חיפוש

לפעמים חלומות לא מתגשמים – על פרויקט קידום כושל

קרה לכם פעם שפרויקט הקידום שלכם היה מוצלח במיוחד, השיג את כל המטרות שלו בזמן קצר, בתקציב מצומצם, ייצר תנועה רלוונטית של גולשים לאתר, שמר על יציבות בפסגת תוצאות החיפוש ו… חשבתם שמדובר באחד הכשלונות הכי גדולים שלכם?

אחד מן הקולגות איתם אני עובד בשוטף ביקש ממני לשתף את הסיפור שלו, כדי שנוכל ללמוד כמה דברים על החשיבה מאחורי תהליך הקידום.

פוסט מעניין שכדאי לקרוא.

מעביר את הבמה ל-ג'…

שלום לכולם. אני ג' (אות בדויה) ואני עוסק בקידום אתרים כתחביב.

בחודשים האחרונים יצאתי לדרך עם פרויקט נחמד, שממנו למדתי המון, פחות על קידום אתרים (שם, עם כל הצניעות, עשיתי עבודה מצוינת), ויותר על קבלת החלטות בסביבת אי ודאות.

לוקח רגע לגימה מהקפה וממשיך.

מניח שרבים מן הקוראים יבקשו ממני בסיום הפוסט את כתובת האתר. ובכן, אני אקדים ואציין שאין לי כוונה בשלב הזה לספק כאן URL לאתר המדובר כי המטרה של הפוסט הזה היא לא לקבל ביקורת בונה על הסכמה ששכחתי להטמיע בעמוד החמישי של האתר.

להפך, אני גאה בזה שעבודת הקידום שעשיתי הייתה חלקית ביותר ועדיין הניבה תוצאות.

אם יש לכם סבלנות לפוסט קצת חופר, אבל כזה שמצריך חשיבה והוא מעבר למה שאתם קוראים ביום יום, אתם יותר ממוזמנים להישאר כאן.

 

קצת רקע

אני עובד כשכיר בגוף גדול ועוסק בקידום אתרים כתחביב.

במסגרת התחביב הזה קידמתי בהצלחה אוסף קטן של אתרים, שמייצרים לי עבודה נוספת כעצמאי.

כלומר, הם לא מייצרים הכנסה פסיבית, אלא עבודה שעוזרת לי להגדיל את ההכנסה הפנויה למשק הבית.

אני יודע. לא חכמה גדולה.

כמו רבים שעוסקים בתחום, גם אני ביקשתי להקים לעצמי נכס דיגיטלי שייצר לי הכנסה אמיתית, פסיבית ככל האפשר, בלי מאמץ מיותר, בלי השקעה כספית שוטפת, בלי התעסקות מול ספקים, לקוחות, שירות לקוחות ועוד.

אתם יודעים, החלומות הרגילים של אנשים רגילים.

רק שלי, בניגוד למקדמים אחרים שפועלים בתחומים האלו, יש הרבה פחות תיאבון סיכון, הרבה פחות הון שאני מעוניין לשים לטובת המיזם, וגם בית לדאוג לו, עם בת זוג, ילדים וכל החבילה.

זאת הסיבה, שהפעם ביקשתי להקים אתר שייצר עבורי הכנסה קלה יחסית, גדולה יחסית, ותוך סיכון מינימלי.

הייתי צריך למצוא תחום שבו התחרות נמוכה, הכסף גדול, היכולת שלי לגזור קופון מהכסף הגדול היא ממשית, ושיש לו ביקוש רציף ומתמשך (כדי שלא אמצא את עצמי משקיע משאבים רק כדי לגלות שהמיזם שלי לא רלוונטי אחרי חודשים מספר).

לא עניין טריוואלי כל כך.

בכל מקרה, זה קרה במסגרת הפעילות השוטפת שלי בתחזוקת האתרים שהקמתי. ביקשתי עזרה ספציפית לגבי איזושהי סוגיה טכנית באחד הפורומים של קבוצות וורדפרס ברשת.

מי שבחר לעזור לי באחת המשימות היה אדם חביב למדי, בונה אתרים בוורדפרס, בן אדם שהוא לכל הדעות מוכשר, אבל כזה שיש לו עיסוק נוסף: הוא גם, ואולי בעיקר, סופר סת"ם.

 

כסף גדול, תחרות נמוכה

אני אדם מאוד אסוציאטיבי. כלומר, כל זמן שאני ער אני חושב על דברים, והמחשבות שלי מפתחות בעצמן מחשבות נוספות.

תוך כדי שיחה עם האדם החביב שבאמת עזר לי מכל הלב, פתאום עלתה לי הברקה: למה שלא אקים אתר לשירותי סת"ם?

סופר סת"ם כותב ספרי תורה, מזוזות, תפילין, ומגילות.

מדובר בכסף גדול.

ועל הדרך גם במצווה.

אני אמנם אדם חילוני לגמרי, ולא מבין דבר בעניין, אבל על פניו, יש כאן פוטנציאל, לא?

אז התחלתי קצת לחפור.

רק כדי לוודא שאני לא מנותק לחלוטין.

פתחתי את סמראש, חיפשתי בגוגל, נכנסתי לאתרים, קראתי, התרשמתי.

שוחחתי עם אנשים שבקיאים בתחום יותר ממני (זאת לא הייתה חכמה גדולה. גם חתול באופן עקרוני בקיא יותר ממני בתחום הזה).

ואחרי כל זה,

אלו היו המסקנות:

  1. אובייקטיבית, סמראש מראה כי קיימים אלפי חיפושי חודשיים אחר ביטויי מפתח הקשורים לעולם ספרות הסת"ם. לכאורה, רק לכאורה, מדובר בביטוי מפתח שיכולים להעיד על רצינות כלשהי: כמו כתיבת ספר תורה לעילוי נשמת, כתיבת ספר תורה מחיר, כתיבת מזוזות, כתיבת תפילין, ועוד.
  2. שיחות עם אנשים מסורתיים ודתיים העלו שנהוג להזמין ספר תורה בקהילה, בבית הכנסת, אולם מאחר שמדובר בכסף גדול, חלק מן האנשים מעדיפים לעשות זאת מול אנשי מקצוע שאין איתם היכרות מוקדמת. מדובר על פרויקט ממושך, והרבה אנשים מבקשים לשמור אותו מקצועי ולא להיות מעורבים רגשית בתהליך מול אנשים שקשה יהיה לדבר איתם בעתיד על מימוש תנאי התשלום וכו'.
  3. האתרים המופיעים בדפי תוצאות החיפוש נראים אתרים שעל פניו קל יהיה לעקוף: הם נראים מיושנים, לא כולם מותאמים למובייל, עם פרופיל קישורים חלש, עיצוב לא מאוד מעודכן, וחווית שימוש בינונית ומטה. באתרים האלו גם אין הרבה מאוד תוכן, והם לא בנויים בצורה היררכית מדהימה.
  4. על פניו, לא מדובר בפעילות עונתית: אנשים ממשיכים להזמין ולכתוב ספרי תורה, מזוזות ותפילין במשך כל השנה, כל שנה. כבר הרבה מאוד שנים.
  5. בבירור מול סופר הסת"ם הועלו מספרים אפשריים של מכירות וחלוקת רווחים: כמאה אלף ש"ח עבור ספר תורה, מתוכם כ 5,000 ש"ח עמלה לבעל האתר שתיווך את העסקה.
  6. היה משהו שהטריד אותי מאוד: ספר תורה הרי לוקח זמן ממושך לכתוב. זה אומר שאם אני מייצר עבור הסופר שאני מתקשר איתו עסקה, הוא לא יהיה זמין לי עכשיו לעסקאות נוספות במשך זמן רב. בירור מול הסופר העלה שלא זה המצב, והוא מסוגל להתמודד (תוך ייצוא העבודה הזאת לסופרים אחרים) עם כמות עבודה לא מבוטלת.

אני חוזר רגע בזהירות: מדובר בתחום עם ביקוש קבוע, אלפי חיפושים חודשיים, עסקאות בהיקף גדול פר עסקה, סביבת תחרות לא מאתגרת במיוחד, ולכאורה, גם עם קהל יעד שלפעמים, כאשר הוא לא מחפש את השירותים האלה בקהילת בית הכנסת, עשוי למצוא ערך דווקא בהתקשרות מול גורם אובייקטיבי באינטרנט.

חלום.

הרבה מאוד מנהלים של אתרי לידים סובלים מתופעות מוכרות: ויכוחים אינסופיים מול בעלי מקצוע על חלקם בתיווך העסקה. מציאת בעלי מקצוע. הטמעת מערכת מעקב שתמנע עקיפת בעל האת כמתווך. וכל זאת, בשביל גרושים בודדים המתקבלים מכל עסקה.

כאן מדובר במשהו אחר. הקופון הוא נדיב למדי. גם התעסקות מועטה יכולה לייצר רווח גדול.

 

מה עשיתי בפועל?

הקמתי אתר על תשתית וויקס (!).

לקח לי בערך 10 שניות להקים אותו. אפילו האתר הזה שהקמתי, שהיה לא מושקע בכלל, היה נראה פי אלף טוב יותר מיתר האתרים שהיו פעילים בתחום.

מילאתי את האתר בתוכן (מודה להשם שיש דיגיפארם), סידרתי קצת היררכיה, שיתפתי ברשתות חברתיות, הטמעתי תמונות, תגיות אלט עם כל הטקס, הוספתי מחירון, דף אודות הסופר (האמיתי, כן?), תנאי שימוש, דאגתי לכך שבמובייל האתר יראה טוב, הטמעתי טפסים להשארת פרטים, צירפתי את הטלפון שלי ואת כתובת המייל שלי בפוטר, ו… נו, אתם יודעים, כל הדברים הרגילים שעושים במהלך של קידום אתרים.

כמובן, חיברתי לדומיין עם שם משמעותי. אגב, דומיין עם סיומת com.

עד כדי כך היה ברור לי שיש לי יתרון על סביבת התחרות, ולא רציתי להשקיע, כאמור, יותר מידי.

לקח לי בערך חודשיים לקבל את הטלפון הראשון.

 

הטלפונים התחילו להגיע

אדלג לרגע על כל עניין תוצאות הקידום.

תניחו שדבר כזה לא ראיתם. האתר התברג תוך רבע שניה על כל הביטויים שהיה חשוב לי לקדם.

התחלתי לקבל פניות.

חלק מן הפניות היו קטנות מידי מכדי להתעסק איתן. הסופר שאיתו התקשרתי לא היה מוכן לצאת לדרך עבור עבודות בהיקף קטן (מספר מצומצם של מזוזות, תפילין או כתיבה על קלף).

חלק מן הפניות היו רגילות: אנשים רגילים שמתעניינים באוסף של נושאים. לפעמים הם מעוניינים לשאול שאלה, לפעמים לברר על מחיר. תנועה רגילה למדי של גולשים.

אבל היו גם פניות אחרות. פניות, שגרמו לי להבין שלא הבנתי כלום. שהמחקר שלי היה חסר. שלא הייתי מקצועי מספיק במיפוי קהל היעד האמיתי. שההתקשרות מול סופר הסתם לא אפשרה לי לייצר ערך מוסף אמיתי ללקוחות, כפי שחשבתי שאעשה.

לפני שאגיע אל אותו מחקר לא מוצלח שביצעתי, יש משהו שאני רוצה להתעכב עליו שניה. הוא נקרא ערך מוסף.

באתרים האחרים שהקמתי ואשר מייצרים לי עבודה בשוטף – הערך המוסף שלי הוא ברור ביותר: אני עונה באופן מיידי. בכל שעה. לכל פניה. יש אנשים שחשוב להם לקבל מענה מהיר בגלל צרכים דחופים. הם קהל היעד שלי. גם בגלל שאין לי תחרות, אבל גם בגלל שאין לאנשים האלו מספיק זמן וכוח להתעסק בשטויות, לעכב את העסקה, להתעקש על פרטים לא חשובים. כך שהדבר הזה מייצר win win לשני הצדדים.

כשלקוח פוטנציאלי אומר לי שהוא חייב את העזרה שלי דחוף, אני מאושר.

כשאותו לקוח אומר לי שיש עוד הרבה זמן ושאני לא צריך לדאוג – אני מתחיל, כמובן, לדאוג.

מה שחשבתי שאעשה כאן, באתר של סופר הסת״ם, הוא לתת את אותו מענה בדיוק. מה הסיכוי שיש סופר סת״ם שעונה לאנשים בשעה 22:00 לפניות שהם משאירים? אני אענה. מה הסיכוי שיש סופר סת״ם שמתכתב עם אנשים בוואטסאפ? אני אתכתב. זה המוטו שהנחה אותי.

אלא שאז גיליתי, כאמור, כמה המחקר שלי היה חסר.

אל האתר הגיעו יותר ויותר פניות של אנשים שהיו מעוניינים להזמין, למשל 5,000 מזוזות.

ואז הבנתי הכל.

 

מה היה חסר במחקר המקדים שביצעתי?

לצד פלח השוק הפרטי, שאותו הצלחתי למפות היטב, מה שהיה חסר לי במחקר הראשוני, הוא השוק העסקי. קבלנים. יזמים. משווקי נדל״ן. אנשים שצריכים סיוע בהיקפים גדולים, והם לאו דווקא באים מן התחום.

הם לא תמיד אנשים שיש להם קהילת בית כנסת פעילה. חלקם לא דרכו מעולם בבית כנסת.

אבל הם צריכים לדאוג ל 5,000 מזוזות עבור בית המלון שהם בונים.

ומה שחשוב להם זה לא איכות המזוזה, וגם לא העיצוב החיצוני שלה. לא באיזה סוג כתב נעשה שימוש וגם לא מי הסופר שכתב את המזוזה.

מה שהיה חשוב להם זה המחיר.

בפרמטר הזה, פעם אחר פעם, נפלתי בהצעות שהעביר להם הסופר שאיתו התקשרתי. משום שהקופון שהוא ביקש לגזור, יחד עם הקופון שאני רציתי לגזור, לא אפשר להציע ללקוח בקצה מחיר אטרקטיבי ביחס לסביבת התחרות.

וכשאתה קבלן בניין ומה שמעניין אותך זה לצמצם עלויות, הפתרונות שאנחנו הצענו כבר לא היו רלוונטיים.

ופחות חשוב איך האתר נראה.

 

מסקנות לסיום

זה נכון שמראש נכנסתי לתחום שאני לא מבין בו הרבה, וזה נכון שלשאול כמה אנשים ולהריץ כמה שאילתות בסמראש זה גן ילדים לעומת המציאות.

אבל בפועל, הרגשתי שאני עושה צעדים נכונים, והצלחתי גם לייצר תנועה איכותית של גולשים לאתר.

פרויקט הקידום היה מוצלח.

זה התמהיל העסקי שלא הצלחתי לייצר באופן איכותי.

ייתכן שהייתי צריך לעדכן את הצעת הערך שלי.

ייתכן שהייתי צריך בכלל לפתוח פורטל סופרי סת״ם – שבו, בדומה למקצוענים או למידרג, סופרי סת״ם שונים יוכלו להרשם ולקבל שירותים.

בגלל שאני שכיר במשרה מלאה, אין לי זמן וקשב להתעסק בדברים האלו.

אם מישהו מן הקוראים ירים יום אחד את הכפפה, אני אדע שלפחות הרעיונות שלי יכולים להיות לפעמים שווים משהו.

עד אז, אחזור לעבודה שלי כשכיר, ולעבודה שמייצרים עבורי האתרים שלי.

עבודה. לא הכנסה פסיבית.

לפחות לא בינתיים.

שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים