תקנות W3C וההשפעה שלהן על קידום אתרים

תקנות W3C וההשפעה שלהן על קידום אתרים ומיקום אתר בתוצאות החיפוש

w3c_קידום_אתרים

לדאוג שהאתר שלך יהיה כתוב ויאומת בהצלחה תחת תקנות W3C זה כאב ראש רציני. בוא נסביר מהן תקנות W3C, למה הן חשובות, ואיך הן ישפיעו על קידום האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל.

W3 מה?

כשהייתי ילד ומודמים היו מתחברים לאינטרנט עם רעשי צפצוף הזויים, והייתי מורשה להתחבר לאינטרנט ל-6 שעות בחודש (וכל דקת חריגה עלתה לאבא שלי המון כסף), אתרים היו פשוטים. פשוטים מאוד. מלל, תמונות, טבלאות – אתר אינטרנט יפה ומורכב היה לא יפה יותר ולא מורכב יותר ממסמך Word שאחי הקטן שירבט עבור עבודת השורשים שלו בכיתה ב'. בניה של אתר אינטרנט הייתה מלאכה יחסית פשוטה, שפת התכנות היחידה לסביבת WEB הייתה HTML, והדפדפן היחיד היה Internet Explorer.

עם הזמן, הטכנולוגיה והאמצעים השתנו מן הקצה אל הקצה. כיום יש עשרות דפדפנים, גלישה מסלולרי ומחשבי לוח, מאות פלטפורמות, עשרות שפות וטכניקות לכתיבת קוד ולעיצוב בסביבת WEB, אתרים דינמיים שהתוכן בהם משתנה או מוגדר לפי המשתמשים, וכל העסק מורכב פי כמה.

אפשר לדמות את זה לכביש – שפעם היו בו אך ורק כבישים פשוטים ואופנועים, וכיום יש על הכביש אופנועים, רוכבי אופניים, רכבים (גם יוקרה, גם זולים, גם רכבי אספנות), משאיות, מערבלי בטון וחלליות.

כשהיו רק אופנועים, לא נדרשו כללים, האופנועים הסתדרו נהדר לבדם עם עצמם. כך גם כשיש שפת תכנות אחת ודפדפן אחד, אין צורך באחידות או סטנדרט שיאחד כמה גורמים ביחד.

עכשיו, כשיש המון סוגים של כלי תחבורה על הכביש, מיד צריך להוסיף תמרורים, חוקים, כללים ורמזורים. כך למעשה, כשיש ריבוי שפות וטכניקות לעיצוב ובניה של אתרי אינטרנט ועשרות דפדפנים להציג עמודי אינטרנט, יש צורך בכללים – סטנדרטים מפורטים – שיאחדו את הכל ביחד ויקבעו מה מותר ואיך כותבים, כשבונים דף אינטרנט.

ה- W3C הוא ארגון בינלאומי האמון על יצירת הסטנדרטים האחידים שלפיהם יש לכתוב אתר אינטרנט כאשר בונים אותו.

אותו ארגון דואג להוציא מן הסטנדרט כל מיני חלקי קוד לא סטנדרטיים שהם נחלתם של דפדפנים מסוימים, חלקי קוד ישנים שעבורם יש שיטות עדכניות יותר, להוסיף לסטנדרט שפות תכנות וטכניקות חדשות רשמיות וכדומה. הארגון העמיד לכלל הציבור אפשרות לבדוק האם עמוד אינטרנט מסוים עומד בכללים, ובמידה ולא – איפה הוא נכשל בדיוק.

הנה, כאן תוכלו לבדוק האם האתר שלכם עומד בסטנדרטים הבינלאומיים של ארגון ה-W3C, באמצעות כלי האימות של הארגון.

משפט ביניים לחנונים:

חלק מהדברים שתקנות אלו שינו ביחס לפעם: העדפה ברורה של עיצוב באמצעות CSS ולא באמצעות מאפייני תג של HTML, העדפה ברורה של שימוש בכלים מתקדמים כמו HTML5 על פני כלים מתיישנים כמו FLASH, ועוד.

w3c קידום אתרים אחד

הדפדפנים עובדים קשה…

והיום, 2018, המון אתרים לא עוברים אימות של התקנות והכללים של W3C. התקנות מחמירות, בוני אתרים עובדים עם כלים ועורכי קוד שהם רגילים אליהם מפעם (ומוסיפים, לפעמים אוטומטית, קטעי קוד שלא עומדים בתקנות), ובשורה התחתונה – גם אתר שלא עומד בתקנות אבל כתוב בצורה סבירה יטען במהירות ויוצג כראוי עבור רוב המשתמשים המבקשים לטעון אותו. המחשבים בימינו מהירים מאוד וטעינת אתר זו בדרך כלל לא מטלה מסובכת, מהירות האינטרנט השתפרה, והחשוב מכל – רוב הדפדפנים (לפחות הגדולים – אקספלורר, פיירפוקס, כרום) מצליחים לרוץ על קוד לא תקני של עמוד אינטרנט, לזהות ולתקן בזריזות את השגיאות, להפוך את הקוד לתקני ולהציג עמוד בצורה תקינה וראויה, מבלי "ליפול מהרגליים" עקב קוד שלא עומד בתקנות ואינו מכיל רק קוד סטנדרטי.

 

למעשה, אם נחזור לדוגמה של הכביש שלנו, שפעם היו בו רק אופנועים וכיום יש בו מכל מיני כלי הרכב, ולכן הוסיפו לכביש תמרורים, כללים ורמזורים – אפשר להשוות את זה לנהג שמרשה לעצמו לחתוך צומת באור אדום אחרי שהתבונן היטב לכל הצדדים שאין כלי רכב אחר שמתקרב לצומת. הוא חרג מהכללים, אבל כנראה שלא גרם לתאונה.

w3c קידום אתרים שתיים

איך כל זה קשור אל קידום אתרים?

קידום אתרים בגוגל מסתמך לא מעט על חוויית משתמש נעימה, וכפועל יוצא מכך – זמן טעינה מינימלי ככל האפשר של אתר האינטרנט. כאשר אתר כתוב בצורה לא תקנית – הדפדפן שלכם נכנס לפעולה ומתחיל לתקן את הקוד. במחשבים איטיים זה יורגש קצת יותר, אך על כל מחשב טעינת דף אינטרנט שכתוב בצורה לא תקנית והדפדפן צריך לעבור על הקוד ולערוך בו תיקונים לפני הצגתו, תהיה איטית יותר.

אז קיבלנו "עובר בקושי" על זמן הטעינה של העמוד (ישנם פרמטרים רבים נוספים שיכולים להשפיע על זמן הטעינה של העמוד!), ולא רק זה, אפשר להניח די בוודאות שדף שלא עומד בתקנות נקנס קצת בתוצאות החיפוש של גוגל, שהרי גוגל כנראה יעדיף דפי אינטרנט שכתובים מסודר, שעומדים בכללים וההנחיות הבינלאומיות של הארגון הרשמי שהוסמך לקבוע אותם, דף שמעסיק פחות את הדפדפן של המשתמש (שקרוב לוודאי – מדובר בדפדפן של אותו גורם – גוגל) ועולה מהר יותר.

w3c קידום אתרים שלוש

אוקיי, אני רץ לתקן את כל השגיאות באתר שלי!

הולד יור הורסז. גורמים רשמיים בגוגל מסרו כבר באופן רשמי שבמידה והאתר שלך עולה מהר ומוצג כהלכה בכל הפלטפורמות, כנראה שכדאי שתתחיל מדברים אחרים, כמו לדוגמא לוודא שהאתר שלך מיוטב לחלוטין (אופטימיזציה), שכל התמונות מכווצות כהלכה, שהכותרות אינפורמטיביות וכתובות נכון בקוד ושהאתר שלך יתפס כאתר משמעותי וחזק. אמאזון וטוויטר הם אתרי ענק (יחד עם אתרים רבים נוספים) שלא עוברים אימות W3C בהצלחה. אפילו גוגל בעצמם לא עוברים אימות! כאשר נשאלו לגבי כך, השיבו שהם מעדיפים לחרוג מהנהלים לטובת יתרונות אחרים – כמו לדוגמה הקטנת גודל הקוד של עמוד מטעמם (כלומר, לדוגמה, לכתוב את המילה red במקום #ff0000 – הצורה הראשונה לא תקנית, הצורה השניה תקנית) – בטח כשמדובר בגורם כמו גוגל שמגיש עמודי תוצאות מאות מיליוני פעמים ביום, וכל אות נוספת בעמוד דורשת מהם עוד משאבים רציניים. אפילו האתר שלי, כותב המאמר הזה, לא עובר אימות לפי תקנות W3C (למרות שזה בהחלט ברשימת ה-To Do שלי!).

מהצד השני, אין ספק שכדאי להניח באחור הגולגולת שלנו שיש סטנדרטים, הם רשמיים ובינלאומיים ואחרי שטיפלנו בדברים קריטיים יותר, שווה מאוד להתפנות ולטפל גם בתיקון שגיאות ולאמת את העמודים באתר שלנו לפי תקנות W3C. זה יעזור לקידום האתר במידת מה, ויכניס אתכם לסדר וארגון ולכתיבת קוד תקנית, וישפר זמני טעינת הדפים עבור המשתמשים שלכם (במידת מה, בהתאם למורכבות העמוד).

רוצה לקבל עדכונים לפני כולם?

שתף את המאמר עכשיו!