עיצוב לוגו מנצח ב13 שלבים – המדריך המלא

תוכן עניינים

האם ראיתם אי פעם מותג גדול שאין לו לוגו? התשובה היא לא, נכון? הסיבה לכך היא שאין כאלו.

כל בעל עסק, יזם או בלוגר שמכבד את עצמו, יוצר עבור החברה או המיזם שלו לוגו (ובעברית צחה: סמליל) כבר בשלבים הראשוניים.

לוגו הוא מה שהופך את המותג שלכם משם אנונימי לשם דבר – והופך אותו זכיר, קל לזיהוי ומוכר יותר בשוק שבו אתה פועלים.

ללוגו של העסק, הבלוג או המיזם שלכם יש השפעה גדולה מאין כמוה על האופן שבו הלקוחות שלכם תופסים את המותג שלכם.

אז באופן טבעי, אתם רוצים שהלוגו שלכם יהיה יוצא מן הכלל.

אבל איך מגיעים לשם? אל דאגה! המדריך השימושי שלפניכם ילמד אתכם את כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לעצב את הלוגו המושלם עבור העסק, המיזם או הפרויקט שלכם.

כאן תוכלו ללמוד כיצד לעצב לוגו – החל מבניית זהות המותג שלכם והבנת היסודות ליצירת לוגו מנצח, דרך שלב ביצוע הבחירות העיצוביות הנכונות לשפת המותג שיצרתם, וכלה בתהליך העיצוב עצמו. המשיכו לקרוא!

 

מהו לוגו?

לוגו הוא סמל גרפי המורכב מטקסט ותמונות שמסמלים עסק, מיזם או יוצר מסוים.

לוגו טוב מראה מה העסק או המיזם עושה ומה הם ערכי המותג.

הלוגו נועד לאפשר לאנשים לזהות את המותג שלנו באופן מיידי, להעביר מידע ראשוני אודות מהות העסק או המיזם, לעורר אמון בקרב קהל היעד שלנו, הערצה ותחושת נאמנות, לבדל את המותג מהמתחרים שלו, ולשדר עליונות מרומזת עליהם. 

 

אילו אלמנטים הופכים לוגו למוצלח?

לוגו טוב הוא סמל גרפי ייחודי שמצליח להעביר בפשטות את המסר שבעל העסק או המותג רוצה להעביר לגבי החברה, המוצר או השירות שלו.

לוגו טוב יהיה כזה שמצליח לשדר אמירה או קונספט מסוים בצורה פשוטה גם לאנשים שאין להם היכרות מוקדמת עם המותג.

מלוגו מוצלח ניתן לצפות שיהיה בר הדפסה בגדלים שונים ויראה טוב גם ללא צבע (בשחור לבן).

 

מהם השלבים החשובים ביותר בתהליך של עיצוב לוגו?

אנשים רבים מעוניינים ליצור לוגו עבור העסק או המיזם שלהם אבל לא ממש בטוחים מהיכן כדאי להם להתחיל, והאם נכון בכלל לגשת לתהליך של עיצוב לוגו באופן עצמאי.

אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בתהליך.

להלן השלבים העיקריים שתידרשו לעבור במידה ואתם מעצבים לעצמכם לוגו מאפס:

  1. הבינו מדוע אתם צריכים לוגו
  2. הגדירו את זהות המותג שלכם
  3. מצאו השראה לעיצוב שלכם
  4. בדקו את המתחרים שלכם
  5. בחרו את סגנון העיצוב שלכם
  6. מצאו סוג הלוגו הנכון עבורכם
  7. שימו לב לצבעים
  8. בחרו את הטיפוגרפיה הנכונה
  9. חברו בין האלמנטים העיצוביים השונים בלוגו שלכם
  10. מצאו מעצב ללוגו שלכם
  11. תקשרו עם המעצב שלכם
  12. קבלו פידבק ודייקו את עיצוב הלוגו שלכם
  13. שלבו את עיצוב הלוגו שלכם במותג שלכם

בהמשך המדריך, נפרט על השלבים הללו בהרחבה ונסביר בפורטרוט מה נדרש בכל שלב ושלב של יצירת הלוגו.

אבל רגע לפני שאנחנו מסבירים לכם מה נכון לעשות בהקשר של יצירת לוגו מנצח, בואו נדבר שניה על הדברים שאסור לכם לעשות כאשר אתם ניגשים לעיצוב של לוגו חדש.

 

כמה עולה עיצוב של לוגו?

כמה עולה לעצב לוגו זו אחת השאלות הנפוצות ביותר בהקשר של תהליך מיתוג לעסק, אבל לצערנו, כמו עם כל שירות קריאייטיבי, גם על השאלה של מחיר לעיצוב לוגו לא ניתן לענות בקלות מכיוון שלכל עסק ומיזם יש צרכים שונים.

אם אתם מעוניינים לדעת כמה יעלה לכם לעצב לוגו עבור העסק או המיזם שלכם, הגישה הטובה ביותר היא לפנות לכמה נותני שירות בתחום – בין אם מדובר במעצבים או משרדי פרסום ולבקש מהם הצעת מחיר בהתאמה אישית לצרכיכם ולציפיות שלכם.

ככלל, טווחי המחירים של עיצוב לוגו נעים בין סכום של עשרות שקלים לכמה אלפים.

התוצאות הסבירות נמצאות כמובן איפשהו באמצע הטווח, אך חשוב לזכור שיש כאן גם עניין של תיאום ציפיות.

לרוב, לא סביר יהיה לצפות לתוצרים באיכות זהה כשמשווים בין לוגו שנרכש בסכום של כמה עשרות שקלים דרך פייבר ובין לוגו שעוצב עבורכם בהתאמה אישית מלאה על ידי מעצב מקצועי בסכום של 1500 ש"ח ומעלה.

עלות העיצוב נגזרת גם מרמת המומחיות והמיומנות של המעצב איתו אתם עובדים, הנסיון שלו בתחום, ומידת המורכבות של העיצוב אותו אתם מבקשים (כמות קונספטים, גודל החברה שלכם, הדרישות הספציפיות שלכם, המדיות לשימוש בלוגו ועוד).

בסופו של יום, עלות עיצוב לוגו תהיה נגזרת של התקציב שלכם – סכום הכסף שתכננתם להשקיע, אל מול התועלת שאתם מצפים להפיק ממהלך המיתוג שלכם וההיצע בשטח.

אנו מספקים לוגו מקצועי ב2000 ש"ח פלוס מע"מ.

 

ממה כדאי להיזהר כשמעצבים לוגו

יש כמה מלכודות נפוצות שעלולים ליפול אליהן כאשר מעצבים את הלוגו.

כדי להמנע משגיאות מסוג זה שעלולות לעלות לכם בזמן, כסף, עוגמת נפש ואף נזק תדמיתי למותג שלכם – שימו לב לטיפים שלפניכם, שינחו אתכם מה לא לעשות בהקשר של עיצוב לוגו:

 

אל תיכנעו לקלישאות של הענף שלכם

אתה רופא שיניים אז הלוגו שלך צריך שיהיה בו שן? בהחלט לא.

להיפך – השאיפה היא תמיד להמנע מעיצוב לוגו גנרי מדי.

 

אל תעשו את זה מורכב מדי

פשטות היא המפתח ליצירה של לוגו בלתי נשכח (שגם ניתן להדפסה).

 

אל תנסו להיות טרנדיים מדי

טרנדים עיצוביים הם דבר נהדר, הבעיה איתם היא שמעצם היותם טרנד – הם צפויים לחלוף.

איך תוכלו לוודא שהלוגו שלכם לא ייראה מיושן בעוד שלוש שנים מהיום? העדיפו עיצוב בסגנון קלאסי ועל זמני על פני שטיקים וטריקים שמנסים להיות "חדשניים".

 

אל תלכו עם מעצב חובבן

החבר / השכן / בן הדוד / החתול שלכם השתמש פעם בחייו בפוטושופ, ועכשיו אתם נעזרים בשירותיו כדי לחסוך כמה שקלים כשאתם מעצבים את הלוגו שלכם? בבקשה אל.

לא סתם אומרים שהזול עולה לנו ביוקר.

 

הזהרו מהפרת זכויות יוצרים

עוד נגזרת של המעצב שאתם עובדים איתו.

אם הלוגו שלכם מועתק, או כולל רכיבים כמו גופנים או תמונות שנלקחו ממקורות אחרים – אתם עלולים לעמוד בפני הליכים משפטיים.

 

אל תתפשרו על הרזולוציה

על מנת שתוכלו להשתמש בלוגו שלכם למגוון מטרות שיווקיות במגוון של פלטפורמות שיווקיות (החל ממדיה חברתית ועד שילוט חוצות) חובה לעבוד עם קבצים גרפיים וקטוריים שניתן לערוך.

אם המעצב שלכם נתן לכם קובץ מסוג JPG בלבד והרזולוציה שלו נמוכה – סביר להניח שלא תוכלו לעשות בלוגו שימוש בשום מקום מעבר לאתר האינטרנט שלכם.

אוקיי, עכשיו כשאתם יודעים איך לא לעצב לוגו עבור המותג שלכם, מה כן צריך לעשות? המשיכו לקרוא.

 

שלב 1: הבינו מדוע אתם צריכים לוגו

בבואכם לעצב לוגו חדש עבור המותג שלכם, חשוב לנסות ולהבין בראש ובראשונה מדוע בכלל אתם זקוקים ללוגו, ולמה חשוב שהלוגו שלכם יהיה לא פחות ממושלם.

חשבו על זה כך: הזירה העסקית היא קצת כמו סצינת ההיכרויות – אתם מנסים למשוך אליכם את הלקוחות הרלוונטיים לעסק שלכם ולגרום להם להתאהב במותג שבניתם.

כשחושבים על זה במושגים האלו, קל להבין כי הלוגו שלכם למעשה מתפקד כמו תמונה בפרופיל שלכם באתרי היכרויות.

זהו האלמנט הראשון שאחראי ליצירת רושם ראשוני בקרב לקוחות פוטנציאליים.

הלוגו הוא מה שגורם לאנשים להתעניין ולנסות ללמוד עליכם יותר (או להחליט לעשות סלייד שמאלה כי אתם לא הטעם שלהם).

בגלל שאין הזדמנות שניה לרושם ראשוני – חשוב מאוד שהלוגו שלכם יראה במיטבו ויציג את המותג שלכם באור הכי מחמיא שאפשר.

כאמור, הלוגו שלכם משפיע רבות על הרושם ההתחלתי שהעסק או הפרויקט שלכם עושה על אנשים: הלוגו מספק ללקוחות שלכם מידע ראשוני על המותג שלכם ומסייע להם להחליט אם מה שאתם מציעים בכלל מדבר אליהם ומתאים לצרכיהם.

מכיוון שהלוגו שלכם הוא חלק מהותי כל כך מהמותג שלכם, אתם רוצים לוודא שהוא מעוצב במחשבה תחילה.

אחרי הכל, על כל חומרי המיתוג שלכם יהיה הלוגו שלכם.

הלקוחות שלכם יפגשו בו בכל מפגש עם המותג שלכם – החל מאתר האינטרנט שלכם, דרך חומרי האריזה של המוצרים שאתם משווקים, וכלה בכרטיסי הביקור שלכם.

חשוב לנצל כל מפגש כזה עם הלקוח כדי להזכיר לו מדוע המותג שלכם הוא הבחירה הנכונה עבורו או עבורה, וזה בדיוק מה שלוגו מוצלח יודע לעשות.

עיצוב לוגו מעולה ומקצועי לא רק טומן בחובו את הכוח לשקף את ה"אני מאמין" של המותג שלכם ואת החוזקות שלכם, אלא גם עושה רושם טוב על לקוחות ומתעניינים ומסייע ליצור בידול אסטרטגי של המותג שלכם אל מול המתחרים שלכם.

 

שלב 2: הגדירו את זהות המותג שלכם

על מנת שהלוגו שלכם ישקף את אישיותו של המותג שלכם, ראשית עליכם להבין מהם ערכי הליבה של המותג שלכם.

ברגע שיהיה לכם מושג ברור מה מייחד אתכם כעסק / מיזם / יוצרי תוכן, ומי קהל היעד של המותג שלכם, יהיה לכם הרבה יותר קל לבצע בחירות עיצוביות שישלימו את אותה תמונה.

הנה כמה שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם, כדי לרדת לעומק זהות המותג שלכם:

  1. מדוע התחלנו את המיזם / העסק / הפרויקט / הבלוג הזה?
  2. מהן האמונות והערכים שהמותג שלנו שואף לייצג?
  3. מה אנחנו עושים יותר טוב מכל אחד אחר?
  4. מה הופך אותנו למיוחדים?
  5. אם היינו יכולים לתאר את המותג שלנו בשלוש מילים, מה הן היו?
  6. מהן שלוש המילים שהיינו רוצים שהלקוחות שלנו ישתמשו בהן כדי לתאר אותנו?

 

שלב 3: מצאו השראה לעיצוב שלכם

החלק הקשה ביותר בתהליך העיצוב יכול להיות חיפוש אחר  לוגואים להשראה. למזלנו יש לנו כמה טיפים שיעשו את זה ממש קל עבורכם:

 

התחילו עם סיעור מוחות

אולי אתם אנשים קונספטואליים ואוהבים להתחיל עם איסוף רעיונות באופן מילולי.

סיעור מוחות מוצלח יכול להיות בדיוק מה שאתם צריכים כדי לדייק את המסר, הניראות והתחושה שאתם רוצים שהלוגו שלכם יעביר.

 

להלן 5 שלבים שיעזרו לכם להפיק את הרעיונות הטובים והקריאיטיביים ביותר עבור הלוגו שלכם:

הרשו לעצמכם להתפרע

כאשר מבצעים סיעור מוחות חשוב לתת דרור לכל רעיון שעולה בראשכם (גם אם הרעיון נראה לכם גרוע) ולרשום את כל ההצעות שעולות.

אפילו רעיון שנראה לכם מחריד יכול לעורר שיחה שתוביל בסופו של דבר לפתרון גאוני.

 

היכנסו לראש של קהל היעד שלכם

ערכו רשימת מילים שמתארות את המותג שלכם ואיך אתם רוצים שהוא יתפס.

חשבו כמו אדם שמשתייך לקהל המטרה שאתם מכוונים אליו את מאמצי השיווק שלכם, ונסו תמיד לזכור מה הם הדברים שחשובים לאותו אדם.

 

שתפו את כולם

סיעור מוחות של אדם אחד זה בסדר, אבל בינינו? זה לא סיעור מוחות אמיתי.

הפריה הדדית היא חשובה מאין כמוה כאשר מנסים ליצור משהו חדש.

במידה ואתם חברה שנמצאת בתהליך של מיתוג או מיתוג מחדש, נסו לשלב אנשים מכל מחלקה או אפילו חברים ושותפים עסקיים.

ככל שתכללו יותר אנשים שיביאו פרספקטיבה נוספת לתהליך היצירתי שלכם, כך תגיעו לתוצרים שלמים יותר.

 

חשבו מחוץ לקופסא

כשמדובר בסיעור מוחות בהקשר של עיצוב הלוגו של המותג שלכם, אל תפחדו לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות קצת שונים.

זכרו שסיעור מוחות נועד בראש ובראשונה לתת לכם השראה ולפתוח את הראש לאפשרויות השונות שעומדות בפניכם.

לכן אין פה "נכון או לא נכון". לפעמים דווקא שילוב בין שני קונספטים שונים שנראים תלושים זה מזה, במבט ראשון, יכול לסייע ללוגו לשדר ייחודיות ולהתבלט על פני הלוגואים של המתחרים.

 

 

הכינו לעצמכם לוח השראה (Mood Board)

אם אתם אנשים חזותיים, לוח השראה או לוח חזון, עשוי להיות הכלי המושלם עבורכם כדי לקבל השראה עבור עיצוב לוגו.

אתם יכולים לבנות לוח השראה ממשי, על ידי חיתוך והצמדה של תמונות מודפסות או ליצור לוח השראה דיגיטלי (פינטרסט תהיה הבחירה המתבקשת כאן).

פשוט אספו את כל התמונות שאתם מרגישים משיכה אליהן – אלו יכולות להיות תמונות של סמלי לוגו אחרים, שילובי צבעים, איורים או גרפיקה.

זה הזמן להתפרע עם רעיונות וסגנונות!

אתם כבר תראו, לוח ההשראה שלכם ישקף איזה סגנון ותכונות עיצוב אתם מעדיפים בתוך זמן קצר. 

כדאי להוסיף ללוח ההשראה שלכם גם שמש אסוציאציות.

חשבו על האופן בו ניתן לדמיין את העסק או המיזם שלכם באופן מילולי.

למשל, עסק של משלוחי פירות וירקות אורגניים עשוי לרצות לשקף את מהותו האדמתית או האקולוגית כחלק מן הלוגו שלו.

לכן נרשום על הלוח את המילים: אדמתי, מקומי, אורגני, טרי, בר קיימא וכדומה.

הוספה של שמש אסוציאציות על לוח ההשראה שלכם תאפשר לכם לראות לנגד עיניכם את האפשרות השונות לחבר את כל האלמנטים הויזואליים שמופיעים בתמונות שהצמדתם ללוח, אל ערכי הליבה של המותג שלכם שמוצגים בלוח ההשראה באופן מילולי.

 

שלב 4 – בדקו את המתחרים שלכם

"איזהו חכם? הלומד מכל אדם" – אמרו חז"ל – וצדקו.

המקום הטוב ביותר לשאול ממנו רעיונות הוא המתחרים שלכם.

זו לא בושה כי כולם עושים את זה.

בשפה מקצועית קוראים לזה: "מחקר שוק" או "מחקר מתחרים" (גם בקידום אורגני עושים מחקר מתחרים, כתבתי על כך בהרבה).

המטרה בפעולה זו היא לבדוק מה נותני שירות או יוצרים אחרים בקטגורייה שלכם עושים, מה עובד טוב על הקהל שלכם ומה פחות, וממה כדאי לכם להימנע.

בזמן שאתם סוקרים את השפה העיצובית ושפת המותג של עסקים או מיזמים אחרים, נסו גם לחשוב על מה שעושה אותם שונים מכם, ועל האופן שבו אתם יכולים להדגיש את ההבדלים הללו בעיצוב הלוגו שלכם כדי לבדל את עצמכם מן המתחרים באופן ברור.

למשל, אם כל שאר העסקים בענף שלך משתמשים בלוגו בצבעי שחור ולבן, אולי כדאי לכם לבחור דווקא בעיצוב לוגו צבעוני כדי להתבלט.

אם כולם משתמשים בגופנים מסורתיים, אולי לוגו עם פונט מודרני יותר ימשוך תשומת לב רבה יותר מקהל היעד.

 

שלב 5 – בחרו את סגנון העיצוב שלכם

עכשיו כשיש לכם מושג ברור לגבי זהות המותג שלכם ואספתם לעצמכם כמה רעיונות להשראה, הגיע הזמן להתחיל לתרגם את זה לעיצוב.

יש המון אלמנטים שונים שנכנסים לתמונה כאן, תרתי משמע – החל מבחירת צבעים, צורות וגרפיקה ועד טיפוגרפיה.

התייחסות לכל אחד מהרכיבים הללו בנפרד בעת עיצוב הלוגו שלכם, תעזור לכם לקחת את הדברים צעד אחר צעד, במקום להציף את עצמכם עם הטיפול בכל האספקטים של העיצוב בבת אחת.

כשאתם חושבים על הלוגו שלכם, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא לבחור את האסתטיקה העיצובית המתאימה למותג שלכם באופן מובהק.

בהקשר זה חשוב שתזכרו כי אין סגנון אחד שבהכרח מתאים לכולם. יש רק את מה שהכי טוב עבור המותג שלכם.

להלן מבחר של סגנונות עיצוביים פופולאריים שתוכלו לבחור מתוכם:

 

לוגו בעיצוב קלאסי

זה נכון שסמלי לוגו בעיצובים טרנדיים יכולים להיראות כיפיים וחדשניים, אך הם יכולים גם להפוך תוך זמן קצר למיושנים.

הבחירה לעצב את הלוגו שלכם בסגנון קלאסי מעניקה לכם פתרון שהולך איתכם לטווח הארוך יותר ויכול לעזור לכם להגיע לקהל רחב יותר.

אסתטיקה זו שומרת על פשטותה ואינה מערבת שימוש בסכמות צבעים נועזות מדי, גרפיקה או גופנים מטורפים.

לוגו בסגנון קלאסי משדר לקהל היעד שלך אמינות ונגישות.

 

לוגו בעיצוב רטרו או לוגו בסגנון וינטג'

יש סיבה לכך שעיצובי וינטאג' ורטרו נמצאים באופנה כבר לא מעט זמן.

הם מיד מזכירים לנו את העבר ומעוררים תחושות רומנטיות של נוסטלגיה.

לוגו בעיצוב וינטג' למעשה אומר ללקוחות שלכם שההיסטוריה והמורשת של המותג חשובה לכם ושמה שאתם מוכרים מיוצר כמיטב המסורת – באיכות ובהקפדה ששמורה למותגים ותיקים או משפחתיים.

סמלי לוגו במראה בלוי או מאויר ביד בגווני חום ובז' מתאימים לאמירה העיצובית הזו להפליא.

 

לוגו בעיצוב מודרני ומינימליסטי

מותגים בוחרים לרוב בסגנון נקי ומינימליסטי כדי לתקשר עד כמה הם רעננים ומודרניים.

סגנון זה משתמש בקווים נקיים ופשוטים, לעתים גיאומטריים, ועיצוב מינימלי עם מיעוט של פרטים, מה שיוצר לעתים קרובות לוגואים במראה מלוטש ומעודן.

לוגו בסגנון מינימליסטי ומודרני מראה ללקוחות שלכם שהמותג שלכם מעודכן, מגניב ויודע מה חשוב ללקוחותיו.

 

לוגו בעיצוב צעיר וכיפי

לוגו שמעוצב בסגנון כיפי ושובב הוא בחירה פופולרית עבור מותגים עם קהל יעד צעיר (או צעיר בנפשו).

סגנון עיצובי זה נוטה להיות צבעוני וחמוד, ולעתים קרובות משתמש בסמלים או באיורים כדי ליצור אווירה חיובית, קלילה וידידותית.

לעתים קרובות לוגואים מסוג זה משלבים איור מתוק או ציור של דמות שמסמלת את המותג וערכיו (מה שנקרא הקמע של המותג) כדי לאפשר לאופי הכיפי והצעיר של המותג לבלוט.

 

לוגו אומנותי בעבודת יד

לוגו בעיצוב אמנותי בסגנון עבודת יד מעביר מסר ברור: מותג זה הוא אינדיבידואליסטי ומייצר מוצרים ברמה גבוהה ועם תשומת לב לפרטים.

הסגנון העיצובי הזה עובד היטב בשילוב עם קו עיצובי נוסף, כמו לוגו וינטג' כדי להעביר את המסר לקהל היעד.

אך ניתן לשלב אותו גם עם סגנונות עיצוב מינימליים או שובבים יותר כדי להגיע למראה פשוט ומתוחכם או למראה ססגוני וצעיר.

 

מתקשים לבחור רק אחד?

כמובן, הסגנונות הללו אינם מחייבים.

ניתן גם לשלב ביניהם ולשנות אותם כך שיתאימו למותג שלכם. לדוגמה, המותג שלך יכול לשדר גם כיפיות וגם איכות של מוצרים בעבודת יד – בעת ובעונה אחת, ולבטא זאת בעזרת לוגו בעיצוב אמנותי שהוא גם צעיר וצבעוני.

 

שלב 6 – מצאו את סוג הלוגו הנכון עבורכם

בנוסף לסגנון העיצוב הכללי של הלוגו שלכם, ישנם 7 סוגי לוגו עיקריים שתוכלו לבחור מתוכם בעת יצירת הלוגו שלכם.

אתם יכולים לבחור את זה שמתאים לשם החברה שלכם או לסגנון הכללי שלה, או לשלב בין סוגי הלוגואים השונים כדי ליצור משהו ייחודי משלכם.

 

להלן 7 סוגי הלוגואים שמהם תוכלו לבחור:

לוגו מונוגרמה – Lettermark

לוגו מונוגרמי (או בעברית תקנית: לוגו משלבת) הוא לוגו שמבוסס על אותיות שבדרך כלל מבטאות את ראשי התיבות של המותג.

זהו פתרון פרקטי לייצוג שמות מותג ארוכים או כאלו שקשה יותר לזכור. המון עסקים בוחרים לעבוד עם לוגואים מונוגרמיים שמבוססים על ראשי התיבות שלהם, למשל: HP, CNN או H&M.

מונוגרמות אלה יכולות להיות נהדרות עבור סמלי לוגו מינימליסטיים, אך זכרו כי לוגואים מסוג זה אינם מצטיינים בשיקוף תחום העיסוק של העסק או המיזם שלכם.

 

לוגו סימן מילולי – Logotype או Wordmark

סימנים מילוליים בדומה ללוגואי מונוגרמה, הם דרך מאוד פשוטה להשתמש בשם החברה שלכם בלוגו.

בלוגו סימן מילולי שם החברה מופיע בשלמותו.

למשל: הלוגו של חברת קוקה קולה או גוגל.

כדי לתת ללוגואי סימן מילולי סגנון ייחודי וזכיר, מבוצע שימוש בטיפוגרפיה – בחירת פונט מיוחד שמבטא את הסגנון הבלעדי של המותג.

אם יש לכם שם נהדר למותג שלכם, זו יכולה להיות הדרך המושלמת לשים אותו בקדמת הבמה.

 

לוגו סימן ציורי / סימן מותג (לוגו תמונה) – Pictorial mark

אנו חושבים על לוגואים מסוג זה כאשר אנו שומעים את המילה "לוגו".

אלה תמונות איקונוגרפיות שניתן לזהות בקלות ומייצגות את המותג שלכם באמצעות תמונה.

אתם יכולים לבחור משהו פשטני או מורכב יותר, אך הקפידו לבחור סמל שיוצר חיבור ייחודי למותג שלכם.

לעיתים קרובות לוגואי תמונה משולבים בלוגו סימן מילולי (כדי שהלקוחות ידעו איך המותג שלכם נקרא… לפחות עד שסמל המותג שלכם יהפוך מוכר כמו זה של אפל או טוויטר).

 

לוגואים מופשטים – Abstract logo

לוגו מופשט או אבסטרקטי הוא צורה גיאומטרית שאינה מייצרת חיבור מיידי לתמונה קיימת אלא משהו חדש לחלוטין עבור המותג שלך.

סימן לוגו מופשט יקשר את העסק או המיזם שלכם לסמל שהוא באמת ייחודי עבורכם.

הלוגואים של חברת נייקי או פפסי הם דוגמאות ללוגואים מופשטים כאלו.

 

קמעות – Mascot logos

לוגו קמע הוא דרך מהנה להעניק למותג שלכם אישיות.

לעתים קרובות מדובר בדמויות צבעוניות, מצוירות, המייצגות את העסק שלכם באופן ידידותי ומשפחתי, כמו הלוגו של חטיף פרינגלס.

 

לוגואים משולבים – Combination mark

לוגו משולב כשמו כן הוא: לוגו אשר משלב סימן ציורי, אבסטרקטי, או קמע עם לוגו סימן מילולי או לוגו משלבת כדי ליצור סמל מסחרי שניתן לזהות בקלות.

בלוגואים משולבים שם המותג ממוקם לצד הסמל, או משולב באלמנט הגרפי, כמו שממחיש הלוגו של אדידס או דוריטוס.

אם תיצרו לוגו משולב, אנשים ישייכו את שני האלמנטים (גם התמונה וגם הטקסט) למותג שלכם, מה שיאפשר לכם להשתמש בשניהם לבד או ביחד בהמשך.

 

לוגו סמל – Emblem logo

בדומה ללוגו משולב, לוגואי סמל הם לרוב גם שילוב של אלמנטים מילוליים וגם רכיבים ציוריים. בדרך כלל הם מורכבים מטקסט המשולב בסמל או באייקון, בצורת תג או חותמת. לוגואי הסמל של סטארבקס ושל הארלי דיווידיסון הם דוגמאות קלאסיות לאופן שבו העיצוב המסורתי שמאפיין לוגו סמל יכול להעניק לסימן המסחרי שלכם מראה עתיק מאוד וקלאסי.

 

שלב 7 – שימו לב לצבעים

לצבעים יכולות להיות משמעויות רבות ושונות.

הפסיכולוגיה שמאחורי בחירת צבעים והאופן שבו אנשים מגיבים לצבעים שונים, היא מורכבת, אך על קצה המזלג, מה שחשוב לדעת הוא שלכל צבע מקושרים רגשות ורעיונות מסוימים.

להלן כמה מן ההקשרים הקלאסיים שמתעוררים בהקשר לצבעים מסוימים:

אדום

אדום מייצג התרגשות, תשוקה וכעס. זו בחירה נהדרת אם המותג שלך הוא קולני, צעיר ורוצה להתבלט.

 

כתום

כתום נמצא בשימוש הרבה פחות מאדום אבל הוא אנרגטי באותה מידה. זהו צבע תוסס, ממריץ ושובב.

 

צהוב

אם אתה רוצה להיראות נגיש וידידותי, צהוב הוא הבחירה הנכונה. זה מעניק אנרגיה עליזה, נגישה וצעירה.

 

ירוק

הצבע הירוק הוא מאוד תכליתי ויכול לעבוד באמת עבור כל מותג. זה מושלם במיוחד לכל מי שרוצה ליצור קשר לטבע.

 

כחול

כחול הוא בחירה מאוד קלאסית ונפוצה. זהו צבע מרגיע וקריר ומסמל אמינות ובגרות.

 

סגול

סגול יכול להיות כרטיס הכניסה שלכם למראה מפואר. בהתאם לגוון, סגול יכול להיות מסתורי, אקלקטי או נשי.

 

ורוד

אם אתם מכוונים ללוגו במראה נשי או פונים לקהל יעד של ילדות, שום דבר לא עובד טוב יותר מאשר ורוד. אבל זה לא הכל! עם גוונים כמו ורוד פסטל, ורוד עתיק או ורוד פוקסיה, ורוד יכול להעניק ללוגו שלכם מראה בוגר ומדליק, אך עדיין צעיר ונשי.

 

חום

חום אולי נשמע תחילה כמו בחירת צבע מוזרה, אבל זה עובד בצורה מושלמת עבור לוגואי וינטאג' מחוספסים וגבריים. זה יכול להעניק למותג שלך מראה של עבודת יד, ייחודי ומבוגר.

 

שחור

אם אתם מחפשים מראה מלוטש, מודרני ומפנק, שחור יהיה בחירה נהדרת. לוגו מינימליסטי בשחור לבן הוא הפתרון הנכון עבורכם אם תרצו לשמור על פשטות.

 

לבן

האם אתם רוצים שהלוגו שלכם יראה נקי, מודרני ומינימליסטי? אם התשובה היא "כן", השתמשו בהרבה לבן בלוגו שלכם. כצבע ניטרלי הוא עובד בשילוב עם כל הצבעים האחרים, אך מוסיף נגיעה נקייה, צעירה וחסכונית.

 

אפור

אפור הוא הצבע האולטימטיבי אם רוצים להשיג מראה בוגר, קלאסי ורציני. גוונים כהים יותר נראים מסתוריים יותר, ואילו גוונים בהירים יותר נגישים.

 

שילובי צבעים

כמובן שאתם לא צריכים להישאר עם לוגו מונוכרומטי רק בצבע אחד.

אתם בהחלט יכולים לשלב כמה צבעי לוגו כדי לספר סיפור עשיר וססגוני יותר לגבי המותג שלכם.

 

שלב 8 – בחרו את הטיפוגרפיה הנכונה

בבואכם לעצב את הלוגו שלכם, אתם רוצים לבחור גופן שמשלים את הלוגו שלכם ומחמיא לו.

ישנם 4 סוגים בסיסיים של גופנים שאתם יכולים לעבוד איתם כדי להעניק ללוגו שלכם מראה ייחודי:

 

גופני סריף –  Serif Fonts

פונט זה מעניק ללוגואים מראה שיקי ונצחי.

גופני Serif יכולים לגרום ללוגו שלכם להיראות קלאסי ומתוחכם.

הסריפים הם "הרגליים" הקטנות בסוף האותיות, שגורמות להם להיראות קצת יותר מיושנות.

הם מאוד מגוונים ונראים נהדר עם כל סוג של עיצוב, אך עובדים טוב במיוחד עם עיצובים וינטאג', אלגנטיים או קלאסיים.

 

גופני סן סריף – Sans Serif Fonts

גופני Sans-serif הם פונטים מושלמים למראה מודרני ונקי.

אין להם את הרגליים הקטנות שיש לגופנים של serif מה שגורם לאותיות של פונט הסן-סריף להיראות מלוטשות ופשוטות מאוד.

זה עובד נהדר עבור מותגים מודרניים, כמו הלוגו המינימלי והמדליק של דלתא מלח.

 

גופני סקריפט – Script fonts

גופני סקריפט מזכירים בצורתם כתב יד.

יש מגוון עצום של פונטים מסוג זה, ומומלץ להשתמש בהם אם אתם רוצים שהלוגו שלכם ייראה אינדיבידואליסטי יותר, כמו הלוגו של קלוגס, פינטרסט, או קוקה קולה.

 

גופני דיספליי – Display fonts

גופני דיספליי הם גופנים דקורטיביים ומאוד מעוצבים ושובי עין.

למשל הלוגו של פאנטה או הארי פוטר.

 

שילוב בין גופנים מסוגים שונים

ניתן כמובן לשלב בין סוגי פונטים שונים במסגרת הלוגו שאתם מעצבים.

הטיפוגרפיה שלכם יכולה להיות ממש חזקה אם משלבים בין גופני לוגו שונים זה עם זה בחוכמה. 

 

שלב 9 – חברו בין האלמנטים העיצוביים השונים בלוגו שלכם

כעת, כאשר יש לכם מושג לגבי כל האלמנטים השונים שהלוגו שלכם יורכב מהם, עליכם לוודא שהם עובדים יחד.

השאיפה היא למצוא דרך לשלב ביניהם באופן הרמוני ליצירת הווייב שאתם מעוניינים לשדר.

כאמור, לוגו טוב הוא ייחודי, מתאים לערכי המותג ותחום פועלו, שימושי, אסתטי ופשוט בצורתו, והכי חשוב: מצליח להעביר את המסר שבעלי המותג מעוניינים לשדר.

 

להלן 5 הקווים המנחים לעיצוב לוגו מנצח:

עליכם לפעול על פי חמשת העקרונות שלהלן כדי להבטיח שהעיצוב שלכם עומד בכל הקריטריונים הבאים:

 

לוגו פשוט

הפשטות הופכת את הלוגו לבר זיהוי, רב תכליתי ובלתי נשכח. סמלי לוגו טובים כוללים משהו בלתי צפוי או ייחודי, מבלי להיות מבלבלים או מופשטים מדי.

על עקרון העיצוב שנקרא KISS, שמעתם? זה מיתרגם ל: Keep It Simple, Stupid.

אז אכן מדובר בשיקול עיצובי חשוב מאוד.

סמלים פשוטים מזוהים לעתים קרובות בקלות רבה יותר, הם זכירים להפליא ונצרבים בתודעה של הצרכן בקלות, ויעילים ביותר בהעברת מסרים בהתאם לדרישות של הלקוח.

תמצית מעודנת ומזוקקת של המותג המובעת באמצעות לוגו פשוט, יכולה ללכוד גם את תשומת ליבו של נהג הנוסע על פני שלט פרסומת במהירות של 100 קמ"ש, או אמא שמשוטטת עם ילד צורח בין אריזות במדפים העמוסים של הסופר.

לא מאמינים לנו? חישבו לרגע על הלוגו הפשוט של חברת נייקי ותחזרו להתנצל.

 

לוגו בלתי נשכח

אתם יכולים להגיד מה שאתם רוצים לגבי מקדונלד'ס אבל את הלוגו שלהם קשה מאוד לשכוח.

הוא מיישם בצורה מדויקת את עקרון הפשטות שסקרנו לעיל מה שהופך אותו ללוגו מאוד זכיר שלאף אדם בעולם המערבי אין סיכוי לבלבל עם מותג אחר.

 

לוגו נצחי

לוגו יעיל חייב להיות על זמני.

האם הלוגו שלכם יעמוד במבחן הזמן? האם העיצוב של הלוגו שלכם עדיין יהיה אפקטיבי ובאופנה בעוד 10, 20 או 50 שנה? טרנדים עיצוביים באים והולכים, וכשמדברים על החלפת זוג ג'ינס או קניית שמלה חדשה, זה בסדר, אבל בכל הנוגע לזהות המותג שלך, אריכות ימים היא המפתח.

אז אל תהיו קורבנות אופנה – את הלוגו שלכם עצבו בעיצוב קלאסי שישאר רלוונטי גם בעוד שנים רבות.

 

לוגו מגוון

לוגו מוצלח הוא כזה שעובד במגוון מדיות ויישומים.

מסיבה זו, יש לתכנן סמלי לוגו בפורמט וקטורי, על מנת להבטיח כי הם נראים טוב בכל גודל.

שאלו את עצמכם, האם הלוגו שלכם עדיין עובד אם הוא מודפס בצבעי שחור ולבן? ומה קורה אם אתם מדפיסים אותו בצבעים מנוגדים (כלומר לוגו בהיר על רקע כהה)? או בגודל בול דואר? או אולי על שטח פרסום גדול כמו שלט חוצות?

אחת הדרכים ליצור לוגו רבגוני היא להתחיל בעיצוב בשחור לבן.

זה מאפשר לכם להתמקד בקונספט ובצורה של הלוגו, במקום בצבע שהוא סובייקטיבי באופיו.

חשוב לזכור גם עלויות הדפסה: ככל שתשתמשו בצבעים רבים יותר, כך העלויות המצטברות של חומרי הדפוס שלכם יהיו גבוהות יותר לאורך זמן.

בהקשר זה, עוזר להכיר את תהליך ההדפסה המסחרי כך שלא תיתקלו בבעיות הדפסה בהמשך הדרך. לימדו על ההבדל בין סכימות הצבעים מסוג CMYK, Pantone ו – RGB.

 

לוגו מתאים

ההקשר בו אתם עושים שימו בלוגו שלכם צריך להיות מתאים לקהל היעד של המותג.

לדוגמה, גופן וסגנון צבעים ילדותי יתאימו ללוגו לחנות צעצועים לילדים, אבל לא כל כך עבור משרד עורכי דין.

זכרו כי לוגו לא צריך לומר מה חברה עושה. סמלי מסעדה לא חייבים להציג אוכל, לוגו של רופא שיניים לא חייב להראות שיניים, לוגואים של חנויות רהיטים לא מצופים להציג בהכרח רהיטים.

רק בגלל שאובייקט מסוים רלוונטי לעולם התוכן של המותג שלכם, לא אומר שהוא חייב להופיע בעיצוב של הלוגו.

הלוגו של מרצדס, למשל אינו מכונית.

הלוגו של חברת אל על אינו מטוס.

הלוגו של אפל אינו מחשב.

האם הלוגו צריך להיות כזה שמסביר את עצמו? רק באמצעות שיוך למוצר, שירות, עסק או תאגיד לוגו מקבל משמעות ממשית.

כלומר, הלוגו שואב את משמעותו ואת התועלת שלו מהאיכות של מה שהוא מסמל. 

 

שלב 10 – מצאו מעצב ללוגו שלכם

כעת, לאחר שהגדרתם לעצמכם את כל העדפות העיצוב הרלוונטיות, אתם מוכנים להתחיל לעצב!

ישנן דרכים רבות לעצב לוגו, לכן עליכם לשקול איזו מהן מתאימה לכם ביותר.

ניתן לעצב לוגו מול מעצב גרפי המתמחה בעיצוב לוגואים, משרד פרסום המתמחה במיתוג, פלטפורמות כמו פייבר (fiverr) בהן תוכלו לעצב לוגו בעלות של החל מ – 5$, פלטפורמות דיגיטליות שונות לעיצוב עצמי ועוד.

הכל תלוי בתקציב שעומד לרשותכם וברמת המקצוענות והאיכות שאתם שואפים להגיע אליהן בעיצוב הלוגו שלכם.

מגוון המחירים רחב וכל אחת מן האפשרויות הללו מגיעה עם היתרונות והחסרונות שלה.

לעניות דעתנו, התמורה הטובה ביותר למחיר הינה עבודה מול מעצב מקצועי שיש לו נסיון מעשי בעיצוב לוגואים.

 

כיצד לבחור מעצב ללוגו שלכם?

כשאתם מחפשים מעצב שיעצב עבורכם לוגו יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב:

 

ניסיון והצלחה מוכחת

האם יש למעצב נסיון מקצועי מוכח בעיצוב לוגואים ומהלכי מיתוג? עד כמה הוא או היא מנוסים?

 

המלצות

האם יש למעצב שלכם המלצות חיוביות מלקוחות קודמים? אל תסתפקו באזור ההמלצות בדף הנחיתה של המעצב. בקשו לבדוק את תקפותן של ההמלצות מול הלקוחות עצמם טלפונית או במייל.

 

תהליך העבודה

בררו מול המעצב האם הוא עוקב אחר קווים מנחים מסוימים לעיצוב לוגו?

 

רמת תיק העבודות של המעצב

עד כמה חזק הפורטפוליו שלו? האם יש למעצב 100+ עיצובים בינוניים של לוגואים או אולי דווקא 10 עד 30 עיצובים מעולים?

 

מסגרת זמן

כמה זמן ייקח למעצב להשלים את הכנת הלוגו שלכם? תהליך עיצוב לוגו טיפוסי אורך 4 עד 15 יום, אך רבים יכולים להמשך גם חודשים ארוכים. חשוב לחשוב גם מהצד שלכם אם יש לכם דד ליין שמאלץ אתכם לקצר את תהליך העיצוב.

 

עלות השירות

מחיר עיצוב הלוגו בדרך כלל משקף את מה שתקבלו. כשמדובר בעיצוב לוגו ברוב המקרים אתה מקבל את מה שאתה משלם עבור … אבל המחיר אינו האינדיקציה היחידה.

 

מקצועיות ותקשורת

כיצד המעצב מציג את עצמו? האם הוא מגיב להודעות הדוא"ל שלכם במהירות? איך הוא מתקשר איתכם? האם הוא עובד עם חוזה (כדי להגן גם עליו וגם עליכם)?

 

רמת מעורבות

שימו לב לשאלות שנשאלות בשלב ההיכרות. כמה שאלות המעצב שואל לגבי העסק או המיזם שלכם? השאלות צריכות להיות סביב ההיסטוריה של החברה, קהל היעד, היעדים וכו'.

 

שלב 11 – תקשרו עם המעצב שלכם

כדי לוודא שהלוגו שלכם מעוצב בצורה מושלמת, הכלל הראשון לעבודה יעילה עם המעצב שלכם הוא לתקשר בצורה ברורה.

כתיבת בריף יצירתי ברור תסייע מאוד למעצב שלכם להבין מי אתם ומה אתם צריכים ממנו.

דאגו לספק למעצב מידע רב ככל האפשר על העסק / החברה / המיזם והסגנון שלכם, כך שהוא יוכל ליצור משהו באמת ייחודי עבורכם שגם תואם את הציפיות והצרכים שלכם.

עיצוב לוגו לפעמים עשוי להיות עניין של קצת ניסוי וטעיה, ומצריך מכם לתת אמון במעצב שלכם.

חשוב לבוא לתהליך של עיצוב לוגו בראש פתוח עד כמה שניתן ולהשאיר פתח גם להצעות של איש המקצוע שבחרתם.

זכרו, אם מעצב שלכם הוא מומחה בתחום העיצוב, סימן שיש לו הבנה טובה לגבי הדברים שהופכים לוגו למוצלח.

כמובן, מתן משוב מפורט וברור זה מה שמעניק למעצבים הבנה של ההעדפות שלכם, אז אל תהססו לשתף עם המעצב שלכם את הפידבק שלכם לגבי הסקיצות ללוגו שהוא מציג לכם.

זה אולי נשמע נדוש אבל זה נכון: העיצובים הטובים ביותר נוצרים כשאתם והמעצב שלכם עובדים בשיתוף פעולה מלא.

 

שלב 12 – קבלו פידבק ודייקו את עיצוב הלוגו שלכם

לבחור מבין הסקיצות השונות ללוגו שהמעצב מציג לכם, זה תמיד אתגר.

לכן כדאי לבקש קצת משוב מחברים, קולגות, או לקוחות פוטנציאליים שיעזרו לך לקבל החלטה מושכלת.

 

איך תדעו שבחרתם לוגו מוצלח?

לוגו טוב הוא כזה שקל לזהות ולשייך אל העסק או המיזם שלכם, משקף את המסר של המותג שלכם וגורם לכם להתבלט.

לוגו יעיל נראה מקצועי ומשתלב בצורה חלקה בזהות המותג.

לוגו נהדר צריך לעבוד גם בכל גודל ובכל מקום שתרצו להשתמש בו בלוגו שלכם.

להלן מספר שאלות כלליות שיש לשאול את עצמכם בעת הערכת אפשרויות הלוגו שלכם:

  1. האם אפשר לדעת מה זה תוך 2 שניות?
  2. האם אנשים יידעו מיד מה העסק או המיזם שלכם עושה?
  3. האם זה פשוט ובלתי נשכח? האם הלקוחות שלך יוכלו לזכור את זה?
  4. האם זה תכליתי? האם ניתן להשתמש בו עבור כל צרכי המותג שלך?
  5. האם זה נצחי, או שנראה לך שתטצרך לעשות עיצוב מחדש בעוד כמה שנים?
  6. האם זה ייחודי? האם זה מבדיל אותך מהמתחרים שלך?
  7. האם זה מושך את קהל היעד שלך?

ברור כי הצרכים של כל מותג יהיו שונים בהקשר של עיצוב לוגו. למשל, אם אתם מייצרים בגדי ילדים יש להניח כי תזדקקו ללוגו פשוט יחסית שניתן לתפור על בדים.

לעומת זאת, אם המוצר שלכם הוא אפליקציה לסמארטפונים, צרכי המיתוג שלכם יהיו שונים בתכלית ויבואו לידי ביטוי בעיצוב הלוגו שיהיה בשימוש בעיקר בערוצים דיגיטליים.

אז אל תשכחו לקחת צעד אחורה ולשקול את התמונה הגדולה יותר בזמן שאתם מעצבים את הלוגו שלכם.

זה לא קשור לטעם אישי, זה עניין של מה שהכי מתאים למותג שלכם.

 

שלב 13 – שלבו את עיצוב הלוגו שלכם במותג שלכם

עכשיו כשאתם יודעים מה נחוץ כדי לעצב לוגו, מה הלאה? ובכן, ברגע שיש לכם את הלוגו שלכם, יצרתם את הבסיס האידיאלי לכל מוצרי הדפוס והחומרים השיווקיים שתעבדו איתם בעסק או במיזם שלכם – בין אם זה כרטיסי ביקור, עיצוב אריזות או עיצוב אתרים.

על ידי הגדרת ערכי הליבה של המותג שלכם, הסגנון העיצובי שלו, פלטת הצבעים, הגופנים והמסר הכללי שאתם שואפים להעביר – הגעתם, בשאיפה, לשלב שבו הלוגו שלכם יכול לשמש את המעצב לעיצוב כל החומרים השיווקיים של העסק שלכם. 

 

לסיכום – עיצוב לוגו: הטוב, הרע והמכוער

כאמור, עיצוב לוגו הוא מהלך מיתוג מבורך והכרחי עבור כל בעל עסק או יוצר שחשוב לו למצב את עצמו כמקצועי ומוכר בתחומו.

עיצוב של לוגו הוא השקעה לטווח ארוך והוא מבוצע מתוך מחשבה על בניית המותג שלכם בראיה קדימה.

הצבת הלוגו שלכם על כל החומרים השיווקיים, חומרי האריזה, המוצרים, המדיה החברתית, האתר ושאר ערוצי הפרסום של העסק שלכם במדיה הדיגיטלית והן בעולם האמיתי, היא דרך לפרסם את המותג שלכם ואת המסר שלכם באופן עקבי, ולהיכנס למודעות וללב של הצרכנים.

אם השכלתם לבנות את הזהות המותגית שלכם וקשרתם אותה בהצלחה ללוגו שלכם, כל מה שתעשו מאותו שלב ואילך יקושר באופן אוטומטי ללוגו ולמותג.

זכרו: הלוגו הוא למעשה הפנים של המותג שלכם, ואתם רוצים שהפנים האלו יגרמו לאנשים לחייך!

אולם כשם שלוגו מוצלח יכול להזניק את המותג שלכם כלפי מעלה, חשוב לזכור כי גם ההיפך הוא נכון, וכי לוגו נדוש, חסר מעוף, מכוער או רחמנא ליצלן – מועתק, יכול לעשות לכם נזק תדמיתי של ממש.

לכן מומלץ בחום להשקיע בבחירת איש מקצוע שיש לו ניסיון רב בעיצוב של לוגואים ומאגר של לקוחות מרוצים שיוכלו לערוב ליכולותיו ורמת הביצוע שלו.

המחיר של עיצוב לוגו מקצועי עשוי להיות גבוה ממה שתכננתם להוציא, אך כך גם המחיר של עבודה עם מעצב חאפר.

אם אהבת את התוכן שכרגע סיימת לקרוא, ובאלך לפרגן לי עם הרבה אהבת חינם, אשמח לקבל ביקורת חיובית בגוגל (לחיצה כאן כמה מילים טובות וסיימת!), אני אעריך את זה מאוד, מבטיח.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin