לפני חמש שנים, באולפן ההפקה של ערוץ הטלויזיה הפופולרי בישראל, התקיימה פגישה מאכזבת מבחינתה של שירן (השם המלא שמור במערכת, אולם השם הבדוי מרמז על הבאות). כדי שלא לפגוע בפרטיות של הדוברים בשיחה, נצטט רק חלק ממנה:
מפיקה: "את שרה נהדר, שירן"
שירן: "תודה"
מפיקה: "וגם צבע הקול שלך מאוד מיוחד"
שירן: "כן. אומרים לי את זה הרבה. תודה"
מפיקה: "כעת, שירן, בגלל שאת חדשה ואת לא יודעת איך הדברים עובדים כאן, אני אעבור איתך על שאלון קצר, ולאחריו נחליט יחד עד איזה שלב תגיעי בתוכנית. יש לי תחושה טובה מאוד כלפייך. נראה לי שתגיעי לפחות עד רבע הגמר, שנתחיל?"
שירן: "המממ…"
מפיקה: "באיזה גיל התייתמת משני הוריך?"
שירן: "חס וחלילה! ההורים שלי בריאים ושלמים ואני אוהבת אותם מאוד."
מפיקה: "אוהבת, את אומרת. אני מבינה שהגירושין לא הותירו בך צלקות."
שירן: "ההורים שלי לא התגרשו. הם ביחד עד היום"
מפיקה: "אז למעשה הדרך מאתיופיה לכאן ברגל היא זו שהייתה קשה לך, נכון?"
שירן: "אני נולדתי בארץ ו…"
מפיקה: "נראה לי שזה לא יעבוד ביננו שירן. תודה רבה על הזמן שלך."
מהו סטוריטלינג ומדוע הוא חשוב?
כשאנחנו מקימים מותג, לא מעט פעמים נרצה לייצר עבורו סיפור רקע מיוחד, כזה שקהל הלקוחות יוכל להזדהות איתו. מדוע? משום שקהל יעד שמזדהה עם הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים הוא קהל יעד שנותן בנו יותר אמון, והוא מבין שאם פתרנו עבורנו את הבעיה, יתכן שנוכל לפתור את הבעיה גם עבורו.
ניקח דוגמה: אתם הורים טריים לתינוק בן מספר חודשים, שכבר מזמן, לדעתכם, היה אמור לישון במשך לילה שלם ללא הפרעות. ובכל זאת, הבכי קורע הלב באמצע הלילה לבקבוק ובו תחליף חלב חמים אינו יכול להותיר אתכם אדישים. אתם קמים מרוטים ועייפים לעוד יום עבודה והשגרה סוגרת עליכם. בלי שעות שינה מספקות, הסיכוי שהתפקוד שלכם יהיה יציב בעבודה שואף לאפס.
אתם מתחילים לברר על שירותי ייעוץ בתחום ונתקלים בשני דפי נחיתה זהים, של יועצי שינה המספקים שירות ליווי וייעוץ להורים צעירים: לשני הדפים יש רקע באותו צבע בדיוק, אותן כותרות וכותרות משנה, תמונות להמחשה דומות למדי, ואפילו סמל הוי הירוק המסמן כל אחד מן היתרונות בהתקשרות נלקח מאותו מאגר סמלים ירוקים.
ובכל זאת משהו שונה. בדף הנחיתה הראשון מספרת לכם אמא צעירה, שגם היא חוותה את הלילות עם שעות השינה המועטות, והחליטה, אחרי הילד השני, לסייע להורים צעירים לעבור בצורה חלקה יותר את הלילות, מתוך תחושת שליחות אמיתית. אתם נפנים בהתרגשות אל דף הנחיתה השני כדי להשוות בין ההצעות.
בדף הנחיתה השני אתם מגלים סטודנט, שנמצא בין עבודות במשרה חלקית, ומעוניין להשלים את ההכנסה באמצעות ייעוץ בנושא של שינת תינוקות. לסטודנט אין כרגע ילדים, אולם יש לו דג זהב אותו הוא מגדל. כשהוא לא מפוצץ מסמים, הוא נפנה מעת לעת, לקרוא על ייעוץ שינה ומרגיש שחומר הקריאה בהחלט מצליח לשפוך אור על מצבם של הורים טריים שנמצאים במצב של חוסר שינה.
במי הייתם בוחרים?
אז איפה נתקלים בסטוריטלינג בחיים עצמם?
בשתי מילים? בכל מקום. כל עסק שמשווק לכם מוצר או שירות, כל חבר שמנסה לספר לכם כיצד התמודד עם אירוע יוצא דופן, כל יועץ, בוחן, תלמיד, קרוב משפחה ובעצם כל אדם מביא איתו סיפור. הסיפור מגדיר מי אנחנו, מה המניעים שלנו, לאן אנו חותרים ובאיזה סגנון אנחנו בוחרים לעשות זאת.
הולכים לראיון עבודה? אתם מספרים סיפור. לא את כל הסיפור, אמנם, אלא רק את החלקים הטובים שבו, ובכל זאת, מדובר בסיפור לכל דבר ועניין.
הולכים להוציא ימי מחלה מן הרופא? שוב. סיפור. סביר להניח שאם הייתם מתמודדים עם סופת טורנדו שמאיימת על חייכם הייתם מצליחים לתפקד כראוי, אולם אתם נדרשים למיין ערימה של מסמכים במשרד, ולכן דרושים לכם ימי מחלה מן הרופא.
כיצד משלבים סטוריטלינג בעסק?
אם החלטתם לשלב סיפור כחלק מן ההוויה של העסק שלכם עליכם יהיה ראשית להבין מהו הסיפור שתרצו לספר. אתם ודאי רוצים לרגש, לסקרן, למתוח, לספק השראה ולשכנע לקוחות שאתם הגורם המתאים ביותר להתקשר איתו. לא בכל מקום זה יעבוד. אם אתם מנהלים פיצוציה ולקוח מגיע אליכם על מנת לרכוש לעצמו שתי חפיסות סיגריות, אל תתחילו לספר לו מדוע בחרתם לנהל דווקא פיצוציה. זה פחות ירגש אותו.
לעומת זאת, אם נחזור לדוגמה של יועצת השינה, ההורים מחפשים בעיניים לאות את אותו גורם מוסמך שעבר בדיוק את מה שעברו, ויש לו ניסיון מוכח בטיפול בנושא. אחרי ככלות הכל, הם ודאי לא ההורים היחידים שהתינוק שלהם לא ישן…
אז בואו ניגש למלאכה. כיצד ניתן לשלב בעסק סטוריטלינג?
ובכן, לאחר שיצרתם את סיפור המותג שלכם, עליכם יהיה לשלב אותו ברכיבים השונים של העסק, הדיגיטליים ואלו שאינם דיגיטליים:
באתר האינטרנט של העסק – תוכלו לשלב את סיפור המותג בדף האודות, ובבלוג.
בכרטיס הביקור של העסק – תוכלו לשלב את סיפור המותג ברמיזות עדינות
במערך השירות והמכירה – תוכלו לשלב את סיפור המותג בתסריטי השיחה שמסופקים לטלפנים.
בעטיפת המוצר – תוכלו לשלב את סיפור המותג באמצעות עיצוב מודרני של האריזה.
ועוד ועוד.
לסיכום
אם אתם רוצים לגרום לקהל הלקוחות שלכם להזדהות עם מה שאתם עושים ועם הערכים שלכם, סיפור טוב הוא בסיס חיוני לבניית העסק שלכם. לא בכל תחום מתאים השילוב הזה של סיפור מותג בעסק, אולם במקרים מסויימים הוא יהיה הכרחי לצורך בניית הסמכות שלכם כמותג. אנשים מחפשים פתרונות, אולם רוצים להבין שהפתרונות האלו עבדו בעבר למישהו אחר. הם רוצים ללמוד מניסיון, אולם מניסיון של אחרים ולא של עצמם. לניסיון הזה, של אחרים, קוראים בשם הפשוט: סטוריטלינג.
סטוריטלינג הוא כינוי לאוסף כלל הפעולות המתבצעות בעסק על מנת לייצר מסגרת רקע וסיפור של שליחות, שיעטוף את המוצרים והשירותים שהעסק מספק ללקוחותיו.
סטוריטלינג קיים, למעשה, בכל מקום בחיים שלנו: בתור למרפאה, במעמד הגשת שיעורי בית באיחור, בהכנה לראיון עבודה ועוד.
שלב התכנון וההקמה של העסק צריך לכלול התייחסות לשליחו שאותה עומד בית העסק למלא, ולסיבה שבגללה כדאי ללקוחות להתקשר דווקא עם בית העסק הזה.
סטוריטלינג ניתן להטמיע באתר האינטרנט של העסק, בכרטיסי הביקור של העסק, במערך השיווק והמכירה, בעטיפת המוצר ועוד. היכנסו כדי לגלות כיצד תוכלו אתם להטמיע סיפור טוב בעסק.