עשהאל-דרייר

הכירו את E-A-T של גוגל

זמן קריאה: 5 דקות

בשנת 2015 פרסמה לראשונה גוגל את המדריך המלא למעריכי האיכות האנושיים של מנוע החיפוש. מדובר במעל עשרת אלפים מעריכים אנושיים, אשר נדרשים לחוות דעתם על אתרים שונים ולספק לגוגל אינדיקציה לגבי איכות אלגוריתם הדירוג שלה. בשנת 2018 גוגל עדכנה את אותו מסמך בין 164 עמודים ושילבה בו שינויים מהותיים. שני מושגים עיקריים צצו בעקבות פרסום המסמך הזה, ומאז הם משולבים בשיח של מקדמי אתרים שונים: המושג הראשון נקרא E-A-T והוא למעשה ראשי התיבות של Expertise / Authoritativeness / Trustworthiness (מומחיות, סמכות ואמינות). המושג השני נקרא YMYL – והוא מתייחס לראשי התיבות Your Money, Your Life. איך כל זה קשור לדירוג עמודי אינטרנט במנועי חיפוש? המשיכו לקרוא.

 

הצצה לתוך הקרביים של גוגל

מקובל יהיה לומר שרק מעט אנשים בעולם מכירים מקרוב את מנוע החיפוש של גוגל על היבטיו השונים. עד לשנת 2015, נאלצו מקדמי אתרים בעולם להסתמך על הצהרות כאלו ואחרות של עובדים ומנהלים בגוגל, או בהנחיות בולטות שנתנה גוגל בפומבי לצוות המעריכים האנושיים שלה. אולם בשנת 2015, עם פרסום המסמך המלא של הנחיות גוגל למעריכים האנושיים, החל העולם לקבל מושג לגבי הדברים שבאמת חשובים לגוגל בדירוג אתרים. מושג שהשתרש מאז בתעשיה נקרא E-A-T ולמעשה ציין בפני צוות המעריכים האנושיים של גוגל עד כמה חשובים היבטים של מומחיות, סמכות ואמינות שמשדר האתר בו הם מבקרים. המעריכים האנושיים, כך לפי גוגל, אינם משפיעים באופן ישיר על גורמי הדירוג שבהם עושה גוגל שימוש, אלא משמשים את גוגל בלימוד ומחקר, וכן על מנת להבין מהי מידת ההתאמה של אלגוריתם הדירוג שלה, לשביעות רצון הלקוחות הגולשים.

בשנת 2018, פרסמה גוגל עדכון למסמך ההנחיות שלה למעריכים האנושיים, שעיקרו, הצורך ברכישת E-A-T לא רק על ידי האתר המדורג, אלא גם עבור כותב התכנים השונים באתר. כאן גוגל מאותתת שחשוב לה גם הרזומה שעומד מאחורי הדמות שמייצרת את התכנים ושלכאורה אמורה לעמוד מאחוריהם.

מושג נוסף, כאמור, שבא לידי ביטוי בשיח הציבורי אודות העדכונים החשובים האלו, הוא YMYL (הכסף שלך או החיים שלך). מושג זה מתייחס לאתרים העוסקים בנישה שעלולה להשפיע באופן ישיר על הרכוש, הנכסים והחיים של הגולשים. האינטרס המובהק של גוגל בעניין הזה הוא להרחיק גולשים מאתרים שאינם מצטיינים בשמירה על מהימנות, סמכות או מומחיות בתחומים שבהם הם עוסקים, ועלולים לפגוע בגולש המגיע אליהם. עדכון זה נודע גם בשם medical, זאת, בין היתר, בשל ההשפעה הרבה שהייתה לו על אתרים שעסקו בתחום הרפואה, תחום שהוא לכל הדעות בעל השפעה ישירה על החיים של כולנו.

 

17 דרכים לשיפור ציון ה- E-A-T

יש לא מעט דרכים שבהן ניתן למדוד ולשפר את מדדי ה- E-A-T של אתר אינטרנט. על מנת לשדרג את רמת המומחיות שמשדר האתר, את רמת הסמכות ואת רמת האמינות שלו, אפשר לבצע אוסף של שינויים לכאורה קטנים באתר, אבל בעלי משמעות גדולה. הנה כמה מהם:

 

הוספת דרך ליצור קשר

אחת מן הבדיקות הראשוניות שנדרש כל מעריך אנושי שעובד עם גוגל לבצע היא להבין מי עומד מאחורי האתר, ובאילו דרכים ניתן ליצור איתו קשר, מהי רמת האינטרקציה איתו ומהי רמת הרספונסיביות שלו.  ניתן לשפר מדד זה באתר באמצעות הוספת אפשרות ליצירת קשר טלפוני, או קשר במייל, קשר באמצעות טופס פניה או קשר באמצעות רישום בדפי נחיתה.

 

קיום מיקום פיזי לעסק

שילוב כתובת פיזית של מקום העסק הוא בהחלט צעד נבון למי שרוצה לשפר את מדדי ה- E-A-T באתר שלו. המעריכים האנושיים של גוגל מתבקשים להבין האם הכתובת המצוינת באתר היא אכן כתובתו הפיזית של בית העסק, והאם היא נגישה לקהל הרחב.

מדיניות הגנת פרטיות

אחד מן המדדים החשובים המציינים האם בית העסק בכלל מודע לחובתו לספק פרטיות ללקוחותיו ולשמור על הנתונים שלהם באופן מסודר ומאובטח. בית עסק שלא כולל מדיניות הגנת פרטיות באתר שלו, יכול להיפגע במדד ה- E-A-T של האתר.

 

מדיניות סליקה והחזרים

בית עסק אשר גובה תשלום מלקוחותיו באמצעות האתר, נדרש להבהיר לרוכשים שונים מהי מדיניות החזרת המוצרים, תשלום הריבית על חלוקה לתשלומים, מתי ניתן לקבל החזר כספי ומתי זיכוי ועוד. ככל שהמדיניות הזאת תהיה ברורה יותר באתר עצמו, כך יעלה, קרוב לודאי, ציון ה- E-A-T של האתר.

 

פרטי מוצרים והוראות בטיחות

ככל שאפשר, מתבקש בית העסק לספק נתונים אודות הוראות בטיחות למוצרים שהוא מספק באמצעות האתר. שילוב הוראות כאלו, יחד עם פרטים מדוקדקים המסופקים לגבי המוצרים השונים באתר, יכולים להעלות את ציון ה- E-A-T של האתר ולהקנות לבית העסק מימד נוסף של אמינות.

 

ציון ביוגרפיה

בית עסק שיבחר לציין את הביוגרפיה של העסק, כמו של כותבי התכנים בעסק, יזכו לציון גבוה יותר במדדי הסמכות והאמינות. ביוגרפיה כזאת יכולה להיכתב באתר עצמו, או להפנות את הגולש אל אתרים מקצועיים שבהם מנוהל התוכן המקצועי באשר למומחיות שנרכשה: פרופיל לינקדאין, אתר רזומה ועוד.

 

דפים משוכפלים

קיום תוכן משוכפל באתר יגרום ברמת ודאות גבוהה לפגיעה במדד האמינות שלו. גוגל מתייחסת מאוד ברצינות לנושא של זכויות יוצרים וגניבת תוכן, ואם אתם מעוניינים להשאיר רושם חיובי על מנוע החיפוש, כדאי מאוד שלא ימצא באתר שלכם תוכן שהעתקתם מאתרים אחרים, ללא רשות, וללא שימוש בתגית קנוניקל.

 

דחיסת מילות מפתח

דחיסת מילות מפתח היא גם טכניקה מיושנת שאבד עליה הכלח, ותוכל רק לפגוע במדד האמינות הכה חשוב במסגרת ה- E-A-T. הימנעו ככל האפשר מביצוע keyword stuffing באתר שלכם לצרכי קידום, משום שתשיגו עד מהרה את התוצאה ההפוכה: פגיעה באמת האמינות שמשדר האתר למנוע החיפוש.

 

נטישת האתר

אתר בעל תכנים מעולים אולם עם רכיבים שלמים באתר שננטשו, למשל קיום רכיב בלוג המכיל תגובות ספאמיות, יקבל ציון נמוך של E-A-T על אף התכנים המצויינים שקיימים באתר. לגוגל חשוב לראות כי האתר מתוחזק ושמור, וחשוב לה להבין כי האתר אינו נפרץ. קיום תגובות בעלות אופי מחשיד באתר מקצועי עלולות להעיד כי האתר נפרץ וכי אין בעל בית שמתחזק אותו באופן שוטף.

 

קיום הפניות בעייתיות

באתר אינטרנט המכיל כמות גדולה של עמודים, טבעי הדבר שעמודים נמחקים מן האתר מעת לעת ומבוצעות הפניות 301 לעמודים חדשים, רלוונטיים יותר. אולם, פרופיל הפניות מחשיד ובעייתי, אשר מנתב לקוח מעמוד המכיל נושא אחד לעמוד העוסק בנושא שונה לגמרי, באופן מסיבי, יכול להחשיד את הפעילות הזאת בעיני גוגל, ולגזור ציון E-A-T נמוך יותר.

 

קישורים נכנסים

אין ספק, שקישורים שנכנסים לאתר מהווים כלי מצויין מבחינת גוגל על מנת להעריך את הסמכות של האתר המקושר. קבלת קישור מאתרים סמכותיים בנישה, ויותר מכך, קבלת קישורים מאתרים שגוגל היה מצפה שהאתר יקבל מהם קישור, היא ללא ספק נכס בניסיון לקבל ציון סמכות טוב יותר לאתר.

 

קיום אזכורים ברשת

כמו קבלת קישורים חיצוניים, גם אזכור שם המותג של בית העסק ללא קישור באתרים אחרים, יכול להצביע על רמת הסמכות של בית העסק בנישה המדוברת. ככל שפרופיל האזכורים יהיה עשיר ומפוזר יותר ברחבי הרשת, כך סביר להניח שהמותג יהנה מציון מדד סמכות טוב יותר בעיני גוגל.

 

פעילות המותג ברשתות חברתיות

סביר יהיה להניח שעסק שהוא באמת מותג בתחומו ובעל סמכות, יפיץ תכנים רלוונטיים לקהילה באמצעות הרשתות החברתיות, ואלו ימשיכו ויופצו על ידי העוקבים השונים. מדד ה- E-A-T של האתר יכול להשתפר מאוד אם גוגל תחשוב שלמותג קיימים אזכורים חיוביים לא מעטים ברשתות החברתיות השונות.

 

תנועה ישירה לאתר

ככל שמותג מסויים מהווה סמכות גדולה יותר בנישה שלו, כך צפויה לגדול התנועה הישירה של גולשים לאתר. חישבו על זה: כמה פעמים בחייכם חיפשתם את המותג ynet במנוע החיפוש, המתנתם לדף תוצאות החיפוש שיעלה, ולחצתם על הקישור לאתר? ובכן, אין כל צורך בזה. כשאנחנו מבקשים להיכנס לאתר כמו ynet, אנחנו יכולים פשוט להקליד את הכתובת בשורת ה- url של הדפדפן ולגלוש לאתר. הדוגמה הזאת ממחישה עד כמה מדד התנועה הישירה יכול להיות בעל משמעות בקביעת ציון ה- E-A-T של האתר. אם לרגע חשבתם לעצמכם איך גוגל יכולה לדעת כמה אנשים הגיעו בתנועה ישירה לאתר, אז כמובן שהיא עושה זאת באמצעות קוד האנליטיקס / באמצעות מדידת נתונים מהדפדפן שבבעלותה (כרום).

 

עיצוב הברנד

אין ספק, שאחד מן הגורמים המשפיעים ביותר באשר לסמכות של האתר בעיני מדרג אנושי, הוא עיצוב הברנד של האתר. עיצוב לא מקצועי, קיום טקסט שאינו מיושר, אלמנטים בעיצוב שאינם מודרניים – כל אלה יכולים לתת את התחושה שבית העסק שעומד מאחורי האתר אינו מקצועי דיו ואינו בר סמכא בתחומו. עבור מעריך איכות אנושי, זאת יכולה להיות סיבה לציון נמוך במדד ה- E-A-T של האתר.

 

איזכור בויקיפדיה

ויקיפדיה נחשבת למוסד סמכותי ביותר אשר יש בו הקפדה יתרה על העלאת התכנים לאתר והניהול השוטף שלהם. אם לעסק שלכם ישנם אזכורים (חיוביים) בויקיפדיה, זהו סימן טוב. המסקנה של מעריך אנושי כזה או אחר מטעם גוגל יכולה להיות שצברתם מספיק סמכות, מומחיות ואמינות בקרב קהל הלקוחות הפוטנציאלי, שערך כזה בויקיפדיה בהחלט מגיע לכם.

 

כתיבה ומענה על שאלות בתחום

כדי למתג את העסק שלכם כמומחה בתחומו, בהחלט לא יזיק אם תפעלו כדי למצב את הסמכות שלכם בנישה שבה אתם פועלים. ענו על שאלות שונות בפורומים השונים (בצורה לא מספימה), תנו ערך לגולשים, התעניינו בשאלות עתידות אפשריות שלהם וכיתבו על כך. פעולות כאלו יוכלו לסייע לכם לשפר באופן ניכר את מדד המומחיות שהוא חלק משלישת מדדי ה- E-A-T.

 

לסיכום

מדד ה- E-A-T (מומחיות, סמכות ואמינות) הוא מדד שמסייע למנוע החיפוש של גוגל ולמעריכי האיכות האנושיים שלה, לקבוע מהי רמת ההתאמה של אתר מסויים לביטויי חיפוש רלוונטים, ולדרג אותו בהתאם. תמיד תוכלו לפעול על מנת לשפר את מדד ה- E-A-T של האתר שלכם, בין אם באמצעות שילוב דרכים ליצור אתכם קשר, כתיבת תכנים ומענה לשאלות גולשים, תכנון ועיצוב האתר שלכם, הפניה למקורות חיצוניים ועיבוי הרזומה שלכם. בהצלחה.

אודות המחבר
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 5 שנים, תוצאה 1 במונח "קידום אתרים אורגני", מנכ"ל הסוכנות עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

מכירים מישהו שהמאמר הזה יכול לעניין אותו? שתפו אותו עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לשליחת הודעה
מקצועיות זה אנחנו
השירותים שאנו מספקים

אצלנו אין אנשי מכירות, רק אנשי ביצוע!

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם