חיפוש

שיעור מגוגל – איך לנתח גרפים מהסרצ' קונסול

עולם קידום האתרים הוא אחד מן העולמות הספקולטיביים ביותר. לכל אחד יש דעה, ניסיון עם שיטות מוכחות ובדוקות שעבדו, היכרות עם מקדמים אחרים שביצעו טעויות ונענשו, תיאוריות מופרכות יותר או פחות וגם טיפים שהוא מוכן להעניק בחינם לכל מי שרק ירצה לשמוע.

נדירות הן הפעמים שבהם הטיפים האלו מגיעים מגוגל עצמה. ג'ון מולר, בכיר גוגל, שיש לו ידע עשיר על אופן הפעולה של מנוע החיפוש הגדול בעולם, אמנם משיב מעת לעת לשאלות גולשים ולציוצים שונים בטוויטר, אך גם שם, לא תמיד התשובות הן חד משמעיות, ולא תמיד ניתן לפרש אותן באופן פרקטי ומעשי.

לכן, הפרסום הזה מיולי 2021, מאחוריו עומדת גוגל, מפתיע למדי. אמנם מבחינת תוכן, לא סביר שמקדמים רציניים יופתעו ממה שיקראו בקישור, אבל זאת בכל זאת התייחסות רשמית של גוגל לאוסף של עולמות תוכן כמו ענישה ידנית, שינויים אלגוריתמים, בעיות טכניות ברמת האתר ובעיות טכניות ברמת העמוד.

אסכם את הכתבה הזו במשפט בודד: תוכלו להעזר בגרפים שייצר עבורכם הקונסול של גוגל בכדי להבין מהי הבעיה שאותה אתם חווים באתר ולנסות להתאים לה פתרונות.

הנה כמה דוגמאות:

ניתוח תנועה

 

רוצים יותר ממשפט אחד? המשיכו לקרוא.

אילו גורמים יכולים לגרום לפגיעה בתנועה האורגנית המגיעה לאתר?

ישנם כמה וכמה גורמים שיוכלו לגרום לפגיעה בביצועים בתנועת החיפוש האורגני של גולשים לאתר. גוגל מסווגת אותם ל-5 קבוצות:

  1. בעיות טכניות באתר או בעמודי האתר
  2. בעיות באבטחת האתר
  3. נקיטת פעולת ידנית כנגד האתר בשל הפרת ההנחיות של גוגל
  4. שינויים באלגוריתם החיפוש של גוגל
  5. שינויים בהתנהגות הגולשים שמבצעים את תנועת החיפוש

בואו נרחיב קצת על כל עולם תוכן כזה:

בעיות טכניות ברמת האתר או הדף

ייתכן שקיימות בעיות טכניות שמשפיעות על התנועה לאתר כולו:

  • השרת עליו מותקן האתר אינו זמין
  • קובץ ה – robots.txt מבצע חסימה גורפת
  • בעיית ניתוב לאתר כתוצאה מתקלה בציוד תקשורת בתווך
  • ועוד.

 

בעיות טכניות ברמת הדף

בעיות טכניות שמונעות מן הגולשים גישה לתוכן האתר יכולות לשקף גם בעיה ברמת הדף:

  • דף שאינו נמצא (404)
  • הפניה שגויה שבוצעה (301 שאינו תקין)
  • הוספת התגית noindex לעמוד ספציפי כתוצאה מתקלה בתוסף
  • ועוד

 

בעיות אבטחה באתר

אם האתר סובל מוירוס, כופרה או כל איום אבטחת מידע אחר שגוגל זיהתה, היא עלולה לנקוט בשורה של פעולות, ובין היתר, להזהיר את הגולשים מפני גלישה לאתר. הדבר יבוא לידי ביטוי בצניחה של הטראפיק האורגני.

מתמודדים עם וירוס? הנה מדריך איך להסיר וירוסים מהאתר.

 

נקיטת פעולה ידנית כנגד האתר

אם בעל האתר הפר את הנחיות גוגל בצורה בוטה, למשל באמצעות החלפת קישורים הדדית בכמות גדולה, ביצוע הסתרה של מילות מפתח ע"י צבע טקסט ורקע זהים, הצגה של מידע שונה למנוע החיפוש ולגולשים (קלוקינג), ניסיון לבצע חטיפה של הסשן באמצעות בניה של דפי מעבר ועוד – גוגל עלולה לנקוט פעולה ידנית כנגד האתר כולו או כנגד חלקים מן האתר, מה שיוביל לירידה בטראפיק האורגני לאתר.

 

שינויים אלגוריתמיים

שינויים אלגוריתמיים מתרחשים כל העת בגוגל, ולמעשה, משפיעים באופן שוטף על הטראפיק האורגני המגיע לאתר. ירידה בביצועים של תנועת החיפוש האורגני יכולה במקור לנבוע משינויים אלגוריתמים כאלו שבוצעו במנוע החיפוש עצמו.

 

שינוי בהרגלי השימוש של הגולשים

הרגלי הצריכה של המשתמשים עצמם משתנים מעת לעת. יחד עם העובדה שגוגל משנה את הדרך בה מוצג מידע לגולשים, לעיתים גולשים בוחרים כלל לא לעשות שימוש בקישורים המוצגים להם והמובילים לאתרים בדפי תוצאות החיפוש עצמן, ולהסתפק במידע שמציגה להם גוגל בדף תוצאות החיפוש עצמו. דוגמה מצויינת לכך היא מידע הנוגע למחירים של מוצרים, מתכונים, תוצאות של משחקי ספורט ועוד.

 

טיפים לניתוח פרקטי של ירידה בטראפיק האורגני לאתר

אחרי שהבנו שסוגים שונים של בעיות עלולים לגרום לירידה בתנועת החיפוש האורגני לאתר, בואו ננסה להבין איך פרקטית נוכל להשתמש בכלים שמציעים לנו גוגל סרץ' קונסול ושירות Google Trends כדי לשפר את האופן בו אנחנו מנתחים את הנתונים אודות הירידה בביצועים.

 

טיפ מספר 1: שנו את ברירת המחדל של תקופת הניתוח בסרץ' קונסול

כאשר אתם מתחברים לגוגל סרץ' קונסול, באופן אוטומטי הדשבורד שבו אתם משתמשים מוכוון להציג לכם נתונים מן השלושה החודשים האחרונים. שינוי של ערך השדות האלו כך שהקונסול יציג לכם נתונים מן ה 16 החודשים האחרונים (נכון למועד כתיבת שורות אלו מדובר בתקופה המקסימלית שתוכלו לנתח) יסייע לכם להבין טוב יותר האם מדובר בירידה עונתית (למשל, כתוצאה ממוצר שנמכר בדרך כלל בתקופות מסוימות בשנה או חיפוש שמבצעים רק במועד מסוים במהלך השנה), או שמא מדובר בירידה עקבית שתצריך תשומת לב רבה יותר.

דוגמא לדו"ח 3 חודשים:

דוגמא לדוח 3 חודשים

דוגמא לדו"ח 16 חודשים, בו אפשר לקבל תמונה מלאה יותר:

דוגמא לדוח 16 חודשים

 

טיפ מספר 2: השוו את תקופת הניתוח לתקופה מקבילה אותה תרצו לחקור

לעיתים הדרך הטובה ביותר להבין מה בדיוק קרה בתנועת החיפוש הוא להשוות שתי תקופות שונות ולזהות את הפערים ביניהן: כמה חיפושים של גולשים אפיינו את התקופות האלו? אילו ביטויים חיפשו הגולשים? אילו דפים הוצגו להם? מאילו מכשירים בוצעו החיפושים האלו? מאילו מדינות? כיצד הוצגו תוצאות החיפוש? ועוד ועוד

דוגמא להשוואת תנועה 3 חודשים אחורה אל מול 3 חודשים באותה תקופה אשתקד:

דוגמא להשוואה 3 חודשים

 

טיפ מספר 3: נתחו כל סוג חיפוש בנפרד

על מנת לקבל תמונה שלמה ואיכותית יותר אודות החיפוש, נתחו חיפושי טקסט בנפרד מחיפושי תמונות ומחיפושי וידאו. בתצורה כזו, תוכלו להסיק מסקנות ברורות יותר באשר לירידה בביצועי הטראפיק האורגני לאתר.

 

טיפ מספר 4: עשו שימוש בשירות Google Trends על מנת לזהות מגמות בחיפושי הגולשים

שירות Google Trends יוכל לסייע לכם להבין האם לאורך זמן, התאפיינו חיפושי הגולשים בשינויים, ובפרט לזהות כניסה של מתחרים חדשים, שינויים בהרגלי הצריכה של משתמשים, שינויים בכוונת החיפוש של ביטויים ספציפיים, ולנסות לבצע קורלציה של הנתונים עם מגמות סביבתיות קיימות (כמו התפרצות של מגיפה, קיום אולימפיאדה ועוד).

 

טיפ מספר 5: עשו שימוש ב-Google Trends על מנת ללמוד על עונתיות של חיפושים קשורים

עונתיות היא מאפיין שבא לידי ביטוי בשורה ארוכה של תחומי עניין: מזון, דיאטה, ספורט, מתנות, אירועי חיים ועוד. שימוש בשירות Google Trends יאפשר לכם לנתח באופן איכותי יותר את העונתיות בתחום בו אתם פועלים, ולנסות להבין האם מקור הירידה בטראפיק נובע מירידת היקף החיפושים באופן כללי.

 

טיפ מספר 6: השוו את חיפושים פופולריים באזור הרלוונטי שלכם אל מול חיפושים פופולריים באזורים אחרים

ניתן ללמוד לא מעט מהרגלי החיפוש של גולשים רק מתוך התבוננות במיקום הגאוגרפי שממנו הם מבצעים את החיפושים. לחיפושים המבוצעים ממקומו שונים יכולות להיות כוונות חיפוש שונות. דוגמה לכך, יכולה לבוא לידי ביטוי באירוע עולמי גדול המתרחש בעיר מסוימת בעולם. חיפוש של שאילתא הקשורה לאירוע מתוך אותה עיר יכול להעיד על כוונת הגולש להגיע אל האירוע, למצוא דרכי ניווט או חניה וכו'. חיפוש של אותו ביטוי ממקום אחר בעולם יכול להעלות את הסברה שמדובר בחיפוש שמטרתו איסוף פרטים כלליים על האירוע.

 

לסיכום

גרפים יכולים ללמד אותנו לא מעט ולשפוך אור על הסיבה שהובילה לירידה בביצועים של הטראפיק האורגני באתר שלנו. ואת זה, לא אומרים מומחים מתחום קידום האתרים, אלא גוגל בכבודה ובעצמה.

שיעור מגוגל - איך לנתח גרפים מהסרצ' קונסול
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים