fbpx
עשהאל-דרייר-קידום-אתרים-אורגני

היסטוריית העדכונים של גוגל

מנוע החיפוש של גוגל לא בדרך להיעלם לשום מקום. כששם החברה הופך לפועל – "לגגל" – To google – זה אף פעם לא בכדי. במידה רבה, גוגל זה למעשה בסיס האם של האינטרנט כולו. שם הכל מתחיל – כל תשובה לשאלה, כל תוכן, כל תהייה, כל בקשה, כל מטרה.

קידום אתרים במנוע החיפוש של גוגל זו תורה סבוכה של ממש, כזאת שיש לה אפילו יותר מחמישה חומשי תורה וששה סדרי משנה. העובדה שאתר ממוקם בעמוד מסוים בתוך תוצאות החיפוש ובמיקום מסוים בתוך אותו עמוד היא סוגיה שמושפעת מגורמים רבים ומגוונים.

מדובר בנושא מאוד דינאמי באופיו. העדכונים בדבר המיקום של האתר הם מיידים. בנוסף, גוגל אוהבת לעדכן את האלגוריתם שלה חדשות לבקרים, אותו אלגוריתם שקובע מה הציון שהאתר יקבל ואיפה הוא יופיע בתמהיל תוצאות החיפוש. גוגל משכללת אותו במטרה להפוך אותו ליעיל וחכם יותר – היא רוצה שהמיקום של האתר יהווה אינדיקציה לאיכותו, לרלוונטיות שלו ולתרומתו לחוויית המשתמש. כאמור, מדובר בתורה שיש ללמוד, אבל היא תורה רפורמית שמשתנה עם הזמן. כדי להיות מלך הכיתה, חשוב כל הזמן להתעדכן בשינויים ובעדכונים, או במילים אחרות: להיות עם היד על הדופק.

רצינו לרכז לכם כמה מהעדכונים הרבים שגוגל הוציאה במהלך השנים האחרונות בכל הנוגע ל-SEO. קריאה נעימה.

HUMMINGBIRD

עדכון יונק הדבש דואג למעשה שהחיפוש שהמשתמש מבצע בשורת החיפוש יקבל מענה חכם, מקיף ומדויק. הרבה פעמים למשפט עצמו יש משמעות שונה וגדולה יותר מאשר לכל מילה בנפרד – הרי השלם גדול מסך חלקיו. ככל שתוצאות החיפוש מותאמות יותר למשמעות המשפט כולו, שאותו המשתמש בחר לכתוב, כך הרלוונטיות של התוצאות בעבור הגולש תהיה גדולה יותר. זהו עדכון חשוב לבינה המלאכותית של האלגוריתם וליכולת שלו לשים לב לסמנטיקה מצד אחד ולמשמעות רחבה מאידך. בסופו של יום, האתרים שיוצגו ראשונים יהיו האתרים שנותנים מענה לחלק גדול ככל האפשר מן המשפט.

עדכון HUMMINGBIRD עוזר למעשה יותר לגולש עצמו מאשר לאתר המקודם. הוא שואף לוודא שהגולש יגיע לאתרים הרלוונטיים לחיפוש שלו. מהבחינה הזאת, הפגיעה או העזרה לאתר היא רק באופן עקיף ובלתי מכוון. האלגוריתם מנסה כעת להבין מה עומד מאחורי החיפוש: מהי כוונת המשורר?

בכדי לרתום את העדכון לצרכיו, מקדם טוב שואף לחשוב כמו הגולש. יש להבין מה הוא עשוי לחפש, מהן מילות המפתח הרלוונטיות ולבצע מחקר מילות מפתח מקדים. כשנבין מה היא העגה המקצועית הרלוונטית ובאיזה אוצר מילים עשוי הגולש להשתמש, ולא פחות חשוב – באיזה תחביר, נוכל לעזור לאתר לנצל את העדכון לטובה באופן מלא.

