מהי מפת אתר והאם היא חשובה לקידום אורגני

ראשי פרקים בעמוד:

זמן קריאה: 3 דקות

מפת אתר היא קובץ טקסטואלי שבו מנוהל מידע על מבנה האתר, רשימת העמודים הקיימים באתר, תעדופים שונים המתייחסים לצורך בחלוקת תקציב הזחילה של מנועי החיפוש ועוד. מפת אתר היא כלי עזר שמסייע לנו להסביר למנועי החיפוש כיצד, לדעתנו, הם צריכים להשקיע את פעילות הזחילה שלהם, וכן לקצר עבורם את הדרך למציאת עמודים חדשים שנוספו לאתר.

 

למה בכלל צריך מפת אתר?

התשובה היא שלא צריך.

מנוע החיפוש ידע להסתדר היטב גם בלי מפת אתר. הוא יצליח לגלות עמודים חדשים, להבין את ההיררכיה של האתר, ולתעדף את תקציב הזחילה שלו.

אבל, אם אנחנו מעוניינים לסייע למנוע החיפוש לבצע קיצורי דרך, להשיג את התוצאה האופטימלי מתקציב זחילה נתון, וגם לאפשר אינדוקס והצגה של תמונות, סרטונים וחדשות באתר בחוצצים המתאימים של מנוע החיפוש, הרי שמפת אתר תהיה כלי עזר מצוין עבורנו.

 

כיצד בונים מפת אתר?

מפת אתר ניתן לבנות בשתי דרכים עיקריות: ידנית ואוטומטית.

כדי לבנות מפת אתר בצורה ידנית תוכלו לעשות שימוש בכל עורך טקסט פשוט, לעקוב אחר המבנה של מפת האתר, ולעדכן את הקובץ בפורמט XML או HTML. חשוב להבין שבמקרה כזה, תאלצו לעדכן את המפה באופן ידני בכל שינוי עתידי: דפים שהוסרו מן האתר או דפים חדשים שנוספו לאתר.

אם האתר שלכם מנוהל באמצעות מערכת לניהול תוכן, הרי שקיימים תוספים שונים שיאפשרו לכם לבנות ולנהל את מפת האתר שלכם בצורה אוטומטית. במערכות מבוססות וורדפרס אפשר יהיה לעשות שימוש בתוסף הפופולרי Yoast כדי לבנות, לשגר ולעדכן מפת אתר בצורה דינאמית. באתרים מבוססי WIX מערכת ניהול התוכן עושה זאת בעצמה, בלי התערבות מנהל האתר.

 

מה תפקידה של מפת אתר?

מפת אתר מסייעת לנו להציג מידע למנוע החיפוש במספר מישורים:

  1. לציין אילו עמודים קיימים באתר – מפת אתר אמורה להציג מצב מעודכן של כלל העמודים הקיימים באתר.
  2. לספק מידע אודות ההיררכיה של העמודים באתר – מבנה העמודים יוצג באמצעות מבנה כתובות ה – URL במפה.
  3. לציין מהו התעדוף לסריקת עמודים אלו – 1 עבור תעדוף גבוה, 0.9 עבור תעדוף מופחת, 0.8 עבור תעדוף נמוך יותר וכך הלאה.
  4. לציין באיזו תדירות כדאי למנוע החיפוש להגיע לעמודים אלו – האם כדאי למנוע החיפוש לסרוק את העמוד ברמה יומית, שבועית, חודשית וכו'.
  5. לציין מתי העמוד עודכן לאחרונה – סוג של אינדיקציה לרמת הכדאיות לאינדוקס האתר.
  6. לאפשר לתמונות באתר להופיע בתוצאות החיפוש של תמונות במנוע החיפוש (גוגל תמונות).
  7. לאפשר לסרטונים באתר להופיע בתוצאות החיפוש של סרטונים במנוע החיפוש (גוגל סרטים).
  8. לאפשר לחדשות באתר להופיע בתוצאות החיפוש של חוצץ החדשות במנוע החיפוש (גוגל חדשות).
  9. לאפשר למנוע החיפוש לאינדקס גם עמודם שנוצרו עבור טלפונים ניידים לא חכמים.

 

מפת אתר – נושאים נוספים

על מנת שמפת אתר תייצג באופן הולם את המצב האמיתי של האתר, חשוב יהיה לבדוק שהכתובות העדכניות ביותר מפורטות במפה ואילו כתובות שאינן עדכניות עוד מוסרות מן המפה. מקרים בהם נושא זה בא לידי ביטוי הם, למשל, הפניות דפי http לדפי https (אז צריכים הופיע במפה דפי https, ואילו דפי ה- http דווקא לא), והפניות להימנעות מדפי 404 (אז צריכים הדפים המפנים להיות מוסרים מן הפה – אחרת יאונדקסו שוב ושוב על ידי מנועי החיפוש ובפרט גוגל).

 

לסיכום 

מפת אתר הינה רכיב לא הכרחי אך חיוני באתר, שניתן להטמיע באמצעות תוספים שונים או לעדכן בצורה ידנית. מפת אתר עוזרת למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר ואת התעדוף שמספק בעל האתר למנוע החיפוש לצורך ביצוע הסריקה והאינדוקס של הדפים השונים.

מפות אתר שונות תסייענה לכם להצליח ולהיות מדורגים גם בחוצצים השונים של מנוע החיפוש של גוגל: סרטונים, תמונות וחדשות.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
תג Alternate

מגיע הזמן בחייו של כל אתר בינלאומי, שבו הוא נדרש לעשות שימוש בתג Alternate. התג הזה מאפשר לבעלים של אתר לספק אינדיקציה על כך שעותקים

קרא עוד »
תג כותרת (TITLE)

תג כותרת הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר בקידום אורגני של כל אתר, ויש לו, בין היתר, השפעה מכריעה על שיעור ההקלקות (CTR). אז מה כל

קרא עוד »