במדריך זה נלמד מהי תגית ALT, ואיך למלא את השדות שצריך למלא כאשר מעלים תמונה חדשה לאתר.
לנו, בני האדם, קל מאוד לגשר על פערי מידע ולבצע את ההשלמות הנדרשות על מנת להבין את התמונה בכללותה.
כך, לדוגמה, לפעמים נוכל לזהות אדם, חיה או אובייקט דומם המוצג בתמונה גם כאשר היא מטושטשת, חתוכה או באיכות נמוכה למדי.
למנועי החיפוש, לעומת זאת, הרבה יותר קשה להסיק מתמונה על ההקשר והשיוך שלה לנושא.
הטכנולוגיה שבה עושים שימוש מנועי החיפוש אמנם משתפרת מיום ליום, ולא מעט פיתוחים מאפשרים לגולשים לבצע חיפושים באמצעות תמונות, ולמחשבים רבי עוצמה לפענח נתונים תוך שימוש בתמונות, אולם בסופו של יום, אין מנוס משימוש בטקסט איכותי, תמציתי וענייני, שיאפשר למנועי החיפוש להבין במה עוסקת תמונה אשר מוטמעת בעמוד אינטרנט כלשהו.
אחד הפתרונות המאפשרים למנועי החיפוש השונים להבין מה מוצג בתמונות בצורה קצת יותר טובה הוא תגית הטקסט האלטרנטיבי המצורפת לתמונה.
בתגית זאת, בדרך כלל נעשה שימוש כדי להסביר באופן תמציתי ובהיר מה רואים בתמונה.
אם נהיה יצירתיים מספיק, נצליח גם לדחוס לתוך הטקסט הזה את מילות המפתח שאנחנו מעוניינים לקדם.
טקסטים הקשורים בתמונות – אילו סוגים קיימים?
יש לא מעט בלבול בקרב מנהלי אתרים לגבי הטקסטים השונים הנלווים לתמונות.
לא כל הטקסטים האלו הם תגיות אלט, ועדיין, יש להם חשיבות מבחינת קידום אתרים.
בואו ננסה יחד להבין את הסוגים השונים של טקסטים אשר רלוונטיים לתמונות באתר:
טקסט אלטרנטיבי
זוהי למעשה תגית ה – ALT.
הטקסט הזה יכיל תיאור תמציתי של התמונה ובמקרה שהתמונה לא נטענה מסיבה כזו או אחרת הוא יוצג במקומה.
כותרת התמונה
בלא מעט מערכות לניהול תוכן שם השדה שמכיל את הטקסט הזה הוא Image Title.
בכותרת תמונה נעשה שימוש כדי לתאר במספר מילים בודדות את התמונה.
כותרת התמונה, בניגוד לטקסט האלטרנטיבי, כן מוצגת למשתמש גם כשהתמונה נטענה היטב, ואפשר לראות אותה באמצעות המחווה של מעבר העכבר על התמונה.
כיתוב
זהו שדה שמוצג מתחת לתמונה (ללא מעבר נדרש של העכבר על התמונה), בסוג של שדה הרחבה שמספק מידע נוסף על התמונה. במידה ויש כיתוב כלשהו על התמונה, כדאי לכתוב מה כתוב בתמונה בשדה הזה.
שם קובץ התמונה
נתיב השמירה של התמונה במערכת הקבצים של השרת.
תיאור התמונה
תיאור התמונה, הוא המקום לכתוב מה יש בתמונה. זה גם מקום מצוין להכניס את מילת המפתח של העמוד שבו מוטמעת התמונה, ולספר בהרחבה מה יש בתמונה.
תיאור זה לא יופיע בשום מקום באתר, רק מאחורי הקלעים של התמונה.
לרוב, בעבודה נכונה, תיאור התמונה יהיה בעל המלל הארוך ביותר מבין 4 השדות.
סיבות נפוצות לשימוש בטקסט אלטרנטיבי (ALT TAG)
לטקסט אלטרנטיבי ישנם לא מעט שימושים שחשוב יהיה להכיר:
טעינה של התמונה
טקסט חלופי מוצג במיקום שיועד לטעינת התמונה, במקרה שזו לא נטענה בצורה תקינה.
מצוין ל- SEO
מקדמי אתרים עושים שימוש בטקסט אלטרנטיבי כדי לספק למנועי החיפוש מידע נוסף בדבר האובייקט המוצג בתמונה, ובאמצעות כך לחזק את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי הנושא שבו עוסק העמוד.
בעבר, מקדמי אתרים היו נוהגים לנצל לרעה את שדה הטקסט האלטרנטיבי ולדחוס בו מילות מפתח שלא ממש קשורות למה שמוצג בתמונה.
עם השנים, מנועי החיפוש למדו להבין את השיטות האלו ולהעניש לא מעט בעלי אתרים שנוקטים בשיטות כאלו.
משמש לקידום התמונה בחיפוש תמונות
גוגל מספקת לקהל הגולשים אשר עושים שימוש במנוע החיפוש, את האפשרות לחפש תמונות המייצגות את שאילתת החיפוש.
על מנת לוודא שהתמונות שהיא מציגה למשתמש אכן רלוונטיות לשאילתא שביצע, משתמשת, ככל הנראה, גוגל, גם בתגית האלט של התמונה.
תקנות הנגישות לשירות
תקנות הנגישות לשירות מפרטות את המקרים שבהם נדרשים בעלי אתרים להנגיש את האתר לבעלי לקויות שונות.
בין יתר הדרישות, שעוסקות באפשרויות לנווט באתר באמצעות המקלדת, לעבור בין טאבים שונים ועוד, קיימת גם הדרישה לספק טקסט חלופי לתמונות, שתוכנות מיוחדות להנגשת אתרים תוכלנה להקריא לבעלי לקויות ראיה שונות.
מחקר מילות מפתח
כל מי שמבצע מחקר מילות מפתח איכותי מכיר את התופעה הזאת.
לצד חיפושים רבים של ביטויים פופולריים ותחרותיים, מתקיימים גם לא מעט חיפושים של ביטויים המכילים שגיאת כתיב, אות שנשמטה, כפל אותיות ועוד.
ניסיון לקדם ביטויים אלו באמצעות טקסט שמוטמע באתר, עלול לשוות לאתר מראה לא מקצועי.
לא מעט מקדמי אתרים עושים שימוש בשיטה הזאת, כדי לקדם ביטויים באמצעות שדה הטקסט האלטרנטיבי לתמונות, שאינו מוצג לגולש בתנאי שהתמונה נטענה כראוי.