חיפוש

הכל על מדד ה-DR של Ahrefs והאם הוא אמין?

סביר להניח שאם אתם קוראים את השורות האלו, יצא לכם בעבר לקנות, להחליף או לבנות קישורים נכנסים לאתר שרציתם לקדם. אתם פועלים בשיטות האלו משום שאתם מבינים כי קישורים נכנסים לאתר הם עדיין אחד הפקטורים הכי חשובים לקידום של האתר.

את זה, כמובן, לא אני המצאתי. גוגל בעצמה, מי שנחשבת לפורצת הדרך הגדולה ביותר בעולם של חיפוש ברשת, פרסמה שחור על גבי לבן, ממש בתחילת דרכה. הותיקים ביננו שזוכרים את עולם קידום האתרים כשהכל היה פשוט הרבה יותר, מכירים ודאי את המושג Page Rank – או בקיצור PR.

בעבר, למדד ה – PR הייתה חשיבות מכרעת ביכולת של אתר להתקדם בדפי תוצאות החיפוש. רגע. מה הולך כאן? אנחנו הולכים לדבר על DR או לדבר על PR? אז התשובה היא שאנחנו הולכים לדבר כאן על שני המושגים, משום שעל מנת להבין את המושג DR אנחנו חייבים ראשית להבין את המושג PR. בואו נעשה כאן אחת ולתמיד סדר בדברים.

אגב, בינואר 2023 דלפה רשימה של כל 1,922 הפרמטרים של מנוע החיפוש יאנדקס שדלפו לרשת… הפלא ופלא – גם ביאנדקס פרמטר מספר 1, שחור על גבי לבן זה PR שזה בעיקר קישורים והפרמטר השלישי הוא "רלוונטיות קישורים" ככה שברור לכולם שמנועי חיפוש מסתמכים הרבה מאוד על קישורים בין האתרים השונים.

 

מה זה Page Rank ואיך הוא קשור לקידום אתרים?

המושג Page Rank הוא מושג שלקוח מעולם אלגוריתם הדירוג של גוגל. בתחילת דרכה, גוגל חילקה את אתרי האינטרנט בעולם לפי מדד הסמכות שלהם. Page Rank הוא מדד מספרי, אשר משייך כל אתר לאחת מעשר קבוצות.

איך נקבע מדד ה – PR של אתרים? על פי מספר ואיכות הדומיינים המקשרים אליו.

ככל שיותר אתרים קישרו לאתר נתון, כך מדד ה – PR שלו גדל. יחד עם זאת, לא כל הקישורים האלו מן האתרים האחרים היו שווים בכוח שהעבירו לאתר. ככל שהקישור התקבל מאתר שבעצמו מדורג גבוה, כלומר, מקבל בעצמו הרבה קישורים איכותיים, כך גם הקישור ממנו היה נחשב למשמעותי יותר. החישוב עצמו של מדד ה – PR לא היה מידע ציבורי, אבל הקבוצה אליה השתייך הדירוג של האתר, כן הוצגה באמצעות ממשק משתמש שסיפקה גוגל.

הקבוצות דורגו מן הקבוצה הנמוכה ביותר PR1 אל הקבוצה הגבוהה ביותר והאיכותית ביותר – PR10. ואלו, כמובן, לא היו שוות בגודל שלהן.

אל הדירוג הגבוה ביותר השתייכו אתרים בודדים בלבד. אל הדירוג השני בחשיבותו (PR9) השתייכו מעט יותר אתרים. באופן כללי, ככל שהקבוצה הייתה נמוכה יותר בדירוג שלה, כך היא הכילה יותר אתרי אינטרנט מרחבי העולם.

ממש כמו פירמידה.

הכוח שהועבר באמצעות קישור מעמוד אתר נתון לעמוד האתר המדורג, היה תלוי במספר משתנים, כמו מספר הקישורים היוצאים מן העמוד הנתון לעמוד המדורג. במקרה הזה, ככל שיצאו מעמוד נתון יותר קישורים, כך הערך שהעבירו היה מופחת. ממש עוד מעט, כשנדבר על מדד ה – DR, אני אחזור לסוגיה הזאת, של מספר קישורים שיוצאים מעמוד נתון, ונדון בה יותר בהרחבה.

 

אז מה זה בעצם Domain Rating או DR?

המונח DR הוא מדד מסחרי של חברת Ahrefs, מי שמפעילה את אחד השירותים הפופולריים בעולם למחקר קישורים ודירוג של דומיינים ברשת האינטרנט. באופן כללי, המטרה של מדד ה – DR, הוא לחקות, עד כמה שניתן, את מדד ה – PR. כן חשוב לציין, שאין קשר רשמי בין המדדים האלו.

שירות Ahrefs מחלק את האתרים בעולם לפי קבוצות, ומדרג אותן ממדד 0 עד 100, כאשר, למשל, אתר ויקיפדיה העולמית מקבל, נכון למועד כתיבת שורות אלו, את הציון 91, אתר cnn העולמי מקבל את הציון 93, וגוגל בעצמה מקבלת את הציון 98. הסולם הזה הוא אקספוננציאלי מבחינת הקושי של הדירוג. לעלות מציון DR של 15 לציון 20 זה די קל. לעלות מציון 50 לציון 55 זה כבר קשה. לעלות מציון 91 לציון 96 ידרוש מכם המון המון משאבים, ויהיה על תקן הכמעט בלתי אפשרי.

הנה לדוגמא ציון ה-DR של האתר שלי w3c.org.il נכון ל-2.2.23 (הציון משתנה מתקופה לתקופה, לטוב ולרע):

מה הDR של w3c.org.il

 

מקדמי אתרים נוהגים לעשות שימוש במדד הזה של DR כסוג של קריטריון האם כדאי לקבל קישור מן האתר או לא. ההנחה היא שקבלת קישור מאתר בעל מדד DR גבוה זה כדאי, בעוד שקבלת קישור מאתר עם DR נמוך זאת בעיה. אלו שנוהגים לייחס למדד הזה חשיבות בעסקאות קישורים, נוהגים לטעון שאתרים גדולים וחזקים הם בדרך כלל כאלו בעלי מדד DR גבוה, ולכן סביר שגוגל מעריכה יותר אתרים שמקבלים קישורים מאתרים עם DR גבוה.

אבל האם הדברים באמת עובדים ככה? הנה כמה בעיות שכדאי לקחת בחשבון כשמשתמשים במדד ה – DR באופן בלעדי לצורך החלטה על בניית קישור.

 

בעיות במדד ה – DR שכדאי לקחת בחשבון

אם אתם מתכוונים להסתמך אך ורק על מדד ה – DR של Ahrefs כדי להחליט האם אתם מעוניינים לקבל קישור מאתר נתון, כדאי שתחשבו פעמיים. הנה חלק מן הדברים שכדאי לכם לדעת:

  • מדד ה – DR מחקה את מדד PR, אבל למדד ה – PR יש הרבה פחות משמעות מבעבר – אחרי אינספור מניפולציות שהפעילו מקדמי אתרים על מדד ה – PR, גוגל הייתה חייבת להתקדם למנגנון משוכלל יותר ועדכני יותר, שלוקח בחשבון פרמטרים נוספים, ולכן, אתר עם DR גבוה הוא לא בהכרח אתר שלפי גוגל נחשב לאתר סמכותי ואיכותי.
  • מדד ה – DR לא יכול לקחת בחשבון התכחשות שבוצעה לקישורים זדוניים – גוגל מאפשרת באמצעות ממשק ייעודי לבעלי אתרים לבצע התכחשות לקישורים זדוניים כביכול, שקיבלו לאתר שלהם. לאחר ההתכחשות הזאת, גוגל יכולה להחליט להתעלם מן הכוח שהעבירו הקישורים האלו, או בכל זאת להחשיב אותו, אולם מה שבטוח הוא, שגוגל לא מפרסמת את ההחלטות שלה בהקשר הספציפי הזה, ולכן Ahrefs, שהוא כלי חיצוני בלי שום קשר עסקי עם גוגל, לא יכול לשקף בצורה נאמנה את הסטטוס האמיתי…
  • מדד ה – DR לא מתייחס לעונשים שהשית מנוע החיפוש על הדומיין – גוגל מפעילה מדיניות של הטלת עונשים על אתרים שמפרים באופן בוטה את ההנחיות שלה בכל הקשור לקישורים בין אתרים, הסתרת מידע מגולשים, ביצוע מניפולציות שונות שמטרתן קידום האתר ועוד. גם המידע הזה, כמובן, לא משוקלל במדד ה – DR של Ahrefs.
  • מדד ה – DR לא יכול להתייחס לקישורים ש Ahrefs לא גילה – עם כל הכבוד לכלי SEO מתקדמים ככל שיהיו, גוגל הוא עדיין מנוע החיפוש המשוכלל בעולם, שמפעיל שיטות סריקה, גילוי ומיפוי מתקדמות. ייתכן בהחלט שקישורים שזוהו על ידי גוגל, לא יזוהו במשך תקופה באמצעות כלי ה – SEO של Aherfs.
  • מדד ה- DR הוא בסופו של יום מדד קל לזיוף – רוצים לשכנע מישהו לקנות מכם קישור או להחליף אתכם קישור, ומעוניינים לשם כך להגדיל את ה – DR של הדומיין? אין משימה פשוטה מזו. היום תוכלו לקנות באמצעות שירותים ייחודיים המוצעים ברשת, את העלאת ה – DR שלכם בכמה לחיצות כפתור. האם התהליך הזה יהיה אמיתי ויוסיף לכם סמכות? סביר להניח שבדיוק להפך. בזמן שה – DR שלכם ירקיע לשחקים, התנועה האורגנית לאתר שלכם והדירוגים שלו במנועי החיפוש דווקא ירדו. מניסיון, חברים. הנה דוגמא לשירותים כאלו ב-Fiverr שלא שווים כלום ורק מזיקים למרות שה-DR של האתר שלכם באמת יעלה:
    העלאת DR בפייבר

אז אחרי שהבנו שמדד ה – DR יכול אולי לספק אינדיקציות מסוימות לגבי טיב הדומיין ממנו אנחנו מעוניינים לקבל קישור, אבל הוא בטח לא מדד בלעדי שניתן להסתמך עליו, בואו ננסה להבין מה בכל זאת חשוב לבדוק בדומיין שעתיד להוציא אלינו קישור.

 

אילו בדיקות כן רלוונטיות לדומיין ממנו מקבלים קישור?

טוב, אז אחרי כל הלא, הגיע הזמן להגיד מה כן חשוב לבדוק ברמת הדומיין כאשר אתם מתכוונים לקבל ממנו קישור. חשוב לי לציין שיש פרמטרים נוספים אותם כדאי יהיה לבדוק בהיבט של טקסט העוגן של הקישור, העמוד ממנו הוא יוצא, העיתוי שבו מתקבל הקישור, והפעילות שמתבצעת על הדומיין המקושר במקביל. אל כל אלו אני לא מתכוון להתייחס עכשיו, אלא רק על הבדיקות ברמת הדומיין.

אז הנה כמה בדיקות שחשוב יהיה לבצע לפני בניית קישור כזה:

  • הקישורים שהדומיין מקבל בעצמו – זהו הפרמטר החשוב ביותר! כמה קישורים ובאיזו איכות מקבל בעצמו הדומיין ממנו אתם רוצים לקבל את הקישור? ככל שהדומיין יקבל יותר קישורים מאתרים איכותיים – כך קישור ממנו יהיה בעל השפעה גבוהה יותר. זו בדיוק הסיבה שקישורים מדיגיפארם משפיעים כל כך חזק, מאחר והאתרים בדיגיפארם בנויים על דומיינים וותיקים שמקבלים בעצמם קישורים מהאתרים הגדולים והחזקים בישראל.
  • הרלוונטיות של הדומיין המקשר – האם הדומיין שעתיד להוציא אלינו קישור פועל בנישה שלנו? אם כן, מה הקשר שלו אלינו? האם הוא ספק? לקוח עסקי? קולגה? מתחרה? ספק של שירות משלים?
  • כמות העמודים המאונדקסים בדומיין המקשר – מובן שעדיף לקבל קישור מדומיין שעבורו מאונדקסים לא מעט עמודים בדפי תוצאות החיפוש, מאשר לקבל קישור מדומיין שמנוע החיפוש בכלל לא מכיר.
  • הדירוגים של הדומיין המקשר – דומיין שמדורג בצורה אורגנית על ביטוי חיפוש פופולריים הוא דומיין ממנו תירצו לקבל קישור בסבירות גבוהה יותר מדומיין שכלל לא מדורג בדפי תוצאות החיפוש.
  • התנועה האורגנית אל הדומיין המקשר – ככל שהדומיין המקשר הוא בית לתנועה אורגנית בהיקפים גדולים יותר, כך סביר יהיה להניח שקבלת קישור ממנו תהיה כדאית יותר.
  • הותק של הדומיין המקשר – קישור מדומיין ותיק סביר שיהיה חשוב יותר מקישור מדומיין שזה עתה עושה את צעדיו הראשונים בעולם החיפוש.
  • ענישה של הדומיין המקשר – ישנן טכניקות שונות שתוכלנה לתת לכם אינדיקציות על האם הדומיין המסוים ממנו אתם מבקשים לקבל קישור נענש על ידי גוגל בצורה גורפת או חלקית. מובן שעדיף לקבל קישור מדומיין בלי היסטוריית ענישה.
  • מגמה ביחס לדומיין המקשר – בדקו מה קרה עם הדומיין המקשר בחודשים האחרונים. האם צבר כוח ודירוגים או שהתדרדר בדירוגים? ככל שתקבלו קישור מדומיין שנמצא בתנופה, כך סביר שהקישור יהיה בעל ערך רב יותר.

 

ומילה לסיום…

זוכרים שהזכרתי שבמדד ה – Page Rank, ככל שיותר קישורים יוצאים מעמוד מסוים, כך הערך שכל קישור מעביר איתו יורד?

בואו נניח לרגע שזה נכון.

עכשיו חישבו על קישור של הבלוגר הכי מפורסם בעולם בתחום האוכל, שסוקר את הקונדיטוריות הטובות ביותר שבהן ביקר בכל העולם. הוא מפרסם פוסט מושקע בטירוף, וסוקר בו את עשר הקונדיטוריות שמקבלות אצלו את הדירוג הטוב ביותר. לפחות עשרה קישורים יוצאים מן המאמר הזה. מה אתם אומרים? אם אתם הייתם מנהלים קונדיטוריה, הייתם רוצים קישור ממאמר כזה?

נדמה לי שהתשובה כאן היא חד משמעית וחיובית…

שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
Picture of עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת עשהאל קידום אתרים, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון