חיפוש

מהו מבנה סילו (SILO) ואיך בונים אותו? [וידאו]

אתחיל הפעם בשאלה: בכמה דרכים שונות אפשר לסדר אתר אינטרנט שמכיל מאות או אלפי דפים?

יש, כמובן, אינסוף דרכים לסדר אתר, לקשר בין העמודים השונים שלו, לתכנן את מסע הלקוח ולהנגיש את כל הטוב הזה גם לגולשים וגם למנועי החיפוש. היום אנחנו הולכים לדבר על דרך מאוד מסוימת לסדר אתר אינטרנט, באמצעות מימוש של ארכיטקטורת סילו באתר.

מה בדיוק זה אומר? למה זה טוב? כמה משאבים נצטרך להשקיע בבניית האתר מחדש בתצורה הזאת? האם קיימים חיים מחוץ לכדור הארץ? בואו נצלול פנימה וננסה להתקדם משם.

מהו מבנה סילו באתר?

בגדול, מבנה סילו המוטמע באתר הוא מבנה שבו מחולקים התכנים על פי נושאים והם מבודדים (במובן מסויים) מתכנים אחרים באתר. זה אומר שאתר אינטרנט שמכיל תוכן הקשור בשלושה נושאים שונים, יכיל גם שלושה אזורים שונים באתר, בכל אחד מהם ינוהלו התכנים הרלוונטיים, והתכנים האלו, ברמה התחתונה, לא יקשרו לתכנים ברמה תחתונה באחד האזורים האחרים.

איך בכל זאת ניתן במבנה סילו לקשר בין נושאים שונים? באמצעות קישור לרמה העליונה של נושא אחר ולא לתוכן ספציפי. בתצורה כזו, ניתן לייצר אזורי חיץ מבודדים באתר, שלכולם ברור במה הם עוסקים ואילו תכנים הם מכילים.

 

אילו סוגים של מבנה סילו קיימים?

איך בתכלס נראה מבנה סילו באתר? מהי בדיוק תוצאת המימוש שבאמצעותה אפשר להטמיע סילו באתר?

אז מקובל לחלק את תצורת מבנה סילו באתרים לשני סוגים עיקריים:

 

מבנה סילו פיסי

זהו מבנה שנוצר כתוצאה משמירה של תכנים באיזורים שונים ומופרדים באתר, למשל בספריות שונות. כתובת url יכולה, פעמים רבות, ללמד אותנו לא מעט על מבנה אתר בתצורה הפיסית שלו.

 

מבנה סילו וירטואלי

זהו מבנה שנוצר באמצעות קישורים פנימיים באתר. הסילו מושג כאשר קישורים פנימיים מפנים רק בתוך הסילו כאשר הם מוטמעים ברמות ההיררכיה התחתונות של האתר.

 

מהם היתרונות שמספק לנו מבנה סילו?

למה, בעצם, מבנה סילו טוב לנו בחיים? מה הסיבה להטמיע מבנה סילו באתר?

אז ראשית, נציין, כי לגבי היתרונות שמספק מבנה סילו לקידום האתר בגוגל או במנועי חיפוש אחרים יש ויכוח אמיתי בקהילה: חלק מן הגורמים המקצועיים סבורים שמבנה סילו יכול לסייע לקידום האתר ואחרים טוענים שהוא יכול ממש להזיק.

אני אנסה להציג בצורה אובייקטיבית את היתרונות והאתגרים העיקריים במימוש אסטרטגיית סילו באתר. אז אלו היתרונות העיקריים:

 

חווית משתמש טובה יותר

כאשר גולש מגיע לחלק באתר שכל התכנים המרוכזים בו עוסקים בדיוק בנושא שבו הוא מתעניין, הוא מקבל חווית משתמש טובה יותר. הגולש יכול לבחור ולהתעמק בתכנים נוספים, לעבור בין עמודים שונים באתר, ולדעת שהוא עדיין ישמור על הסקופ שבגללו נכנס לאתר מלכתחילה.

 

שיעורי המרה גבוהים יותר

כאשר לא מסיחים את דעתו של הגולש עם תכנים נוספים שלא קשורים לכוונת החיפוש שלו, וכאשר מרכזים עבורו את כלל התוכן הדרוש לו לצורך ביצוע החלטה במקום אחד, מעלים את שיעורי ההמרה של גולשים. זה אומר שיותר גולשים מאלו שנכנסו לאתר והגיעו לחלק הרלוונטי באתר בו מרוכז התוכן שביקשו לקבל, יחליטו לבצע התקשרות עם בית העסק: להשאיר פרטי קשר, לבצע רכישה, להרשם לניוזלטר ועוד.

 

שיעורי נטישה נמוכים יותר

בהמשך לסעיף הקודם, גם שיעור הנטישה של גולשים משתפר, כלומר קטן, כאשר בוחרים לחלק את האתר בתצורת סילו לחלקים מובחנים ומופרדים.

מדוע? בעיקר משום שהגולש מרגיש שלא דוחפים לו תכנים שלא ביקש לקבל. הרבה מאוד פעמים, גולשים שמרגישים שהאתר לא עוסק שנושא הספציפי שבו ביקשו לקבל מידע, או שהוא עוסק בהמון נושאים אחרים ולא ממוקדים, פשוט נוטשים את האתר.

שיעור נטישה גבוה = פחות גולשים שצפויים לבצע התקשרות מול בית העסק = שיעורי המרה נמוכים יותר = דירוגים בסבירות גבוהה נמוכים יותר בדפי תוצאות החיפוש.

 

רלוונטיות גדולה לשאילתת החיפוש של הגולש

אתר שהארכיטקטורה שלו נבנתה בתצורת סילו מספק, מבחינת מנוע החיפוש, מידת רלוונטיות גדולה יותר לשאילתא שביצע הגולש, פרמטר, שהוא לכל הדעות משמעותי וחשוב ביותר בדירוג אתרים על ידי מנוע החיפוש.

 

תכנים נוספים שמוצעים לגולש הם רלוונטיים עבורו

בהרבה אתרים מוטמעת האפשרות להציג לגולש תכנים נוספים מאותה קטגוריה כחלק מן הפונקציונליות של מערכת ניהול האתר. כאשר האתר מסודר בתצורת סילו, קל הרבה יותר להגיש לגולש תכנים מומלצים נוספים לקריאה, שהם רלוונטיים עבורו.

 

מהו האתגר הגדול במימוש אסטרטגיית סילו?

עם כל כך הרבה יתרונות, נשאלת השאלה: מדוע לא להטמיע את אסטרטגיית החלוקה לסילו בכל אתר שרוצים לקדם במנועי החיפוש השונים ובפרט בגוגל? ובכן, יש לכך שתי סיבות עיקריות.

ראשית, חשוב לזכור, שבתצורה שבה כל חלק באתר מקשר בעיקר לעצמו, למנועי החיפוש יהיה קשה יותר למצוא עמודים חדשים באתר. אם מנוע החיפוש מתחיל את הסריקה שלו באיזור א' ואילו תוכן חדש נוסף לאתר דווקא באיזור ב' – יקח למנוע החיפוש הרבה יותר זמן כדי לגלות, לאנדקס ולדרג את העמוד החדש הזה.

אתגר שני שחשוב יהיה להתייחס אליו במימוש אסטרטגיית סילו הוא הזמן, המשאבים וההשקעה הדרושים לצורך כך. אם מדובר באתר חדש, שרק מתחיל להיבנות, ייתכן שהמשימה תהיה פשוטה יחסית, אבל מה קורה כאשר מנסים לממש את אסטרטגיית החלוקה לסילו באתר קיים שמכיל אלפי עמודים, עם קישורים פנימיים רבים, שחוצים מבנים היררכיים באתר?

במצב כזה, נדרשת לא מעט השקעה בתכנון, ארגון מחדש של האתר, טיוב פרופיל הקישורים הפנימיים – ועל הדרך, יש בהחלט סכנה לפגיעה בדירוגים של האתר, בעוד שאף אחד לא באמת יוכל להבטיח לכם שהעדכון של מבנה האתר ישתלם בסופו של דבר.

 

אז איך מטמיעים אסטרטגיית מבנה סילו באתר?

הטמעה של מבנה סילו באתר כרוכה בביצוע מספר שלבים עיקריים: ראשית, עליכם יהיה לגבש את הקונספט הכללי שבו עוסק האתר, ולחלק אותו בצורה לוגית ורעיונית לאזורי תוכן מופרדים. חשוב יהיה בשלב הזה לבצע חשיבה מעמיקה, כדי לייצר מבנה שיתמוך בביצוע שינויים עתידיים, בהוספת תכנים חדשים, בקישור לנושאים אחרים ועוד.

לדוגמא: מדריכי קידום אתרים למתחילים, מדריכי קידום אתרים למתקדמים, מדריכי קידום ממומן, מדריכי פרסום בפייסבוק וכדומה…

בשלב הבא, יש לסווג את התכנים הקיימים באתר, ולייעד אותם לאזורי התוכן השונים שהגדרתם, עדיין, רק בצורה לוגית ותכנונית.

אנחנו עוברים שלב נוסף קדימה, וכאן עלינו לתכנן את מבנה הקישורים הפנימיים באתר. כלומר, אילו תכנים יפנו לאילו תכנים אחרים, תחת מבנה הסילו הספציפי.

השלב האחרון הוא המורכב ביותר: כאן תצטרכו לבצע את השיוך בפועל של כל אחד מן התכנים באתר לאזור התוכן הרלוונטי לו, אם באמצעות קביעת url פיסי ושמירת התוכן בספריות מתאימות, ואם באמצעות הקישורים הפנימיים אותם תכננתם בשלב הקודם. בהצלחה.

הנה מדריך שיראה לכם איך ב3 וחצי לחיצות אפשר לייצר מבנה SILO לאתר ולשפר את ה-SEO משמעותית:

מהו מבנה סילו (SILO) ואיך בונים אותו? [וידאו]
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים