חיפוש

טיפים מניסיון לשימור לקוחות בתחום הקידום האורגני

אין ספק, שהרכב הלקוחות של כמעט כל עסק מתאפיין בשינויים תדירים: לקוחות עוזבים ולקוחות חדשים מצטרפים, לקוחות חוזרים ואחרים כותבים ביקורת שלילית, יש כאלו שימליצו על העסק בשמחה ואחרים ישארו נייטרלים.

לא מעט בתי עסק עושים מאמצים אדירים לגיוס של לקוחות חדשים לעסק, אבל בדרך, בלי לשים לב, מזניחים דווקא את הלקוחות הקבועים והנאמנים, אולי מתוך מחשבה, שאם הם ממשיכים לשלם בשוטף על שירותי העסק, הם ככל הנראה לקוחות מרוצים.

התופעה הזאת לא פוסחת, כמובן, על תחום הקידום האורגני. לא מעט מקדמים נוטים לעדכן את הלקוחות שלהם בתדירות של פעם בחודש על כלל הפעילות שבוצעה באותו החודש.

מדובר בשגיאה גסה. ההחלטה של לקוח להפסיק את ההתקשרות מול מקדם אתרים יכולה להיראות פתאומית, אולם בלא מעט מקרים, בדיקה מדוקדקת תגלה כי היו שם סימנים מקדימים.

אז מה כדאי לבצע כדי לשמר לקוחות בתחום הקידום האורגני גם בתקופה של אי ודאות? המשיכו לקרוא.

אל תספרו ללקוח על כל מה שהוא עתיד לקבל מכם

זאת נשמעת, לכאורה, כעצה שמנוגדת לכל הגיון. הרי כדי לשכנע את הלקוח להתקשר מולנו חשוב שנספר לו על כלל היתרונות בהתקשרות מול העסק שלנו. בעולם שבו היצע השירותים שעומד לרשות הלקוח הפוטנציאלי שלנו הוא גדול, אנחנו חייבים להתבלט באמצעות ערך מוסף אמיתי.

זוהי, כמובן, חשיבה נכונה, אולם לטווח הקצר. התודעה של הלקוח לגבי מה שהוא אמור לקבל בעבור התשלום שהוא מעביר אליכם, מתקבעת במעמד ההתקשרות. כל יתר השירותים שתספקו ללקוח הזה יחשבו כבונוס.

למען הסר ספק, לא מדובר כאן במתנות חינם. אתם לגמרי צריכים לתמחר את כלל המתנות האלו במחיר שאתם גובים מן הלקוח. אלא שבניגוד לשירותים הרגילים, אל תספרו על כך ללקוח. שימרו את ההפתעות האלו כדי לשמח את הלקוח מפעם לפעם.

 

התנהלו כמו בבית הקלפים

עם כל הכבוד לרגשות, תחושות, העלבות ופגיעה אישית מן הלקוח – בניהול של עסק אין מקום לכל אלה. כדאי יהיה שתלמדו להפריד בין ההתנהלות הבינאישית להתנהלות העסקית שלכם. אל תתנהלו מתוך רגש, אלא אך ורק מתוך קו מחשבה טהור: האם אני רוצה לשמר את הקשר עם הלקוח? האם המאמץ שאשקיע בלקוח ישתלם לעסק שלי בראיית עלות תועלת? מהן הדרכים שבאמצעותן אוכל לגשר על הפערים ביני ובין הלקוח? אלו השאלות שאמורות להנחות אתכם בכל התקשרות מול לקוח.

לעומת זאת, לשאלות כמו: האם אני מחבב את הלקוח? האם הלקוח התנהל מולי בצורה הוגנת? האם נעלבתי מן הזלזול שהפגין כלפי הלקוח למרות העבודה הקשה? – אין כל מקום בהתנהלות יומיומית של עסק שרוצה להרוויח.

לכן, בהקשר הזה, אני ממליץ לכם בחום להתנהל כמו בבית הקלפים: הפרידו כל רגש מיותר מן ההתנהלות השוטפת של העסק.

 

אל תחייבו את הלקוח להתקשר מולכם לתקופה ארוכה

לא מעט לקוחות בתחום של קידום אתרים מביעים לעיתים, ובצדק, חשש לגבי סיכויי ההצלחה של התהליך. גם מקדם האתרים המנוסה ביותר לא יכול לחזות את עדכוני האלגוריתם של גוגל, להבין אילו מתחרים חדשים יקומו בנישה, לחזות את פעילות המתחרים הקיימים, ולנבא את הטרנדים שיאפיינו את פעילות הלקוחות.

משכך הם פני הדברים, לחייב את הלקוח להתקשר מולכם לפרק זמן מינימלי מוגדר יהיה שגיאה מיותרת. הלקוח צריך לבחור אתכם בכל חודש מחדש, ואתם צריכים להקפיד להישאר ראויים לכך שהלקוח אכן יבחר להמשיך לעבוד איתכם בכל חודש.

 

הקפידו לדווח ללקוח על מילות מפתח נוספות עליהן הוא מדורג

בפרויקט קידום אורגני, לא מעט פעמים הלקוח יהיה שבוי בקונספציה של מילות מפתח שאותן בחר מראש. בהרבה מן המקרים, קשה יהיה להראות ללקוח התפתחות משמעותית בדירוגים האלו בטווח הקצר בשל רמת התחרות הגבוהה המאפיינת אותם.

בתצורת עבודה זאת, עלולה להתקבל, שלא בצדק, תחושה לא נכונה שפרויקט הקידום אינו משפר באמת את מצב האתר. בפועל, ייתכן שהאתר מתחיל להיות מדורג על עוד ועוד מילות מפתח, שתשומת הלב אינה מופנית אליהם.

בסופו של יום, חשוב יהיה לזכור, כי מה שבאמת מעניין את הלקוח הוא קבלת תנועה אורגנית איכותית שניתן יהיה להמיר למכירות בעסק. אם תנועה בסדר גודל זהה מתקבלת מעשרה ביטויים או מחמישים ביטויים – זה פחות חשוב ללקוח. ייתכן שאפילו להפך: ככל שהלקוח מדורג על יותר ביטויים, כך הסיכוי שיפגע בצורה משמעותית קטן.

לכן, כמקדמי אתרים, תוכלו לעשות שימוש בכלים כמו Ahrefs, כדי לספק ללקוח נתוני אודות ביטויים עליהם הוא מדורג, גם מבלי שידע על כך.

מספר ביטויים עליהם מדורג האתר

 

צ'ופרים ללקוחות מתמידים בתחום הקידום האורגני זה תמיד נחמד

בתחום הקידום האורגני יש לא מעט צ'ופרים שתוכלו לתת ללקוחות, גם מבלי שהדבר יכביד לכם מאוד על הכיס. זה יכול להיות כתיבת מאמר בחינם, קישור מאתר תמיכה, ייעוץ טלפוני או בכתב לגבי סוגיה מורכבת בתחום אחר, ועוד.

זאת ועוד, בתחום הזה יש לא מעט מבצעים שאתם כבעלי עסק שצורכים שירותים בכמויות גדולות יכולים ליהנות מהם. לא יקרה שום דבר, אם עבור חלק מן המבצעים האלו, תוכלו לשתף גם את הלקוח בהטבה הבלעדית.

לקוח ותיק אוהב ליהנות מצ'ופרים שמוענקים לו מעת לעת. להרבה לקוחות ותיקים קיימת התחושה, כי כדי שמקדם האתרים ישקיע בהם תשומת לב, הם צריכים להתקשר מול מקדם אתרים חדש, טרי, עם רעב בעיניים. אל תתנו ללקוחות שלכם להגיע למצב הזה. העניקו להם מידי פעם מחווה קטנה, שתשאיר אתכם בתמונה למשך זמן רב יותר.

 

אל תיזכרו בלקוח רק במועד הגביה

בפרויקט קידום אורגני קל מאוד להגיע למצב שבו התקשורת שלכם מול הלקוח מתנהל פעם בחודש, עם הדיווח על הקישורים שקיבל, הדפים בהם בוצעה אופטימיזציה, התוכן שנכתב עבורו ופעולות נוספות שנקטתם על מנת לשפר את נראות אתר הלקוח במנועי החיפוש השונים.

זהו, כמובן, מצב מאוד לא מומלץ. הקשר עם הלקוח צריך להישמר כל העת. חשוב שתפגשו את הלקוח (באונליין, כמובן, אבל אפשר גם לקפה) בנקודות שונות בזמן הקידום, גם לאחר שהוא חווה ירידות במיקומים וגם לאחר הצלחות קטנות.

בצורה כזאת, הלקוח מקבל תחושה שאתם חושבים עליו ועסוקים בו, ולא שלקחתם את הכסף שלו וברחתם לעיסוקים שלכם.

 

בצעו הפקת לקחים מנטישת לקוחות

לא תמיד תוכלו לשמר את הלקוח עד קץ הימים. תגיע נקודה בזמן שבה הלקוח יחליט שהוא לא מעוניין יותר לקבל מכם שירותי קידום אורגני. הדבר, כמובן, לגיטימי ומקובל.

עם זאת, חשוב יהיה מאוד שתפנו ללקוח, לעיתים אולי אחרי תקופה מסוימת, כדי לוודא שהוא לא מערב רגשות שליליים קיצוניים מידי במשוב, ולבקש ממנו פידבק אמיתי וכנה על ההתקשרות מולכם.

בלא מעט מן המקרים, הלקוחות דווקא ישמחו לשתף אתכם בסיבות שהובילו אותם לנתק את הקשר מולכם. חבקו את האינפוט החשוב הזה מן הלקוח בשתי ידיים. תוכלו לגלות באמצעותו המון דברים שלא ידעתם על העסק: למשל:

  • שנציג המכירות שלכם הבטיח הבטחות שאין להן כיסוי (אם אתם עובדים עם איש מכירות).
  • שמנהל הפרויקט שהבטיח לחזור ללקוח אכן עשה זאת, אבל רק לאחר שבוע.
  • שהלקוח ציפה שתעדכנו אותו בתדירות גבוהה יותר, מה שהיה באפשרותכם לעשות, אם רק הייתם יודעים על כך.

ועוד.

 

זיכרו שגם ללקוח יש גרף התפתחות

המחשבה כאילו הלקוח נשאר עם רמת ידע זהה בתחום הקידום האורגני ונזקק כל העת בדיוק לאותו סוג שירות מכם היא מחשבה לא מציאותית.

כמוכם, גם הלקוח קורא, מתפתח ולומד, ולעיתים, שירות שסיפקתם לו בחודש הראשון, יהיה פחות רלוונטי בחודש החמישי.

אם הלקוח למד, למשל, לייצר לעצמו תוכן בצורה עצמאית, ייתכן שכדאי שתשקיעו את מירב המשאבים ביצירת הזדמנויות עבורו לבנייה של קישורים. אם הלקוח התחיל לרכוש קישורים בעצמו, ייתכן שתוכלו לסייע לו לפתור בעיות טכניות באתר.

מה שחשוב יהיה להבין, בכל מקרה, הוא שהלקוח הוא לא גוף סטטי, שאינו מגיב לסביבה, רוכש ידע ומתפתח אישית. לכן, גם השירות שתספקו ללקוח כזה צריך להיות דינמי, מתפתח ומשתנה בהתאם לצרכי הלקוח.

 

נסו לאתר מבעוד מועד אי שביעות בקרב לקוחות

בתחום הקידום האורגני, תוכלו לזהות סממנים המעידים על אי שביעות רצון של הלקוח, בנקודות זמן שונות, הרבה לפני ההחלטה שלו לנתק את הקשר. הדבר יכול להתבטא בשאלות המעידות על ספקנות, על צורך בלהתייעץ עם גורמים נוספים בתחום, בשאלות על מאמר שקראו ברשת האינטרנט באופן עצמאי ועוד.

הסממנים האלו הם בונוס אדיר עבורכם. קל יהיה לכם הרבה יותר להפוך את הלקוח למרוצה בנקודת הזמן הזאת, ולא לגייס אותו מחדש רק אחרי שיעזוב.

כלל האצבע אומר שקל הרבה יותר לשמר לקוח קיים מאשר לגייס לקוח חדש. לקוח קיים יודע מה הוא צפוי לקבל מכם, ולכן את הנכס הזה חשוב לשמור ככל האפשר. לקוח חדש צריך לשכנע מאפס כדי שייתן בכם אמון, ואילו ללקוח קיים צריך רק להזכיר את הערך שקיבל מכם עד כה.

 

אל תורידו ריטיינר לאפס

בתקופות מאתגרות במיוחד כמו למשל בתקופת הקורונה, ייתכן שתצטרכו לעדכן את הריטיינר החודשי מול הלקוח. זה לגיטימי ומובן. עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ. לעיתים אין ברירה.

אולם בכל מקרה, השתדלו ככל האפשר שלא להוריד ריטיינר לאפס. המשמעות בפועל של מהלך כזה היא ניתוק קשר, וזה משהו שאתם ודאי לא מכוונים אליו, בטח לא בתקופה מאתגרת ובעייתית.

גם אם זה אומר שבאותו חודש הכסף מפסיד כסף, הלקוחות יעריכו אתכם על כך וזה גם נחמד בלבד וגם טוב לעסק.

שימור לקוחות הוא אסטרטגיית התנהלות מול לקוחות שבאה לידי ביטוי בכל מחזור חיי השירות ללקוח, ומטרתה המשך התקשרות של הלקוח מול בית העסק.

במקרים לא מעטים, שימור לקוח קיים הוא תהליך פשוט וזול הרבה יותר מגיוס לקוח חדש, ולכן, למרבית העסקים כדאי יהיה להשקיע את המשאבים הדרושים בשימור לקוחות קיימים.

בהחלט. גם ללקוח יש גרף התפתחות והוא לומד כל העת. הצרכים של הלקוח משתנים ובית העסק צריך להתאים עצמו לצרכים הדינמיים של הלקוח.

ישנו מגוון גדול של דרכי שימור לקוחות. במאמר השלם באתר תוכלו למצוא פירוט נרחב אודותיהן.

טיפים מניסיון לשימור לקוחות בתחום הקידום האורגני
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים