כמה זמן לוקח לקישורים חיצוניים להשפיע?

לא מעט מהלקוחות שלי שקונים ממני קישורים, לפעמים גם הקבועים, שואלים אותי מתי הם יוכלו לראות את האפקט של הקישורים שבנו כחלק בלתי נפרד מתהליך הקידום של האתר שלהם. בדרך כלל, אני משיב להם שהשפעה כזו של קישור יכולה להיות מורגשת בטווח המיידי, ואילו בפעמים אחרות רק אחרי חודש או חודשיים.

במאמר הזה אני רוצה להציג את הרציונל שמאחורי משך ההשפעה של קישור על הקידום של אתר מקושר.

נתחיל ונאמר שעברו הימים שבהם ניתן היה להפציץ את האתר בקישורי ספאם שברור שאין בהם שום ערך לקורא ולצפות לעליות מיידיות ומתמשכות בדירוגים. מאז עדכוני פינגווין השונים, קישורים נבחנים בצורה מעמיקה, לפעמים גם לאורך זמן ולא באופן חד פעמי.

מאחר שגוגל לא טורחים לשתף את קהילת מקדמי האתרים באופן שבו הם עושים שימוש בקישורים כדי ללמוד על איכות וסמכות של אתרים, אני אציג כאן את מה שאני חושב שנלקח בחשבון על ידי האלגוריתם. כאמור, מעבר לניסיון של שנים בתחום קידום האתרים, אין לי איזשהו מידע פנימי והדברים שאציג כאן נסמכים על הדרך שבה אני רואה את הדברים.

 

אז אילו פרמטרים משפיעים על משך הזמן שעובר עד להשפעת הקישור?

כדי להבין טוב יותר כמה זמן דרוש למנוע החיפוש כדי לשקלל את ערך הקישור, נצלול פנימה אל הפרמטרים הבאים:

 

זמן הגילוי והאינדוקס של הקישור

כדי שמנוע החיפוש יוכל לעשות שימוש בקישור בין אתר אחד לאחר על מנת לחשב את ערך דירוג הדף המועבר, הוא צריך ראשית להכיר את הקישור הזה. למנוע החיפוש ישנם, כידוע, זחלנים שמבקרים באתרים שונים בתדירות משתנה, ועושים שימוש בקישורים על מנת לגלות דפים חדשים ברשת. אם כך, לפני שהזחלן של מנוע החיפוש מגיע לעמוד המקשר, סורק אותו ומחליט לאנדקס אותו, ערך הקישור ודאי שלא יועבר.

כאן אנחנו נפגשים במושג נוסף, שנקרא תקציב זחילה. כתבתי בעבר על מהו תקציב זחילה וכיצד ניתן למקסם אותו לטובת שיפור הנראות של דפי האתר בדפי תוצאות החיפוש. בגדול, ניתן יהיה לומר, שככל שאתר הוא גדול וסמכותי יותר, מכיל יותר דפים איכותיים, וזוכה לתנועה מבקרים גדולה, כך הסבירות שתקציב הזחילה שלו יהיה גדול יותר היא גדולה יותר, ומכאן שגם הסיכוי שקישורים יוצאים ממנו יוכרו על ידי מנוע החיפוש מהר יותר.

 

הבנת ההקשר

הפרמטר השני שככל הנראה יש לו השפעה על משך הזמן שדרוש כדי לראות השפעה של קישור הוא הבנת ההקשר. לקישור יכולים להיות שימושים רבים: הוא יכול לשמש לצורך הרחבת מידע קיים באתר המקשר, ביצירת דוגמה לתופעה שנסקרת באתר המקשר, בפירוט קורות חיים של כותב המאמר, ביצירת רשימה ביבליוגרפית של כותב המאמר ועוד.

כדי לדרג את העמוד המקושר על מילות מפתח רלוונטיות, תוך שקלול כוח דירוג הדף המועבר, צריך מנוע החיפוש להבין את סוג הקשר בין העמודים, המקשר והמקושר, וזאת פעולה שיכולה לקחת זמן. ייתכן בהחלט, שחישוב הערך הזה מתבצע באמצעות ריצה נפרדת של האלגוריתם של מנוע החיפוש, ולא בזמן אמת, בעת גילוי הקישור.

 

תנועה

הכנסתי כאן את הפרמטר הזה למרות שלא ברור עד כמה עושה בו מנוע החיפוש שימוש. ראיתי לא מעט קישורים שייצרו תנועה דלה ביותר, ושניכר כי ההשפעה שלהם הייתה גדולה מאוד. כמו כן, קל באופן יחסי לזייף תנועה דרך קישורים כך שלא בטוח שהפרמטר הזה אכן בשימוש. אבל, אם מנועי החיפוש השונים, ובפרט גוגל, אכן מחשבים את ערך הקישור בין היתר בהסתמך על התנועה המגיעה ממנו, הרי שדרוש פרק זמן מספק לבחינה של התנועה הזאת, מה שעלול לגרום להשפעה של הקישור לבוא לידי ביטוי רק לאחר תקופה ממושכת.

 

שימושיות

ייתכן שאחד הפקטורים שבהם עושה שימוש מנוע החיפוש בהערכת הכוח שקישור צריך להעביר, הוא מידת וסוג השימושיות של הקישור. כלומר, האם הקישור אכן מסייע לגולש להבין טוב יותר את המידע שהוא צורך באתר המקור, ומקדם אותו לקראת ביצוע החלטה. לדוגמה, אם גולש נמצא במצב של התלבטות בין שני מוצרים, והאתר שבו הוא מבקר מקשר את הגולש לאתר שבו נמצאות סקירות נרחבות של המוצרים והשוואה ביניהם, ולאחר מכן חוזר הגולש אל אתר המקור ומבצע את הרכישה – הדבר בהחלט יכול להוות סממן טוב למנוע החיפוש שלקישור הזה יש ערך מבחינת הגולש.

כדי להעריך באופן מיטבי את איכות השימושיות בקישור – זקוק מנוע החיפוש לזמן, מדגם מספיק גדול של גולשים וביטחון בנתונים. זאת הסיבה שחישוב כזה יכול לארוך מספר שבועות.

 

פערי סמכות

מה קורה כאשר אתר בעל סמכות נרחבת מקשר לאתר קיקיוני שברור שהקישור הזה לא מגיע לו? האם באופן אוטומטי מנוע החיפוש של גוגל יחזק את הסמכות של העמוד המקושר? כלל לא בטוח. במקרה של פערי סמכות גדולים, ייתכן שמנוע החיפוש יפנה לבצע בדיקות נוספות, נפרדות, על מנת להבין את טיב הקשר הזה.

 

מיסוך

נניח לרגע שלמנוע החיפוש יש דרכים לחשב את ערך הקישורים באופן כמעט מיידי. האם יש לו אינטרס להציג את הערך הזה לבעלי אתרים ולמקדמי אתרים? סביר להניח שלא. מנוע החיפוש היה רוצה לשמור ככל האפשר על העמימות של אלגוריתם הדירוג שלו. עמימות כזאת יכולה להיות מושגת באמצעות התמשכות פרק הזמן עד להשפעה של הקישור. בפרק הזמן הזה יכולים לקרות הרבה דברים: פעולות נוספות שיבצע בעל האתר, השתנות סביבת התחרות, תכנים נוספים שמסוקרים באמצעות האתר ועוד – דבר שיקשה על מקדם האתרים להעריך עד כמה הפרמטרים בהם ביצע שינוי לאחרונה היטיבו עם האתר.

 

לסיכום

חלק מן הפרמטרים הקשורים בהערכת ערך דירוג הדף שמעביר קישור הינם פרמטרים שניתן למדוד רק לאחר תקופה, וממילא האינטרס של מנוע החיפוש הוא להגביר את העמימות סביב אופן השימוש בקישורים לצורך שקלול דירוג עמודי האינטרנט השונים – זאת הסיבה שבלא מעט מקרים תמצאו שההשפעה של קישורים שבניתם לאתר שלכם באה לידי ביטוי רק לאחר מספר שבועות.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin