חיפוש

קידום אתרים אוטומטי – מתי כן ומתי לא

יש אנשים, כמוני למשל, שמשתגעים ממש כשהם צריכים לבצע את אותה פעולה מונוטונית שוב ושוב בצורה ידנית, למרות שעם קצת יצירתיות ומעוף אפשר היה למכן אותה ולהפוך אותה לאוטומטית.

למי שלא מכיר, השקתי לאחרונה מערכת להזמנה של קישורים. במערכת הזאת השקעתי לא מעט זמן וכסף, בעיקר כדי לחסוך לעצמי זמן וכסף. אני גם מאמין שהמערכת הזאת שיפרה באופן משמעותי את השירות שאני מספק ללקוחות שלי, כי הם יכולים לקבל שירות אוטומטי בדיוק במקומות שלאדם אנושי אין באמת ערך מוסף לתת: לקוחות יכולים להכנס למערכת ההזמנות, למצוא אתרים רלוונטים שמהם יוכלו לקבל קישורים, לבצע את ההזמנה, לתזמן את הקישורים בהתאם לאילוצים ואז, כמובן, לשכוח מהכל. המערכת תנהל הכל בצורה אוטומטית, ותשלח מיילים שמודיעים ללקוח על קבלת הקישור מיד כשהוא עולה.

תצורת העבודה האוטומטית הזאת חוסכת לי לא מעט כאב ראש: אני כבר לא צריך לדווח ללקוחות על כלל הקישורים שקיבלו באופן מרוכז, פעולה שהייתה גוזלת ממני לא מעט זמן. את הזמן הזה, היום, אני יכול להקדיש משאבים הרבה יותר גדולים לפעילות אמיתית של טיוב הנכסים מהם יוצאים הקישורים – ככה שכולם מרוויחים.

אגב, יש לנו גם שירות הזמנת תוכן אונליין, אתם יותר ממוזמנים להשתמש בו.

אז אחרי הפרסומת הלא כל כך סמויה שעשיתי כאן לעצמי, אני רוצה לדבר על אוטומציה בקידום אתרים. בפרט, אני רוצה להסביר מה לדעתי האישית יכול לעבוד טוב בביצוע אוטומציה של קידום אתרים ומה, לפחות בשנים הקרובות, לא כל כך סביר שאפשר יהיה לבצע באמצעות אוטומציה.

בואו נתחיל.

מה אפשר לבצע באופן אוטומטי בפרויקט קידום אתרים?

כפי שציינתי, אני מאוד בעד אוטומציה במקומות שבהם אפשר יהיה ליישם אותה. הנה לפחות חלק מן השלבים בתהליך קידום אתרים שניתן לשלב בהם אוטומציה:

 

ביקורות אתר (Site Audit)

כמעט כל כלי SEO שמכבד את עצמו מספק את הפונקציונליות של ביצוע Site Audit.

ביקורת אתר היא תהליך שניתן להריץ באופן אוטומטי (נניח אחת לשבוע או אחת לחודש) ולמצוא באמצעותה ליקויים שונים באתר שיכולים להשפיע לרעה על תהליך הקידום של האתר: קישורים שבורים, כותרות מטא קצרות מידי או ארוכות מידי, עמודים עם זמני טעינה ממושכים מידי, עמודים שאינם מותאמים לתצוגה במכשירי מובייל, עמודי עם כמות מילים קטנה ועוד.

בכל מקרה, אמנם הטיפול בליקויים שיעלו ב Site Audit יצריך התערבות אנושית, אך הרצה כזאת של ביקורת אתר בתדירות שוטפת היא לגמרי תהליך שניתן לבצע באופן אוטומטי. כלי שמאפשר את זה הוא Ahrefs למשל, בעזרתו תקבלו דו"ח למייל עם הליקויים, בכל תקופת זמן שתגדירו.

 

מעקב אחר דירוגים

גם כאן, כמעט כל מקדם שמכבד את עצמו, רשום למי מן השירותים שמאפשרים לו לעקוב אחר המיקומים של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי מפתח רלוונטיים. קבלת תמונה יומית של מצב הדירוגים היא עוד תהליך שצריך להתבצע באופן אוטומטי. מומלץ להשתמש בZEFO.

 

ניטור קישורים

אם בניתם לפחות חלק מן הקישורים הנכנסים לאתר באמצעות החלפות, בטח השקעתם לא מעט זמן, מאמץ ומשאבים בפעולה הזאת. החלפת קישורים יכולה להיות סיוט של ממש. קודם כל, הניפוי של כלל ההצעות החוזרות והלא רלוונטיות. שנית, ניסיון לקשור עסקה כזאת שלא בתצורה של החלפה הדדית היא מורכבת, ונדרש שיתוף פעולה של יותר מגורם אחד בתהליך הזה, כשלכל אחד יש אינטרס אחר.

מאחר שיש בעסק הזה גם לא מעט חאפרים, אין לכם באמת ברירה אלא לדאוג לכך שהקישורים שקיבלתם לא מוסרים אחרי תקופה, ולמעשה פוגעים בתהליך הקידום של האתר שלכם. כדי שלא תצטרכו להיכנס באופן יומיומי לכל קישור כזה ולוודא כי הוא עדיין באויר, תוכלו להיעזר בכלים אוטומטיים שיעשו בשבילכם את העבודה הזאת. גם את זה ZEFO יכולה לעשות עבורכם.

 

ניטור תוכן משוכפל

תוכן משוכפל יכול להיות בעיה אמיתית, במיוחד אם לא צברתם מוניטין מספק, וגוגל לא יכול להיות בטוח מי העתיק ממי. תוכן משוכפל, מעבר לבעיות המשפטיות שהוא יכול לייצר, עלול לפגוע בדירוגים של האתר, ובמקרים קיצוניים יותר אף לענישה ידנית.

כדי לסרוק את הרשת ולאתר בה תוכן שיש בו אלמנטים משותפים רבים עם התוכן המקורי שיצרתם אתם, כדאי יהיה לכם לעשות שימוש בכלים אוטומטיים שיסגרו לכם במקרה הזה את הפינה.

ניתן לעשות בדיקת מקוריות לתכנים אונליין ואופליין באמצעות copyscape.

 

תזמון פרסומים

גיבשתם אסטרטגיית תוכן לאתר? איזה יופי. אם תאלצו כעת להיכנס בכל יום או יומיים לאתר ולעדכן אותו בתוכן שיצרתם תבזבזו זמן יקר. כדי להימנע מזה, תוכלו לתזמן את הפוסטים שכתבתם, כך שיתפרסמו באתר בדיוק בפרקי הזמן שבחרתם מראש. הדבר הזה נכון גם לפוסטים בהם המקדם שלכם שותל באתרים אחרים לצורך הוצאת קישורים אליכם. גם במקרה כזה, תזמון מראש יכול להבטיח ביצוע איכותי יותר, עם פחות תקלות, ופחות דברים שנופלים בין הכיסאות. פונקציה זו, היא שמאפשרת לנו לתזמן את הקישורים שמוזמנים במערכת הזמנת הקישורים שלנו, עבור תאריכים כאלו ואחרים.

 

מה לא ניתן לעשות בצורה אוטומטית בפרויקט קידום אתרים?

למרות כל הסימפטיה שלי לאוטומציות בתהליך של קידום אתרים, יש עדיין לא מעט פעולות שלא באמת ניתן לבצע באמצעות כלים מיכוניים. הנה כמה מהן:

 

גיבוש אסטרטגיה עסקית

כדי להצליח בקידום אתרים תצטרכו קודם כל להחליט בינכם ובין עצמכם מהי הזהות שלכם בנישה. זוהי לא סתם סיסמה. זוהי החלטה שתשפיע על כל תהליך הקידום שלכם. האם אתם מציעים את המחירים הזולים ביותר בתחום שבו אתם פועלים? אם כן, תצטרכו לאחר מכן לטרגט מילות מפתח מתאימות. האם אתם מספקים את השירות הכי מהיר והכי זמין? האם המוצרים שלכם הם בבלעדיות? האם אתם מספקים איכות שאין שניה לה?

את גיבוש האסטרטגיה העסקית שלכם, בחירת אזורי הפעילות, ההתמקדות בקהל היעד הרלוונטי ועוד – לא תוכלו לבצע באמצעות רובוטים או אוטומציה. זוהי לגמרי פעולה שמגדירה את הזהות של העסק וככזאת, היא צריכה לקבל התייחסות אנושית פרטנית.

 

בחירת מילות מפתח למיקוד

נגזרת ראשונה של ההחלטה העסקית על הזהות שלכם, היא בחירת מילות המפתח שאתם רוצים לטרגט כדי לייצר תנועה אורגנית איכותית לאתר. האם העסק שלכם מספק אינפורמציה? אם כן, ייתכן שתירצו לטרגט ביטויים שמעידים על הצורך של גולשים במידע בתחום. האם אתם מוכרים מוצרים או שירותים? אם כן, תירצו ודאי להתמקד בביטויים שמעידים על כוונת רכישה. מהי סביבת התחרות? כמה גב כלכלי יש לעסק שלכם על מנת להתמודד עם סביבת התחרות הזאת? האם תירצו ללכת בכל הכוח על הביטויים הפופולריים ביותר או להתמקד בביטוי הזנב הארוך? לכל בחירה כזו יהיו יתרונות וחסרונות, אולם מה שברור הוא, שהיא חייבת להיעשות על ידכם, מנהלי העסק, ולא באמצעות כלים אוטומטיים.

 

התקשרות מול כותבי תוכן

יש תחומים שבהם כותבי תוכן רבים יכולים יהיו לספק לכם שירותים ואילו בתחומים אחרים נדרשת התמחות מקצועית ספציפית, הסמכה, תואר או רישיון.

כדי למצוא את כותבי התוכן שמולם תוכלו לעבוד תהיו חייבים לנהל תקשורת אנושית. בדרך כלל, מתחילים לאט, ומנסים לראות שהתקשרות כזאת מתאימה לשני הצדדים. גם בחירה של כותבי תוכן שבאמצעותם תוכלו לממש את אסטרטגיית התוכן שלכם, היא פעולה שתצטרכו לבצע בעצמכם, ואין אף כלי אוטומטי שיוכל לבצע זאת עבורכם.

בכל אופן, מומלץ בחום לעבוד עם מערכת הזמנת התכנים שלנו, היא הדבר הקרוב ביותר ל"אוטומטי". המערכת מאפשרת אפילו העלאת קובץ אקסל עם כלל המאמרים הנדרשים, כך שיהיה אפשר לבצע הזמנות גדולות בקלות.

 

ניהול משא ומתן להחלפת קישורים

ציינתי זאת כבר מקודם ואומר זאת שוב: ניהול משא ומתן להחלפת קישורים הוא אחת מן הפעולות גוזלות האנרגיה במידה הרבה ביותר בכל תהליך של קידום אתרים.

מאיפה יצא הקישור? מהפסקה השניה ואילך או מתחתית העמוד? מותר לשלב את שם המותג? כמה קישורים ניתן להוציא ממאמר בודד? איפה המאמר יתפרסם? כמה מילים צריכות להיות כתובות במאמר? האם נדרשת תמונה? מה לגבי זכויות יוצרים? לכמה זמן הקישור יהיה באוויר? מה יקרה אם האתר יסגר?

אם בחרתם לבנות לפחות חלק מפרופיל הקישורים לאתר שלכם באמצעות החלפות קישורים, אתם ודאי מבינים שזה לא יהיה רלוונטי לעשות זאת באמצעות מכונות אוטומטיות (אם כי, לעיתים, חלק מן התשובות של מקדמי אתרים שמבצעים החלפות כאלו, לא ממש רחוקות מזה).

 

מענה לביקורות שליליות של לקוחות

חלק מתהליך של קידום אתרים צריך לכלול התייחסות לטיפול בביקורות שליליות של גולשים על המותג שלכם ברחבי הרשת.

טיפול כזה, צריך להתבצע בשיא הרגישות, דווקא בגלל שכל העולם מסתכל ורואה כיצד אתם מגיבים ללקוחות לא מרוצים.

במצב כזה, ברור שכלי אוטומטי לא יוכל להחליט בשבילכם מהו המענה הטוב ביותר שתוכלו לבצע בצורה פומבית, איזה פיצוי אפשר להעניק ללקוח, ומתי אתם לא מוכנים להתפשר ואם צריך, לא אכפת לכם גם להגיע לבתי משפט. הטיפול בביקורות שליליות של לקוחות חייב להתבצע על ידי אנשים.

 

דחיקת אזכורים שליליים

ניהול מוניטין הוא תהליך ממושך ומורכב, ובמהלכו, הרבה מאוד פעמים, אם לא מצליחים להסיר אזכורים שליליים מן הרשת, מנסים לדחוק אותם אל מקומות לא ריאלים.

אזכורים שליליים הם נושא שצריכים לטפל בו בהתאם לעניין: לעיתים איום בתביעה משפטית יכול להסיר את האזכור, במקרים אחרים דווקא הסרה ידנית של האזכור שנמצא בנכס דיגיטלי שלכם הוא הפתרון, ולעיתים כאשר אין ברירה, עליכם לפעול על מנת לדחוק את התוצאה השלילית הזאת, באמצעות קידום תוצאות חיוביות אחרות.

כדי לקדם תוצאות חיוביות אחרות, תצטרכו לפעול בכל מיני מישורים: הקמת ערוץ יוטיוב לעסק, טיוב פרופיל הפייסבוק, הקמת נכסים דיגיטליים נוספים, קניית כתבות יח"צ ועוד ועוד. הניצוח על תהליך כזה, כמובן שדורש התערבות אנושית, ולא יכול להתבצע על ידי מכונות אוטומטיות.

קידום אתרים אוטומטי – מתי כן ומתי לא
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים