Growth Hacking – החברות שפרצו בגדול

אחד הבאזוורדים הפופולריים בעולם השיווק הדיגיטלי, שהפכו עם הזמן דווקא לשחוקים מאוד, הוא הביטוי שמתייחס לפריצת גדילה או במונח המקצועי שלה Growth Hacking. מהו, בעצם Growth Hacking? זהו תהליך שבו חברה, בדרך כלל בתחילת דרכה, מוצאת דרכים יצירתיות וחדשניות, שהעלות שלהן נמוכה, כדי לפרוץ ולהגדיל את החשיפה שלהן לקהל הרחב.

נתחיל ונאמר זאת כך: להגיע לקהל רחב ומגוון זאת לא בעיה. יש היום מגוון גדול של ערוצי שיווק שעומדים בפני מנהלי השיווק של כל חברה, וכל מנהל שיווק עם קצת ניסיון יוכל להגיע לרמת חשיפה גדולה מאוד עם ההשקעה הנכונה. מה הבעיה? ובכן, המילה השקעה.

אנשי מקצוע מסוג Growth Hackers לא עוסקים בשיטות המסורתיות של שיווק דיגיטלי. השיטות האלו הן מוצלחות ואפקטיביות כאשר יש לחברה שבה הם עובדים תקציב מספק. אולם, אחת הבעיות הנפוצות של חברות בתחילת דרכן היא היעדר תקציב כזה, ולכן נדרשים אותם מהנדסי גדילה למצוא דרך יצירתית וחדשנית להגיע לקהלי יעד חדשים, ומהר.

במאמר הזה ננסה לסקור דוגמאות שונות לחברות מוכרות ומוכרות פחות, שעשו טוויסט קטן בתהליך השיווקי שלהן, שגרם לו להפוך מסתם תהליך שיווק רגיל, לפריצת גדילה אמיתית. בואו נתחיל.

 

דוגמה מספר 1: AirBnB

השירות הפופולרי שמאפשר לאנשים שונים המטיילים בעולם למצוא מקומות לינה בזול ולתווך בין בעלי נכסים לתיירים זמניים, היה זקוק בתחילת דרכו לבסיס משתמשים גדול כדי להתחיל ולהציע שירותים אטרקטיביים לקהל הלקוחות שלו. למעשה, בהיעדר קהל משתמשים גדול, לשירות הזה אין תוחלת אמיתית.

אחת הטכניקות שבהן עשו שימוש אנשי AirBnB היא פיתוח פונקציונליות שמאפשרת למשתמש להעתיק את המודעה שפרסם בשירות בלחיצת כפתור, אל האתר קרייגסליסט – אתר המשמש כלוח מודעות פופולרי במיוחד. היכולת לשתף את המודעה בלחיצת כפתור (בלי להזין באופן טרחני שדות שונים) גרמה להפצת המודעות של משתמשי AirBnB בתפוצה רחבה מאוד בלוח מודעות שמקובל אז היה לעשות בו שימוש, מה שהגדיל באופן מעשי ומיידי את מספר המשתמשים של החברה.

 

דוגמה מספר 2: Dollar Shave

כאן היה מדובר בפרסומת גאונית מבוססת וידאו של חברה שהציעה לשלוח אליך עד הבית בעלות חודשית של דולר בודד סכיני גילוח לא ממותגים, לשימוש. הסרטון הויראלי עשה את שלו והגדיל באופן משמעותי את בסיס המשתמשים של החברה וזכה עד היום ליותר מ 25 מיליון צפיות.

 

דוגמה מספר 3: Dropbox

שירות האחסון הפופולרי בענן הצליח להגדיל באופן ניכר את כמות המשתמשים שלו הודות לאסטרטגיה חכמה: למשתמשים הוצע שטח אחסון נוסף בעבור קישור החשבון שלהם ב – DropBox לרשתות החברתיות ולביצוע שיתופים. הלקוחות, ששמחו לקבל שטח אחסון נוסף בחינם, הפכו למעשה, המשווקים בפועל של השירות.

 

דוגמה מספר 4: פייסבוק

לא נספר כאן על שיעורי הגדילה של פייסבוק בקרב משתמשים שונים בעולם, משום שזהו החלק הפחות מעניין בכל הקשור לאסטרטגיית Growth Hacking. טכניקה מעניינת שבה עשתה שימוש פייסבוק היא לעודד משתמשים לרשום כחלק מפרופיל הפרטים האישיים שלהם גם את כתובת המייל האישית שלהם. פייסבוק השתמשה בכתובת המייל הזאת כדי להודיע למשתמשים בכל פעם שמישהו תייג אותם בפוסט כזה או אחר.

ההודעה הזאת, מייצרת, כמובן עניין גדול מצד המשתמשים, שמעוניינים לדעת באיזה הקשר תויגו. כך הרוויחה פייסבוק כניסות איכותיות של משתמשים לשירות, באמצעות ערוץ שיווק שונה.

 

דוגמה מספר 5: FoundR

חברת FoundR שחרטה על דגלה סיוע לעסקים שרוצים לצמוח, בחרה בגיוס כסף באמצעות שיטת מימון המונים כדי לממן את הספר החדש שרצתה להשיק. שיטת מימון המונים היא שיטה מצויינת לא רק כדי לגייס כסף זול יחסית, אלא גם ובעיקר כדי להפיץ את הבשורה של העסק, להבין טוב יותר את דעת הקהל, ולקבל פידבק משמעותי לגבי רמת ההתעניינות הכללית במוצר עוד טרם השקתו.

 

דוגמה מספר 6: Gmail

למי מאיתנו היום אין חשבון או שניים בשירות הדואר האלקטרוני הפופולרי בענן של גוגל? בתחילת דרכה של Gmail, המשתמשים השונים יכלו לפתוח חשבון רק באמצעות הזמנה ייעודית (Invite) שקיבלו ממשתמש רשום של השירות. התופעה הזאת יצרה באז סביב השירות ועוד ועוד אנשים רצו להיות בין החבר'ה המקובלים שהצליחו להשיג invite לשירות. זאת עוד דוגמה מצויינת לפריצת גדילה מתוחכמת במיוחד, שהתבססה בין היתר, על הרצון של אנשים לא להפסיד שום דבר ולהיות במרכז העניינים.

 

דוגמה מספר 7: גרוב

חברת גרוב בחרה באסטרטגיה מעט שונה לקיום ה – Growth Hacking (פריצת הגדילה) שלה. גרוב שיתפה את קהל הלקוחות שלה ב – Case Studies אמיתיים וחושפניים בבלוג המפורסם שלה, מה שייצר לא מעט ערך עבור הגולשים והפך את החברה למוקד של הפצת ידע שאליו נהרו גולשים רבים. כאן, הטכניקה שסייעה בביצוע פעולת ה – Growth Hacking הייתה שיווק באמצעות תוכן סופר איכותי וערכי לקהל.

 

דוגמה מספר 8: Grow and Convert

חברת Grow and Convert עשתה שימוש בשירותי אונליין כדי לדעת מה מעניין את קהל היעד שלהם. באמצעות שימוש בשירותים כמו Quora, גוגל, פייסבוק ועוד, עקבו אחר קהילות שרמת המעורבות שלהן גדולה, הצטרפו לקהילות השונות שעסקו בתכנים בנישות שונות וייצרו שם מעורבות גדולה שלהם לפני שנחשפו.

 

דוגמה מספר 9: גרופון

מי לא זוכר את שירות הקופונים מבית גרופון, שאיפשר לרוכשים שמחפשים הזדמנות מעשית לרכוש מוצרים או שירותים במחיר מוזל ולבעלי עסקים לקבל חשיפה לקהל יעד גדול יותר? ובכן שירות גרופון עצמו עשה שימוש בטכניקת Growth Hacking מעניינת כאשר איפשר הקמה של מעין קבוצות רכישה. מעצם טבעה של קבוצת רכישה, היא מייצרת לחץ של המשתתפים בה על הסביבה הקרובה שלהם, משום שכל מצטרף נוסף משפר את מצבם. הטכניקה הזאת אפשרה למעשה, להגדיל את בסיס המשתמשים של גרופון בעלויות נמוכות בצורה משמעותית.

 

דוגמה מספר 10: Harvest Snaps

חברת Harvest Snaps עשתה שימוש באוסף של טכניקות מעולם הגיימינג שאותן לא נזכיר במאמר הזה. מה שכן נזכיר, הוא העובדה שהחברה יצרה מועדון לקוחות בלעדי למשתמשי הדואר האלקטרוני, מה שיצר ייחוד של הערוץ הזה על פני אחרים והוביל לצמיחה משמעותית בבסיסי הלקוחות של החברה. למעשה, באמצעות הפעולה הפשוטה הזאת הצליחה החברה להגדיל את ההכנסות שלה מ – 10 מיליון דולר בשנה ליותר מ 240 מיליון דולר בשנה, את המשתמשים במדיה החברתית ל – 32,000 אנשים ואת המשתמשים החדשים בשירות הדוא"ל ל – 95,000.

 

דוגמה מספר 11: hotmail

חלק מן הקוראים של הבלוג הזה צעירים מדי כדי לזכור את hotmail, שירות הדואר האלקטרוני בענן שהיה פופולרי ביותר טרום עידן ה – gmail.

בכל מקרה, גם הוטמייל עשתה שימוש בטכניקה נחמדה לפריצת גדילה – Growth Hacking כאשר שילבה בחתימה של המייל את המשפט: Ps: I love you. Get your free e-mail at hotmail.

 

דוגמה מספר 12: hubspot

חברת hubspot, שמסייעת למשתמשים להגדיל את הטראפיק באתר שלהם, עשתה שימוש בטכניקה נוספת מעולם ה – Growth Hacking: שירות חינמי. באמצעות כלי ייעודי שסיפקה החברה, יכלו בעלי אתרים לבחון את רמת הידידותיות למשתמש ולמנועי החיפוש של עמודי האתר שלהם ולבצע את השיפורים הנדרשים כדי להשיג נראות טובה יותר בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים.

 

דוגמה מספר 13: לינקדאין

כל מי שרוצה למצוא הזדמנויות בשוק שבו הוא פועל או להישאר רלוונטי ומעודכן, מכיר את הרשת החברתית מבוססת העבודה וקורות החיים – לינקדאין. מה שלינקדאין עשתה נכון בהקשר הזה כדי להבין טוב יותר את המשתמשים הוא טכניקת המיקוד. בתחילת דרכה, הסתמכה לינקדאין על שירותים בתחומי ההייטק בעמק הסיליקון, ולמדה היטב את הקשרים שנוצרים באמצעות רשתות קשרים מבוססות קורות חיים. רק לאחר מכן, פתחה לינקדאין את שעריה כמעט לכל יתר התחומים והנישות של מחפשי העבודה ומחפשי עובדים.

 

דוגמה מספר 14: Monzo

שירותי הבנקאות במובייל מבית Monzo השתמשו בטכניקה מעולם הפסיכולוגיה ההתנהגותית – כאשר אפשרו ללקוחות להבין מהו מיקומם בתור, ולאפשר להם לעקוף חלק מן התור באמצעות שיתופים ברשתות החברתיות ובאמצעים אחרים. כך, הסתמכה החברה על התיעוב של אנשים מהמתנה בתור, גם אם מדובר בתור וירטואלי, ופרטה על הרגשות שלהם בעניין הזה כדי לעודד אותם לשתף את החשיפה שלהם למותג.

 

דוגמה מספר 15: Paypal

כולנו מכירים את שירות התשלומים הפופולרי מבית פייפאל, שמאפשר למשתמשים לבצע תשלומים או עסקאות בתשלומים בלי למסור בכל פעם מחדש את פרטי כרטיס האשראי שלהם לבית העסק מולו הם מתקשרים, ולצמצם את החשיפה לגניבת פרטי האשראי שלהם.

פייפאל עשתה שימוש בחלוקת כסף על מנת לעודד שימוש בשירות בתחילת דרכה. דרך זאת נראתה תמוהה ללא מעט גופים מובילים בעולם הדיגיטל, אולם אין ספק כיום שמדובר היה באסטרטגיה מוצלחת במיוחד שהשיגה את יעדיה.

 

דוגמה מספר 16: Proven

חברת Proven עשתה שימוש שונה לגמרי בטכניקת Growth Hacking על מנת להגדיל את החשיפה של התכנים שלה לקהל הלקוחות: היא ערכה תחרות פנימית ובה הציעה פרסים לעובדים אשר יצליחו לקדם תכנים שזכו לחשיפה מוקטנת ביחס לאחרים. העובדים השקיעו מאמצים ומשאבים כדי לשפר את איכות התכנים, את האופטימיזציה שלהם לרשתות החברתיות ומנועי החיפוש ועוד. הטכניקה הזאת אפשרה לחברה לשפר באופן משמעותי את החשיפה של קהל היעד לתכנים שלה.

 

דוגמה מספר 17: שזאם

שירות המוסיקה שזאם מאפשר ללקוחותיו למצוא שירים מוכרים באמצעות הכרת חלק מן המילים או רצף התווים המופיעים בשיר. הטכניקה שאפשרה להם ליישם פריצת גדילה הייתה העובדה, שהשימוש בשירות כרוך בהפעלת הספיקר של הטלפון והקלטת אודיו, מה שגרם לכך שיותר ויותר אנשים קרובים סביבתית למשתמשים, נחפשו לשירות ורצו גם הם להצטרף אליו.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?
שיתוף ב whatsapp
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שיתוף ב whatsapp
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
חדש!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בתוכנה ובשיווק מ-2014, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק, קבוצת מקדמי האתרים הגדולה והמובילה בישראל! קישור אל פרופיל הפייסבוק של עשהאל. כתובת המייל של עשהאל: [email protected]

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

חוות דעת על הספר מוכרי החלומות
חוות דעת על הספר "מוכרי החלומות"

שם הספר: מוכרי החלומות הציון שלי: 7/10 על הספר בקצרה: הספר מדבר על הדיסוננס שבין התדמית שצריך לייצר כלפי חוץ, בין אם זה מול משקיעים

נמאס לכם שהאתר שלכם איטי?
רוצים אתר מהיר?
תעברו לאחסון האתרים של קלאודוויז -
זה קלי קלות!
הטבה לגולשי האתר:
30% הנחה ל- 3 חודשים ראשונים!