חיפוש

מפלצת ה-GDPR – האם היא באמת אימתנית ומאיימת כל כך?!

איך GDPR קשור לקידום אתרים?

אז ככה – הרבה פעמים אנחנו יושבים בפגישות מול לקוחות פוטנציאליים ואנחנו בטוחים ששירות קידום האתרים שאנחנו מציעים כל כך טוב והוא הולך לשנות את פני העסק שלהם לטובה ולהביא להם מלא לידים ויגדיל את רשימת התפוצה שלהם אך הרבה פעמים לסמנכ"ל החברה שיושב מולנו יש שיקולים הרבה יותר חשובים כמו למשל חוק וריגולציה. לחברות גדולות חשוב מאוד שכל מה שנעשה – חוקי למהדרין. אחד המכשולים הגדולים ביותר בכל הקשור למכירת חבילות קידום אתרים הוא בדיוק העניין הזה ולכן, חשוב מאוד שאנו כמקדמים נלמד את נושא הGDPR ונדע להציע את השירות בצורה כזו שיהיה ברור שכל מה שאנחנו עושים חוקי ולא עלול לסבך את החברה.

אז מה זה בכלל GDPR?

ראשי התיבות אומרים באנגלית General Data Protection Regulation, או בעברית: רגולציית הגנת המידע הכללית. מדובר באוסף של כללים וחוקים המחייבים כל מי שבידיו פרטים אישיים של כל אדם, ובזאת כמובן באופן טבעי כלולים כל מי שיש בידיו רשימות תפוצה, מאגרי לקוחות, רשימות טלפונים וכדומה. הכללים באים להסדיר את נושא הפרטיות של האנשים הנמצאים במאגר, ולכבד אותה. הרגולציה חלה משפטית ועבירה על הכללים המוגדרים בה תאכף על ידי הגורמים האחראים על נוסחה ופיתוחה – הפרלמנט האירופי, הנציבות האירופית ומועצת האיחוד האירופי.

 

למה בכלל צריך את זה?

לפני שנים רבות, לפני שהיו כללים וחוקים, יכל כל גורם (לרוב עסקי) להשתמש בפרטים אישיים של אדם כלשהו (לרוב לקוח פוטנציאלי) ולפנות אליו או לסחור במידע אודותיו. משווקים היו קונים מאגרי אקסל ענקיים עם מספרי טלפון לפי החיתוכים אותם דרשו, בעלי פורטלים ואתרי אינטרנט משתמשים במידע שהושאר להם באמצעות טפסים אינטרנטיים – השוק היה פרוץ.

ואז… הגיעה ההגזמה. מהר מאוד הבינו אנשי שיווק ומידע, שיש בידיהם כלי חזק שאמנם רומס ודורס את הפרטיות של אנשים אבל שווה המון. עד היום מידע שווה המון, ואפילו יש כאלו שתומכים בהחלפת המשפט "ידע זה כח" במשפט "מידע זה כח". כל גורם שיודע מה הטלפון, המייל, אזור המגורים, מה אתם אוהבים, מה אתם מחפשים, כמה כסף יש לכם, איפה אתם עובדים או כל פרט אחר אודותכם – יש בידיו כח. כמה שיותר פרטים, כמה שיותר אישיים ועל כמה שיותר אנשים – ככה יש בידיו יותר כח.

בעולם הקאוטי שהתחיל שבו קיבלתם בעבר אפילו יותר שיחות טלמרקטינג, יותר מיילים תפוצתיים ויותר מסרים שיווקיים מהיום (אם כי לא רק זה השימוש של המידע, לאחרונה לדוגמא הייתה פרשייה שבמרכזה פייסבוק שמסרה פרטים אישיים ותחומי עניין של משתמשיה למטה הבחירות של טראמפ), צצו כללים חדשים. בוודאי אתם זוכרים את התקופה העליזה שבה לצד כל טופס להשארת פרטים באתר אינטרנט פתאום צץ עוד סימון של V ששואל אתכם האם ניתן לשמור את הפרטים עליכם מעבר לתכלית המרכזית של השארת הטופס, בכל מייל בתחתית התווסף לו קישור להסרה מהתפוצה, ועוד שינויים שתכליתם להגן על הפרטיות שלנו והמידע אודותינו.

 

אז למה GDPR בעצם?

תכלס? זה פשוט לא מספיק! עדיין, אנחנו חשופים הרבה יותר מידי למסרים שיווקיים שלא הזמנו, שהם תולדה של מאגרים עם המידע הפרטי שלנו. הרבה ממי שבוחר להטריד ולשווק לנו בלי שנרצה בכך היום פשוט עובר על הכללים המיושנים, וחלקם מצאו פרצות בתוך הכללים. הכללים המחודשים שבGDPR יהיו נוקשים יותר, מחמירים יותר, נכנסו לתוקף במאי 2018, והכי חשוב – ה"דיבור" הוא שאשכרה יאכפו את זה. אי ציות להוראות יביא עימו אזהרות בכתב במקרה של הפרה ראשונית לא מכוונת, קנסות כספיים חמורים (עד 20 מיליון יורו!), ומי שיחשד או יעבור על הכללים צפוי גם להיות רדוף שנים רבות קדימה בביקורות ובדיקות עתידיות, כדי לוודא שלמד את הלקח.

 

אז רגע, אנחנו בעצם בעד או נגד?

שינוי לטובת הפרטיות שלנו בא לעשות לנו טוב, אין ספק. אף אחד (כמעט) לא נהנה לקבל שיחת תקליט מ"קבר רחל" או להרגיש שעוקבים אחריו כשהוא סיים שיחת טלפון עם חבר שלו לגבי השתלת שיער, להכנס לרשת החברתית ולגלות פרסומות על השתלת שיער כי המנוע של הרשת הקשיב לשיחה שלו.

מהצד השני, יש הטוענים כי ציות לכללים החדשים דורש שינויים נרחבים בעסק, רכישת ייעוץ מבעלי מקצוע וכדומה, ולכן הוא מטיל עליהם גזירה כלכלית ומשאבית ומקשה עליהם בניהול השוטף של העסק שלהם. כמו כן, יש גורמים שטוענים כי הכללים לא מקיפים או ספציפים מספיק ולוקים בחסר, ולא יפתרו באמת את הבעיה.

 

תמצית ה GDPR

מסמך הרגולוציה אורכו כאורך הגלות, עדיף לחסוך לכם זמן ולתמצת (מאוד) את מה שכתוב בה. לכו לקרוא ספר של הארי פוטר במקום. הנה תמצית הדברים המצויינים בה:

  • חובה על כל גורם שמחזיק בפרטים אישיים של אנשים להיות שקוף לחלוטין מול אותם אנשים לגבי תוכן המידע שהוא מחזיק אודותם ומדוע הוא מחזיק במידע זה.
  • חובה על כל גורם שמחזיק בפרטים אישיים של אנשים לעדכן בזמן אמת ובדיעבד לבקשת האנשים במאגר בנוגע להעברת הפרטים לגורם צד ג' ("סחר במידע פרטי").
  • חובה על כל גורם שמחזיק בפרטים אישיים של אנשים לשנות או לתקן את המידע על פי דרישה של אדם שפרטיו מוחזקים במאגר, או למחוק את המידע אודותיו לבקשתו מן המאגר.
  • חובה על כל גורם שמחזיק בפרטים אישיים של אנשים לאפשר להם להגביל שימוש, להגביל עיבוד, או לנייד (להעביר למתחרה או לגורם מקביל אחר) את המידע המוחזק.

 

הדבר הזה באמת יעניק לנו קצת שקט? זהו, נגמר?

האמת… לא לגמרי בטוח. ארגונים גדולים בטוח יובילו מהלכים שינצלו פירצות ברגולציה החדשה, ובעקבותיהם יעתיקו גם גורמים קטנים ויתנהגו בצורה זהה. קשה לדעת מראש האם באמת האכיפה בשטח תהיה רצינית כפי שמובטח, כך שלא הייתי עונה לכל שיחה לא מזוהה בסלולרי שלי כל כך מהר בראש שקט, או מוסר פרטים אישיים אודותיי לכל גורם שאין לי אמון מוחלט בו.

ראשי התיבות GDPR עומדים מאחורי  General Data Protection Regulation, או בעברית: רגולציית הגנת המידע הכללית.

הרגולציה נדרשה בשל מקרים חוזרים ונשנים של הפרת הזכות לפרטיות של אזרחים, אשר פרטי הקשר שלהם נסחרו ברשת באין מפריע.

תקנות ה – GDPR מפרטות את חובות החלות על מי שמנהל מאגרי מידע. לפירוט המלא היכנסו כעת למאמר.

בשלב זה קשה לדעת מה תהיינה המגמות הרגולטוריות שתאפיינה את שלב היישום של הרגולציה החדשה יחסית.

מפלצת ה-GDPR - האם היא באמת אימתנית ומאיימת כל כך
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

ניהול לידים – הבסיס לעסק מצליח

אני מדבר הרבה בבלוג שלי על קידום אתרים אורגני, ועל היתרון המרכזי שהוא מייצר לבית העסק: לידים איכותיים ובשלים יותר. רק שצריך לזכור שגם אם

איך לייצר אתרי לידים? המדריך המלא

לידים הם כלי העבודה השיווקי החשוב ביותר בעידן האינטרנט. המרחב הטכנולוגי שינה מקצה לקצה את האופן שבו בעלי מקצוע ונותני שירותים מנהלים את האסטרטגיה העסקית

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים