בשנים האחרונות חלה עליה גדולה בכמות העסקים החדשים שנפתחים, מגמה שהולכת ומתחזקת וצפויה להמשיך לגדול בשנים האחרונות. לפני שנים, רק מעטים היו מעזים לפתוח עסק, להפוך ליזמים, להלוות כספים ולקחת את הסיכון של לא להיות חלק מחברה גדולה או לזכות במשרה קבועה ויציבה. היום, בעידן הדיגיטל והסושיאל – המחקרים מדברים על כך שקרוב ל35% מהצעירים בגילאי 18-25 – שוקלים לצאת לדרך עצמאית.
"לדעתי, זו מגמה מבורכת שכבר 20 שנים אני מטיף למי שנקלה לדרכי – אין על יזמות. זה לא קל, זה לא נוח – אבל זו דרך כיפית ומאתגרת שבאמת מאפשרת לך לשלב בין האהבה שלך לעיסוק שלך" אומר נמרוד רייזנר, יזם ותיק וסדרתי שלאחרונה הקים את פורטל EXPERT, בין השאר בשביל לאפשר ולהפוך את תהליך הקמת עסק – לתהליך נוח ופשוט יותר.
"תהליך הקמת עסק הפך בשנים האחרונות לנגיש הרבה יותר. קל להקים חברה (אפילו אונליין), קל להגיע למידע רב שקיים ברשתות החברתיות, באלפי המדריכים וכמובן שלל היועצים שמציעים לעזור בכל קבוצה או פוסט ברשת. יש תחומים, כמו הקמת עסק דיגיטלי, שאפילו קל ופשוט יותר להקים ולהתחיל והקמה של עסק מהסוג הזה, כמעט ולא דורש אפילו שתצא מהבית. שלא לדבר על העלות ההקמה הנמוכה והתהליך המהיר שכמובן הופכים לאטרקטיביים מאוד ליזמים בתחילת דרכם" אומר נמרוד. יחד עם זאת, אחרי 20 שנה של עבודה עם עסקים קטנים בעיקר, נמרוד זיהה שאחד המכשולים הגדולים שעומדים בפני יזמים צעירים / בעלי עסקים בשנים הראשונות – היא בחירת ספקים לעסק.
ספק לעסק יכול להיות רואה החשבון שבחרת לעבוד איתו, החברה שתקים לך את האתר או חברת שיווק דיגיטלי שבחרת לעזור לך להשיג לקוחות חדשים. כמובן גם המעצב שבנה לך את המיתוג או עורך הדין שמכין את ההסכמים שאתה צריך להפעלת העסק. כל אלו, הם ספקים חשובים ביותר לעסק שלך ואם לא תבחר נכון – הסיכוי של העסק לשרוד (נתון שהוא גם ככה לא מעודד בכלל) הופך להיות קטן עוד יותר.
"אחת הבעיות הגדולות ביותר שנתקלנו בה במהלך השנים בהן אנחנו עובדים עם עסקים קטנים, היא חוסר ידע לקבל החלטות. אתה אוהב קפה ורוצה להקים בית קפה – מה אתה מבין בחוזים להשכרת נכס או בשיווק ויראלי בטיקטוק. סיימת תואר ראשון בראיית חשבון ואתה רוצה לפתוח משרד – אז בראיית חשבון, אתה מומחה – אבל מאיפה אתה יודע איזה אתר אתר צריך או אפילו איזה עובדים לגייס ומאיפה"
לאחר אלפי עסקים שעזרנו להם אלו הטיפים שראינו לנכון לכתוב שיעזרו לכם להגיע לתוצאות טובות יותר בכל הקשור לבחירת ספקים.
4 טיפים חשובים לבחירת ספק לעסק שלכם
למד מעט את הנושא לפני הפנייה לספק – נכון שאתה לא יכול להיות מומחה, אבל תשקיע כמה שעות בקריאת חומר (האינטרנט מלא בחומר איכותי) על הנושא שאתה מחפש בו ספק. נניח אתה מחפש חברת קידום אתרים, למד את המושגים הבסיסיים, תתייעץ אולי עם עסק שכבר מקדם – ככה גם כשתגיע לספק והוא יראה שאתה מבין קצת בנושא, יש סיכוי גדול שתקבל יחס טוב יותר.
אל תבחר בספק הראשון – גם אם נראה לפעמים שיש חיבור, גם אם יש הצעה ממש טוב, שווה לקבל מגוון הצעות. נסו לא למרוח את הזמן ולעשות זאת מהר, אבל קבלו עוד הצעה או שתיים. אנחנו מניסיון ממליצים לנסות להגיע ל3 הצעות שונות. לפעמים גם אם תחזרו לספק הראשון, יש סיכוי שתלמדו עוד על הנושא ותוכלו לשפר את ההצעה הראשונה או לדייק אותה.
נסו להימנע מהתחייבויות – לא תמיד זה אפשרי, אבל תקפידו בהסכמים שלכם עם ספקים להשאיר פתח יציאה חודשי או לפחות רבעוני. לעיתים אנחנו מגלים שבחרנו לא נכון או שאנחנו משלמים יותר מידי ולא שווה שזה יהפוך להיות מעמסה כלכלית שעלולה לפגוע בעסק שלכם. לעיתים הסכמים כובלים כאלו הופכים להיות חלק מהסיבות לכישלון של עסק.
שמרו על תקשורת בריאה עם הספק שבחרתם – כמו שלמדנו, ספקים טובים יכולים להיות זרזים להצלחה של עסק. שמרו על תקשורת בריאה וחיובית, אל תהיו תוקפניים באי ההבנה הראשונה שקורית, לפעמים שווה להעלות דברים שאתם לא מרוצים מהם ולנסות להגיע להסכמות. תשאירו את התוקפנות בצד, כמובן שלפעמים אין ברירה וצריך לדרוש, עד לנקודה שאין ברירה. תקשורת בריאה יכולה לשפר את היחסים ביניכם ולהפוך אי הבנות לשותפות חיובית.
באתר אקספרט תוכלו למצוא ספקים שנבדקו ונאספו לגביהם המלצות גם באופן ישיר בפלטפורמה וגם מפלטפורמות אחרות ברשת. בנינו גם כלי השוואה נוח בין ספקים על פי פרמטרים מוכרים בכל קטגוריה (זה עדיין לא פעיל בכל הקטגוריות אבל בקרוב יהיה).
"באלפי השיחות שערכנו בשנה האחרונה עם עסקים, אחת הבעיות המרכזיות שעולה שוב ושוב היא חוסר ההבנה וחוסר הידיעה של בעלי העסקים בכל הנושאים שאינם תחום ההתמחות שלהם", על פי נמרוד. "עסקים מחפשים CRM כשהם צריכים מערכת לידים פשוטה, עסקים משקיעים עשרות אלפי שקלים באתרים מיותרים ומשקיעים אלפי שקלים בפרסום בפלטפורמות לא רלוונטיות לפעילות שלהם".
בקרוב תושק באתר אקספרט גם אקדמיה לעסקים קטנים ויזמים בתחילת דרכם, בה יוכלו יזמים צעירים לקבל מידע רב על כל הנושאים הרלוונטיים בהקמת עסק מהצד הפיננסי, משפטי, דרך השיווק ועד לנושאים כמו עובדים ואסטרטגיה.
לאתר אקספרט – www.expert.co.il