סכמות – נתונים מובנים בשירות מנוע החיפוש

תוכן עניינים

למחולל סכמות ה- FAQ מבית עשהאל דרייר בע"מ לחצו כאן.

היום אני רוצה שנדבר על דרך מיוחדת, שבה מתאפשרת העברת מידע מאתר אינטרנט למנועי החיפוש שבהם הוא מדורג.

בואו ננסה לחשוב לרגע, מהו האתגר הגדול ביותר של מנוע חיפוש שפוגש בעמוד אינטרנט לראשונה. מה קל לבני האדם לעשות, וקשה קצת יותר למכונה לעשות? ובכן, החלק הקשה ביותר למכונה הוא להבין הקשרים. אדם יכול להסיק מסקנות יחסית בקלות מתמונות, מכותרות, ואפילו ממידע משלים משיחות סלון, תוכניות טלויזיה ועוד.

בואו ניקח לדוגמא אתר חדש ונקרא לו בשם "ארץ נהדרת". נניח שהאתר יכיל את הסרטונים הטובים ביותר של תוכנית הסאטירה הפופולרית (אני לא נכנס כאן בכוונה לעניין של זכויות יוצרים. זוהי רק דוגמה. אני לא ממליץ לאף אחד להקים אתר כזה כרגע. אנחנו מנסים ללמוד על סכמות, וחשוב יהיה שהנושא יובן כמו שצריך).

כמעט כל גולש שיכנס לאתר הזה, יקרא את הכותרת שלו, ויסתכל על הלוגו המעוצב של ארץ נהדרת, יבין בקלות שמדובר בתוכן המשוייך לתחום הסאטירי, והוא קשור בקשר ישיר עם תוכנית הסאטירה האהובה.

כעת, תארו לעצמכם מנוע חיפוש שמגיע לראשונה לאתר כזה. האם הוא יכול להבין מן הביטוי "ארץ נהדרת" שמדובר באתר שמרכז סרטונים סאטיריים? מדוע שלא יחשוב מנוע החיפוש שמדובר באתר אינטרנט שמרכז את כלל ההישגים המדהימים של מדינת ישראל?

עכשיו, יהיה מי שיגיד שמצופה היה ממנוע החיפוש להכיר את המותג "ארץ נהדרת", לדעת שמדובר במקור בעל סמכות, ולפרש נכון את צמד המילים הזה גם באתר החדש. ובכן, לא זו הנקודה. הנקודה היא שאנחנו, בני האדם, מסוגלים לגשר בקלות על פערי מידע, בעוד שלמכונה, משוכללת ככל שתהיה, המשימה הרבה יותר קשה.

מה עושים? 

סכמות.

למה סכמות?

משום שסכמות, כלומר סידור נתונים בצורה מובנית למנועי החיפוש השונים, היא הדרך הטובה ביותר להנגיש מידע למנועי החיפוש, ולגרום להם להבין מה באמת מייצג האתר, המוצר, המאמר שנכתב, הישות החברתית, או כל מודל נתונים אחר.

 

אילו סוגי סכמות קיימים?

טוב אז מישהו היה צריך לשבת ולהגדיר את מבני הנתונים האלו, על מנת לייצר שפה אחידה, שתשמש את כלל האתרים שמטמיעים סכמה באתר שלהם. זאת הסיבה להתכנסות של ענקיות הטכנולוגיה Google, Yandex, Yahoo, Microsoft, ועוד רבים וטובים אחרים בתעשיה. התוצאה של ההתכנסות הזאת הייתה הגדרה של סכמות רבות שיכולות לשמש בעלי אתרים למגוון רחב של צרכים.

רוצים להכיר קצת יותר את סוגי הסכמות הקיימים? באתר schema.org תוכלו למצוא מגוון גדול של סוגי נתונים מובנים (סכמות), שבהם תוכלו להשתמש על מנת להטמיע נתונים מובנים באתר שאתם מנהלים.

כדי לתת מושג אילו סוגים של נתונים ניתן לנהל באמצעות סכמה, נציין כי קיימות סכמות עבור עסקים מקומיים, אירועים, מתכונים, מאמרים, ספרים, ביקורות, עובדות, מוסיקה, משרות, פודקאסטים ועוד ועוד.


מה בפועל יציג מנוע החיפוש כאשר נעשה שימוש בסכמה?

ראשית נציין שמנוע החיפוש לא מבטיח לכם דבר. ההחלטה באיזו דרך להציג את הנתונים המובנים שהטמעתם באתר נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של מנוע החיפוש. עם זאת, להטמעה של סכמה בצורה נכונה באתר יש פוטנציאל להשפיע על הדרך שבה תוצגנה תוצאות החיפוש לגולש:

 

קישורי אתר – Sitelinks

אותם קישורים לעמודים פנימיים המוצגים כבר בתוצאות החיפוש וחוסכות לגולש את הניווט בתוך האתר עצמו.

 

תוצאות קרוסלה

תוצאות מורכבות המאפשרות "דפדוף" בין פריטים שונים בדף תוצאות החיפוש.

 

לוגו

סכמה תוכל לסייע למנוע החיפוש לאתר את הלוגו של המותג ולהציגו בדף תוצאות החיפוש.

 

קישורים לפרופילים ברשתות חברתיות

גוגל יכולה לעשות שימוש בנתונים מובנים על מנת לייצר קישורים לפרופילים החברתיים המייצגים את המותג כבר בדף תוצאות החיפוש.

 

פירורי לחם

למרות שניתן להטמיע פירורי לחם באתר באמצעות תוספים שונים (כמו יוסט), מנועי חיפוש יכולים לעשות שימוש בסכמה שהוטמעה באתר על מנת להציג גם תצוגת פירורי לחם בעצמם.

 

שימושים אפשריים לסכמה

הטמעה של סכמה באתר יכולה לאפשר לבעל עסק להרחיב את המידע המוצג לגולש כבר בדף תוצאות החיפוש, מבלי הצורך להיכנס לאתר. מתי זה טוב? כאשר הגולש, למשל, מעוניין לברר את מחירו של מוצר מסויים. לא הגיוני יהיה להתיש את הלקוח באמצעות ניווט אינסופי בתוך האתר רק כדי לברר את מחירו של המוצר. לפעמים, הלקוח יודע היטב מה הוא מחפש ורק מבקש להשוות מחירים. יצירת חווית משתמש טובה, היא אחרי הכל, מטרה של כל מנהל אתר אינטרנט.

שימוש נוסף בסכמה יכול להתבצע על מנת להציג לגולש, כבר בדף תוצאות החיפוש, את שעות הפתיחה והסגירה של בית העסק. כך, הגולש יכול לקבל את התשובה שחיפש בלי הצורך לבקר באתר עצמו.

 

איך מחוללים סכמה עבור האתר?

לפני שנסביר כיצד ניתן לייצר קוד סכמה עבור האתר, נציין כי קיימים שלושה פורמטים אפשריים לניהול סכמה באתר:

 

Micro Format

למעשה קטעי קוד html קטנים שאמורים לייצג אובייקטים מסויימים בעלי מאפיינים פשוטים: אדם, אירוע, ביקורת, מתכון וכו'. 

 

RDFa

פורמט שהוא למעשה הרחבה של html5 ומנהל, למעשה, תיאור של משאבים באמצעות attributes. 

 

MicroData

זוהי השיטה המומלצת על ידי גוגל (למרות שכל אחת מן השיטות תעשנה את העבודה).

השוני בין הפורמטים השונים הוא הסינטקס שבו כתוב הקוד, וגם שיטת ניהול המאפיינים עבור האובייקטים השונים, אולם בסופו של דבר, למנוע החיפוש לא באמת אמור לשנות באיזה פורמט בחרתם על מנת להטמיע נתונים מובנים באתר.

 

וכעת, לשאלה האמיתית: איך מחוללים קוד סכמה כזה לאתר?

התשובה היא, שאמנם ניתן לייצר קוד סכמה באופן ידני, באמצעות כל עורך טקסט פשוט, אולם הדרך המומלצת לעשות זאת היא באמצעות מחוללים. מהו מחולל סכמה? מדובר בשירות המכיל ממשק משתמש שבו מזין בעל האתר את הנתונים המאפיינים את האובייקט שהוא רוצה לתאר. לאחר מכן, לחיצה על כפתור החילול מייצרת קוד באחד מן הפורמטים שתיארנו למעלה, ומכאן כל שנשאר הוא להטמיע את הסכמה באתר. 

 

איך מטמיעים סכמה באתר?

אם יש בידכם קוד סכמה שחוללתם (או כתבתם בעצמכם – שאפו) זה הזמן להטמיע אותו באתר. כיצד עושים זאת? עומדות לרשותכם מגוון אפשרויות:

 

הטמעה של סכמה בקוד האתר

למי שאוהבים לעבוד ישירות מול הקוד של האתר, תמיד עומדת האפשרות לערוך אותו בצורה ידנית ולהטמיע את הסכמה באתר. חשוב להדגיש כי מומלץ לבחור בשיטה הזאת רק אם אתם שולטים היטב בשפת html ומבינים את פורמט קוד הסכמה שחוללתם או כתבתם.

 

הטמעה של סכמה באתר באמצעות פלאגינים ותוספים שונים

אם האתר מנוהל על מערכת תוכן המבוססת על קוד פתוח, ומאפשרת התקנת תוספים שונים, תוכלו להוריד את הפלאג-אין המתאים לכם ולהטמיע באמצעותו את הסכמה באתר. למשל, עבור וורדפרס שני תוספים מומלצים יהיו התוסף All In One Schema.org rich snippets החינמי, אשר יוכל לסייע לכם להטמיע סכמות מסוג: אדם, אירוע, אפליקציה, ביקורת, מאמר, מוצר, מתכון ווידאו, והתוסף WP Rich Snippests שמציע מספר מסלולי תשלום אפשריים ויסייע לכם להטמיע יותר סוגים של סכמות.

 

הטמעה של סכמה באתר באמצעות ממשק הניהול של האתר

מערכות ניהול תוכן סגורות תאפשרנה לכם להטמיע סכמה באמצעות ממשק הניהול של המערכת עצמה. למשל WIX מציעה תפריט נוח יחסית להטמעת קוד סכמה שחוללתם, באתר עצמו.

 

הטמעה באמצעות גוגל תג מנג'ר

גוגל תג מנג'ר הוא שירות שנועד לאפשר לגורמים עסקיים לשפר פונקציוליות באתר ולעקוב אחר אירועים שונים המתרחשים באתר, מבלי שיהיה להם ידע בכתיבה ועריכה של קוד האתר. בין יתר השירותים שמציע גוגל תג מנג'ר למנהלי אתרים, קיים כמובן גם שירות הטמעת סכמה באתר.

 

איך לבדוק תקינות של קוד הסכמה לפני ההטעמה?

אם אתם מעוניינים בכך, תוכלו לבדוק את תקינות הקוד שחוללתם עבור הסכמה שאתם מתעתדים להטמיע באתר. זאת, כדי למנוע בעיות שונות שיכולות להיווצר כתוצאה מהטמעה של קוד לא תקין.

כדי לבדוק את תקינות הקוד, היכנסו לכלי בדיקת הנתונים המובנים של גוגל, ועקבו אחר ההוראות.

 

יתרונות וחסרונות של סכמה

לשימוש בסכמות שונות בקוד האתר ישנם לא מעט יתרונות:

ראשית, סכמה מגדילה את הסמכות של בית העסק שעושה בה שימוש. כאשר גולש מבחין בתצוגה עשירה המוצמדת לאתר מסויים בדף תוצאות החיפוש, הוא מייחס אמון רב יותר במותג שעומד מאחורי הסכמה, גם מבלי לדעת זאת. שנית, אותה תצוגה עשירה יכולה להגדיל את שיעורי ההקלקה של הגולשים מה שיוביל, בדרך כלל, לכניסת מבקרים רבים יותר לאתר. כמו כן, תצוגה עשירה כזאת גם תופסת שטח בדף תוצאות החיפוש, מרכיב בסיסי בעולם התחרות על תשומת הלב של הגולש, כחלק מתהליך קידום אתרים כולל.

ואולי הכי חשוב: שימוש בסכמה יכול לאפשר למנוע החיפוש להבין טוב יותר את התוכן המנוהל באתר, וכשמנוע החיפוש מבין טוב יותר את האתר, הוא יכול לשלוח אליו את הגולשים הרלוונטיים (אלו שכוונת החיפוש שלהם מקבלת מענה באתר עצמו).

אבל, וזה אבל גדול, חשוב יהיה שלא להסתנוור מן הפונקציונליות שמציעים לנו הנתונים המובנים. במקרים רבים, עלול מנוע החיפוש לעשות בהם שימוש כדי להציג את המידע שחיפש הגולש כבר בדף תוצאות החיפוש, ולמעשה, ליתר את הצורך שלו בכניסה לאתר. כלומר, בחלק מן המקרים, סכמה לא רק שלא תגדיל את מספר הכניסות לאתר ממנועי החיפוש, אלא עלולה דווקא להקטין אותו. זו הסיבה, שלפני הטמעה של סכמה באתר, כדאי יהיה לחשוב פעמיים האם ההטמעה הזאת טובה עבורכם, כבית עסק, רגע לפני שמתלבטים האם היא טובה לגולשים ולמנועי החיפוש.

סכמה היא מבנה נתונים מוגדר היטב אשר מייצג פריט תוכן ומנגיש אותו בצורה מובנית וברורה למנוע החיפוש.

ניתן לייצר מבנה נתונים סדור באמצעות תוספים שונים המותקנים במערכת ניהול התוכן של האתר, באמצעות שירותים אינטרנטיים ייעודיים המאפשרים חילול של סכמות שונות, ואפילו באמצעות עריכה ידנית של קוד הסכמה.

להטמעת סכמה באתר מספר יתרונות מרכזיים, כאשר העיקריים שבהם הם היכולת של מנוע החיפוש להבין א=טוב יותר את תכני האתר השונים, והגדלת הסיכוי לייצר תצוגה עשירה בדפי תוצאות החיפוש, שתתפוס שטח גדול יותר בדף התוצאות ותגרום לשיעור הקלקה גבוה של הגולשים.

הטמעה של סכמה באתר עלולה לגרום לכך שמנוע החיפוש יבחר להציג את המענה לשאילתא שביצע הגולש כבר במנוע החיפוש עצמו, ולייתר את הצורך בכניסת הגולש לאתר. בצורה כזאת, עלול האתר לאבד גולשים שהיו מגיעים אליו לאתר לולא השתמש בסכמה.

אם אהבת את התוכן שכרגע סיימת לקרוא, ובאלך לפרגן לי עם הרבה אהבת חינם, אשמח לקבל ביקורת חיובית בגוגל (לחיצה כאן כמה מילים טובות וסיימת!), אני אעריך את זה מאוד, מבטיח.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin