין בשירות הקידום הממומן של גוגל Google Ads תוכלו לעשות שימוש בכלי מילות המפתח של גוגל, שיראה לכם אומדן של כמות החיפושים החודשית בעבור כל ביטוי. שימו לב – אם הקמפיין שלכם לא יהיה פעיל, תוכלו לקבל נתונים כלליים יותר שבאמצעותם יוצגו לכם טווחי הנפחים של החיפושים.

 

שירות Google Trends

גוגל טרנדס יכול לסייע לכם במיפוי חיפושים פופולריים של גולשים, ומגמות חיפוש של ביטויים לאורך תקופה נתונה. במקרים מסוימים, שימוש בשירות הזה של גוגל יאפשר לכם למפות גם ביטויי זנב ארוך שאולי לא חשבתם עליהם. כך או כך, לא הייתי תולה בשירות הזה תקוות למציאת ביטויים חדשים.

 

מה בתכלס עושים עם ביטויי הזנב הארוך שמיפינו?

יופי לנו. הבנו את היתרונות שיכולים לייצר לנו ביטויי זנב ארוך, מיפינו אותם ועכשיו אנחנו מוכנים לעשות בהם שימוש. אבל מה בדיוק עושים עם הביטויים האלה? איפה בדיוק מציבים אותם?

אז הנה כמה וכמה פעולות שעליכם יהיה לבצע כדי לוודא שאתם ממקדים את תהליך הקידום עבור ביטויי הזנב הארוך שמיפיתם.

 

משלבים במקומות אסטרטגיים באתר ובתגיות המטא

שלבו את ביטויי הזנב הארוך שאותם אתם מעוניינים לקדם במקומות אסטרטגיים באתר: כחלק מן המאמרים והתכון המוטמע באתר, בכותרות ראשיות, בכותרות משניות, בתגית כותרת המטא, בתגית תיאור המטא, בתפריטים, בתגיות אלט, בפוטר של האתר (במידה וזה מתאים) בבלוג, וכן כחלק ממערך הקישורים הפנימיים.

 

בונים קישורים עם טקסט עוגן מתאים

אתם ודאי מבינים שכדי לקדם את עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש עבור חיפושים נתונים תצטרכו לבנות פרופיל קישורים איכותי. אם אתם כבר אחרי ההפנמה הזאת, שלבו במשורה ובשום שכל את ביטויי הזנב הארוך שמיפיתם כטקסט העוגן של הקישורים החיצוניים שאתם בונים לאתר.

 

בוחרים נושאים למאמר ומטמיעים באתר

רוצים להיות מקודמים בגוגל עבור ביטוי זנב ארוך ספציפי? למה שלא תכתבו עליו מאמר איכותי? או יותר קל מזה, פשוט תזמינו את המאמר ממערכת הזמנת התכנים שלנו. אם תבחרו להטמיע באתר מאמר מפורט ומושקע שהנושא שלו הוא ביטוי המפתח הרלוונטי, תגדילו באופן משמעותי את הסיכוי שמנוע החיפוש יבחר לדרג גבוה בדפי התוצאות את העמוד שבו המאמר הרלוונטי.

 

משלבים בסכמות של שאלות ותשובות באתר

הטמעה של סכמות באתר היא פרקטיקה חשובה שתעזור לכם לתפוס שטח נדל"ן יקר בדפי תוצאות החיפוש. אם אתם כבר טורחים ומטמיעים סכמה באתר, כזו שמציגה שאלות ותשובות עבור נושא ספציפי, אל תשכחו להטמיע בשאלות ובתשובות גם את ביטויי הזנב הארוך שלכם.

 

מבצעים אופטימיזציה לעולם של תצוגה עשירה

חלק גדול יותר ויותר מן התוצאות המוצגות כיום בדפי תוצאות החיפוש הינן תוצאות עשירות, אשר מלוות בגרפים שונים, תצוגת נתונים טבלאית, סידור ויזואלי בכרטיסיות מידע ועוד. אופטימיזציה נכונה להצגת תוצאות עשירות עבור ביטויי זנב ארוך יכולה לשפר את הנראות של המותג שלכם ברשת.

 

לסיכום

אסטרטגיית קידום מבוססת ביטויי זנב ארוך היא אסטרטגיה שיכולה להתאים בעיקר לעסקים שמתמודדים עם סביבת תחרות משמעותית, שרוצים למקד את התנועה לאתר במכירות ופחות במיצוב, ומעוניינים למנוע תנועה לא איכותית של גולשים לאתר.

בחירה באסטרטגיית מיפוי של ביטויי זנב ארוך יכולה לייצר לא מעט יתרונות עבור בית העסק: מיקוד בכוונת החיפוש של הלקוח, קבלת ההזדמנות להכניס תוצאות לדפי תוצאות החיפוש, שיפור שיעורי ההמרה ועוד.

כלים שונים שעומדים לרשותכם יאפשרו לכם למפות בקלות יחסית ביטויי זנב ארוך המיועדים להטמעה באתר. את הביטויים האלו תוכלו להטמיע במקומות אסטרטגיים באתר עצמו, בתגיות המטא של האתר, וכן בקישורים הנכנסים לאתר ממקורות חיצוניים.

 

מדריכים נוספים מומלצים באתרים אחרים בנושא ביטויי זנב ארוך:

ביטויי זנב ארוך - המדריך המלא
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים