fbpx
עשהאל-דרייר

קניבליזציה של מילות מפתח

השם המפוצץ והציורי משהו הזה, מתאר סיטואציה שבה מספר עמודים שונים באתר מדורגים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, או גרוע מכך – שדף שלא התכוונו מוצג עבור שאילתה מסויימת למרות שהתכוונו שדף אחר יהיה מדורג על אותה מילת מפתח. לרוב, זהו מצב שנרצה להמנע ממנו. בעולם אידיאלי, כל מילת מפתח אמורה להפנות את הגולש לעמוד אחד ויחיד באתר שלנו. אז מה הבעיות בסיטואציה בה מתרחשת קניבליזציה של מילת מפתח, ואיך בדיוק מתקנים זאת? הכל במאמר הבא. דוגמא לקניבליזציה:

דוגמא לקניבליזציה

 

5 בעיות שעלולות להיווצר כתוצאה מקניבליזציה של מילות מפתח

פחות הקלקות

בסופו של יום, מה שמעניין אותנו לכשמדובר בדירוג האתר שלנו במנועי החיפוש הוא מספר ההקלקות עצמן (CTR). זאת, משום שמספר ההקלות מייצג למעשה את מספר הביקורים שביצעו גולשים באתר שלנו. במצב שבו מתרחשת קניבליזציה של מילות מפתח מספר ההקלקות לאתר שאנחנו מנהלים צפוי להיות קטן משמעותית.

 

פחות המרות

זוהי תוצאה ישירה של הסעיף הקודם. לכשיש פחות הקלקות, יש גם פחות המרות. המרות הן הלב הפועם של העסק. בלי המרות, לא נוכל לקדם את הגולש במורד המשפך השיווקי ולהשיג את התוצאות העסקיות שהיינו רוצים להשיג.

 

פגיעה בסמכות

כאשר אתר מציג מספר תוצאות שונות לגולש בעבור מילת מפתח, יש בכך משום פגיעה בסמכות שמשדר האתר. תצורת הצגה זאת עלולה להתפרש כחוסר החלטיות של מנוע החיפוש באשר להתאמת האתר לשאילתא שביצע הגולש.

 

פגיעה בדירוגים

ההנחה הרווחת היא שכאשר גוגל מתלבט איזה מן העמודים באתר מסויים יש להציג לשאילתת גולש, הוא לא ימהר לדרג עמודים אלה במקומות גבוהים עבור אותן מילות מפתח.

 

פגיעה במאמצי האופטימיזציה

הרבה מן המאמצים המושקעים בקידום של אתר במנועי החיפוש מתרכזים בתהליך האופטימיזציה של עמודים באתר. כאשר מתרחש מצב בו מספר עמודים מדורגים עבור מילת מפתח אחת, האופטימיזציה הופכת לקשה ומסובכת יותר. במצב זה, נצטרך להשקיע יותר משאבים כדי לתעדף עמוד אחד על פני השני לצורך הצגה במנועי החיפוש.

 

3 סיבות אפשריות לקניבליזציה של מילות מפתח

ישנן לא מעט סיבות שיכולות לגרום למנוע חיפוש להציג עמודים שונים בתוצאות החיפוש עבור מילת מפתח זהה. הנה חלק מן הסיבות:

 

קישורים חיצוניים המפנים לעמוד הלא נכון

אם העמוד שאותו אתם לא מעוניינים באמת לדרג עבור מילת מפתח מסויימת מקבל קישורים חיצוניים סמכותיים ורלוונטיים עבור ביטוי מפתח מסויים, בהחלט ייתכן שהעמודים הלא רלוונטים הללו יתחילו להיות מדורגים עבור אותה מילה.

 

קישורים פנימיים המפנים לעמוד הלא נכון

גם עבודת קישורים פנימיים לא נכונה עלולה ליצור קניבליזציה של מילות מפתח. במצב בו נבנו במשך שנים תכנים פנימיים באתר אשר מפנים עבור אותו נושא את הגולש לעמודים שונים, יכולה להיווצר בעיה כזאת.

 

רמות שונות של אופטימיזציה

אם, למשל, העמוד שלא אמור באמת להיות מדורג על ביטויי המפתח מכיל טייטלים ותיאורים טובים ומוצלחים יותר, התמונות שבו מכווצות ותגיות ה- ALT מסבירות היטב את מה שימצא הגולש בעמוד, ולעומת זאת בעמוד שאכן אמור להיות מדורג לא מבוצעות פעולות כאלו, הדבר יכול להוביל עד מהרה לקניבליזציה של מילת המפתח הספיציפית.

 

4 פתרונות אפשריים

ניתן, ואף רצוי, להשקיע מאמץ על מנת לפתור את הבעיה של הצגת עמודים שונים באתר עבור ביטוי חיפוש זהה. הנה חלק מן הפעולות שניתן ורצוי לבצע:

 

קישורים חיצוניים

הפניית קישורים חיצוניים עם טקסט העוגן הרלוונטי אל העמוד שאותו רוצים לדרג. גם כאן הקפידו על כל הכללים באשר לניהול פרופיל קישורים חיצוניים איכותי, ובפרט: הקפידו על פרופיל אנקורים איכותי, שלבו מקורות סמכותיים ורלוונטים לקישורים המתקבלים, בצעו את בניית פרופיל הקישורים בתדירות המתאימה לנישה, ועוד.

 

קישורים פנימיים

עיברו על הקישורים הפנימיים הרלוונטיים באתר ותקנו אותם. הפנו את הקישורים הללו אל העמוד הרלוונטי שברצונכם לקדם על ביטוי המפתח הספיציפי שבו אתם עוסקים, ניתן להשתמש בפלאגין Broken links ולחסוך זמן רב.

 

אופטימיזציה

בצעו אופטימיזציה לתוכן בעמוד שבו אתם רוצים לקדם. במקביל, בצעו דה-אופטימיזציה (כלומר, שנמכו את רמת האופטימיזציה) בעמוד אותו אינכם רוצים לקדם עבור ביטוי המפתח הרלוונטי.

 

תוכן

העשירו את העמוד באתר שאותו אתם רוצים לדרג גבוה בעבור ביטוי החיפוש בתוכן רלוונטי. צרו טקסטים משמעותיים ובנפח גבוה, הוסיפו תמונות וסרטונים ועדכנו את המידע בעמוד באופן תדיר.

 

4 פתרונות נוספים למקרה ש4 הפתרונות לעיל לא עזרו

אוקיי, אין טעם להילחץ. יש עוד כמה כלים בארסנל שלנו. הנה חלק מהם:

 

הסרת העמוד הסורר מהאינדקס

תוכלו לבקש להסיר עמוד סורר שמדורג יפה על ביטוי מפתח שכלל לא התכוונתם שידורג עליו, מהאינדקס של גוגל בעזרת הלינק הבא. אם הבקשה הזאת תתבצע, לא תמשיכו לסבול מן הבעיה שמטרידה אתכם כל כך: קניבליזציה של ביטוי המפתח הזה.

 

שינוי כתובת ה- url של העמוד הסורר

אם תשנו את כתובת ה- url של העמוד הסורר מבלי לבצע הפניה מסודרת, הדבר יאותת לגוגל עם הזמן, שהעמוד הזה באינדוקס הנוכחי שלו, כבר אינו רלוונטי לגולש.

 

הפניה רגילה בקישור היוצא מתוך טקסט

כן, זה עד כדי כך פשוט. שלבו בעמוד הסורר קישור טקסטואלי אל העמוד הרלוונטי ובקשו מן הגולשים לעבור אליו. ייתכן שעם הזמן גם גוגל יבין מי משני העמודים הוא רלוונטי יותר עבור ביטויי המפתח של שאילתת הגולש.

 

הפניית 301

ביצוע הפניית 301 מן העמוד הסורר לעמוד הרלוונטי תסייע לכם אמנם להשיג את מטרתכם: הפניית כלל הגולשים אל העמוד שאכן רלוונטי אליהם, אולם היא למעשה תבטל את קיומו של העמוד הסורר (שאולי אתם זקוקים לו לצרכים אחרים). לכן, כדאי להשתמש באפשרות זאת כמוצא אחרון.

 

לסיכום

קניבליזציה של מילות מפתח היא תופעה לא רצויה שיש לה השלכות על דירוגים, מספר הכניסות של גולשים לאתר, הסמכות שמקרין האתר, שיעור ההמרות והיכולת לבצע אופטימיזציה באתר. קניבליזציה כזאת מתרחשת הודות למספר גורמים, ובהם קישורים חיצוניים ופנימיים, אופטימיזציה לא נכונה לאתר, ובעיות טכניות שונות. ישנן מספר דרכים להתגבר על הבעיה הזאת, כאשר חלק מהן מגיע עם תג מחיר: ביצוע דהאופטימיזציה לעמודים באתר, הסרתם מהאינדקס או ביצוע מעקף שלהם.

אודות המחבר
מדריכי תוכן נוספים
מה זה תוכן רזה ואיך משדרגים אותו

כדי להבין מהו תוכן רזה, חשוב מאוד יהיה להבין מה תוכן רזה הוא לא: תוכן רזה הוא לאו דווקא תוכן קצר, עם מספר מילים מועט.

מה חשוב יותר – תוכן או קישורים?

לא מזמן נערך בקבוצת הפייסבוק שאני מוביל דיון לגבי חשיבות התוכן והקישורים לקידום אורגני של אתר במנועי החיפוש. השאלה המרכזית, שמי שהיה יודע לענות עליה

כל כמה זמן כדאי להוסיף תוכן באתר

תשאלו כל פוליטיקאי שאלה מאתגרת וקשה שקצת קשה לענות עליה באופן פומבי וישיר והוא ישיב לכם "מדובר בשאלה מצויינת, אולם לפי דעתי לא זו השאלה

14 כללים למבנה אידיאלי למאמר

שימוש בתוכן איכותי הוא כבר מזמן הבסיס לכל תהליך קידום אורגני של אתרים, ולכל מקדם ברור כיום שבהעדר תוכן מעניין, מסקרן, מחדש ומפתיע, קשה יהיה

9 רעיונות וסיבות לכתיבת תוכן איכותי

הרבה מקדמי אתרים טוענים שתוכן איכותי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היכולת לקדם אתר ולבצע אופטימיזציה לצורך התאמת הנראות שלו במנועי החיפוש. ואולם, חשוב

10 הדיברות על תוכן וקידום אתרים

*** פוסט זה מכיל בראש ובראשונה את דעתי על כל מה שקשור לתוכן לצורך קידום אתרים, טיפ סופר חזק שישנה לכם את כללי המשחק, ו10

לשליחת הודעה
מקצועיות זה אנחנו
השירותים שאנו מספקים

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הצטרפו

לקבוצת הפייסבוק שלנו BLACK & GREY SEO | קידום אתרים אורגני למתקדמים

והשארו מעודכנים בכל החדשות !