שיעור נטישה – כל מה שצריך לדעת

שיעור נטישה - כל מה שצריך לדעת
תוכן עניינים

שיעור נטישה (Bounce Rate), בהגדרה הקלאסית שלו, הוא היחס שבין מספר הגולשים המבקרים באתר ויוצאים מעמוד הנחיתה אליו הגיעו מבלי לעבור לעמודים נוספים באתר, ובין מספר הגולשים שהגיעו לאתר בפרק זמן נתון.

הגדרות קצת יותר מתקדמות מתייחסות לאופן בו נספר ביקור של גולש באתר, כך שאם למשל גולש הגיע לאתר, שהה באותו עמוד במשך חצי שעה מבלי לעשות דבר, ולאחר פרק הזמן הזה החליט לשוטט במספר עמודים שונים נוספים אתר, הדבר יחשב לביקור נפרד של הגולש, ואם אלו יהיו שני הביקורים היחידים בפרק זמן נתון באתר, אזי שיעור הנטישה יעמוד על 50% (הביקור הראשון נחשב לנטישה, והשני לא עונה להגדרה הזו).

מקובל לחשוב שככל ששיעור הנטישה הוא גבוה יותר, כך מדד הדביקות של האתר, כלומר, היכולת של האתר לעניין גולשים בתכנים נוספים הנמצאים בו, היא קטנה יותר.

עם זאת, ההסתכלות על שיעור הנטישה כמדד לאיכות הביצועים של האתר, צריכה להיות הרבה יותר מורכבת מקביעת רף שמתחתיו שיעור הנטישה נחשב למוצלח. לפני שנבין מתי שיעור נטישה גבוה באתר הוא תקין, ומתי כדאי יהיה לפעול על מנת לשפר אותו, בואו נבין קודם איך גולשים נוטשים את האתר.

 

מהי נטישה?

כדי שהדפדפן יחווה נטישה של גולש מאתר מסוים בו הוא מבקר, צריך הגולש לבצע את אחת מן הפעולות הבאות:

  • ללחוץ על כפתור הסגירה של חלון הדפדפן או של החוצץ הרלוונטי
  • ללחוץ על קישור שמוביל אותו אל מחוץ לאתר
  • ללחוץ על כפתור החזרה לעמוד הקודם בדפדפן (שלא היה עמוד אחר באתר, מן הסתם)
  • להקליד כתובת url חדשה בדפדפן
  • לשהות במשך פרק זמן שהוגדר מראש בעמוד האתר מבלי לבצע כל פעולה

 

מתי שיעור נטישה גבוה הוא עדיין תקין?

לכאורה, ניתן לטעון שכאשר שיעור הנטישה הוא גבוה, הדבר אומר שעמודי האתר השונים והתוכן המוטמע בהם אינו רלוונטי לגולשים, לא מעניין אותם מספיק כדי שירצו להמשיך לגלוש באתר, ולא מייצר להם ערך מוסף אמיתי.

בפועל, יש לא מעט מקרים שבהם הגולשים שבעי רצון מן התכנים באתר, ונטישה שלהם אינה מעידה על כך שלא קיבלו מענה איכותי. הנה כמה דוגמאות בהקשר הזה:

  • גולש מגיע לאתר, מקבל את האינפורמציה שביקש, נוטש את האתר, ולא חוזר לדף תוצאות החיפוש על מנת להמשיך לתוצאה הבאה.
  • גולש מבצע מחקר שוק: הוא גולש במקביל למספר אתרים, ואוסף חומר ראשוני לצורך ביצוע השוואה. הגולש קיבל את מה שהיה זקוק לו לאותה עת, וייתכן שיחזור לאתר בעתיד הקרוב.
  • כוונת החיפוש של הגולש היא מאוד מצומצמת. אני כותב את הפוסט הזה במהלך חג החנוכה, אז אקח דוגמה מעולם התוכן הזה. כשגולש מחפש בגוגל "איזה נר מדליקים היום" – הוא לא באמת מבקש לקרוא מאמר על המכבים, על אף שהם היו גיבורים. הוא זקוק לתשובה מהירה, שתסגור לו את הפינה, וכדי שיוכל להיערך לדבר המשמעותי והחשוב באמת בחיים: הריב, על איזה ילד ידליק כמה נרות בחנוכיה הערב.

 

איך נדע ששיעור הנטישה שלנו באתר גבוה מידי?

למרות כל מה שציינתי עד עכשיו, שיעור נטישה גבוה יכול להיות, כמובן, מדד לאי שביעות רצון של גולשים באתר. אם האתר שלנו מיועד לספק תוכן משמעותי ואיכותי לגולשים, ולהניע אותם לפעולה באמצעות אוסף של עמודים שונים באתר, ושיעור הנטישה הוא עדיין גבוה – אנחנו צריכים לדעת שאנחנו בבעיה.

למרות ההסתייגות משימוש במדד שיעור הנטישה כמדד אבסולוטי לאיכות האתר, תמיד יהיה טוב לפעול להקטנת שיעור הנטישה של גולשים מן האתר. הסיבה לכך, היא שהקטנת שיעור הנטישה של גולשים בדרך כלל מלווה במעורבות גדולה יותר שלהם באתר, בזמן שהיה ארוך יותר ובצפיה בעמודים רבים יותר.

 

מה גורם לגולשים לנטוש אתר בגלל אי שביעות רצון?

  • עיצוב גרוע במיוחד של האתר שמשווה לו מראה לא מקצועי
  • פופאפים שמכסים את איזור התוכן וקשה מאוד לסגור אותם
  • טעינה איטית מאוד של עמודי האתר השונים
  • וידאו שמתחיל להתנגן בצורה אוטומטית
  • תוכן שאינו רלוונטי לתוצאת החיפוש עליה הקליק הגולש
  • תוכן משעמם שלא מייצר ערך מוסף
  • עמודי אתר שאינם מונגשים לבעלי לקויות שונות

אם הגולשים המגיעים אליכם לאתר נוטשים בגלל אחת מן הסיבות האלה, שיעור הנטישה שלכם באתר הוא גבוה מידי, וכדאי יהיה מאוד לשפר אותו.

 

איך משפרים את שיעור הנטישה של גולשים באתר?

אם החלטתם לפעול לצמצום שיעור הנטישה של גולשים מן האתר, תוכלו לעשות זאת בכמה וכמה דרכים:

  • שילוב קישורים פנימיים באתר – שיאפשרו לגולשים למצוא תוכן חדש ורלוונטי שיספק להם ערך מוסף גבוה
  • שמירה על עיצוב נקי מרעשים – שיזמין גולשים לבקר בעמודים נוספים באתר
  • שימוש בפופאפים באתר במשורה, לאחר השהיה מרגע כניסת הגולש לאתר, עם כפתור סגירה ברור, ובשאיפה לא לכסות את אזור התוכן העיקרי המוצג לגולש
  • הימנעות מפעולות שעלולות להבריח גולשים כמו וידאו שמתנגן בצורה אוטומטית או סאונד חזק במיוחד
  • יצירת תוכן מעניין במיוחד, קולח, מצחיק ומרענן – שגולשים יהנו לקרוא ויהיה רלוונטי לשאילתות חיפוש אפשריות של גולשים, הנה מדריך מעולה בנושא
  • הנגשת האתר לבעלי לקויות שונות שתאפשר להם ליהנות מן התכנים באתר, ולא לנטוש אותו בשל חוסר התאמה ליכולת שלהם לצרוך את התכנים האלו

 

איך תמדדו נכון את שיעור הנטישה של גולשים מן האתר?

כדי להבין טוב יותר את התאמת האתר לצרכים השונים של הגולשים ולמדוד בצורה מדוייקת את שיעור הנטישה של גולשים מן האתר, חשוב יהיה להתייחס לנקודות הבאות:

ראשית, כיצד שיעור הנטישה באתר נראה ביחס לזה המאפיין את אתרי המתחרים העיקריים בנישה. כלים שונים למחקר אתרים יוכלו לספק לכם תמונה, כללית אמנם, של מדדים שונים על אתרי המתחרים, ובהם גם מדד שיעור הנטישה. אם שיעור הנטישה באתר שלכם פחות או יותר דומה לשיעור הנטישה באתרים מקבילים המציעים תכנים דומים – זה בסדר. אם שיעור הנטישה שלכם גבוה בצורה משמעותית – סביר להניח שאתם צריכים לייצר תוכנית לטיפול בנושא. 

שנית, נסו להבין מהי המגמה המאפיינת את האתר שלכם. האם לאורך זמן שיעור הנטישה של גולשים עולה, יורד או נשאר קבוע? ככל שישנה מגמת שיפור, הדברים כמובן מבורכים. לעומת זאת, אם אתם רואים עליה עקבית בשיעור הנטישה של גולשים באתר, כדאי יהיה שתעשו בדק בית לגבי הסיבות שגורמות לגולשים לעזוב את האתר כבר מעמוד הנחיתה שלהם.

בנוסף, חשוב יהיה למדוד את שיעור הנטישה של הגולשים בהתפלגות לפי מקורות התנועה השונים המזרימים גולשים לאתר. שיעור הנטישה של גולשים המגיעים מרשתות חברתיות, למשל, הוא לרוב שיעור נטישה גבוה יותר מזה המאפיין תנועה אורגנית של גולשים שעשו שימוש במנועי החיפוש. יצירת דיפרנציאציה במדידה תאפשר לכם לדייק את הפעולות הנחוצות לשיפור מדד שיעור הנטישה, וגם להבין האם בכלל ישנה בעיה.

חדש! מערכת אונליין להזמנת תוכן, קישורים ועוד, כנסו עכשיו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים מ-2014, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק, קבוצת מקדמי האתרים הגדולה והמובילה בישראל! קישור אל פרופיל הפייסבוק של עשהאל. כתובת המייל של עשהאל: [email protected]m

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

תוכן ירוק עד
תוכן ירוק עד

אם יש דבר שיכול לבאס ממש כל פרויקט קידום אתרים, הוא הצורך לחזור אחורה ולעבות תוכן קיים. הסיבה לכך היא, שבמרבית המקרים, לא כל כך

חיפוש קולי

כשאפליקציית הניווט הפופולרית Waze שילבה לראשונה את הפיצ'ר של חיפוש קולי בממשק המשתמש שלה, הדבר היה נראה טבעי לחלוטין. ברור מאליו היה שהדרך הנוחה ביותר

סייבר SEO - זוהי קריאת השכמה
סייבר SEO – זוהי קריאת השכמה

מקובל יהיה לומר כי מערכות מידע בכלל, ואתרי אינטרנט בפרט, חשופים כל העת לסיכונים שונים בתחומי אבטחת המידע והגנת הסייבר. סיכונים אלו מתייחסים לאיומים על