fbpx
עשהאל-דרייר-קידום-אתרים-אורגני

אז מה עדיף, מלא תוכן זבל או קצת תוכן איכותי?

אחד מסלעי המחלוקת הרציניים ביותר בשנים האחרונות נוגע (איך לא?) לתכניהם של האתרים. כיום, המחלוקת כבר איננה מסתובבת מסביב לשאלה העקרונית של האם האתר זקוק לתוכן, כי בעניין זה, כולנו כבר יודעים לדקלם מתוך שינה ש"התוכן הוא המלך". השאלה האמיתית התפצלה להרבה שאלות קטנות ומהותיות יותר כמו "מה זה תוכן?" וממנה נובעת השאלה "האם כל טקסט שנכתב באתר הוא תוכן?" וגם, באופן צפוי לגמרי, השאלה – "מה צריך להיות אורכו של כל אחד מהתכנים המופיע באתר?". לכאורה, קשה להבין את מקורה של אי הבהירות שמלווה את השאלות הללו, אבל, אם נזכור שבכתיבת תכנים לאתר ישנם מספר כוחות הפועלים במקביל, יהיה קל יותר להבין את הדילמה ואת הרקע לה.

מתי מתחולל מאבק איתנים בין כותב התוכן למקדם?

נכון, לעיתים קרובות, על הנייר, גם לבעליו של האתר יש מה לומר בעניין התוכן, אבל, היות ולרוב מדובר באדם שהוא מקצועי בתחומו, אבל שאיננו מגיע מתחום הכתיבה או מתחום קידום אתרים, זירת הקרב העיקרית מתנהלת בין מקדם האתר לכותב התוכן. ומאחר ומדובר בזוויות ראיה שונות לגמרי, לפעמים, הקרב המתנהל עלול להיות עקוב מדם (מדיו, או מהקשות מקלדת זועמות, תלוי לאיזה דור של כותבים / מקדמי תוכן אתם שייכים).

כתיבת תוכן מעניין

מדוע, בעצם, נוצר ה"מאבק" הזה?

כותבי התוכן (נדבר כרגע על הקלאסיים שבהם) מתייחסים ברצינות רבה למילה הכתובה. הם פחות מתבוננים על כתיבת התוכן מהאספקט ה-SEOאי של העניין, ויותר כותבים לגולשים בשר ודם. מבחינתם, זה סבבה לשלב מילות מפתח בטקסט, בתנאי שמילות המפתח משתלבות היטב, ולכן, שילוב של מונחי מפתח לא קוהרנטיים כמו "קידום אתרים מחיר" בטקסט מסוגל לגרום להם צרבת חמורה למשך יומיים. לרוב, יש להם מה להגיד (והרבה!), הם יודעים להתבטא, ומבחינתם, שיהיה הרבה פחות טקסט בתוכן, אבל שתהיה שם משמעות כלשהו. מבחינתם (שוב, בעיקר עבור כותבי התוכן הקלאסיים) התוכן שבטקסט הוא העיקר, ה-SEO יכול להיות חשוב, אבל הוא משני עבורם, ותוכן טוב צריך לקבל את האורך המדויק שלו, את נימת הכתיבה המדויקת שלו ואת זווית הראיה שמתאימה לתפקיד שממלא התוכן באתר (למשל, תוכנו של עמוד מוצר שונה מתוכן של מאמר בסקציית המאמרים הקיימת באתר, ושני אלה יהיו שונים מתוכן הנכתב בדף האודות ההכרחי בכל אתר).

מצידה השני של הזירה ניצבים מקדמי התוכן, שגם הם, מתחלקים למספר סוגים, אבל המכנה המשותף לכל הסוגים הוא שהם מתמקדים ב-SEO (כלומר במנוע החיפוש של גוגל) ופחות בגולש האנושי. אצל מרביתם, לורם איפסום בן 1,000 מילים שמכיל את מילות המפתח הנדרשות במינון הנכון היה עובר מעולה, אם גוגל הייתה מאפשרת זאת. אגב, המקדמים הקלאסיים שביניהם עדיין מאמינים שלשלב את ביטויי המפתח 200 פעמים בטקסט בן 300 מילים זה רעיון מוצלח, כך שהתוצאה בהחלט נראית בהתאם – טקסט, ולא תוכן. מקדם האתר, בראש ובראשונה, רואה את צרכי הקידום של האתר. איכות התוכן והאמירה שיש לו לגבי גולשים אנושיים היא קצת פחות חשובה עבורו (אלא, אם כן, גוגל תאמר לו שהאיכות חשובה לדירוגו של האתר ושהאלגוריתם שלה מודד גם את זה, כמו שהיא מתחילה לעשות בחודשים האחרונים, וכמו שכבר מזמן היא הכריזה שבכוונתה לעשות).

איפשהו, באמצע, בין שני הקיצונים הללו, מצויים כותבי התוכן שהם גם מקדמים (או מקדמי האתרים שגם כותבים תוכן, תלוי מאיזה צד של הסקאלה הם התחילו את מסעם המקצועי). הם אלה שיודעים לתת את הבלאנס בין טקסט לתוכן, בין מה שיעבור (ויעבוד) אצל גולש אנושי לבין מה שיעבוד בגוגל הכי טוב ויביא את האתר לדירוג טוב בתוצאות החיפוש. אין ספק שמספרם בתעשייה גדל והולך, וטוב שכך.

כעת, סביר להניח שהקונפליקט הקיים בין "תכתוב לי טקסט של 1,000 מילים, ותשלב לי בפנים 200 פעמים את ביטוי המפתח" לבין "התוכן הוא המלך, אבל רק כשהוא איכותי", ברור מעט יותר, כאשר מבינים מהיכן מגיע כל אחד מהצדדים. אבל, זה עדיין לא נותן לנו לגמרי מענה לגבי התשובה לשאלה – מה עדיף – כמות או איכות? תוכן איכותי בן 200 מילים או תוכן בן 2,000 מילים שהוא פחות איכותי.

מאחר וגם מקדמי האתרים וגם כותבי התוכן "עושים" את מה שהם עושים במטרה מסוימת, לדעתנו, הדבר הנכון ביותר הוא לבדוק עד כמה אורכו של טקסט התוכן משפיע על גולשים אנושיים, ומצד שני, על הדירוג בתוצאות החיפוש. בואו נתחיל במה שקל יותר למדוד – SEO.

כתיבת תוכן

מה עדיף ל-SEO – תוכן רב-מילים או תוכן קצר?

עד לא מזמן, הדעה הרווחת בתחום ה-SEO הייתה, כי טקסטים קצרים קלים יותר לאינדוקס ולעיבוד על ידי גוגל, ולכן, אורך הטקסט המתאים היה בהתאם. עם הזמן, גוגל התפתחה והיכולות שלה השתפרו, וכך גם אורך הטקסט שהיא יכולה לעבד. בצד זה, נוספו יתרונות נוספים שתכנים ארוכים יותר פורשים בפני אנשי ה-SEO, כמו יצירת צפיפות מילות המפתח (Density) הנכונה בטקסט או יכולת להכיל קישורים יוצאים רבים יותר, מבלי ליצור אצל גוגל את התחושה שמדובר בטקסט שנכתב למטרת קידום בלבד.

או, וכאן עלינו על נקודת חשובה ביותר:

למרות שגוגל, כמאמר הגשש החיוור, רוצה להכתיב מי יהיה המאמן, מי יהיו השחקנים וגם מה יהיה מזג האוויר, היא לא רוצה שתתנו לה את התחושה שאתם מודעים לזה, ויותר מזה, לא רוצה שהתוכן שלכם יצעק "קידום" למרחקים. כלומר, אתם גם תאכלו את הברוקולי שאתם שונאים, וגם תעמידו פנים שאתם אוהבים אותו, בשביל שכוווולם יחשבו שברוקולי זה טעים J. אבל, מאחר ואנחנו משחקים במגרש של גוגל, זכותה לקבוע את התנאים, ואם זה לא מוצא חן בעינינו, אנחנו יכולים לקדם את האתר בבינג או ב-duckduckgo, אף אחד לא עוצר בעדנו מלעשות זאת (פרט, כמובן, לאופציית החשיפה J). בקיצור, זאת גוגל, ועל פיה יישק דבר.

אם נשוב בחזרה לתוכן ואורכו, נגלה גם שטקסט ארוך יותר מאפשר לנו להתמקד ב- Intent matching יותר מאשר במילות המפתח המדויקות והספציפיות, שזה, בעצם, אחד מהשינויים הגדולים שחלו בשנתיים האחרונות בתחום והוא מאפשר לנו להשחיל כמה שיותר הטיות של מושג המפתח בקונספט הרחב שלו, מה שמגוון את הטקסט ויוצר בו תוכן טוב יותר. כך שמבחינת SEO, אין ספק כי טקסט ארוך עדיף, אבל יש צורך למנן את כמות הקידום שבו ולהתייחס להנחיות שנותנת גוגל לבוני אתרים ולא לחרוג מהן, מכיוון שגוגל יודעת להיות ממש לא נחמדה, כשנדמה לה שמישהו מנסה להתחכם איתה.

מה עדיף לגולש האנושי – תוכן ארוך או תוכן מתומצת?

כאן אנחנו כבר נכנסים לתסבוכת אמיתית של סוג התוכן, מיקומו באתר וקריטריונים דומים, שבדומה לקריטריונים של גוגל משתנים מידי פעם והם אלה שבכל פעם משנים את התשובה הנכונה לשאלה. כיום, ההנחה הרווחת היא שיש לכם X שניות ללכוד את תשומת ליבו של הקורא האנושי. לאחר X שניות אלה, מחליט הגולש אם הוא ממשיך לקרוא את המשכו של התוכן (וגם משם לגלוש לתכנים נוספים באתר ולייצר לכם Bounce Rate), או, שהוא יוצא מהאתר שלכם וביי-ביי, סביר להניח שלא תפגשו אותו שוב. גם במקרה שהצלחתם לתפוס את תשומת ליבו של הגולש, אסור למתוח את החבל איתו יותר מידי. ישנם תחומים בהם אפשר (ורצוי אפילו) לכתוב טקסטים ארוכים בני אלפי מילים, אבל לא להגזים, כי כולנו יודעים שלא כל נושא יכול לייצר טקסט בן 2,000 מילים שייראה טבעי ואיכותי. כך שכאן, התשובה משתנה בהתאם לפרמטרים השונים.

ועכשיו, לשאלת השאלות…

קידום אתרים בצורה נכונה

איך כותבים תוכן בן 2,000 מילים שהוא גם איכותי לגולש וגם מקדם את האתר?

גם אם לא היינו ישראלים (ותכף תבינו למה זה קשור), הספינרים (מחוללי / משכתבי / מסובבי מאמרים), שלכאורה, היו אמורים להציע לכותבי התכנים ולמקדמים פתרון מהיר לייצור כמות גדולה של תכנים, לא ממש מצליחים לעשות זאת. כיום, אחרי עדכון פנדה (שהוריד את כל האתרים שהכילו תוכן זבל), ועדכון פינגווין (שהעיף מהדירוג את כל האתרים עם הקישורים הגרועים), ספינר צריך להיות ממש טוב כדי שהתוכן שהוא מפיק לא ייראה כמו משהו שכתב מקדם אתרים שיכור ועילג שמחלטר בתור כותב תוכן. נכון לעכשיו, גם הספינרים באנגלית אינם בדיוק מפיקים מאמר בלחיצת כפתור, כפי שהם מתיימרים לעשות על פי הפרסומים שלהם. וכמובן, מהצד שני, גם כאן, כמו באינספור תחומים אחרים, ישראל מפגרת מאחורי דוברי האנגלית בהרבה, כך שגם כשכבר יש ספינר כחול-לבן (כמו ארטיקולו), רמת ההתמודדות שלו עם עברית היא בעייתית…

אז איך, בכל זאת, צולחים את האתגר?

אחת מהדרכים הטובות והיעילות יותר שמצאנו, היא תרגום מאנגלית לעברית של מאמרים איכותיים. ולא, אנחנו לא מתכוונים לתוצאה שמפיק גוגל טרנסלייט או לתרגום האוטומטי שמפעילים אתרי תוכן שמנסים להגיע לכמה שיותר גולשים/לקוחות בכל רחבי העולם, אלא לתרגום טוב ואיכותי של מאמר, כשלד למאמר שלכם. על השלד המתורגם הזה תוכלו "להלביש" את מה שלכם יש להגיד (לדייק את מילות המפתח, ליצור קישורים בעלי זנב ארוך, כל מה שאתם עושים ברגיל כדי להפוך את התוכן שלכם לקידומי ולאיכותי יותר במקביל). כמובן, שגם כאן ישנם מספר טיפים חשובים.

כיצד בוחרים מאמר שיהווה את השלד למאמר שלכם?

הנה שלושה דברים חשובים אליהם יש לשים לב כאשר לוקחים מאמר באנגלית ובונים עליו מאמר משלכם:

הראשון בהם, נוגע לבחירת המאמר המתורגם – בחרו מאמר שמופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל על מילות המפתח שלכם כשהן מתורגמות לאנגלית. יהיה לכם קל יותר לאתר מאמר מתאים אם תקלידו שאלה שעשויה לעניין את הגולש (למשל, במקום "שעון יד לגבר", תקלידו "כיצד בוחרים שעון יד לגבר" או "כיצד מנקים שעון יד לגבר").

הטיפ השני נוגע לאופן התרגום – דאגו לתרגום איכותי, לא בבילון או גוגל טרנסלייט. כשמדובר במאמרים רציניים שווה לכם להשקיע בתרגום מקצועי, גם אם, בשורה התחתונה, מדובר במאמר שמהווה את השלד למאמר משלכם.

הטיפ השלישי נוגע לבלעדיות – לפני שאתם מעבירים את המאמר השלם לתרגום, קחו משפט בודד מהמאמר באנגלית והריצו אותו בגוגל טרנסלייט. סדרו אותו כמו שצריך והריצו עליו חיפוש בגוגל או בקופיסקייפ. אתם עלולים לגלות שמישהו חשב לעשות את התרגיל הזה לפניכם בדיוק על המאמר הזה, כך שתצטרכו להמשיך ולחפש מאמר אחר, מוצלח לא פחות.

חיפוש בגוגל

שימו לב, נדגיש שלא מדובר בהעתקת תכנים!

אנחנו לא מעודדים העתקת תכנים מאתרים אחרים! גם מאחר וזה מוסרי ולא הוגן, וגם, מאחר והעתקת תכנים באמת עלולה לפגוע באתר שלכם מבחינת הקידום שלו, גם במקרים בה הגולשים האנושיים יפספסו את הפלגיאט. וכאן, תרשו לנו להוסיף שלא רק גוגל מתייחסת בחומרה לתוכן מועתק או משוכפל (אפילו בתוך האתר שלכם!), אלא גם רשויות החוק. כך שזכויות יוצרים וקניין הם אישו רציני כיום ברשת, ותאמינו לנו, אתם לא רוצים להסתבך בתביעה על בסיס זה עם אף אחד.

בשורה התחתונה, בזכות הרשת והטכנולוגיות העומדות לרשותנו, קל כיום לייצר תוכן איכותי שמצליח גם לקדם, והדיון על האם מדובר ב-200 מילים או ב-2,000 הוא דיון נקודתי שהוא תוצאה של הנסיבות. נכון, גוגל מגיבה הרבה יותר טוב למאמרים בני 2,000 מילים ומעלה, אבל גם 5,000 מילים לא יקדמו את האתר שלכם, כאשר אותן 5,000 מילים נגועות הפגמים כמו צפיפות מילות מפתח גבוהה, טקסט משוכל או מועתק, טקסט המכיל שגיאות כתיב, טקסט לקוי מבחינה תחבירית, ועוד חוליים נוספים, אשר, לרוב, מאפיינים טקסט שבו הדגש העיקרי מושם על הכמות ולא על האיכות!

אז על מה אנחנו חייבים להקפיד?

  • על איכות הטקסט,
  • על המקוריות שלו,
  • על "הקשבה" למה שבאמת מעניין את הגולש האנושי,
  • על שימוש נכון והגיוני במילות המפתח,
  • על הקפדה על שימוש בתגיות מטא נכונות,
  • על התייחסות לאינדוקס בגוגל,
  • על אצבע הדופק בכלי הניטור שגוגל מעמידה לרשותנו (למשל, אנליטיקס),
  • על עמידה בקווים הנוקשים שמציבה גוגל לכותבי התכנים ולמקדמים,
  • על התעדכנות תמידית במגמות של גוגל (שלא לדבר על העדכונים מעוררי החלחלה וממוטטי הדירוג שלה).

בסיכומו של דבר, הסימביוזה הזו, בין האיכות לכמות היא זו שתצליח לאפשר לתכנים באתר שלכם לתפוס שתי ציפורים במכה אחת – מצד אחד, לזכות בדירוג גבוה בתוצאות החיפוש, ומצד שני, וזה לא פחות חשוב – לספק לגולשים האנושיים המבקרים באתר שלכם את המידע אותו הם מחפשים (שיגרום להם לשהות בו כמה שיותר, וגם לשוב אליו מידי פעם).

אנחנו חושבים שמדובר במצב של Win-Win עבור כולם. אתם לא?

המאמר באדיבות חברת כַּתְבָנִית– חברה לכתיבת תוכן.

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הצטרפו

לקבוצת הפייסבוק שלנו BLACK & GREY SEO | קידום אתרים אורגני למתקדמים

והשארו מעודכנים בכל החדשות !