שיווק דיגיטלי
דניאל מסה מדיה פרופיל

שיווק דיגיטלי: כל הדרכים והשיטות

כל מה שצריך לדעת על שיווק דיגיטלי w3c.org.il מאת: דניאל, מסה מדיה

שיווק הוא אחד מהיסודות החשובים ביותר בכל עסק וכשהחיים עוברים, פשוטו כמשמעו, אל המרחב הדיגיטלי, גם השיווק צריך לעבור אליו בהתאם. שיווק דיגיטלי הוא למעשה שיווק המתמקד בערוצים דיגיטליים כדוגמת אינטרנט, מובייל, טאבלטים, אפליקציות ואפילו שלטי חוצות דיגיטליים ועמדות קיוסק דיגיטליות לשירות לקוחות במגוון תחומים וענפים. איך עושים שיווק דיגיטלי ומדוע זה דורש התמחות ספציפית במרחב הדיגיטלי?

מהו שיווק ואיך עושים אותו?

ספרים עבי כרס נכתבו בניסיון להסביר מהו שיווק ומהן הדרכים לעשות שיווק, ולבטח לא נוכל להסביר את הדברים בשורות הקצרות שעומדות לרשותנו. יחד עם זאת, נוכל לומר את הדבר הבא: שיווק הוא פעילות שמיועדת לחשוף את המותג המשווק בפני קהל היעד, במטרה לייצר חיבור רגשי או שכלי בין קהל היעד ובין המותג. איך עושים את זה? את המטרה הזאת ניתן להשיג במגוון רחב של צורות ודרכים, סביבן פותחו אינספור טכניקות שיווק ועוד יותר פעילויות שיווק שניתן לבצע.

השיווק יכול להתבצע באמצעות פעילות ברחוב, באמצעות אירועים, באמצעות העברת מסרים לקהל היעד בכל מדיה אפשרית, באמצעות יצירה ושימור קשר בין המותג והלקוחות בכל אמצעי אפשרי, באמצעות פעלולי שיווק ראוותניים וכדומה. כל אחת מהפעולות הללו מיועדת ליצור קשר עם הלקוח באופן שיאפשר יצירת חיבור בין הלקוח ובין המותג.

עד לשנים האחרונות, התמקד השיווק בעולם האמיתי. פעילויות השיווק התבססו על אמצעי שיווק פיזיים, על מפגשי פנים אל פנים, על אירועים פיזיים ועל דיוור פיזי וטלפוני. בתוך קטגוריות אלה שמהוות רק חלק קטן מקטגוריות השיווק הקיימות, בוצעו אין ספור פעילויות שהגבול שלהן הוא מידת היצירתיות והדמיון של אנשי השיווק. בשנים האחרונות עובר השיווק מהממד הפיזי אל הממד הדיגיטלי, והופך לקטגוריה שלמה שעומדת בפני עצמה, קטגוריית שיווק דיגיטלי.

מהו שיווק דיגיטלי?

שיווק דיגיטלי היא פעילות שיווקית שמבוצעת במרחבים דיגיטליים ובאמצעות אמצעים דיגיטליים, בדגש על האינטרנט והמובייל. חלק ניכר מפעילויות השיווק שנערכו בממד הפיזי, ניתנות לביצוע גם בממד הדיגיטלי, ועוד רבות אחרות פותחו ועודן מפותחות כפעילויות ייעודיות לממד הדיגיטלי. גם במקרה זה, המטרה היא לחשוף את המותג בפני קהל היעד וליצור חיבור רגשי או שכלי בין קהל היעד למותג, רק שהפעם מטרה זו מושגת באמצעות פעילות המבוצעת במרחבים דיגיטליים. מרחבים אלה פותחים אפשרויות חדשות לשלל פעילויות שיווק חדשות, אך גם מציבות אתגרים חדשים שעולם השיווק עדיין לומד.

דוגמאות לשיווק דיגיטלי

אחת הדוגמאות הקלאסיות לשיווק דיגיטלי היא הדוגמא של ניהול דף פייסבוק או אינסטגרם. דף כזה נועד בדיוק למטרת השיווק – ניתן באמצעותו לחשוף את המותג בפני קהל יעד נרחב וניתן לבנות קשר רציף בין קהל היעד והמותג, על בסיס לייקים, שיתופים, תכנים, מולטימדיה ומידע. כאשר אדם עוקב אחרי דף פייסבוק הוא כבר מביע עניין חיובי במותג. בכל לייק ושיתוף שהלקוח עושה בדף, עניין זה הולך ומתחזק, ובמצב דברים זה, כאשר אותו לקוח יגיע למרכז המסחרי, סביר להניח שיבחר במותג אליו פיתח יחס חיובי.

שיווק דיגיטלי – ריצה למרחקים ארוכים

כמו כל פעולת שיווק מאז ומתמיד, גם שיווק דיגיטלי חייב להתנהל כריצה למרחקים ארוכים. שיווק לא יכול להתבסס על פעילויות של זבנג וגמרנו, ואין שום אפשרות לבצע פעילות שיווק ולצפות לתוצאות מייד לאחריה. פעילויות כאלה דומות יותר לפרסום וקידום מכירות והן צריכות להתנהל בצורה שונה, אבל שיווק הוא תהליך עסקי לכל דבר ועניין, ובכל ארגון המקיים פעילות שיווק, תהיה גם פונקציה ארגונית שתהיה אחראית על כך, לעיתים מחלקות ולעיתים אגפים וחטיבות ייעודיות לעניין השיווק.

גם שיווק דיגיטלי דורש מאמץ מתמשך כאשר מתנהלת פעילות שיווקית בערוצים דיגיטליים כדוגמת רשתות חברתיות, פורומים, טוקבקים, אתר האינטרנט של העסק, מועדוני לקוחות והמרחב הפתוח של האינטרנט (אתרי תוכן וחדשות, אתרים מקצועיים, קידום אורגני במנועי חיפוש וכדומה). שיווק דיגיטלי דורש יצירתיות רבה, הוא דורש יכולת גבוהה לייצר מסרים חדים וברורים שיוצרים קשר רגשי או שכלי עם הלקוח והוא צריך להתבצע בצורה מקצועית שתאפשר הגעה לכמה שיותר אנשים והתבלטות מעל פני הרעש השיווקי שמיוצר על ידי אינספור עסקים מתחרים ושאינם מתחרים.

איך עושים שיווק דיגיטלי לעסק?

ובכן, גם בנושא זה נכתבו כבר לא מעט ספרים, ורבים אחרים עדיין נכתבים תוך כדי לימוד העולם החדש של שיווק דיגיטלי. יחד עם זאת, אם אתם רוצים לבצע שיווק במרחבים דיגיטליים וגם לראות מזה תוצאות, אתם חייבים לעשות את זה בסיוע איש מקצוע שחי את העולם הזה יום יום. איש מקצוע כזה מניח בידיים שלכם את עקרונות השיווק המסורתיים שעובדים, הוא מכיר את כלל הכלים הדיגיטליים בהם ניתן לעשות שימוש בכדי לנהל פעילות שיווקית אפקטיבית ולמדוד אותה באופן רציף, והוא מכיר שלל טכניקות וערוצי שיווק ייעודיים במרחב הדיגיטלי, שאולי על רבים מהם שמעתם, אך לא ידעתם שהם משמשים כערוצי שיווק ולא ידעתם איך ניתן לשווק דרכם.

אתם יכולים בהחלט לעשות ניסיונות בעצמכם, אבל במקרה כזה צפו לתוצאות חלקיות בלבד אם בכלל, ונסו שלא להגיע למסקנות על יעילות השיווק הדיגיטלי בגלל ניסיונכם האישי. רבים מבעלי העסקים, בעיקר עסקים קטנים, בוחרים לנהל את השיווק הדיגיטלי שלהם בעצמם לאור הנגישות הגבוהה של האינטרנט לכל אדם ולכל משתמש. בחירה זו, גם אם נראית זולה בתחילה, היא הבחירה היקרה ביותר והלא יעילה ביותר. רק שיווק מקצועי שמבוצע על פי עקרונות מקצועיים, תוך ניתוק רגשי מהפעילות ותוך ניצול כלל כלי השיווק הדיגיטליים שיודע השוק להציע, יכול להשיג את התוצאות הנדרשות במינימום השקעה כספית, ולרוב להשיג גם תוצאה כלשהי בכלל.

הפוסט בשיתוף דניאל מסטר מסוכנות מסה מדיה המתמחה בפתרונות שיווק דגיטלי לעסקים.

רוצה לקבל עדכונים לפני כולם?

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin