חיפוש

זמן שהייה באתר – כל מה שצריך לדעת

מה מייצג מדד זמן השהייה באתר? התשובה הפשוטה היא: תלוי את מי שואלים. התשובה הקצת יותר מורכבת במאמר הבא.

 

אחד המדדים שמעניינים מאוד בעלי אתרים הוא זמן השהייה הממוצע של גולשים באתר שלו.

מדוע?

משום שזמן שהייה ארוך של גולש באתר הוא סוג של אינדיקציה לכך שהאתר רלוונטי עבור הגולש ומייצר לו ערך. אולם, הכלים הפופולריים שעומדים לרשות מנהלי אתרים, ובפרט כלי המדידה מבית גוגל – אנליטיקס, אינם מחשבים באופן מדויק את זמן השהייה של גולש באתר, אלא רק אומדים אותו. מיד נבין מדוע.

זמן שהייה באתר

מתי זמן שהייה הוא מדד חשוב?

מדד זמן שהייה הוא פקטור חשוב לבעל אתר כאשר הוא מעוניין להבין האם התוכן בעמודים ספציפיים איכותי מספיק. אולם, גם את ההחלטה כי זמן שהייה ארוך הוא הכרחי כדי להצביע על שביעות רצון הגולש באתר כדאי לקחת בערבון מוגבל. אם, לדוגמה, גולש מחפש מידע אודות מזג אויר, שערי מטבע, או זמני כניסת שבת, הוא יכול להיות שבע רצון מן התוצאות המוצגות לו ומן הביקורים באתרים המכילים את המידע, על אף ששהה שם זמן קצר ביותר.

אז בואו ניגש להבין מהו זמן שהייה באתר וכיצד מודדים אותו.

 

זמן שהייה באתר – הגדרה והסתייגות

ההגדרה הרשמית של זמן שהייה באתר היא, כמובן, פרק הזמן שעובר מרגע שהגולש נחת באחד מעמודי האתר ועד שסיים לגלוש באתר. כאן אנחנו כבר מתחילים להסתבך: אין לנו בעיה להבין מתי גולש נחת באחד מעמודי האתר, אולם מתי נקבע שהגולש סיים את הגלישה באתר? האם כאשר הוא סגר את חלון הדפדפן? אולי לאחר שלא יצר עם הדף כל אינטרקציה במשך זמן ממושך? ומה קורה במקרה שהגולש עבר לטאב אחר, גלש באתרים נוספים, וחזר לאתר שלנו כעבור מספר דקות? האם הדקות שבהן בילה באתרים אחרים נחשבות מבחינתנו כזמן שהייה או שמא כנטישה?

 

איך גוגל אנליטיקס מחשב זמן שהייה?

הסוגיות שהועלו קודם לכן אינן סוגיות טרוויאליות ומישהו היה צריך להרים את הכפפה ולהגדיר כיצד בדיוק מודדים זמן שהייה באתר. כלי המדידה של גוגל אנליטיקס הוא רק אחד מן הכלים שמאפשרים לנו, בעלי האתרים, למדוד את זמן השהייה של הגולשים באתר. כיצד הוא עושה זאת?

הסקריפט של גוגל אנליטיקס שולח שדר מיוחד timestamp, חותמת זמן, בכל פעם שגולש מבצע אינטרקציה כלשהי עם האתר. בכל ביקור של הגולש בעמוד מסויים, נשלח השדר אל השרתים של גוגל אנליטיקס בתוספת חותמת הזמן.

בתצורת עבודה זאת, זמן השהייה של הגולש מחושב באמצעות נוסחה פשוטה: חותמת הזמן האחרונה, פחות חותמת הזמן הראשונה, שווה לזמן השהייה באתר.

מה הבעיה במדד זה? ובכן, ישנן מספר בעיות. הראשונה היא שהחישוב הזה מתעלם, כמובן, מזמן השהייה של הגולש בעמוד האחרון שבו ביקר. מדוע? משום שלגוגל אין יכולת להבין מתי הגולש סיים את הביקורת שלו באתר אם הוא לא שולח על כך סימן מפורש. לכן, בתצורת החישוב הזאת, זמן השהייה של גולשים שביקרו בעמוד אחד בלבד באתר יהיה תמיד אפס.

אבל זו לא הבעיה היחידה. כאמור, גולש יכול לפתוח במקביל מספר טאבים בדפדפן, ולצרוך תוכן גם בעמודים אחרים. איך יחושב הזמן שבו גולש נמצא בעמודים האחרים? ומה קורה אם הגולש החליט לקום מן הכיסא שליד המחשב, לגשת ולהכין לעצמו ארוחה טובה, ואז לחזור ולצפות שוב בדף? איך יחושב זמן השהייה במקרה זה?

 

מה ניתן לעשות כדי לשפר את החישוב של זמן השהייה באתר על ידי גוגל אנליטיקס?

הבנו, אם כן, שהחישוב של גוגל אנליטיקס אינו מדויק. כל עוד גוגל לא מפעילה מערך מצלמות משוכלל (ואין במאמר הזה כל טענה שהיא לא עושה את זה) כדי להבין היכן נמצאת תשומת הלב של הגולש, החישוב הזה ישאר לא מדויק. עם זאת, באמצעות מספר טכניקות פשוטות, ניתן יהיה לבצע קירוב משמעותי לזמן השהייה האמיתי של הגולש.

 

טכניקה מספר 1: שליחת איוונט לשרתי גוגל אנליטיקס אחרי זמן שהייה מסויים באתר

באמצעות הטכניקה הזאת, אנחנו למעשה ממתינים פרק זמן מסוים, אשר לאחריו, אם הדפדפן של הלקוח לא נסגר, אנחנו שולחים לשרתי גוגל אנליטיקס איוונט שיצביע על מעורבות, לכאורה, של הגולש באתר. הטכניקה הזאת תאפשר לנו להציג מדד זמן שהייה גדול מאפס עבור גולשים שצפו בעמוד אחד באתר, אולם אם האיוונט נשלח לאחר 10 שניות, ואילו הגולש שהה בדף במשך חצי שעה, זמן השהייה המחושב יהיה רק עשר שניות, משום שזהו פרק הזמן שלאחריו נשלח האיוונט האחרון מן האתר.

 

טכניקה מספר 2: שליחת איוונט בגין פעולות נוספות נוספות מלבד ביקור בדף באתר

איך נדע שגולש, שצפה בעמוד אחד באתר, ולא עבר עדיין לעמוד אחר, אכן נמצא באתר, ולא נטש אותו? כיצד נבין האם עלינו להחשיב את הזמן שבו לכאורה הוא צופה בעמוד כחלק מזמן השהייה באתר? התשובה היא שאנחנו יכולים להיעזר באינדיקציות נוספות כדי להבין את התנהלות המשתמש: למשל, גלילה של העמוד כלפי מטה יכולה להצביע על התעניינות והעמקה של הגולש בעמוד, מעבר של העכבר על אובייקטים מסוג tooltip יכולה להעיד גם היא על התעניינות מסוימת וכו'.

 

שליחת אינדיקציות אלו לשרתי גוגל אנליטיקס עשויה לסייע במדידה מדויקת יותר, במקרים בהם הגולש צופה בעמוד אחד, ונוטש את האתר.

 

טכניקות נוספות:

לקטגוריה הזאת נכנסות כל הטכניקות שמטרתן להעריך מתי גולש סיים את הביקור באתר: מעקב אחר מיקום העכבר עד להגעה בסמוך לאייקון סגירת החלון, סיום גלילה בעמוד ארוך במיוחד ועוד.

 

איך מאריכים את זמן השהייה באתר?

לא באמת חסרות דרכים להשאיר את הגולש באתר. עם זאת, חשוב יהיה להבין כי לא כל הדרכים מתאימות לכל בית עסק. חלק מן הדרכים דורשות יצירתיות, אחרות דורשות תקציב נכבד ויש כאלו שפשוט לוקחות זמן. בואו ננסה להבין אילו מן האפיקים האלו כדאי לממש.

 

שילוב תמונות מדהימות באתר, אבל ממש מדהימות

לא מדובר כאן בחיפוש תמונה בתוך מאגרי התמונות שבתשלום. ממש לא. כאן צריך להבין שהגולשים ראו את אותן מאות תמונות במאות אלפי דפי נחיתה והם מאסו בהן. כשמדובר על שילוב תמונות מדהימות הכוונה היא לתמונות שהן באמת יוצאות דופן. כאלו שיגרמו לגולשים להעריך את יצירת האומנות, לבהות בה, במשך דקות ארוכות, להגיב עליה, לתייג חברים, לשתף ובעצם לייצר מעורבות שהיא מצידה, אחת ממאריכות זמן השהייה באתר הטובות ביותר.

 

שילוב סרטונים מושקעים באתר, אבל ממש מושקעים

זה לא סוד שגוגל היא בעלת הבית של פלטפורמט יו-טיוב, וככזו, האינטרס שלה לקדם תוכן מבוסס וידאו הוא גדול. צאו מתוך נקודת הנחה שהתחרות מול וידאו שערוך היטב, נותן ערך, מצחיק או מרגש, היא קשה עד בלתי אפשרית. אנשים הפכו מפורסמים ביום אחד לאחר פרסום קליפ מושקע ויוצא דופן שהפיקו והפיצו ברשת. ומן הסתם, אם תיצרו סרטון שעונה לקריטריונים הנכונים והוא בזמן המתאים יהפוך לויראלי, זמן השהייה באתר שלכם, מן הסתם יגדל (אגב, הנה הערוץ שלי ביוטיוב עם כל הסרטונים).

 

צרו סקרים או חידונים

תוכן אינטראקטיבי, מטבעו, הוא תוכן שבבסיסו הצריכה שלו צורכת זמן. לאדם, בניגוד למחשבים רבי עוצמה, קשה יותר להגיב מהר. וחוץ מזה, אנשים אוהבים לבחון עצמם מול אחרים, ולכן השימוש בחידונים וסקרים הפך בשנים האחרונות לטרנד של ממש. בסביבה הטכנולוגית, קמו חברות שונות שזוהי ההתמחות שלהן. שימוש בתוכן אינטראקטיבי כזרז להגדלת זמן השהייה באתר הוא, אם כן, רעיון מצוין.

 

צרו תוכן בעל ערך

בכל תחום כיום ניתן למצוא נושאים שלגביהם לקהל שבחוץ, ושאינו מכיר את התחום, יש יותר שאלות מתשובות. ישנן אינסוף דוגמאות למדריכים מדהימים, אשר כוללים עצות מעשיות, ומספקים הרבה ערך לגולש. מדריכי קניה הפכו ליותר ויותר פופולריים בשנים האחרונות בדיוק מהסיבה הזאת.

 

לסיכום

זמן שהייה באתר הוא פקטור חשוב בדירוג האתר במנועי חיפוש. כדי למדוד אותו בצורה נכונה, צריך להבין מהן המגבלות של כלי המדידה. ישנן דרכים רבות להגדיל את זמן השהייה באתר, ורובן ככולן מתרכזות בגורם מרכזי אחד: איכות התוכן.

זמן שהיה באתר הוא פרק הזמן שעובר מרגע שהגולש נחת באחד מעמודי האתר ועד שסיים לגלוש באתר.

מדידה של זמן שהיה באתר היא משימה מורכבת, שכן לא תמיד ניתן לדעת בוודאות מתי סיים הגולש את השהיה שלו באתר. עם זאת, לאורך השנים פותחו שיטות קירוב שונות שמספקות אמדנים די מדוייקים לזמן השהיה הממוצע של גולשים באתר.

זמן שהיה הוא מדד שיכול לשפוך אור, במקרים מסוימים, על רמת שביעות הרצון של גולשים באתר, ולכן סביר יהיה להנחי שמנועי החיפוש השונים עושים בו שימוש, בזהירות הדרושה, לצורך דירוג עמודי אתרים עבור שאילתות חיפוש של גולשים.

ישנן לא מעט שיטות שבאמצעותן תוכלו להאריך את זמן השהיה של גולשים באתר. במאמר המלא תוכלו למצוא לא מעט דוגמאות לפעולות כאלו. היכנסו עכשיו וגלו כיצד לשפר את זמני השהיה של גולשים באתר שלכם.

זמן שהייה באתר כל מה שצריך לדעת
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים