fbpx
עשהאל-דרייר

קידום אתרים טכני ב16 צעדים

קידום אתרים טכני מתייחס לאוסף של פעולות המבוצעות על מנת לשפר את התשתית עליה בנוי האתר. תשתית היא למעשה המעטפת הטכנולוגית אשר מאפשרת לאתר לפעול: האחסון בו מנוהל האתר, טכנולוגיית ההצפנה של תעבורת התקשורת, מבנה כתובות העמודים באתר, ההפניות בין עמודים שונים באתר, הודעות השגיאה המוצגות למשתמש ועוד היבטים טכניים נוספים בתפעול השוטף של האתר. לצד ביצוע אופטימיזציה לעמודים באתר, שילוב אסטרטגיית תוכן, ובניית פרופיל קישורים איכותי, הטיפול בצד הטכני של האתר מהווה מרכיב חשוב בכל תהליך קידום אורגני. בואו ננסה להבין ממה מורכב החלק הזה.

 

היררכיה נכונה

לא במקרה הסעיף הזה מצויין ראשון בפירוט הפעולות הנדרשות לביצוע קידום אתרים טכני. היררכיה נכונה מהווה את הבסיס לתשתית עליה מנוהל האתר, ובמקרים לא מעטים, קשה באופן יחסי לעדכן אותה לאחר שהאתר פעיל מבלי לפגוע, לפחות באופן זמני, בדירוגים של האתר כך שאם לאחרונה שידרגתם את ההיררכיה, צפו לירידה ולאחריה עליה יפה במידה ופעלתם נכון.

היררכיה נכונה, ברוב המקרים, אמורה להתבסס על תצורת גרף עץ, כך שמכל נושא קיימות הפניות אל תתי הנושאים שמתחתיו. שני כללי אצבע שחשוב להקפיד עליהם בבניית היררכיה היא לא להגזים עם הבניה לרוחב, ולא להגזים עם הבניה לעומק. אם, למשל, הגעתם למצב של 5 או 6 רמות היררכיה באתר- סביר שעליכם יהיה לתכנן אותה מחדש או שהאתר שלכם מכיל לפחות כמה מאות עמודים אם לא אלפים. לעומת זאת, אם יש לכם מאה מוצרים באתר, שכולם תחת קטגוריה אחת בשם מוצרים, ייתכן שהייתם יכולים להוסיף רמת היררכיה כדי לייצר סדר ונראות טובים יותר, לא רק לגולש, אלא גם עבור מנוע החיפוש.

ככה נראית היררכיה טובה (לקוח מתוך האתר: https://www.ordanlaw.co.il אותו אני מקדם):

היררכיה אורדן

 

פירורי לחם

פירורי לחם, או בשמם המקצועי bread crumbs, הינם ציוני דרך המשקפים לגולש היכן הוא נמצא בהיררכיה של האתר, ומאפשרים לו ניווט נוח ואפקיטיבי יותר בין העמודים השונים באתר. פירורי לחם אשר מוטמעים באתר מסייעים בצורה עקיפה לתהליך הקידום: המשתמש באתר הופך שבע רצון יותר מן הגלישה באתר, מוצא את מבוקשו מהר יותר, מספר הצפיות הממוצע שלו בעמודים שונים בכל ביקור עולה, וכך גם זמן השהייה שלו באתר. מדדים אלו מאותתים לגוגל שהאתר המדובר הוא ידידותי למשתמש וקל להתמצא בו. גם יוסט וגם Rank Math מציעים פירורי לחם נוחים. חשוב להבין שפירורי לחם נחשבים קישורים פנימיים לכל דבר ועניין.

דוגמא לפירורי לחם:

פירורי לחם וובר

 

מסלולי ניווט

פירורי הלחם אשר הוצגו בסעיף הקודם הינם פתרון טכנולוגי ספיציפי לשיפור הניווט באתר. יצירת מסלולי ניווט חכמים והגיוניים להתמצאות באתר היא מרכיב חשוב בכל תהליך קידום. לא כדאי לתת לגולש לנחש לאן תוביל אותה לחיצה על קישור או תפריט באתר. במקרים רבים, תצורת עבודה כזאת, תגדיל את אחוז הנטישה באתר. מסלולי ניווט חכמים צריכים להיות משולבים בכל מקום באתר: בתכנון התפריט הראשי באתר, בתכנון הקישורים המופיעים בפוטר, בקטגוריות ובקישורים המוטמעים בתוכן עצמו.

אצלי באתר למשל, בכל מקום שתגיעו, יוצעו לכם פוסטים נוספים שעשויים לעניין אתכם, לדוגמא, בסוף פוסט הדרכה למתחילים, אני נותן טעימה על פוסטים של מתקדמים:

ניווט נוח

 

קישורים פנימיים

היתרונות של שימוש בקישורים פנימיים בתוך האתר הם רבים: החל מניווט נוח יותר עבור המשתמש, סימון העמודים בעלי החשיבות הגדולה יותר עבורנו למנוע החיפוש, הקטנת אחוז הנטישה, הגדלת משך השהיה באתר, הגדלת מספר הצפיות בדף לביקור ועוד.

קישורים פנימיים הינם חלק בלתי נפרד מקידום טכני של אתרים, ובמקרים רבים, בראיית עלות תועלת, מספקים את הסחורה על הצד הטוב ביותר.

 

מפת אתר

מנועי החיפוש עושים שימוש במפת אתר על מנת להבין טוב יותר את מבנה האתר. מפת אתר יכולה לסייע למנועי החיפוש לתעדף בצורה נכונה יותר את תקציב הזחילה, ולהתעדכן באופן שוטף בעמודים חדשים שנוספו לאתר.

 

כתובות Url ידידותיות

ויכוחים רבים בעולם ה- seo נסובים סביב השימוש בכתובת url בשפה שבה כתוב האתר. יש הטוענים, למשל, שכתובות url בעברית יכולות לסייע לאתר להתמקם טוב יותר באתרים המיועדים לקהל יעד ישראלי. אולם, ההמלצה הגורפת, זאת שמקובלת על רוב מקדמי האתרים החשובים, היא לעשות שימוש בכתובות url מקוצרות באנגלית.

ההשפעה של שימוש בכתובות url קצרות ניכרת לא רק בקידום האתר, אלא ביכולת של בעל האתר לקדם תכנים ברשתות חברתיות, מבלי לעשות שימוש בכתובות url ארוכות מאוד, שהן תולדה של קידום האותיות העבריות.

 

הפניות

כמעט כל אתר אינטרנט המנוהל לאורך זמן מכיל עמודים שונים שהרלוונטיות שלהם הופכת פחותה עם השנים. במשך הזמן, נוצר הצורך במחיקת עמודים מן האתר, או יצירת עמודים אלטרנטיביים המכילים מידע עדכני ורלוונטי יותר. התוצאה של הפעילות השוטפת הזאת בפועל היא שמעת לעת עלול הגולש להגיע לעמודי שגיאה המעידים על עמוד שאינו קיים.

כדי למנוע חווית משתמש לא תקינה זאת עושים בעלי אתרים שימוש בהפניות קבועות או זמניות, אשר מנטוות את הגולש אל עמודים מתאימים, ומונעים ממנו את הצורך להיתקל בעמודי שגיאה. הפניות אלו, כדוגמת 301, ו- 302 הן פעולות המבוצעות במסגרת קידום אתרים טכני, ומטרתן, בין היתר, השארת הגולש באתר, גם במקרים שהוא לכאורה לא היה ממשיך בגלישה. ההנחה הרווחת היא שעמוד א' שמפנה 301 לעמוד ב', מעביר גם את כוח הקישורים החיצוניים שהופנו אל עמוד א', לעמוד ב'.

 

עמוד 404 ידידותי

גם במקרה של שימוש מיטבי בהפניות קבועות וזמניות, מסוג 301 ו- 302, יווצרו באתרים גדולים וקטנים כאחד, לא מעט מקרים בהם הגולש יגיע לדף 404, המעיד על כך שהעמוד שאליו ניווט לא קיים יותר באתר. דפי 404 לא חייבים להיות תחנה בדרך ליציאה של הגולש מן האתר. הם בהחלט יכולים להוות הזדמנות נהדרת להפגין חוש הומור ויצירתיות, ולהשאיר את הגולש באתר על אף שלכאורה הגיע למבוי סתום. אין איתות חשוב מזה לגוגל, על אתר שאסטרטגיית התוכן שלו בנויה היטב.

ככה נראה עמוד ה404 שלי:

404 w3c

 

הפניות לעמודים סופיים בלבד

ובכן, הבנו שהפניות יכולות לסייע לנו לנווט את הגולש אל עמודים רלוונטים באתר, ושהשימוש בהן הוא חיוני, בעיקר לאתרים המנוהלים לאורך זמן. אולם, שימוש יעיל בהפניות הוא מרכיב לא פחות חשוב באופטימיזציה של האתר. במצב האידיאלי, כל הפניה של עמוד באתר צריכה להיעשות פעם אחת בלבד. כלומר, מקרים בהם עמוד מופנה לעמוד אחר, שגם ממנו מבוצעת הפניה הוא שיטה לא יעילה, אשר צורכת זמן טעינה רב יותר ופוגמת בחווית המשתמש. ההמלצה בהקשר זה היא לדאוג לכך שכל עמוד באתר יופנה ישירות לגרסה הסופית שבה צריך להיעשות השימוש.

 

תגיות קנוניקל

תגית קנוניקל מאפשרת לבעלי אתרים לציין בפני מנועי החיפוש שהעמוד המדובר מכיל תוכן שמקורו בעמוד אחר. לרוב, יהיה מדובר בתוכן משוכפל לצרכים תפעוליים שוטפים: עמודי הדפסה, עמודי מוצרים בסדר מיון שונה או בצבעים שונים, ציטוטים ועוד הינם דוגמאות לשימוש בתוכן שכבר קיים בצורה כזו או אחרת באתר או באתר חלופי. שימוש בתגית קנוניקל מאותת למנועי החיפוש מיהו המקור ושאותו כדאי לאנדקס ולהציג בחיפוש. בצורה כזאת, אפשר להימנע מענישה שתכליתה למנוע יצירה של תוכן משוכפל. השימוש בתגית קנוניקל במקומות הרלוונטים הינה פעולה בעלת חשיבות רבה במסגרת קידום טכני של אתרים.

 

תעודת ssl ופרוטוקול https

גוגל הודיעה בעבר שהיא מתכוונת לתת עדיפות נמוכה לאתרים שלא עושים שימוש בתעודת ssl לצורך אבטחת התעבורה בין מחשב הגולש לאתר (למעבר למדריך התקנת SSL). כמעט כל שירות אחסון היום יציע לבעל האתר שירות כזה ואף תמיכה וסיוע בהתקנת תעודת ה- ssl. מומלץ יהיה לעשות שימוש בפרוטוקול https לא רק באתרים בהם מתבצעת מכירה ללקוח ונלקחים ממנו פרטי תשלום ופרטים אישיים, אלא אף באתרים שיווקיים אשר מבצעים את תהליך המכירה אוף ליין.

 

זמן טעינה קצר

גוגל מייחסת חשיבות לזמן הטעינה של האתר כחלק ממגוון השיקולים שמנחים אותה בדירוג של עמודים באתר בדף תוצאות החיפוש. המטרה היא להציג לגולש אתרים מהירים בעלי חווית משתמש טובה ואיכותית. שיפור זמן הטעינה של האתר הוא מתודה חשובה בהקשר הזה: בחרו אחסון איכותי ומהיר, בצעו אופטימיזציה לתמונות ולסרטונים, עשו שימוש בזכרון מטמון כדי להאיץ את זמן הטעינה של עמודים פופולריים, שלבו שימוש בדפי AMP על מנת להציג לגולש עמודים זמינים ומהירים ביותר, וכן דאגו ליעילות בשימוש בפונקציות css ו- javascript באתר, למדריך האצת האתרים שלי לחצו כאן.

 

סכמות

במקומות בהם זה מתאפשר, הוספת סכמה היא פעולה במסגרת קידום אתרים טכני שיכולה לשפר מאוד את הנראות של האתר במנועי החיפוש. שימוש בסכמה מאפשר לבעל האתר להציג בפני מנוע החיפוש את הנתונים באתר כנתונים מובנים, מה שיאפשר למנוע החיפוש הבנה טובה יותר של התוכן באתר. אתר המשלב סכמות כחלק מניהול התוכן באתר מספק למנוע החיפוש אפשרות לביצוע דירוג, השוואה והצגה של הפריטים המנוהלים בסכמה, בתצוגה מותאמת יותר לגולש במנוע החיפוש. אם תרצו למשל שיופיעו כוכבים בתוצאות החיפוש של האתר שלכם, כתבתי על כך מדריך.

דוגמא לכוכבים בתוצאות החיפוש של גוגל

 

התאמה למובייל

מדובר כאן אמנם במרכיב חיוני ובסיסי, אבל גם הוא שייך לתחום הקידום הטכני של האתר. התאמת האתר לתצוגה במכשירי מובייל הינה הכרחית לצורך קידום האתר. יותר יותר אנשים עושים שימוש במכשירים ניידים על מנת לצרוך תוכן ואתר שלא יטרח להתאים את התצוגות שלו למכשירים אלו, יאבד מן הרלוונטיות שלו. ישנן שתי מתודות עיקריות להתאמת התצוגה של האתר לעולם המובייל: תצוגה רספונסיבית, המתאימה את עצמה באופן דינמי לכל גודל מסך, ותצוגה מותאמת ייחודית למכשירים ניידים. ביצוע התאמה כזו צריך לקחת בחשבון מספר גדול של מאפייני גלישה במכשיר הנייד: הכפתורים באתר אמורים להיות נוחים ללחיצה גם במכשירים ניידים, רחוקים מספיק זה מזה, מותאמים לתצוגת אורך ורוחב ועוד.

 

אופטימיזציה לקובץ robots.txt

קובץ robots.txt משמש לצורך מתן הנחיות למנועי החיפוש השונים באשר לסריקה ואינדוקס של עמודים באתר. בקובץ ה- robots.txt ניתן לאפשר או לא לאפשר אינדוקס של עמודים באתר לפי הצורך: למשל, סביר יהיה להניח שבעלי אתרים לא ירצו לאנדקס עמודי אדמיניסטרציה או עמודים המכילים פרטי לקוחות.

 

תבניות פשוטות

שימוש בתבנית מאפשר לבעל אתר לנהל בקלות ובצורה אפקטיבית תוכן באתר. עם זאת, ברור ומובן שהשימוש בתבנית מייצר גם תהליכים שפוגמים ביעילות של טעינת העמודים באתר, בטח בהשוואה לשימוש בקובץ html נקי. כאשר בוחרים בתבנית לאתר, חשוב יהיה לקחת בחשבון לא רק את הפונקציונליות הוורסטילית שהיא מציעה, אלא גם היבטים של יעילות, פשטות ושמירה על קוד נקי אשר ניתן לתחזוקה בקלות.

 

לסיכום

החלק הטכני של קידום אתרים הינו מרכיב חשוב בכל תהליך קידום. לצד הצורך בבנית פרופיל קישורים איכותי וביצוע אופטימיזציה לתוכן באתר, תחזוקה נכונה של התשתית עליה מנוהל האתר יכולה לסייע רבות בשיפור המיקומים של האתר במנועי החיפוש השונים.

אודות המחבר
מושגים נוספים מעולם ה- SEO שעשויים לעניין אותך:
מה זה AMP והאם שווה את המאמץ

פרויקט מיוחד של גוגל בשם AMP נועד לשפר את חווית הגלישה מהמובייל וכמו בכל פרויקט כזה, חשוב לקרוא את האותיות הקטנות. נניח לרגע, באופן היפותטי

קידום אתרים שחור

קידום אתרים שחור מתייחס לתהליך שבו רוצים להשיג תוצאות אורגניות מעולות במנועי החיפוש, לפרק זמן קצר. מדוע וכיצד לעשות זאת? הכל במאמר הבא.   קידום

יחס המרה – מהו ואיך ניתן לשפר אותו

במאמר זה ננסה להבין מהו יחס המרה, כיצד מודדים אותו, והכי חשוב – איך לשפר אותו. אין ספק שעולם השיווק הוא עולם דינאמי, מתפתח ומשתנה

קניבליזציה של מילות מפתח

השם המפוצץ והציורי משהו הזה, מתאר סיטואציה שבה מספר עמודים שונים באתר מדורגים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, או גרוע מכך – שדף שלא

הפניות 301

הפניית 301 הינה כינוי לקוד שמחזיר שרת של אתר אינטרנט ואשר מודיע למנוע החיפוש ולדפדפן של הלקוח, כי הדף המבוקש עבר לכתובת אחרת באופן קבוע.

זמן שהייה באתר – כל מה שצריך לדעת

מה מייצג מדד זמן השהייה באתר? התשובה הפשוטה היא: תלוי את מי שואלים. התשובה הקצת יותר מורכבת במאמר הבא.   אחד המדדים שמעניינים מאוד בעלי

לשליחת הודעה
מקצועיות זה אנחנו
השירותים שאנו מספקים

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הצטרפו

לקבוצת הפייסבוק שלנו BLACK & GREY SEO | קידום אתרים אורגני למתקדמים

והשארו מעודכנים בכל החדשות !