שיווק באינטרנט – 8 סיבות ו8 דרכים לעשות זאת

תוכן עניינים

שיווק באינטרנט הפך להיות בשנים האחרונות ערוץ המכירה והשירות המרכזי של עסקים, גם כאלו אשר מנהלים חנויות פיסיות וסניפים. לפעילות השיווק באינטרנט ישנם לא מעט יתרונות, אך בצידם גם סיכונים רבים. מעוניינים לפתוח עסק אינטרנטי, או להעביר חלק מן הפעילות העסקית הקיימת שלכם לערוץ האינטרנט? במדריך הבא תוכלו להבין מהם היתרונות שיכול לספק עבורכם ערוץ ההתקשרות הזה עם לקוחות פוטנציאליים, ממה כדאי יהיה לכם להיזהר בעת ניהול עסק מבוסס אינטרנט, מהן הדרכים שבהן תוכלו לשווק את המוצרים והשירותים שלכם לקהל היעד, וגם כיצד לדעת מהם ערוצי ההתקשרות המתאימים ביותר לעסק שלכם. מתחילים. 

 

8 סיבות לעשות שיווק באינטרנט

עסק פעיל ברשת האינטרנט נהנה מלא מעט יתרונות. עבור רבים מן המוצרים והשירותים המשווקים, מהווה ערוץ האינטרנט ערוץ הפצה אפקטיבי ביותר. הנה חלק מן הסיבות לכך:

 

סיכונים סביבתיים מופחתים

עסק המנוהל בערוץ האינטרנט בלבד אינו חשוף לסיכונים שונים הנובעים מקיום סניפים פיסיים: היטלים שונים של העיריה, פגיעה פיסית בחנות, שוד, גניבה, חסימת גישה פיסית של רחובות הסמוכים לעסק, היעדר חניה מספיקה לבאים ושבים, השבתת העסק עקב נזילה, תקלת חשמל, חשיפה לקנסות שונים של הרשות המקומית ועוד.

 

עלויות מופחתות

עסק המנוהל בערוץ האינטרנט נהנה מעלויות מופחתות, ובהן חיסכון בארנונה המשולמת על ידי עסק בעל סניפים פיסיים, אגרות שונות, תחזוקה ושיפוץ המבנים של העסק, אישורים שונים של גורמים מוסמכים כמו מכבי אש ועוד.

 

טרגוט טוב יותר

אחת היכולות המדהימות שמציע ערוץ האינטרנט היא האפשרות להגיע לפילוח מדויק של קהל היעד, ולהתאים לו באופן אישי את המסרים השיווקיים. המידע אשר נאסף על גולשים באינטרנט באמצעות פלטפורמות שיווק מתקדמות מאפשר לבית עסק הפעיל בערוץ האינטרנט להבין מהי רמת הבשלות של התקשרות צפויה עם לקוח, באיזה שלב נמצא הלקוח במסע הלקוח שלו, האם הוא מתעניין ומשווה מוצרים או שהוא נכון לבצע רכישה, האם הוא מתלבט לגבי המחיר או אולי לגבי התאמת המוצר לצרכים שלו ועוד ועוד.

 

מדידה של הצלחת הקמפיין השיווקי

מעבר לפעילות בערוץ האינטרנט יכול לסייע לבית העסק לא רק לנהל פעילות שיווק אפקטיבית, אלא גם למדוד אותה. באמצעות כלים מתקדמים יכול בית עסק להבין כמה "עולה" לו כל לקוח ומהו הרווח הממוצע מלקוח, בניכוי הוצאות השיווק. הכלים האלו מספקים מידע לגבי הנקודות הקריטיות במשפך השיווקי, החסמים השונים המונעים מן הלקוח להתקשר עם בית העסק, הזמן הממוצע שלוקח ללקוח לקבל החלטה על ביצוע רכישה, כמות המסרים הממוצעת שלאחריה מחליט הלקוח לרכוש מוצר או שירות, וכן דרכים שונות לבצע שיווק מחדש לאותם לקוחות שביצעו רכישה.

 

הפצה לא רק לסביבה הפיסית

אחד היתרונות המשמעותיים של ערוץ האינטרנט הוא היכולת להגיע לקהל יעד מרוחק, שלא היה מוצא את בית העסק ללא תשתיות האון ליין בהן הוא עושה שימוש. כאשר מדובר בעסק פיסי, הוא לרוב מוגבל ללקוחות הנמצאים בסביבת המחיה שבה הוא פועל, אולם האינטרנט, במקרה זה, משמש כפורץ גבולות של ממש.

 

זמינות 24/7

ערוץ אינטרנט הוא ערוץ שזמין ללקוחות בית העסק 24 שעות ביממה. למעשה, ערוץ האינטרנט יכול לשמש לאיסוף לידים איכותיים של לקוחות פוטנציאליים, גם כשבעל העסק ישן או לא נמצא בסביבה. כלים אוטומטיים כמו צ'אטבוטים ומערכות דיוור אלקטרוני יכולים גם לספק ללקוח מענה של ממש ולהכווין אותו לרכישת מוצר או שירות, גם כאשר בעל העסק אינו זמין.

 

הענקת מידע שלם ומקיף ללקוח

אתר אינטרנט הוא ערוץ מצויין באמצעותו ניתן לספק למתעניינים לא מעט מידע, בקצב שנוח ללקוח, בלי השקעת משאבים נוספת מצד בעל העסק. בלא מעט מן המקרים, לקוח מתלבט לפני רכישה של מוצר או שירות, וזקוק למידע רב ומהימן ככל האפשר על ההתקשרות העתידית. ערוץ אינטרנט יכול לחסוך מבעל העסק להשקיע משאבים ניכרים בשיחות ייעוץ והסבר ללקוחות, ולהפחית את הרגשת הלחץ שהלקוח ודאי חווה בשיחות מכירה כאלו. 

 

עלויות כח אדם מופחתות (בלי ניקיון, אבטחה, תחזוקה וכו')

בנוסף לעלויות הקבועות בחיצוניות לעסק, אתר אינטרנט יכול לסייע לבעל העסק לחסוך בהוצאות הפנימיות של כוח אדם: עסק אינטרנטי לא זקוק למאבטחים (אם כי הוא זקוק לאנשי אבטחת מידע), לא לאנשי ניקיון ותחזוקה, אין צורך בפקידי קבלה וגם לא בטכנאי שירות שונים.

 

סיכונים ייחודיים לעסק המנוהל בערוץ האינטרנט

היתרונות שהוצגו בסעיף הקודם לניהול עסק מבוסס שירותי אינטרנט – אין פירושם שעסק כזה לא חשוף לסיכונים ייחודיים, אשר רלוונטיים לנישה שבה הוא פועל. הנה כמה מן הסיכונים העיקריים שאליהם חשוף עסק הפועל בערוץ האינטרנט.

 

דלף מידע

כחלק משגרת ההתנהלות היומיומית, עושה כמעט כל עסק אינטרנטי שימוש בנתונים שונים, ובפרט נתוני לקוחות. דלף של מידע פרטי של לקוחות, אם באמצעות איום פנימי ואם באמצעים חיצוניים, עלול לגרור אחריו סנקציות משמעותיות. תקנות הגנת הפרטיות מחייבות כל עסק אשר מנהל מאגר מידע אודות לקוחותיו לבצע שורה של פעולות שמטרתן להפחית את הסיכון לדלף מידע, ובמקרה הצורך, אך לדווח לרשויות המוסמכות וללקוחות על פגיעה אפשרית בפרטיות שלהם בהתרחש אירוע.

כמו כן, כמעט כל עסק מנהל מידע שהוא בבחינת סוד מקצועי, ויכול לבוא לידי ביטוי במסמכי אסטרטגיה עסקית ותוכניות עבודה מפורטות. דלף של תוכניות כאלו לשוק עלול במקרים רבים לשמוט את הקרקע מתחת לרגלי העסק.

 

שיבוש מידע

סיכון נוסף איתו צריך להתמודד כל עסק אינטרנטי הוא ניסיון של גורם זדוני לשבש את המידע שבו עושה העסק שימוש. ההתאוששות מתסריט של שיבוש מידע ארוך טווח איננה תהליך פשוט, והיא מצריכה, פעמים רבות, משאבים וזמן יקרים.

 

השבתת שירות

מתקפות מסוג DOS ו- DDOS להשבתת שירותים הפכו להיות יותר ויותר נפוצות בשנים האחרונות. מטרתן של מתקפות אלו לפגוע ברציפות העסקית של השירותים אותם מספק בית העסק. אין ספק, כי גם כאן מדובר בסיכון ממשי להתנהלות השוטפת של העסק.

 

תוכנות כופר

טרנד נוסף בתחום הינו תוכנות כופר אשר מצפינות את המידע על הדיסק הקשיח של עמדות העבודה בארגון, ומציעות שחרור של ההצפנה הזאת בתמורה לכופר. לבעלי עסקים רבים שלא התכוננו כיאות, במקרים רבם המשמעות של תרחיש כזה היא אחת: תשלום הכופר על מנת למנוע פגיעה בעסק.

 

8 ערוצי שיווק אינטרנטיים

מאפיין מרכזי של ניהול עסק על תשתית אינטרנטית הוא ריבוי ערוצי השיווק וההפצה של שירותים ומידע ללקוחות. הנה חלק מן הערוצים שבהם פועלים עסקים אינטרנטיים:

 

אתר אינטרנט

אתר אינטרנט הינו הנכס הדיגיטלי המרכזי של עסק הפועל בסביבת האינטרנט. באתר יכולים לקוחות פוטנציאליים למצוא מידע ולבצע פעולות שונות כמו הרשמה לרשימות תפוצה, פניה לשירות לקוחות, רכישה של מוצר או שירות וכו'.

 

קידום אתרים אורגני של אתר האינטרנט

אחת האפשרויות העומדות בפני מי שמנהל נכס דיגיטלי בדמות אתר אינטרנט, היא לבצע קידום אתרים אורגני של האתר לצורך השגת תוצאות טובות במנועי החיפוש. קידום אורגני הינו תהליך מתמשך, אשר מצריך התמקצעות, ידע ומשאבים, אך אם הוא מבוצע נכון, מדובר בערוץ אפקטיבי אשר מאפשר לייצר נכס דיגיטלי מניב לאורך שנים.

בתהליך קידום אורגני אנו משקיעים רבות בתוכן, אופטימיזציה של האתר והתאמתו למנועי החיפוש, היבטים טכניים המשפיעים על חווית המשתמש באתר, ובניית פרופיל קישורים חיצוניים, אשר יספקו מעין תשתית המלצות על האתר.

 

קידום ממומן

תהליך קידום ממומן הוא תהליך שבו עסק משקיע משאבים בפרסום הנכס הדיגיטלי שלו במנועי החיפוש, ומסוגל לייצר לעצמו לידים מידיים לצורך התקשרות עתידית. קידום ממומן הוא תהליך שבו רואים תוצאות מיידיות, ותנועת הלקוחות צפויה להיות מהירה ולא תלויה באיכות הנכס הדיגיטלי, הותק שלו, והתאמת התכנים שבו למה שחיפשו הגולשים. עם זאת, תהליך קידום ממומן נחשב יקר למדי ביחס לאפיקים אחרים, והשפעתו נפסקת באופן מיידי, עם הפסקת הקמפיין. בתהליך זה לא נבנה נכס דיגיטלי מניב לאורך שנים.

 

וידאו – יוטיוב

ערוץ הפצה נוסף של תכנים דיגיטליים הוא ערוץ וידאו, אשר תופס פופולריות רבה בשנים האחרונות. בערוץ זה כדאי מאוד לעשות שימוש כאשר בית העסק מציע שירותים או מוצרים שהויזואליות היא מרכיב מרכזי ומשמעותי בהם. דוגמאות נפוצות לתכני וידאו פופולריים הינן מדריכי קניה שונים, מענה לשאלות גולשים, מדריכים טכניים ועוד.

 

אפיליאציה

דרך נוספת לבצע מונטיזציה של נכס דיגיטלי היא באמצעות אפיליאציה, כלומר, שיווק שותפים. בעל אתר אינטרנט או נכס דיגיטלי יכול לעשות בו שימוש על מנת לשווק מוצרים של עסק אחר, ולהיות מתוגמל על חלקו בשיווק העסקה. במקרה כזה, השימוש בנכס בדיגיטלי מאפשר לייצר הכנסה שוטפת מבלי לקחת סיכונים הקשורים בניהול מלאי, תמיכה בלקוחות, היבטים שונים של שירות והחזרת מוצרים ועוד.

 

שימוש בדיוור אלקטרוני

עד היום, נחשב ערוץ השיווק בערוץ הדואר האלקטרוני, לאחד מערוצי השיווק האפקטיביים ביותר, ולא בכדי. פתיחת דואר אלקטרוני מתבצעת לרוב בסטייט אוף מיינד שונה לחלוטין מזה שבשגרת היום יום. אנשים פותחים דיוורים אלקטרוניים בזמן המתאים להם לצרוך מידע, הם קשובים יותר למסרים שיווקיים המסופקים בערוץ זה, המסרים ממתינים להם בתיבת הדואר עד שיבחרו לקרוא אותם (בניגוד לפיד ברשת חברתית שחולף ונעלם), וכמו כן, הבקרה והשליטה המתאפשרת למנהלי הקמפיינים בערוץ זה היא משמעותית ואיכותית. כך, למשל, במהלך קמפיין שיווק בדואר אלקטרוני יכול מנהל הקמפיין להבין אילו מסרים עובדים טוב יותר ואילו פחות, כמה מסרים בממוצע קורא המתעניין בשירות לפני שהוא מחליט לבצע רכישה ועוד.

 

שימוש במשפיענים

ברשת האינטרנט, מה לעשות, לא כולם שווים. יש בהחלט כאלו ששווים יותר. מדובר במובילי דיעה, באושיות אינטרנט, בפרופילים שלהם עוקבים רבים. התקשרות מול משפיענים בתחום בו אתם משווקים יכולה לסייע לכם לשווק את המוצרים והשירותים שלכם ביתר קלות לקהל היעד. התקשרות כזאת לא תהיה קלה. היא חייבת להתבצע בצורה מדורגת ואיטית, על מנת שלא להבריח את "הנכס" שלכם – המשפיען בתחומו. 

 

רשתות חברתיות

השימוש ברשתות חברתיות לצורך ניהול קמפיין שיווקי הוא נפוץ ביותר. רשתות חברתיות משמשות כערוץ ויראלי, שבו תכנים משותפים, מתוייגים, ונכתבים עבורם תגובות שונות. פוסטים ויראליים יכולים להפוך את כותב הפוסט למוביל דיעה בתחומו ולייצר קהל עוקבים הדוק.

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו גם לפלח היטב את קהל היעד שלנו, בהתאם לגיל שלהם, למין, לתחביבים, למקצוע שלהם, לעיסוק שלהם, להשכלה שלהם, למידת המעורבות החברתית שלהם, לקהל החברים שלהם ועוד ועוד.

ברשת האינטרנט פועלות רשתות חברתיות שונות, ולהן קהלי יעד שונים: הרשת החברתית פייסבוק, רשת האינסטגרם, רשת הלינקדאין, רשת הוואטסאפ, רשת הטלגרם ועוד ועוד. לכל רשת מאפייני שימוש יחודיים משלה, והיא יכולה לשמש עסקים שונים ביצירת קמפיינים שיווקיים שונים.

 

איך לבחור את ערוץ השיווק הנכון לכם?

כל כך הרבה ערוצי שיווק וכל כך הרבה יתרונות וחסרונות… כיצד תדעו מהם ערוצי השיווק המתאימים לכם ביותר? ובכן, תוכלו לעשות שימוש בקריטריונים הבאים על מנת לקבל את ההחלטה על פעילות השיווק שלכם:

 

היכן קהל היעד שלכם נמצא?

זהו אולי הקריטריון החשוב ביותר בבחירת ערוץ השיווק שלכם. אם קהל היעד שלכם מחפש אתכם במנועי החיפוש, גשו ליצור קמפיין ממומן במנועי החיפוש או לחלופין השביחו את הנכס באמצעות קידום אורגני. אם לעומת זאת קהל היעד שלכם עושה שימוש נרחב ברשתות החברתיות, יעדו לו את המסרים השיווקיים שלכם דווקא בערוצי הרשתות החברתיות.

 

תזרים מזומנים נדרש

אם אתם זקוקים להכנסה מיידית וללקוחות מידיים, שימוש בפרסום בגוגל או פייסבוק יוכל לשמש אתכם נאמנה. אם לעומת זאת, יש ברשותכם הזמן לייצר נכס דיגיטלי מניב לאורך זמן, כדאי יהיה להשקיע משאבים דווקא בתחום הקידום האורגני.

 

יצירת סמכות בנישה

אם אתם מספקים שירותים שכולם מסוגלים לספק, ואתם לא נחשבים סמכות בתחומכם, הרי שלמתודות קידום ממומן יהיה יתרון גדול מבחינתכם, בגל הזמינות והפשטות של ניהול הקמפיין. עם זאת, אם אתם מתכננים לבנות את עצמכם כאוטוריטה בתחום, הרי שתוצאות טבעיות במנועי החיפוש או בתנועה ישירה תהיינה רלוונטיות יותר מבחינתכם.

 

סוג המוצר עונתי או קבוע

אם המוצר שלכם הוא עונתי, או אפילו זמני, ייתכן כי לא יהיה טעם בהשקעת משאבים לצורך בניית סמכות ואמון עם הלקוחות. לעומת זאת, עסק אשר מתכנן לספק את המוצרים או השירותים שנים קדימה, כמענה לצורך אמיתי של המשתמשים, יוכל להינות דווקא מן הפירות של קמפיינים טבעיים יותר. 

 

קיבולת

לקיבולת שלכם, היכולת שלכם להעניק שירות למספר רב של לקוחות בו זמנית, יש השפעה מכרעת על ערוץ השיווק שלכם. אם הקיבולת שלכם אינה גבוהה, ואתם לא מתכננים להרחיב את העסק, ביחרו בערוץ הפצה שניתן לשליטה ווויסות.

 

לסיכום

עסק הפועל ברשת האינטרנט מייצר עבורו הזדמנויות חדשות, ונהנה מיתרונות לא מעטים, במיוחד כשמדובר על חנויות באינטרנט. עם זאת, לפעילות ברשת האינטרנט מתלווים לא מעט סיכונים שצריך להכיר, ובעת הצורך לגדר. לפעילות בערוץ האינטרנט ישנם מספר ערוצי שיווק והפצה. בחרו את הערוץ שעונה בצורה השלמה והאיכותית ביותר לצרכי העסק שלכם.

לשיווק בערוצי האינטרנט השונים יש לא מעט יתרונות לעסק: צמצום סיכונים סביבתיים, צמצום בעלויות תפעול, מיקוד טוב יותר בקהל היעד של העסק, מדידה משופרת, אי תלות במיקום פיסי, פעילות מסביב לשעון ועוד.

עסק אינטרנטי עלול להיות חשוף לסיכונים שונים של דלף מידע, שיבוש מידע, השבתת שירות, תוכנות כופר, וירוסים ותולעים ועוד.

שיווק באינטרנט יכול להתבצע באמצעות קידום ממומן או קידום אורגני, שיווק ברשתות חברתיות ושיווק במייל, אפיליאציה, שימוש במשפיענים ועוד. רוצים לגלות את כלל ערוצי הפעילות? היכנסו עכשיו למאמר השלם.

כדי לבחור נכון את ערוץ הפעילות שלכם, כדאי יהיה שתדעו היכן קהל היעד שלכם נמצא, עד כמה הערוץ רווי במתחרים, מהי הקיבולת של בית העסק שלכם ועוד לא מעט היבטים נוספים שעליכם יהיה לקחת בחשבון. רוצים לדעת מהם? היכנסו כעת למאמר השלם.

אם אהבת את התוכן שכרגע סיימת לקרוא, ובאלך לפרגן לי עם הרבה אהבת חינם, אשמח לקבל ביקורת חיובית בגוגל (לחיצה כאן כמה מילים טובות וסיימת!), אני אעריך את זה מאוד, מבטיח.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin