חיפוש

ניהול קהילות בפייסבוק

בשנים האחרונות, ניתן לשמוע יותר ויותר מנהלי קבוצות ברשת החברתית פייסבוק, קוראים לעצמם בשם המיתוגי "מנהלי קהילות". האם המיצוב החדש הזה מצדיק את התפקיד שממלאים בפועל אותם מובילי דרך? כיצד נדע להבדיל בין מנהל קבוצה בפייסבוק שעושה את עבודתו נאמנה, ובין מנהל קהילה של תחום נישתי מסויים? ובכן, הסוגיה הזאת לא עברה לידנו, ואנחנו כאן בדיוק בשביל לעשות סדר בדברים.

רקע קצר על קבוצות פייסבוק

שלא יהיה כאן מקום לספק: התגבשות של קבוצות עניין סביב נושא מרכזי היו קיימות משחר ההיסטוריה. לא קבוצות הפייסבוק הן אלו שיצרו את הדרך של האנשים להתאגד בקבוצה למען מטרה משותפת. אולם, שלא יהיה כאן מקום לספק גם בעניין הזה: קבוצות הפייסבוק שהתרבו מאוד בשנים האחרונות, עשו מהפכה אמיתית בכל הקשור לדרך שבה אנשים צורכים מידע בתחומי העניין שלהם, משתפים מידע, מוצאים עמיתים בתחום ומתאגדים למען מטרה.

קבוצות פייסבוק הינן, בסופו של יום, כלי טכני, שיכול לסייע למנהל הקבוצה לבצע שורה של פעולות כדי לקדם את מטרות הקהילה או הקבוצה שהוא בונה: מנהל קבוצה יכול להזמין אנשים נוספים לקבוצה, לפנות לקהלי יעד דומים בקלות ובפשטות, תוך הסתייעות במנגנון המיקוד של פייסבוק, להכפיף את הקבוצה לכללי התנהגות וגם לאכוף אותם, לייצר הודעות לכלל הקבוצה וגם לפנות באופן פרטני לכל אחד מחברי הקבוצה, לאפשר גישה לתוכן בדחיפה או במשיכה, לערוך דיונים אודות נושאים חשובים לקבוצה וגם לעשות שימוש בזהות הדיגיטלית הרלוונטית שבאמצעותה מתחבר כל חבר לקבוצה, תוך שמירה על הפרטיות של כל אחד מחברי הקבוצה, בהתאם למדיניות הפרטיות שמאפשרת הפלטפורמה.

אין ספק, שקרנן של קבוצות הפייסבוק השונות עלתה משמעותית בשנים האחרונות. מי שחברים בקבוצות עניין שונות בפייסבוק ודאי שמו לב, שחלק לא מבוטל מן הפיד שלהם בפייסבוק ניזון מתוכן שמקורו בקבוצות, ופחות תוכן שמיוצר על ידי אנשים פרטיים.

נראה, שהמגמה הזאת רק תלך ותגדל. ניתן ללמוד זאת מכלי ניהול הקבוצות הרבים שמספקת פייסבוק למנהלי הקבוצות, וגם דיבורים על שילוב מודל שבו מנהלי קבוצות שיספקו ערך מוסף אמיתי גם יתוגמלו על ידי פייסבוק, באמצעות סוג של מנגנון גביה מתוחכם מחברי הקבוצה.

הנה קישור לקבוצת הפייסבוק שאני מנהל.

 

אז מה בכל זאת ההבדל בין ניהול קבוצה וניהול קהילה בפייסבוק?

ובכן, לא באמת קיימים גבולות ברורים בין מנהל קבוצה בפייסבוק למנהל קהילה. ההגדרה היא יותר לוגית, רעיונית ומשמשת להבדיל בין שני תחומים עיקריים: קבוצה, אשר מונעת ממטרה מסויימת, וקהילה, שמונעת על ידי ערכים מסויימים.

בואו ננסה לעמוד על ההבדלים בין קבוצת פייסבוק לקהילה באמצעות הפרמטרים הבאים:

 

מטרות או ערכים

בעוד שקבוצות פייסבוק לרוב תתמקדנה במימוש מטרות מאוד מסויימות ושטחיות (כמו מסירת אביזרים יד שניה, חיפוש כותב תוכן למאמרים בתחום האופנה וכו'), הרי שקהילות המנוהלות בפייסבוק תתמקדנה יותר בערכים המשותפים לחברי הקהילה (למשל, טבעונות, ריצה כדרך חיים, הצלת כדור הארץ ממזהמים שונים וכו').

לכן, השאלה הראשונה שצריך לשאול כאשר מגיעים לקבוצת פייסבוק (טכנית) ומנסים להבין האם מדובר בקהילה, היא האם אדם שהגיע לקבוצה הגיע מתוך צורך ממשי, קונקרטי ומיידי, או שמדובר בתחום ערכי שבו הוא מאמין ורוצה להשתלב בקהילה שעוסקת בו. במקרה של מסירת מוצרים מיד שניה, לא מדובר כאן באיזושהי אג'נדה ברומו של עולם שמנחה את כלל המשתתפים בקבוצה. הם לא מקיימים דיונים בקבוצת פייסבוק כזאת על הערכים שבמסירת מוצרים יד שניה, על תרומה של ביצוע פעולות כאלו לשימור איכות הסביבה וכדור הארץ וכו'. בדרך כלל, מי שמגיע לקבוצת פייסבוק כזאת, מעוניין למצוא הזדמנות לרכוש מוצר במחיר נמוך או אולי אפילו לקבל אותו בחינם.

 

מפגשי אוף ליין

אחד המאפיינים של קהילות הוא היציאה מן האיזור האדמיניסטרטיבי בפייסבוק ופעילות גם מחוץ לתחומי הרשת. חברי קהילה נוטים להפגש, לערוך כנסים מלאי תוכן, להחליף מספרי טלפון, לנהל את הפעילות גם באמצעות בלוגים ופורומים אחרים, בקבוצות וואטסאפ ועוד.

לעומת זאת, חברי קבוצת פייסבוק לרוב נוטים שלא להרחיב את תחום הפעילות שלהם אל מחוץ לרשת החברתית.

 

הקשר בין חברי הקבוצה

לרוב, חברי קהילה הופכים, עם הזמן, את ההיכרות שלהם לאישית. הם מכירים את האג'נדות הפרטיות של חברי הקהילה, מודעים לחוזקות וליתרונות של כל אחד מחברי הקהילה בתחומו, ונשארים בקשר גם מחוץ לגבולות הקבוצה בפייסבוק.

חברי קבוצה, לעומת זאת, לא מתאפיינים ברצון לייצר קשר מחוץ לגבולות הקבוצה, או להכיר זה את זה לעומק.

 

השפעת ההיעדרות של מנהל הקבוצה

כשמדובר בקבוצת פייסבוק, מקובל יהיה לחשוב כי מרגש שמנהל הקבוצה מדיר את רגליו מן הקבוצה, לא מעלה אליה תכנים ייחודיים ומעוררי דיון, ולא משקיע את זמנו ביצירת שיח בין חברי הקבוצה, רמת ההשתתפות של החברים בקבוצה רק תלך ותדעך.

לעומת זאת, מקובל יהיה לחשוב שחברי קהילה אינם מושפעים בטווח הקצר מהשתתפות פעילה של מנהל הקבוצה והם פועלים מתוך אג'נדה שמלכדת אותם.

 

השפעה של סגירת הפלטפורמה

אחד הקריטריונים החשובים שבאמצעותם ניתן להבדיל בין פעילות בקבוצת פייסבוק לפעילות בקהילה מבוססת פייסבוק הוא לשאול את עצמנו מה יקרה אם הפלטפורמה עצמה תחדל מלהתקיים. מה יקרה אם פייסבוק תיסגר? מה יקרה אם פייסבוק לא תאפשר יותר בעתיד ניהול של קבוצות? האם הפעילות תועתק למקום אחר? אם כן – ככל הנראה מדובר בקהילה מלוכדת. אם לא – סביר יהיה להניח שמדובר היה רק בקבוצה שהוקמה לצרכים מיידיים של חבריה.

 

לסיכום

קהילות בפייסבוק יכולות, טכנית, להיות מנוהלות, בין היתר, באמצעות פלטפורמת הקבוצות של פייסבוק. מה שמייחד קהילות מיתר קבוצות הפייסבוק הוא הרעיון שמלכד את האנשים סביבן, הערכים ולא המטרות, הקשר בין חברי הקבוצה גם מחוץ לקבוצת הפייסבוק, תפקידו של מנהל הקבוצה, ועתידה של הקבוצה במקרה של סגירת הפלטפורמה.

קהילה הינה קבוצה של אנשים בעלי ערכים משותפים ומטרות משותפות, שפועלת בשיתוף פעולה, הן בזירה הדיגיטלית והן מחוצה לה.

קהילה יכולה לממש את המטרות שהציבה לעצמה באמצעות פעילות בקבוצת פייסבוק. קבוצת פייסבוק היא למעשה כלי עבודה שבו יכולה קהילה לעשות שימוש. קבוצת פייסבוק תלויה בדרך כלל במנהל הקבוצה ואין לה זכות קיום מחוץ לפייסבוק בהנחה שהיא נסגרת.

בהחלט. כאשר עושים בה שימוש נכון, קהילה שאותה אנחנו מנהלים או בה אנחנו חברים בהחלט יכולה לשמש ככלי שיווקי יעיל ביותר.

במאמר שבאתר תוכל למצוא את כלל ההיבטים שתצטרך לתת עליהם את הדעת בעת הקמה וניהול של קהילה.

ניהול קהילות בפייסבוק
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים