HTML5 וההשפעות שלו על קידום אתרים

HTML – ההיסטוריה

HTML – ראשי תיבות Hyper Text Markup Language – זו שפת התכנות הבסיסית שבה כתובים אתרי אינטרנט. דפדפן האינטרנט שלכם קורא מלל רב שנכתב בשפת HTML וממיר אותו לאתר נוצץ, יפיפה וויזואלי על גבי המסך שלכם. הגרסה האחרונה של שפת התכנות הזו, HTML4, יצאה בשנת 1997, כשאתרים היו סך הכל אוסף של מילים ותמונות (לכל היותר, אם בכלל) עם מערך תצוגה והגדרות נראות פשוטות ולא מורכבות, אבל מאז תוכן אתרי אינטרנט השתנה והתפתח המון – מלל, תמונות, טבלאות, שכבות, סרטונים, שמע, אנימציות, משחקים, גרפיקות ועוד. ב-HTML4 רוב האלמנטים שצויינו היו מגיעים לאתר כחלק מתוסף שמותקן בדפדפן שלכם, ולא כחלק אינטגרלי משפת התכנות הבסיסית בה כתובים אתרים, שזה לא פחות מאיום ונורא: ביצועים נמוכים, איטיות, משאבי מערכת מבוזבזים שלא לצורך, ובעיות תאימות קשות מאוד בין פלטפורמות. וידאו ואנימציות לדוגמא היו לרוב מוטמעות לעמוד אינטרנט באמצעות טכנולוגיית Shockwave Flash של מקרומדיה, ועקב פוליטיקה וחומרה שאינה תואמת, שום דבר מכל זה לא הוצג במכשירים סלולריים. כל אתר שהציג תוכן דינמי מורכב השתמש בטכנולוגיית Java, שגם לא נתמכה בסלולר ואפילו בחלק מהמחשבים. שידור חי בהזרמה (Streaming) של וידאו היה בלתי אפשרי תחת HTML4, והיה צורך בתוספים כדי לנגן וידאו שכזה, וכך גם לגבי שמע.

 

מולטימדיה בדפדפן, בייבי!

ואז הגיע YouTube וצפיה חיה בטלוויזיה ווידאו בדפדפן, או שמיעה של תחנות רדיו באופן מקוון, ו… כלום לא השתנה. עדיין הכל דרש תוספים לדפדפן, זמן ארוך אחרי ששירותים כמו YouTube ותחנות רדיו צצו ברחבי האינטרנט כפטריות אחרי הגשם, עדיין, במשך שנים רבות, הכל נתמך רק באמצעות תוספים לדפדפן, ותאימות סטנדרטית בין פלטפורמות לא הוצעה לגולשים. מפתחים בכל רחבי העולם החלו להרגיש במחסור, והסכימו כי יש ליצור סטנדרט אחיד, עם קוד פתוח, שיאפשר להנות מכל הטוב הזה שיש לאינטרנט להציע, שיתמך בכל הפלטפורמות.

HTML

האינטרנט זז קדימה – מסקיצה ראשונית ליישום בפועל

סקיצה ראשונית של הגרסה החדשה של שפת התכנות לעיצוב אתרי אינטרנט HTML5, הוצגה לעולם ולמפתחי אתרים בשנת 2008, והגרסה הסופית הוצגה באוקטובר 2014. HTML5 שם דגש חזק בעיקר על מולטימדיה, עם תוספות שהפכו צפיה חיה בוידאו ואינטראקטיביות משופרת באתרי אינטרנט נגישים לכולם, מכל פלטפורמה ומכל דפדפן, והשינוי הורגש בעיקר למי שצורך את האינטרנט שלו מכף ידו – תוכן מורכב באינטרנט זלל פחות סוללה והשתמש בפחות משאבי חומרה. מפתחים נשמו לרווחה שכן הם יכולים כעת להיות בטוחים שהסרטונים והשמע שהם מגדירים ירוצו בכל הפלטפורמות ולא משנה מי צופה, באיזה דפדפן ובאיזה מכשיר הוא משתמש.

שינויים נוספים ש-HTML5 הביא עימו – תמיכה בגרפיקות וקטוריות, תמיכה באינטראקטיביות מתקדמת כגון קליק-וגרירה (Drag and Drop), תמיכה בעריכת וידאו או מסמך ישירות מהדפדפן (יעיל במיוחד שכן המגמה היא לנטוש תוכנות מחשב ולהשתמש בדפדפן שלנו כדי ליצור מסמך או לערוך וידאו), תמיכה טובה יותר בשיתוף תמונות וגישה לאחסון ענן ישירות מהדפדפן.

איך כל זה מתקשר לקידום?

אז לפני 2014, אם היית רוצה לעשות את האתר שלך סקסי ואטרקטיבי, עם סרטונים חיים, שמע, ממשקים מורכבים ודינמיות חיה ובועטת, היית צריך להשתמש בתוספים (ולסמוך על כך שהם מותקנים ועובדים כראוי מהצד של הגולש). זה זלל סוללה בסלולר, זה לא תמיד עבד, ואם כן – זה עבד לאט (במיוחד בסלולר, אבל לא רק). בקידום אתרים של ימינו יש דגש חזק מאוד על חוויית משתמש, ואין ספק שאתר שמשתמש בתוספים ולכן במשאבי מערכת מיותרים ולא תמיד אפילו עובד כראוי אצל המשתמש – זו פגיעה ישירה חזקה מאוד בחוויית המשתמש. אתר שמציג תוכן בטכנולוגיות ישנות לא סטנדרטיות יקנס על ידי גוגל וסביר שיופיע נמוך בתוצאות החיפוש, מאחר והוא מספק לגולש חווית משתמש לא נעימה. לעומת זאת, אתר שמשתמש ב-HTML5 וקוד סטנדרטי שמובנה בשפת התכנות, בלי תוספים, מספק למשתמשים חויה מהירה, איכותית ויעילה, ולכן זוכה לנקודות קרדיט והטבות במיקום כשמנסים לאתר אותו דרך מנוע החיפוש גוגל.

HTML5