עדכון גוגל Helpful Content Update – תובנות עיקריות

ב-18 באוגוסט 2022 הודיעה גוגל כי היא משחררת עדכון למנוע החיפוש שלה, שמתהדר בשם Helpful Content Update. כמו עדכוני הפנדה הזכורים של גוגל, גם העדכון הזה עוסק בעיקר בעולם התוכן. למי שלא מעוניין לקרוא את המאמר כולו, זה, פחות או יותר, המסר המרכזי: אם בשוטף גוגל מעודדת בעלי אתרים ליצור תוכן מקרי, מחדש, מועיל, מקיף ואיכותי, הרי שבעדכון הזה גוגל תעודד, ככל הנראה בעלי אתרים להסיר מן האתרים תוכן שלא מייצר ערך מוסף, שהוא רזה, לא איכותי, ולא נועד לגולשים עצמם.

למה?

משום שהדגש בעדכון הזה של גוגל הוא על אתרים שמנסים לייצר לעצמם נוכחות בדפי תוצאות החיפוש באמצעות אסטרטגיות שונות, שהן, איך לומר זאת בעדינות, לא טבעיות: הצפה של הרשת בתוכן לא מועיל בתקווה שלפחות חלק ממנו יוצג לגולשים, ניסיון להבטיח תכנים להם מצפים הגולשים מבלי שתהיה באמת תשובה לשאלה של הגולש, בחירה בנישות לא תחרותיות על מנת לדרג תוכן שלא נכתב ממקום מקצועי ובר סמכא ועוד.

עכשיו, בואו נשים את הדברים על השולחן: המשימה של גוגל קשה למדי. לא מאוד פשוט ליצור מכונה שיודעת להבין מה טוב לבני אדם ומה יכול באמת להועיל להם. יתרה מכך: גוגל חייבת להציג תוצאות כלשהן בדפי תוצאות החיפוש. אז בהחלט ייתכן שאתרים מסוימים, שהבעלים שלהם נקטו באסטרטגיות שתוארו קודם לכן, יפגעו, אבל מה זה אומר בפועל? שאתרים אחרים, אולי איכותיים פחות, אולי מתוחכמים פחות, יקבלו במה מרכזית יותר בדפי תוצאות החיפוש? האם זה מה שגוגל מבקשת? אנחנו ככל הנראה נצטרך לחכות ולראות.

בינתיים, בואו נסקור את ההנחיות העיקריות של גוגל לבעלי אתרים, בהקשר הזה, של העדכון האחרון.

צרו תוכן עבור אנשים

הדגש הראשון של גוגל במסמך ההנחיות שפרסמה ב-18 באוגוסט 2022, הוא על יצירת תוכן עבור אנשים ולא עבור מנועי חיפוש. עכשיו, כולנו כבר מכירים את הסיסמה הזאת, ולא מהיום (אני מקווה שאני לא מעליב כאן את גוגל). אלא שהפעם גוגל מרחיבה קצת את ההסבר על מהו תוכן בעל ערך לגולשים באמצעות אוסף של שאלות:

  • האם יש לכם קהל יעד קיים או עתידי שיוכל לקבל ערך מן התוכן שלכם אם יגיע ישירות לאתר שלכם? בואו נתעכב על השאלה הזאת לשניה. אני חושב שמילת המפתח בשאלה הזאת היא ישירות. הכוונה כאן היא לא רק לדאוג שבאתר שלכם יהיה תוכן עם מילות המפתח והנושאים שאנשים נוטים לחפש בנישה, אלא גם להעניק לגולש שמגיע אליכם את המענה המתכלל, השלם, והיחיד שהוא יצטרך על מנת לקבל מענה בנושא, גם ואולי בעיקר, אם לא ביקר באתרים דומים קודם לכן. כמו עדכונים קודמים – גם כאן הדגש הוא על יצירת ערך מוסף למשתמש במקום אחד ובאופן מקיף. שוב, גוגל מחפשת אתרים שיכולים להוות אוטוריטה בתחום, ולספק מענה לגולש מא' ועד ת', בלי צורך לשלוח את הגולש לפינות רבות באינטרנט, רק כדי לבנות לעצמו את התמונה הכוללת.
  • האם התוכן שלכם מעיד על מומחיות שפיתחתם בנושא (למשל, תוכן שמקורו בחווית התנסות במוצר או שירות עליה תוכלו לספר ממקור ראשון)? כאן אני חושב שגוגל כבר מנסים לבצע דיפרנציאציה בין מומחים בתחומם ובין חרטטנים. מומחים בתחומם יכתבו לכם, שהדגם החדש של השעון החכם שיצא הוא בהחלט מלהיב, אבל זמן הסוללה שלו קצר משמעותית מזה שהוצהר עליו, גם בימים בהם הוא מתופעל באופן אינטנסיבי וגם בימי שגרה. תוסיפו לזה כמה נתונים אמפיריים על מדגם של ימים וזמני הסוללה שאיפיינו אותם, ותוכלו לייצר כאן רושם של כותבי תוכן שבאמת התנסו במוצר או בשירות, ולא רק ג'ינגלו תוכן מפה לשם ברחבי האינטרנט.
  • האם לאתר שלכם יש מטרה מרכזית או מיקוד נושאי? כאן, גוגל מנסה, למעשה להבהיר שהיא פחות אוהבת אתרים שהמטרה שלהם היא דירוג של האתר על מילות מפתח במטרה לייצר טראפיק אורגני, ויותר מחבבת אתרים שבאים להעניק ידע ייחודי, מקורי, למכור, לפתור בעיות, להעלות נושאים לדיון, לתמוך בגולשים ושוב, נחזור לסיסמה המוכרת והידועה: לייצר להם ערך מוסף. אתר נישתי (כמה שיותר!) ידורג בגוגל טוב יותר מאתר כללי יותר.
  • האם אחרי קריאת התוכן באתר, אנשים ירגישו שקיבלו מספיק ידע על מנת להשיג את המטרה שלשמה הגיעו לאתר? הרעיון כאן ברור: גוגל מעוניינת לספק לגולשים שמגיעים למנוע החיפוש חוויה איכותית, כלומר, לעזור להם למצוא פתרונות לבעיות שמציקות להם. למה? כפי שציינתי בעבר, כי גוגל היא חברה מסחרית. גוגל הייתה רוצה שגולשים יביעו אמון במנוע החיפוש שלה, שידעו שאפשר לסמוך עליו כאשר מתלבטים ומתייעצים ושואלים ומתוך כך ימשיכו להשתמש בו ולהקליק בין היתר גם על המודעות הממומנות, מהן גוגל מרוויחה כסף והרבה, ולכן חשוב לה שאחרי שגולשים יבחרו להקליק על תוצאות החיפוש שהיא ממליצה עליהם, הם אכן יקבלו ערך וישיגו את המטרה שלשמה הגיעו למנוע החיפוש מלכתחילה, שלא יפסיקו חס ושלום להשתמש בו.
  • האם מי שיקרא את התכנים שלכם ירגיש שחווית השימוש באתר הייתה מספקת? במילים אחרות, האם התוכן שלכם לא רק מכיל את כל המידע שדרוש לגולש, אלא גם מונגש לו באופן ברור ואיכותי?
  • האם אתם כבעלי אתרים שומרים על הנחיות גוגל באשר לעדכוני הליבה ועדכונים המתייחסים לסקירות מוצר? לא אכנס לעומק של הדברים כאן, משום שכתבתי פוסט נפרד על עדכון סקירות מוצרים. רק אציין, שהרעיון בשני העדכונים האלו היה דומה: יצירת מקום אחד שבו אפשר יהיה להנגיש לגולש את כל המידע שהוא זקוק לו לצורך קבלת ההחלטה. למשל, כאשר מדובר במוצר: תכונות המוצר, הגודל הפיסי שלו, היחסיות שלו למוצרים אחרים, היתרונות שלו על מוצרים אחרים, החסרונות שלו ביחס אליהם, תכונות ייחודיות של המוצר, סקירת גרסאות קודמות של המוצר, מידע על קהל היעד שלו יתאים המוצר, מתי הוא יצא לשוק, ביקורות אודות המוצר, המחיר של המוצר, זמני האספקה שלו, קיומו במלאי ועוד המון המון פרטים אחרים שיכולים לעבות את התוכן, ואגב כך, להשיב לגולשים על כלל השאלות שיש להן.

 

אל תיצרו תוכן עבור מנועי החיפוש

כאמור, החלק השני בהנחיות של גוגל הוא לא ליצור תוכן עבור מנועי החיפוש. האינטרנט מוצף במאמרי תוכן שונים ורבים שכל תכליתם להאכיל את מנועי החיפוש בכפית, ולשדר להם שכאן נמצא אתר שעוסק בתחום רלוונטי לשאילתת החיפוש של הגולש. העובדה שהתוכן הזה לא קריא, לא קוהרנטי, לא מוביל למסקנה, ולא מייצר ערך מוסף אמיתי לגולש – לא ממש מפריעה לאותם בעלי אתרים.

הנה כמה נקודות שמפרסמת גוגל בעניין הזה. השאלות הבאות מעידות על מה מטריד את גוגל בכל הקשור לייצור תוכן באתרים.

  • האם התוכן המפורסם באתר נועד בראש ובראשונה למשוך משתמשים במנוע החיפוש, ולא באמת מיועד לייצר ערך לאנשים?
  • האם בעלי האתר מייצר תוכן בהרבה מאוד נושאים כדי לנסות ולהתברג בדפי תוצאות החיפוש?
  • האם נעשה שימוש בתוכן אוטומטי, או תוכן שנכתב על ידי מנועי AI למיניהם?
  • האם התוכן באתר הוא בעיקר תוכן סיכומי של תכנים אחרים שכבר קיימים ברשת?
  • האם אתם מייצרים תוכן על נושאים שונים בעיקר משום שהם טרנדיים, ויוכלו לייצר לכם תנועה לאתר של גולשים שמביעים עניין בתחום גדל?
  • האם גולשים שמגיעים אליכם לאתר מסיימים בו את הגלישה בתחושה שהם צריכים להמשיך ולחפש מידע בתוצאות חיפוש נוספות?
  • האם אתם כותבים בעיקר על מנת להגיע אל יעד של מספר מילים מוגדר במאמר?
  • האם החלטתם להיכנס לתחום חדש או נישה מסוימת מבלי שיש לכם ניסיון אמיתי בה, רק כדי לייצר טראפיק אורגני ממוקד בקלות יחסית?
  • האם אתם מבטיחים לענות על שאלה שמציקה לגולשים, ובפועל לא עושים זאת, או גרוע מכך, עושים זאת באופן שגוי, כאשר ברור שהתשובה לא קיימת?

 

כמה מילים על העדכון

על פי מה שמוסרת גוגל בעניין הזה, העדכון ימשך כשבועיים, החל מן השבוע הנוכחי, ובמסגרת העדכון הזה יסומנו לא רק תכנים דלים שלא מייצרים ערך מוסף לגולש, אלא גם אתרים איכותיים שכוללים גם תכנים כאלו. זה אומר שאתרים איכותיים יוכלו למצוא את עצמם נפגעים, רק משום שהם כוללים לצד התוכן האיכותי, גם תכנים לא איכותיים.

לפי מה שגוגל מוסרת, במהלך הזה יסומנו אותם אתרים והסימון הזה ילווה אותם במשך חודשים. כך שהזמן לפעול הוא עכשיו. בהחלט ייתכן שאתרים שיפגעו ויתקנו את במצב, לא יזכו לראות שיפור בדירוגים שלהם במשך חודשים ארוכים.

על פי העדכון הרשמי של גוגל, אין התייחסות לפריסה של העדכון הזה גם בישראל, והצפי הוא שהעדכון הזה יגיע לישראל באיחור האופנתי שמזוהה עם גוגל.

 

האסטרטגיה שלי בכל העניין הזה

אז כמו שאתם רואים, אני משתדל לא רק לסכם חומרים עליהם תוכלו לקרוא במקומות שונים ברשת, אלא גם להביע את דעתי ולספר איך האסטרטגיה שלי מיועדת להתמודד עם העדכון הזה.

אז הנה מילה שלא קראתם במשך כל המאמר הזה, והיו ודאי קוראים אדוקים ששאלו עצמם מתי היא תגיע: דיגיפארם.

כן, דיגיפארם.

המערכת שהשקנו מאפשרת לכם להזמין תוכן איכותי ועוזרת לנו לתווך בין עסקים ומקדמים ובין כותבי תוכן אנושיים איכותיים.

בעוד שאחרים נשענים יותר ויותר בתקופה האחרונה על שירותי AI חכמים שמאפשרים ליצור תוכן ברמה סבירה בהיקפים גדולים מאוד ובזול, האסטרטגיה שלי ממשיכה להישען על כותבי תוכן איכותיים שמבינים בתחום בו הם כותבים, להם אני יכול למסור דגשים לכתיבה ולאמן מכתבה לכתבה. ידעתם שיש לנו בחברה עורכת תוכן שכל תפקידה הוא לאמן את כותבי התוכן שלנו?

לא מדובר כאן בצירוף מקרים.

כל מי שמסתכל קדימה יותר מצעד אחד מבין שלשם הדברים הולכים.

שהשוק יוצף בתוכן אינסופי שגוגל לא תוכל להרשות לעצמה לאנדקס.

שרק אנשים יכולים לייצר ערך מוסף אמיתי באמצעות טוויסט לתוכן, באמצעות שילוב דעות ועובדות, באמצעות סיפור על חוויה אישית, באמצעות בניה של תוכן שמוביל למסקנה אמיתית.

בזה אני משקיע.

את זה אני חי.

נכון. תוכן שנכתב על ידי כותבים אנושים הוא יקר יותר.

אבל אם אתם מסתכלים על תוכן כהוצאה ולא כעל השקעה, אז כל הפוסט הזה אמור להיות מיותר בעינכם.

אני ממליץ ליותר ויותר עסקים שמזמינים מאיתנו תוכן להסב בהדרגה חלק גדול יותר מן ההזמנות שלהם לתוכן איכותי, ולא תוכן פשוט, משום שלשם, ככל הנראה, הדברים הולכים.

מסקרן אותי באמת לדעת מה אתם חושבים שנראה כתוצאה מן העדכון הזה. אתם יותר ממוזמנים לשתף בקבוצת הפייסבוק.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
דיגיפארם:
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

19 דברים שלא בטוח שידעתם על גוגל

עובדות מעניינות על גוגל 1. סרגיי ברין ולארי פייג' (המייסדים של גוגל) נפגשו לגמרי במקרה. לאחר התואר הראשון, לארי פייג' התלבט באיזו אוניברסיטה להמשיך לתואר

העדכון החדש של גוגל – Core Web Vitals

בקהילת מקדמי האתרים מתקיים ויכוח במשך שנים לגבי החשיבות של מהירות הטעינה של אתרים לקידום האורגני של האתר. יהיו מי שיגידו שכל כלי מדידה למהירות