חיפוש קולי

ראשי פרקים בעמוד:

זמן קריאה: 5 דקות

כשאפליקציית הניווט הפופולרית Waze שילבה לראשונה את הפיצ'ר של חיפוש קולי בממשק המשתמש שלה, הדבר היה נראה טבעי לחלוטין. ברור מאליו היה שהדרך הנוחה ביותר להזין כתובת יעד, שכוללת תווים בעברית וגם תווים מספריים, היא באמצעות קול. כך הנהג יכול להישאר עם שתי ידיים על ההגה ולהיות מרוכז יותר במהלך הנסיעה. ובכן, חיפוש קולי משתלב בשנים האחרונות בעוד ועוד תכונות של שירותים דיגיטליים שאנחנו צורכים: מדובר במנועי חיפוש, עוזרות קוליות, אפליקציות שונות לניהול פתקים, אפליקציות ניווט וכו'. למרות שקצב האימוץ של הישראלים נמוך מזה המתואר בעולם (וגם שם, כדאי מאוד לקחת את הנתונים בערבון מוגבל), הרי שרוב המומחים בתחום הדיגיטל מסכימים שמדובר יהיה במגמה שרק תלך ותתרחב. מדוע? משום שלחיפוש קולי ישנם יתרונות מובנים שמקלים באופן משמעותי על החיים שלנו, כצרכני מידע בעולם הדיגיטלי.


היתרונות המרכזיים בחיפוש קולי

חיפוש קולי הוא שירות שניתן לצרכן באופן מהיר יותר ביחס לאלטרנטיבות. רוב בני האדם מדברים בקצב גבוה יותר מאשר קצב ההקלדה שלהם. משכך, חיפוש קולי מאפשר חיסכון בזמן ונוחות מירבית.

יתרון שני של חיפוש קולי מתבטא דווקא במקומות שבהם לא נוח לגשת למכשיר שבאמצעותו מבוצע החיפוש בצורה פיסית. זה קורה, למשל, כאשר עמלים על הכנת עוגה, והידיים מלוכלכות, או כאמור, בזמן נהיגה, כאשר שתי הידיים (ובעיקר העיניים) אמורות להיות במקום אחר.

יכולת נוספת שמספק לנו החיפוש הקולי הוא היכולת שלנו למקבל משימות. נכון. רוב הנשים מסוגלות גם כך לבצע זאת, אולם מבחינת הגברים מדובר בבשורה של ממש.

יתרון מרכזי אחרון בחיפוש קולי הוא האפשרות לספק שירות גם לאנשים עצלנים (חישבו על זה – אתם מתחת לשמיכת הפוך בסלון, רוצים להפעיל מוסיקה, ואין שום דבר בעולם כרגע שיצליח להוציא אתכם מחוץ לשמיכה).


החסרונות המרכזיים של חיפוש קולי

לפונקציות החיפוש הקולי ישנם, כמובן, גם לא מעט חסרונות. ראשית, הדיוק של חיפוש הקולי אמנם השתפר מאוד בשנים האחרונות, וחברות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, אמזון, וכמובן גוגל עמלות כל העת על מנת לשפר אותו, אולם בכל זאת, הדיוק אינו מושלם, מה שעלול, לעיתים להוביל לתוצאות לא רצויות.

שנית, לא בכל מקום ובכל סיטואציה ניתן לעשות שימוש בחיפוש קולי. אם אתם נמצאים באמצע הרצאה משעממת ומעוניינים לדעת מהן שעות הפתיחה של רופא השיניים הקרוב (החלטתם, במהלך ההרצאה, לאחר שנחשפתם לכמה מן השקפים הבאים במצגת, שרופא שיניים הוא האלטרנטיבה המעניינת יותר), לא יהיה מקובל לעשות שימוש בפונקציית החיפוש הקולי בתוך אולם מלא באנשים.


איך מבצעים אופטימיזציה לחיפוש קולי?

כאשר מקדמי אתרים נפנים לבצע תהליך של אופטימיזציה, ואחת מן המטרות שלהן היא להתאים את הנראות של האתר למנועי החיפוש גם במובן של חיפושים קוליים, עליהם לקחת בחשבון את המאפיינים הייחודים של החיפושים הקוליים:

 

מחקר ביטויי מפתח

חיפושים קוליים מתאפיינים לרוב בביטוי זנב ארוך ובשפה עממית ולא רשמית. כאשר אתם נפנים להתאים את האתר שלכם לחיפושים קוליים עליכם לקחת זאת בחשבון. זה אומר שמיפוי ביטויי המפתח הרלוונטיים לקידום יתבצע באופן שונה, ויכיל לא מעט ביטויים שלא הייתם ממפים עבור קידום האתר באופן טקסטואלי במובן הרגיל.


כתיבת תוכן בשפת דיבור

אם אתם רוצים להיות מדורגים היטב במנועי החיפוש עבור חיפושים קוליים, כדאי יהיה שהתוכן שתשלבו באתר, לצד התוכן המסורתי, יהיה כזה שניתן להנגיש בשפת דיבור ולאו דווקא בשפה מאוד מקצועית ורשמית.


התאמה לניידים

מדובר אמנם בסוג של דרישת בסיס שרלוונטית גם לקידום האורגני הטקסטואלי, אולם חשיבות ההתאמה לניידים עולה, כמובן, כאשר מדובר בחיפושים קוליים, שרובם מתבצעים כיום באמצעות המכשירים הניידים.


שימוש במידע מובנה

אחת ההמלצות של ג'ון מולר, בכיר גוגל שמשחרר אחת לתקופה הצהרה כזו או אחרת שמסעירה את עולם הקידום האורגני, היא לעשות שימוש במידע מובנה. מדוע? משום שמידע מובנה באתר מסייע לגוגל להבין טוב יותר את תפקידו של התוכן באתר. וכשגוגל מבינה טוב יותר את התוכן, היא גם מסוגלת להציג אותו למשתמש בצורה נכונה יותר, בפרט בתחום של חיפושים קוליים.


תכנון הדרך שבה תוצגנה התוצאות

לחיפוש קולי ישנם מאפייניים ייחודיים אשר מתייחסים לא רק לסוגי השאילתות שמבצעים המשתמשים, אלא גם לסביבה שבה הם פועלים (לעיתים הם נמצאים בנהיגה, לעיתים במהלך הליכה או שיטוט ועוד). כאשר בעל אתר אינטרנט מבקש לקדם את האתר שלו בעבור חיפושים קוליים עליו ראשית לתכנן כיצד תיראנה התשובות שיציג לגולש, והאם הן תהיינה רלוונטיות, בפורמט שלהן, גם לסביבת הפעילות של המשתמש.


לא לייעד תוצאות מורכבות עבור חיפושים קוליים

בהמשך לסעיף הקודם, ברור שחיפוש קולי מבוצע מתוך סטייט אוף מיינד שונה. בהתאם לכך, לא כדאי יהיה לייעד למשתמש תשובות שמסודרות בטבלאות עמוסות נתונים, מידע רב וקישורים למקורות מידע נוספים. הרבה יותר הגיוני יהיה לשלב תכנים שיספקו מענה לשאילת הגולש בקצרה.


מענה ישיר בפיסקה הראשונה

אחת מן השיטות היותר אפקטיביות להצליח בדירוג של עמודים באתר עבור שאילתות חיפוש קוליות, הינה לתת מענה לסוגיה שאותה חיפש המשתמש, כבר בפיסקה הראשונה של הדף המיועד. ההנחה הרווחת היא שמנוע החיפוש סורק את הדף, ומנסה להבין האם הפיסקה הראשונה במאמר מספקת מענה לשאילתות חיפוש קוליות, שמתאפיינות בציפיה לקבל תשובה עניינית וישירה.


שאלה ותשובה

עוד טכניקה שבה ניתן לבצע שימוש היא להציג את השאלה ממש כפי שאנחנו חושבים שהמשתמש ישאל אותה על גבי העמוד הרלוונטי באתר, ואז לספק לה מענה קצר, חד וממוקד. 


לסיכום

בין אם אתם עושים שימוש בפונקציות החיפוש הקולי, ובין אם לא, החיפוש הקולי כאן כדי להישאר. אם אתם לא רוצים להפסיד את הטראפיק שמביא איתו החיפוש הקולי, בצעו מחקר מילות מפתח מעמיק שיתמקד בביטויים הרלוונטיים, עירכו אופטימיזציה לאתר שתתמקד, בין היתר, בשילוב ההתאמות הנדרשות לחיפושים קוליים, ונסו לספק באמצעות האתר מענה חד, ענייני וישיר, לשאילתות שיבצעו גולשים באמצעות חיפושים קוליים.

חיפוש קולי מאפשר למשתמשים שנמצאים בדרך, או שאינם זמינים להקליד את השאילתא בה הם מעוניינים, להשתמש במנוע החיפוש ולקבל תוצאות רלוונטיות.

נכון להיום, חיפוש קולי עדיין אינו מפותח דיו, וישנם לא מעט טעויות בפענוח הקול. כמו כן, חיפוש קולי אינו מתאים לסיטואציות בהן לא נוח לבצע את החיפוש באמצעות דיבור, כמו במהלך הרצאה, נסיעה בתחבורה ציבורית, ועוד.

אופטימיזציית האתר לחיפושים קוליים של גולשים צריכה לכלול מחקר מילות מפתח מתאים, התאמת תוצאות החיפוש למכשירים ניידים ולסיטואציות שונות בהן נמצאים המחפשים, שימוש במידע מובנה ועוד. לפרטים נוספים, היכנסו למאמר המלא.

בהחלט. צור קשר עוד היום ונעזור לך להתאים את האתר לדור העתיד של החיפושים.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
קידום אתרים שחור

קידום אתרים שחור מתייחס לתהליך שבו רוצים להשיג תוצאות אורגניות מעולות במנועי החיפוש, לפרק זמן קצר. מדוע וכיצד לעשות זאת? הכל במאמר הבא.   קידום

קרא עוד »
תג התיאור (Meta Description)

תג התיאור (כאן נקרא לו מטא דיסקריפשיין) הוא אחד משני המרכיבים (יחד עם תג הכותרת) שמהווים את שער הכניסה של הגולש לעמוד אינטרנט ספיציפי, מדף

קרא עוד »
חווית משתמש טובה – 19 הכללים

מחודש לחודש, חווית המשתמש תופסת יותר ויותר מקום באלגוריתם הדירוג של גוגל. חווית משתמש מתייחסת לאוסף המפגשים של הלקוח הפוטנציאלי עם המוצר או השירות שאנחנו

קרא עוד »