אתחיל את הפוסט הזה, ברשותכם, בבדיחה. יועץ ארגוני ואינסטלטור מגיעים לישיבה אצל מנכ"ל של חברה גדולה, במטרה להציע לו שירותי מעטפת שכוללים ייעוץ ארגוני, סדנאות העצמה לעובדים, ושירותי אינסטלציה.
המנכ"ל מאזין בדריכות לשני בעלי המקצוע, ואז פונה ליועץ הארגוני ושואל: "ההישגים שאתה מציג כאן מרשימים ביותר. כמה לקוחות חוזרים יש לך?"
היועץ הארגוני מרכין ראש כשהוא נבוך, ומשיב: "לצערי, אין לי לקוחות חוזרים".
ממשיך המנכ"ל ושואל את האינסטלטור: "גם ההישגים שלך מאוד מרשימים. כמה לקוחות חוזרים יש לך?"
האינסטלטור נע באי נוחות ומשיב: "לצערי, הרבה יותר מידי"
בפוסט הזה, חברים, אנחנו נצא מתוך הנחה שגולשים שחוזרים לביקור באתר הם כן משמעותיים לבעל האתר, ובהחלט רצויים מבחינתו.
אז בואו נדבר על הנכס הכי חשוב שמייצר עבורנו אתר האינטרנט של העסק: הגולשים עצמם.
כדי שלעסק אינטרנטי תהיה זכות קיום, הוא חייב הכנסות, ובדרך כלל, מי שמייצר עבור העסק את ההכנסות, הם הגולשים המגיעים לאתר (בין אם בצורה ישירה ובין אם בצורה עקיפה).
באופן כללי, ניתן לחלק תנועת גולשים שמגיעה לאתר לשניים: מבקרים חדשים ומבקרים חוזרים (ברור שיש עוד הרבה חלוקות אפשריות, אבל תזרמו הפעם, ואל תהיו כבדים).
בפוסט הזה אני רוצה להתמקד במבקרים חוזרים, בחשיבות שלהם לפעילות השוטפת של העסק, בקשר אפשרי בין שיעור הגולשים שחוזרים לביקור באתר, ולקידום של האתר הזה בגוגל, וגם על הדרכים שבאמצעותן תוכלו להגדיל את שיעור המבקרים החוזרים באתר.
שנתחיל?
מה זה ביקור חוזר?
ביקור חוזר מתייחס לגלישה באתר על ידי גולש שכבר ביקר באתר בעבר. איך יודעים שגולש ביקר בעבר באתר? באמצעות מנגנון שנקרא Cookie. כאשר גולש מגיע לאתר בפעם הראשונה, מושתל בדפדפן שלו רכיב ה-Cookie, שמאפשר לאתר לקבל מידע על מחשב הגולש, ועל היסטורית הביקורים שלו באתר.
מובן, שבדרך, צריך להתייחס לכמה וכמה מגבלות בהקשר הזה: אם הגולש לא אישר לאתר לשמור Cookie, או אם הגולש בחר למחוק את היסטוריית ה-Cookies בעצמו – לאתר לא יהיה מידע בדבר היסטורית הביקורים של הגולש באתר, והוא ייחשב למבקר חדש.
לכך צריך להוסיף גולשים שמבקרים באתר באמצעות מחשב חדש או מכשיר נייד חדש, מבקרים שמגיעים לאתר באמצעות דפדפן שונה שאיתו לא ביקרו עדיין באתר ועוד.
בקיצור, כאשר אתם רואים בגוגל אנליטיקס התייחסות למבקר חוזר – תדעו בודאות שמדובר במבקר חוזר. לעומת זאת, אם כלי האנליטיקס מציג לכם שמדובר במבקר חדש – יש סבירות מסוימת שהגולש הזה דווקא כן ביקר באתר בעבר.
למה חשוב שבאתר שלנו יהיו מבקרים חוזרים?
אוקיי. אז מה הרציונל לפוסט הזה? למה בחרתי להתמקד במקרים חוזרים באתר? מה כל כך מיוחד בהם? בואו ננסה להבין את הדברים דווקא מהפן העסקי. הנה כמה מאפיינים של מבקרים חוזרים באתר:
קל יותר למכור למבקר חוזר
חישבו על זה: אם גולש חוזר אליכם לאתר, יש סבירות גבוהה שהוא כבר מכיר את המותג שלכם, לא שמע עליו בפעם הראשונה, ואולי אף מכיר את הצעות הערך שלכם, ומבין מה הערך המוסף שאתם מציעים על פני סביבת התחרות. למבקר כזה, קל הרבה יותר למכור, משום שהוא לא צריך להתחיל את כל מסע הלקוח מנקודת הפתיחה.
במקרים מסוימים, הגולש החוזר הוא בכלל לקוח מרוצה שלכם מן העבר, וככזה, הוא לא ישאל שאלות לגבי האחריות, או זמני האספקה, או איכות המוצרים, ועוד.
בקיצור,אם מגיע אליכם גולש לאתר, קל יהיה לכם הרבה יותר למכור לו מוצר או שירות, אם זו לא הפעם הראשונה שלו באתר.
קיצור זמן האינטראקציה מול הגולש
מבקרים חוזרים יכולים אמנם לבלות זמן ממושך באתר, אולם הקשב שמבקרים חוזרים ידרשו מנציג אנושי – הוא קטן הרבה יותר. פחות קשב אנושי שתצטרכו להקצות לגולשים, יותר משאבים פוטנציאליים שתוכלו להשקיע בשיווק ומכירה.
ביקור חוזר עוזר לשדר לגוגל שהאתר רלוונטי
גם היום אין לי מושג מהם הפרמטרים המדויקים שבהם גוגל עושה שימוש כדי לדרג תוצאות חיפוש, אבל סביר יהיה להניח, שאתר עם שיעור גדול של מבקרים חוזרים מהימנים ולא מזויפים, הוא אתר שיכול לשדר לגוגל רצינות רבה יותר, סמכות משופרת בנישה שבה הוא פועל, ולשכנע שהוא מותג אמיתי, שמעודד גולשים לחזור אליו.
מבקרים חוזרים יכולים לעזור בבניה של קהילה
על העובדה שקהילות אשר מייצרות ערך לחבריהן הן כלי שיווקי רב עצמה אין מחלוקת בימינו. אבל ממה בנויות קהילות? קהילות בנויות מגולשים ומבקרים שיש להם עניין בנושא, שקראו לא מעט חומרים, שהשתתפו בדיונים, שיכולים לתרום ולהיתרם, שהם נמצאים שם לטווח ארוך ולצורך קיום מטרה משותפת.
לרוב, קהילות לא בנויות מגולשים אקראיים שמגיעים לאתר כזה או אחר.
לכן, אם המודל העסקי שאתם פועלים לפיו, הוא מודל שבנוי על בניה של קהילה איכותית לאורך זמן, סוג הגולשים שתירצו לראות באתר שלכם, הוא לקוחות חוזרים.
איך משפרים את שיעור המבקרים החוזרים באתר?
אם השתכנעתם שכדאי יהיה לכם להגדיל את שיעור המבקרים החוזרים באתר שלכם, הנה כמה וכמה פעולות שכדאי יהיה לכם לבצע כדי להשיג את היעד הזה:
כתבו תוכן שמעניין את הגולשים
זאת נשמעת כמו קלישאה, הרי אותנו, מקדמי האתרים, חינכו למדוד איכות של מאמרים לפי כמות המילים, תקינות התחביר, צפיפות מילות המפתח בהן, האורך ביחס למאמרים אחרים קיימים, שילוב LSI ועוד ועוד כל מיני מדדים שונים כמו שימוש במספרים, כותרות איכותיות ועוד.
עכשיו, אני לא אומר שכל זה לא חשוב – אלו פרמטרים שאכן מגדילים את הסיכוי לשבץ את התוכן הזה במקום גבוה בדפי תוצאות החיפוש. אבל מה שחשוב יותר, הוא לכתוב תוכן שאנשים באמת רוצים או צריכים לקרוא.
למשל, רואה חשבון יכול לכתוב על תהליך פתיחת עוסק מורשה, ועל הדיווחים הנדרשים לרשויות השונות. דיאטנית יכולה לכתוב על הדרך לאמץ הרגלי תזונה נכונים גם כשנמצאים במשך שעות מחוץ לבית. טכנאי מכונות כביסה יוכל לייצר תוכן שיעזור לכם להבין איך לטפל במסנן סתום, וגם באילו מקרים לא כדאי שתעשו זאת לבד.
וכך, למעשה זה ממשיך…
ברגע שהגולש יבין שהוא יוכל לקבל אצלכם ערך גדול ותוכן משמעותי – הוא יטרח ויחזור אליכם.
רוצים ללמוד עוד על גיבוש אסטרטגיית תוכן, כולל איך לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק, ולהזרים אליכם לאתר תנועה רלוונטית, איכותית ויציבה של גולשים ממנועי החיפוש? אתם יותר ממוזמנים ללמוד לעשות זאת באופן מקצועי בעזרת קורס קידום האתרים המקצועי ביותר שקיים, נכון למועד כתיבת שורות אלו, ברשת.
שפרו את חווית השימוש באתר
מעוניינים שהגולשים יחזרו אליכם? תדאגו שהבית שלכם יהיה נקי ומזמין.
האתר שלכם צריך להיות מהיר, חווייתי, מותאם למובייל עבור מכשירים שונים, ולכלול ממשק משתמש שמותאם לצרכים השונים של המשתמשים שמגיעים לאתר, ובהתאם לנסיבות, כמובן.
השקיעו בהיררכיה נכונה של האתר
היררכיה נכונה באתר תאפשר לגולשים להתמצא טוב יותר בין נבכי האתר, לאתר את התוכן שלו הם זקוקים בצורה מהירה יותר, לחזק את האמון שלהם במותג שמאחורי האתר, ולחזור אליו בשמחה בביקור הבא.
פעלו ברשתות החברתיות
תנועת גולשים חוזרת לאתר לא חייבת להיות תנועת חיפוש אורגני. תוכלו לייצר תנועת מבקרים חוזרים לאתר באמצעות תוכן שתפיצו ברשתות החברתיות, כולל תוכן ממומן כמובן. בנושא הזה – כל שיטת פעולה שיכולה לעזור לכם לייצר תנועת גולשים חוזרת לאתר – היא מבורכת.
דוורו לרשימת תפוצה
ניהול רשימות תפוצה הוא הוא כלי שיווקי שלא מעט משווקים עושים בו שימוש, כדי לטרגט קהל יעד איכותי, ממוקד, שהסיכויים להמיר אותו יהיו גבוהים יותר.
אם יש ברשותכם רשימת תפוצה כזו, שימוש נכון בה יוכל לעודד יותר גולשים שפותחים את תיבת המייל שלכם, לחזור ולבקר באתר שלכם שוב ושוב.
רימרקטינג
אין כמעט קמפיין ממומן ברשתות חברתיות או בגוגל, שלא עושה שימוש, גם אם בצורה מינורית, ברימרקטינג – שיווק מחדש. הכוונה היא להצגת מסרים בנקודות זמן שונות לגולש, תוך הזמנה שלו לאתר בית העסק, וזאת במטרה להתאים את התכנים אליהם נחשף הגולש, לנקודה במסע הלקוח שלו. הנחת העבודה במקרה הזה שרכישה אינה מתבצעת באופן פתאומי, אלא היא תהליך שלוקח לו זמן להבשיל, בטח ובטח אם מדובר ברכישה בסכום גבוה.
רימרקטינג יכול כאמור, לא רק להגדיל את שיעור ההמרה של גולשים ולהפוך קמפיין לאפקטיבי יותר במונחים של עלות תועלת, אלא גם לייצר תנועת מבקרים חוזרים לאתר.
הטבות לרכישות בעתיד
באמצעות מועדוני לקוחות שונים, קופונים והטבות, תוכלו לייצר לגולשים המגיעים לאתר אינסנטיב אמיתי לחזור אליו פעם נוספת. מדובר בשיטה מוכחת ובדוקה לייצר לקוחות חוזרים, ומבקרים חוזרים באתר, שהם גם שבעי רצון מן התכנים ומן המפגש עם המותג.
לסיכום
המיקוד במבקרים חוזרים באתר חייב להיות חלק מכל מאמץ למקסם את ביצועי האתר, לשפר המרות ולהפוך את הקמפיין השיווקי לאפקטיבי יותר. באמצעות יצירה של תנועת מבקרים חוזרים לאתר נוכל לייעל את ההתנהלות מול הלקוחות בקצה, להגדיל את הסבירות שיבחרו להתקשר מול בית העסק, ולסייע בהקמת קהילה.
ישנן דרכים רבות ומגוונות לייצר תנועת גולשים חוזרים לאתר, בין היתר, באמצעות שיפור חווית השימוש של גולשים באתר, יצירת אסטרטגיית תוכן איכותית, והפצת הבשורה אודות האתר בערוצי שיווק מגוונים.