מחקר

PANDA

תוכן. אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בקידום אתרים אורגני ובכלל בקידום האתר וקידום העסק באופן דיגיטלי. תוכן הוא הערך שאנחנו מעניקים לגולש. מקדם חכם וכותב תכנים חכם חושבים מה יגרום לגולש להתעניין באתר ובעסק. הרי היצע האתרים עצום כחול אשר על שפת הים. הגולש יכול לעזוב ולחפש ערך, עניין, בידור ותוכן במקום אחר. חשוב להקפיד לייצר תכנים שיעניינו את הגולש, ומבלי לנסות למכור לו משהו באופן ישיר וללא הרף. תוכן אמיתי הוא כזה שנותן מענה לצרכים של הגולש באופן חכם ונכון וגורם לו לחזור לאתר פעם אחר פעם. הוא ראה משהו שעניין אותו, וכעת הוא רוצה עוד ממנו. זה אך טבעי. זוהי בדיוק הגישה שעלינו לאמץ אם ברצוננו לקדם את האתר באופן יעיל.

עדכון PANDA מעריך את האתר על פי איכות התוכן שלו. קיים יחס ישר בין איכות התוכן ואיכות הערך שמוענקים ללקוח והמיקום שלו בתוצאות החיפוש. מי שמשקיע בתוכן איכותי יקצור את התבואה בהמשך.

מבחינה טכנית גרידא, התוכן צריך להיות מנוסח ברמה גבוהה, ללא שגיאות כתיב ולתת מענה לשאלת החיפוש המדויקת של הגולש. המטרה היא בסופו של יום לאתר תוכן שמנסה לנצל לרעה את האלגוריתם של גוגל ולעבוד בשיטה מיושנת של הדגשת מילות החיפוש בתוך הטקסט באופן מוגזם וללא מתן ערך אמיתי ללקוח – מבלי לחדש, מבלי לעניין, מבלי לבדר, מבלי לתת מענה אמיתי לצרכיו. הגישה הצינית הזאת קיבלה מענה עם עדכון PANDA, ומאז על המקדמים לחתור בצורה אקטיבית ליצירת תוכן אמיתי, עוזר ואמין.

כמובן שעל כל תוכן שנכלל באתר להיות מקורי ולא ממוחזר או שהאלגוריתם יעניש בהקדם. זאת שיטת המקל והגזר של גוגל – תיתן ערך – תקבל חשיפה. לא תיתן ערך – לא תקבל חשיפה. עוד על חשיבותו של תוכן איכותי ניתן לקרוא כאן.

PENGUIN

עדכון PENGUIN של גוגל דומה במהותו ל-PANDA, אך שונה במה שהוא בודק. במקום לבדוק את איכות התוכן, PENGUIN בודק את איכות הקישורים. כמו במקרה של התוכן, גם כאן חשוב לא להספים. אין טעם לכלול משהו אם הוא לא איכותי ולא רלוונטי, רק בשביל לכלול אותו. זה נכון למילים בטקסט ונכון לקישורים.

גם כאן קיימים ניסיונות רבים לשטות באלגוריתם ולגרום לו להאמין בדבר איכותו הגבוהה של האתר, כשבפועל הוא לא באמת איכותי. המטרה של המקדם היא שהקישורים לאתר המקודם יופיעו באתרים רלוונטיים לתחום שלו ושאותם אתרים יתפסו על ידי האלגוריתם כאמינים ואיכותיים בעצמם. ככל שיותר קישורים חיצוניים יובילו לאתר המקודם, כל עוד אותם אתרים אכן רלוונטיים ובנויים בצורה נכונה, כך ישתפר המיקום של האתר בתוצאות החיפוש. גם כאן מופעל עקרון המקל והגזר – גוגל תעניש את כל מי שמנסה לרמות את האלגוריתם שלה.

אך, אבוי! גם במקרה של הקישורים יש משמעות לאיכות התוכן. אי אפשר לחמוק מההיבט הזה בשום צורה. יש להקפיד שהתוכן שמקיף את הקישור יהיה איכותי, רלוונטי ואינו מוצף במילות מפתח סתמיות – בדיוק כמו במקרה של PANDA. גוגל "לא פראיירים" ויעלו על ניסיונות לבלף ולערוך מניפולציות. איך שלא נסתכל על זה – התוכן חייב להיות טוב מכל בחינה ובכל הקשר.

על מנת להימנע מבעיות בקידום האורגני, יש לבצע בדיקה בדבר הקישורים המובילים לאתר המקודם שלכם. אם הקישורים אינם איכותיים – יש לדאוג להסרה שלהם, או שהאלגוריתם של גוגל ימשיך להציק ולהיטפל לאתר שלכם.

MOBILEGEDDON

זהו הכינוי לעדכון Mobile-Friendly של גוגל. הבה נחדש לכם: כיום אנשים גולשים באינטרנט דרך המכשיר הסלולרי שלהם, והרבה יותר מאשר דרך המחשב הנייד או הנייח. זה לא באמת חידוש, אבל אחד מהגורמים הבולטים לקיום הסטטוס קוו הזה, מעבר לנסיקתו של הסמארטפון בשנים האחרונות, הוא אכן העדכון הזה של גוגל. החברה החליטה שאתרים שמותאמים לנייד, שמוצגים באופן ויזואלי נעים על המסך שלו, שהם בעלי ממשק נוח ונטענים באופן מהיר – יקבלו עדיפות בתוצאות החיפוש. גוגל אמרה: זה מה שאנחנו רוצים שיהיה, ונעשה מה שצריך בשביל לגרום לזה לקרות. בעל המאה הוא בעל הדעה. היא ראתה את הנולד והבינה שאנחנו בדרך לעולם שפועל דרך הטלפון הנייד, ובמרוצת הזמן התברר עד כמה זה נכון.

בראש ובראשונה, אם האתר שלכם לא מותאם לנייד – זה הזמן לעשות את זה, ואין לכם כל כך ברירה. זאת אומרת, לפחות אם אתם רוצים לקדם אותו באופן נכון, חכם ועדכני. העיצוב של האתר חייב להיות רספונסיבי, והמשמעות היא שהאתר מתאים את עצמו בהתאם למסך ולמכשיר שדרכו גולש הגולש. כך הגלישה נוחה ונעימה ללא תלות בסוג המכשיר.

יש לדאוג בנוסף שבכל אלמנט, כמו למשל סרטון וידאו, יהיה ניתן לראות דרך הטלפון הנייד. חשוב לוודא שהגלישה היא מהירה וללא עיכובים מיותרים – מהירות הגלישה היא פקטור משמעותי בציון האתר ובמיקום שלו בתוך שלל תוצאות החיפוש. אם תדאגו שהאתר יהיה מותאם לנייד, גוגל תדאג שהמיקום שלו ישתפר. זהו העולם שבו אנחנו חיים, וכמו שנהוג לומר – ברומא התנהג כרומאי.

פינגווין

PAYDAY LOAN

גוגל החליטה לפגוע באתרים העוסקים בתחומים פורנוגרפיים, הלוואות בריבית, משכנתאות, ביטוח, תעשיית התרופות ועסקי הקזינו. לא בכולם – רק באלו שמשתמשים בשיטות מפוקפקות על מנת לקדם את עצמם. כמו שנכתב כבר בדבר עדכונים אחרים שגוגל הוציאה, גם כאן נבדקו רמת הקישורים ורמת השימוש המוגזם במילות מפתח. כל אתר שהאלגוריתם של גוגל תפס כאתר לא איכותי, שמובילים אליו קישורים לא איכותיים וכולל כמות גבוהה של ספאם – נפגע, אך בעיקר אתרים מתחומי העיסוק הנ"ל. אותם אתרים נאלצו לשפר באופן משמעותי את איכות הקידום שלהם בשביל לשחזר את מצבם הקודם בכל הנוגע לקידום אורגני. גוגל הכתה בהם איפה שכואב, ולא הייתה להם ברירה אלא לשנות את דרכי הפעולה שלהם. גם העדכון הזה משחק למעשה על אותם מסרים שגוגל דואגת להעביר כל הזמן: יש לקדם באופן נכון ורלוונטי ללקוח.

PIGEON

עדכון PIGEON מקדיש תשומת לב מיוחדת לחיפוש ממוקד מיקום. קיימים עסקים שהמיקום הפיזי שלהם אינו מהווה פקטור משמעותי בעבור הגולש. לעומת זאת, אם גולש תר אחר שירות במיקום מסוים, כדאי שהוא יכלול את שם העיר או שם האזור בתוך שורת החיפוש, ואז גוגל תדאג שהתוצאות הראשונות יהיו של עסקים שציינו את עצמם כמצויים באותו אזור. נניח והוא רוצה לאכול פיצה בחיפה, התוצאות הרלוונטיות יכללו פיצריות ומסעדות איטלקיות בחיפה, ולא פיצריות במקומות אחרים בארץ. העדכון הקריטי הזה עוזר לגולש להגיע ליעד שלו מבלי לבקר באתרים לא רלוונטיים בדרך.

העדכון איחד למעשה שני אלגוריתמים לכדי אלגוריתם אחד. מעתה החיפוש של המוצר כלול בחיפוש אחר המיקום שלו. באופן ספציפי יותר, ככל שהמיקום של העסק קרוב יותר למיקום של הגולש, כך הוא יופיע במיקום גבוה יותר. זה יוצר מצב שלא רק שהגולש נחשף לפיצריות בחיפה, אלא שבתוך רשימת הפיצריות בחיפה, יופיעו לו קודם הפיצריות שיותר קרובות אליו מבחינה גיאוגרפית.

על מנת לרתום את האלגוריתם המשודרג לטובתנו, יש לעדכן את המיקום שלנו ב-Google My Business, לדאוג לקבל ביקורות טובות מלקוחות ולדאוג להזכיר את המיקום של העסק בטקסטים באתר. כך תבטיחו שמי שמחפש פיצרייה בחיפה – אכן יראה אתכם כאופציה מתאימה בתוצאות החיפוש שהוא יקבל, בהנחה כמובן שאתם אכן פיצרייה בחיפה.

מיקום מדויק לפי מדינה ועיר

FRED

בגדול, FRED זהו השם לכל העדכונים המינוריים יחסית שגוגל מוציאה בערך יום ביומו. כזאת היא חברת גוגל – פרפקציוניסטית ואינה שוקטת על השמרים. בשנת 2017 עדכון אחד שינה את כל כללי משחק הקידום האורגני. גוגל החליטה שמעתה משחקים על פי הכללים שלה, ומי שלא משחק, לא ישחק בכלל.

מאותו רגע, התוכן באמת הפך למלך. לגוגל פחות משנה הפן השיווקי של האתר שלכם – היא רוצה שאנשים יקבלו מענה לצרכים שלהם, לתהיות שלהם, לשאלות שלהם. היא רוצה שהאתר יהיה רלוונטי ושהגולש יפיק ממנו ערך אמיתי לחייו. אתרים בעלי תוכן דל ושיווקי מדי, או אתרים שמלאים בתוכן ספאם שמנסה לנצל לרעה את אלגוריתם החיפוש של גוגל – "קיבלו בראש". אם חווית המשתמש באתר היא רעה, אז גוגל תדאג שהאתר יוצא בתחתית הרשימה.

TOP HEAVY

כמו שאמרנו, גוגל לא אוהבת פרסום יתר או שיווקיות יתר. קודם כל יש להעניק ערך ללקוח. כבר בשנת 2012 עם עדכון TOP HEAVY היא החליטה שאתרים שנושאים יותר מדי פרסומות יפגעו בדירוג שלהם. אם גולש נכנס לאתר ורואה בעיקר פרסומות, רוב הסיכויים שחווית המשתמש שלו תהיה ירודה ורמת הרלוונטיות של האתר לצרכיו תהיה נמוכה מאוד. הוא לא בא לראות את הפרסומות האלה, ומבחינתו הוא הולך שולל על ידי תוצאות החיפוש. ברגע שהגולש נוחת באתר או בדף נחיתה, הוא רוצה לקבל מענה לסיבה או לצורך שלשמו הוא לחץ עליו. גוגל לא נוקטת עמדה מוחלטת נגד פרסומות – רק נגד שימוש מוגזם בפרסומות ובפרט כשזה על חשבון תוכן זמין, איכותי ורלוונטי. זה יותר מטעמי אהבת מרדכי (חווית הגולש) מאשר משנאת המן (פרסומות).

פרסומות

PIRATE

אם האתר המדובר מקבל דיווחים רבים על פגיעה בזכויות יוצרים – הוא יפגע. מיותר לציין עד כמה חשוב שהתוכן והטקסטים באתר יהיו מקוריים ולא מועתקים. לא רק שזה יוצר מצב של תוכן לא איכותי, זה גם לא חוקי. פגיעה בזכויות יוצרים היא גניבה, וגוגל דואגת להעניש אתרים שעומד נגדם מספר בלתי מבוטל של דיווחים על הפרה של זכויות יוצרים, וטוב שכך.

Exact Match Domain

עצם העובדה שהדומיין של האתר כולל מילות חיפוש אטרקטיביות, לא מצדיקה לבדה שהוא יופיע במיקום גבוה בתוצאות החיפוש. יש לגבות את השם הזה עם תוכן רלוונטי והצעות רלוונטיות. אין להשתמש בספאם – אם האתר בעל תוכן שאינו רלוונטי במיוחד לשם הדומיין ואינו יוצר תוכן איכותי סביבו, גוגל יפגעו במיקום שלו באופן משמעותי. כל עוד העסק רלוונטי לשם הדומיין והאתר נתפס על ידי האלגוריתם כאיכותי – אז לא יאונה לו כל רע.

MACCABEES

עדכון MACCABEES ממשיך למעשה את דרכם של עדכונים גדולים שקדמו לו מבחינה כרונולוגית. גוגל שואפת לקחת עקרונות מסוימים ולהשחיז אותם עם הזמן. הקישורים חייבים להיות רלוונטיים, איכותיים ולא קנויים, התוכן חייב להיות איכותי, היכולת הרספונסיבית של האתר חייבת להיות גבוהה. גוגל מדגישה בכל עדכון את מה שחשוב לה ואת הערכים שהיא חרטה על דגלה: חווית משתמש גבוהה ורלוונטיות גבוהה של תוצאות החיפוש. כמו שהיא נתפסת, גוגל היא גורם מתווך בין האתר המבוקש לבין הגולש. היא מספקת הפניות לאתרים. האתרים שהאלגוריתם ממליץ עליהם כרלוונטיים והאיכותיים ביותר מעידים על איכותו שלו ועל איכותו של כל מנוע החיפוש. גוגל לא רוצה שהתכנים שהיא ממליצה עליהם יהיו חלשים או לא רלוונטיים. אם תשחקו לפי הכללים שלה – תרוויחו. ולהפך.

מתעדכן כל הזמן

תחום הקידום האורגני והפרסום בגוגל נמצאים כעת בשיא פריחתם. גוגל לא מפסיקה להוציא עדכונים ומבחינתה האלגוריתם שלה הוא תמיד בגדר Work in progress. קיימים ניסיונות מתמידים מצד מקדמי אתרים מסוימים לנסות לרמות את האלגוריתם, ולכן גוגל שואפת לשכלל אותו כל העת על ידי הוצאה של עדכונים חדשים. ההמלצה שלנו היא לשחק את המשחק לפי הכללים שלו ולדעת כיצד לרתום את האלגוריתם לצרכים של המקדם באופן המלא והשלם ביותר – אך מבלי להגזים ומבלי לחפש אחר קיצורי דרך גבוליים או בעיתיים. גוגל מעריכה ומתגמלת את מי שעושה את זה נכון, ופוגעת במיקום של אתרים המקודמים באופן שלילי.

קצרה היריעה מלהכיל את כל העדכונים שגוגל הוציאה במרוצת השנים. קיימים עדכונים קטנים וקיימים עדכונים גדולים. מקדם טוב שומע תוך פרק זמן קצר על כל עדכון, ודואג שהאתרים שהוא מקדם עומדים איתו בקנה אחד, על מנת שמיקום האתר לא יפגע. חשוב להיות עם היד על הדופק על מנת לקטוף את הפירות – זה מה שנקרא קידום אתרים מקצועי ואחראי.

מדריכים נוספים

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin