הפעם הייתי שמח לקשור בין שני מושגים שלכאורה אין ביניהם קשר, ולהסביר איך תפעול נכון שלהם יכול לייצר תועלת אמיתית כמעט לכל עסק שמעוניין לקדם את הנכסים הדיגיטליים שלו: אני מדובר על SWOT וקידום אתרים. מודל SWOT הוא מודל שמאפשר לארגונים ולחברות לבחון את התוכנית האסטרטגית שלהם. SWOT הם ראשי התיבות של Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats או בעברית: חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים.
כדי לממש SWOT בארגון או חברה, נהוג לקיים סדנאות שבהן מותר למשתתפים השונים להעלות כל תובנה שלהם לגבי החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים שמולם החברה ניצבת. בשלב מתקדם יותר של הסדנה נשאר הצוות הניהולי, ומטייב את התוצאות האלו. בסוף התהליך, אמורה החברה להישאר עם רשימה של תובנות שכל אחת מהן ממוינת ומקוטלגת ל-1 מ-4 העולמות עליהם נשען המודל.
בסדנת SWOT נהוג לחלק את ההיגדים השונים לעולם הפנים ארגוני – אלו החוזקות והחולשות של החברה, ולעולם החיצוני – אלו ההזדמנויות והאיומים.
איך מייצרים את המידע הגולמי שמאפשר לאחר מכן לגבש תובנות מעשיות? זה כבר נושא לפוסט אחר, אבל בקצרה אציין שאפשר להסתמך על רעיונות שמעלים העובדים, על חקיקה ועל רגולציה בתחום בו פועל העסק, על ניתוח נתונים וביצועים של החברה, על מיפוי מגמות ושינויים, על זיהוי הכניסה של מתחרים חדשים ועוד.
יש לא מעט טענות בעולם הייעוץ האסטרטגי לשימוש במודל הזה, כמו העובדה שהוא נשען על השערות ופחות על עובדות מוצקות, וכן העובדה שלעיתים אותם היגדים ממופים ליותר מעולם תוכן אחד. כלומר, לעיתים הגודל של החברה מהווה יתרון ולעיתים דווקא חיסרון – מה שמוביל למצב שבו לא ניתן לייצר משימות פרקטיות לביצוע כדי לקדם את העסק מבחינה אסטרטגית.
אני דווקא רוצה פחות להיצמד לכללים השונים שאמורים להנחות מנהלי סדנאות SWOT. האינטרנט מלא במאמרים מצויינים שמסבירים כיצד יש לבצע SWOT בצורה נכונה בארגון, ממה להיזהר, איך לאסוף נכון את המידע, איך לסנן רעשים, איך להתגבר על רצון של העובדים לשמור על מעמדם בארגון ולא לחשוף ליקויים באופן הפעילות שלהם ועוד.
בפוסט הזה, אני רוצה דווקא לרתום את הרעיונות הכלליים של SWOT ולהסביר איך הם יכולים לשמש חברות בקידום האתר של העסק.
אז אחת הטכניקות היותר מגניבות שמציע עולם הסדנאות של ה-SWOT היא הצלבות. במה מדובר? בואו נראה.
שימוש בחוזקות על מנת לייצר הזדמנויות
מעוניינים לקדם את אתר האינטרנט של העסק? תוכלו לעשות שימוש בחוזקות של בית העסק על מנת לייצר הזדמנויות. למשל, אם לבית העסק יש קופת מזומנים יפה, הוא יכול לרכוש עסק אחר, מתחרה, ולהפוך למותג גדול יותר בתחום. הוא גם יכול להציע מחיר גבוה יותר עבור דומיין שמתפנה, להשקיע באחסון איכותי יותר, ולגייס אנשי SEO תותחים במיוחד שסיימו עבודה בחברה אחרת, ופנויים להצעות בשוק.
אגב, חוזקות יכולות לבוא לידי ביטוי דווקא בקוטן של החברה, ולא בגודל שלה. חברה קטנה יכולה להתנהל בצורה אג'ילית, למקד את המאמצים שלה בפרויקט בצורה ממוקדת, להפחית הוצאות בצורה משמעותית, להפוך תהליכים למהירים בהרבה, להגיב מהר לשינויים בשוק, בלי בירוקרטיה מיותרת, בלי נהלים מסורבלים של רכש ועוד.
חוזקה אפשרית של חברה יכולה לבוא לידי ביטוי גם במיקום גאוגרפי מעולה, שיאפשר לה לקדם את בית העסק בצורה לוקאלית ביתר קלות, תוך שימוש במובילות של המותג באזור הגאוגרפי הנתון. חוזקה כזאת יכולה לבוא לידי ביטוי גם באמצעות זמינות של עובדי החברה מסביב לשעון, מה שמייצר תוצאות מוכוונות שירותי חירום במנוע החיפוש. למשל, חיפשתם פעם בית מרקחת פתוח ב 23:00 בלילה? ברור שאם אתם מנהלים בית מרקחת שעובד מסביב לשעון יש לכם יתרון יחסי במענה על שאילתות גולשים רלוונטיות.
בחינת החולשות על מנת לזהות איומים
החברה לא מסוגלת להשקיע תקציב משמעותי לאורך זמן בקידום אתר החברה? סביר יהיה להניח שמהר מאוד תגלה החברה שהיא כלל לא משתתפת במשחק, ועליה למצוא דרך להמציא את עצמה מחדש: מיקוד בביטויי זנב ארוך ממוקדים יותר ונישתיים יותר, השקעה בפיתוח של מוצרים חדשים, העלאת המודעות למותג באמצעות קמפיינים בערוצי שיווק נוספים ועוד.
לחברה יש קשיים בגיוס כוח אדם איכותי? חסר לה הידע המקצועי? היא עושה שימוש בטכנולוגיה מיושנת שעברה מן העולם? היא חווה תחלופה גבוהה של עובדים? היא נתפסת כספקית שירות גרוע במיוחד? כל אלו מהווים איום ממשי ומיידי על המשך קיומו של העסק. מנהל טוב אמור לזהות את כלל החולשות האלו ולהגיב בהתאם על מנת לצמצם את הנזק הפוטנציאלי שאירועים שונים יכולים לחולל לחברה.
שימוש בחוזקות על מנת לנטרל איומים
המשק נכנס למיתון? הגבלות נוספות מטעם הממשלה מוחלות על חברות? כניסה של מתחרים חדשים מאיימת על שטח המחיה של העסק? דווקא המקומות בהם העסק חזק ויציב יכולים לייצר עבורו ערך מוסף גדול במיוחד.
למשל, אם לחברה ישנה יכולת להשקיע בפיתוח של פלטפורמה חדשה, היא יכולה לקבוע תכתיבים בכל הקשור לפעילות המשק. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא העדר האפשרות של מסעדות שונות בתקופת ההתפרצות של הגל הראשון, השני והשלישי של הקורונה, לארח במסעדה סועדים.
וולט ניצלה עד תום את האיום הזה על המשק, והפכה את הידע שלה בתפעול ושינוע משלוחים ליתרון ממשי בשוק שבו מסעדות סגורות לאורחים אולם עדיין מעוניינות לפעול. השימוש בשירותי משלוחים גבר מאוד בתקופת הקורונה, והרגיל צרכנים לאיכות שירות מדהימה, גם בימים בהם הייתה תקוה שהקורונה מאחורינו. וולט הפכה איום על המשך הקיום של מסעדות במודל הישן, להזדמנות ממשית.
בחינת החולשות על מנת לייצר הזדמנויות
כיצד חולשות של חברה יכולות לסייע לה לייצר הזדמנות בשוק? ובכן, יש לא מעט דוגמאות לכך.
למשל, אם החברה סובלת מרווח שולי נמוך, כזה שמאיים על המשך הקיום שלה, דווקא מן המקום הזה היא תאלץ לעדכן את התוכנית האסטרטגית שלה, ולהגדיל את הרווח מן הלקוח, אם באמצעות ביצוע אפסיילים או להפך, מכירות נוספות משניות באופן יחסי.
אם לחברה יש בעיות מימון, והיא לא מצליחה לגייס אשראי מן הבנקים או ממשקיעים, היא עשויה להפוך את החיסרון הזה להזדמנות, באמצעות פניה אל פלטפורמות מימון המונים, שלא רק תרחיב את קופת המזומנים שלה, אלא אף תייצר ביקוש למוצרים שהיא מפתחת ומייצרת, תחנך שוק חדש, ותבטיח מכירות בתנאי שהפרויקט יצא אל הדרך.
חיסרון נוסף שיכול להשפיע על תוכנית אסטרטגית של חברה ולסייע לה במציאת הזדמנויות הוא עלות ייצור גבוהה של המוצרים השונים. במקרים בהם עלות הייצור אינה מאפשרת תמחור אופטימלי של המוצרים, תוכל החברה לבחון ניצול הזדמנויות, ולהעביר את פס הייצור שלה למדינה אחרת, על מנת להוזיל עלויות בצורה משמעותית ולהגדיל את המרווחים שלה.
במקרים כאלו, בהם החברה משפרת באופן ניכר את מחזור המכירות שלה, גם הסמכות שלה בנישה משתפרת באופן משמעותי, וגם כמות הגולשים שהיא מחזירה אל מנוע החיפוש בניסיון לאתר פתרון שמתאים יותר לצרכי המחיר של הלקוח קטנה באופן משמעותי. מיותר יהיה לציין איזו השפעה חיובית יכולה להיות לעניין על הקידום האורגני של האתר.
קושי בגיוס כוח אדם איכותי יכול גם הוא להפוך להזדמנות. יש לא מעט עובדים איכותיים שהיו מעדיפים להפוך לראש לשועלים ולא להיות זנב לאריות. במקרים כאלו, ניתן להבטיח לעובד מרכזי כזה בונוס על ביצועים עודפים על אלו של עמיתיו – מה שיהפוך עבורו את איוש המשרה לפעולה כדאית. אם מדובר בסלב בתחום, ייתכן שהמעבר הזה של העובד יעודד פרסום כתבות במגזינים שונים, ויאפשר לחברה לקבל קישורים חזקים מאתרים סמכותיים, בחינם. גם כאן מיותר יהיה לציין את התרומה של קישורים כאלו לקידום האורגני של האתר.
לסיכום
מודל SWOT רחוק מלהיות מודל מושלם. יש בו לא מעט חסרונות והמימוש שלו בפועל בחברה יכול להשתבש ולהפוך ללא פרקטי בעליל.
יחד עם זאת, שימוש בעקרונות המנחים הכלליים של מודל המיפוי של החוזקות והחולשות, ההזדמנויות והאיומים הרלוונטיים לעסק, תוך ניהול נכון של סדנת חשיבה בה לכל העובדים מותר לשים את הדברים על השולחן בדיוק כפי שהם רואים אותם, יכול בהחלט לסייע לחברה בעדכון האסטרטגיה השיווקית שלה, ובפרט בקידום אורגני של הנכסים הדיגיטליים של העסק.
מידע נוסף באתרים אחרים בנושא מודל SWOT:
ניתוח SWOT – כך תעשו את זה נכון! – באתר קרן שמש
יתרונותיו ומגבלותיו של מודל ה-SWOT – באתר דואלוג
מודל SWOT – באתר יוזמה דרך הלב