ייעוץ עסקי לעולם הדיגיטלי

בשנים האחרונות, עם התקדמות הפתרונות הטכנולוגים המסופקים באמצעות רשת האינטרנט לעסקים, יותר ויותר בעלי עסק החלו להעביר את פעילות הסניפים שלהם לאונליין. לצד היתרונות השונים שסיפקה להם הפלטפורמה החדשה, היא גם יצרה לא מעט אתגרים: בעלי העסקים האלו לא הורגלו לעבוד אונליין, לא פיתחו מומחיות בשיווק דיגיטלי, ולא ידעו לעקוב אחר ביצועי העסק, תוך התמקדות במדדים החשובים באמת. לפער הזה, שבין הרצון לחזק את העסק בסביבה הדיגיטלית, ובין רמת ההיכרות השטחית עם העולם הזה, נכנס יועץ עסקי המתמחה בעולם הדיגיטלי. אז מה, למעשה, עושה בפועל יועץ עסקי כזה? במה הוא עוסק? עבור אילו סוגיות הוא מספק לעסק שירותי ייעוץ? בואו נסקור אותן עכשיו:

 

האם העסק יכול להיות רווחי?

לעיתים, בשל חוסר הערכה נכונה של עלויות השיווק הדיגיטלי, עסקים מתמחרים בצורה לא נכונה את השירותים שהם מספקים ועלולים להפוך ללא רווחיים. בואו ניקח לדוגמה מורה פרטי, שמשווק את השירותים שלו ברשת האינטרנט באמצעות מודעות בגוגל. המורה בחר דווקא בערוץ זה, למרות המחיר היקר יחסית לכל קליק של לקוח פוטנציאלי, דווקא משום שרמת הבשלות של המתעניינים גבוהה ביחס לערוצים האלטרנטיביים.

מן הסתם, לא כל מי שיבחר ללחוץ על המודעה גם יתקשר בפועל אל המורה, וברור שגם לא כל מי שטורח להתקשר בפועל למורה גם יחליט להגיע לשיעור. מבין אלו שיבחרו להגיע לשיעור, רק חלק קטן ימשיך לשיעורים חוזרים.

זה אומר שאם אותו מורה פרטי לא מסוגל לחשב את ההכנסה הממוצעת מלקוח, הוא לא יכול גם להבין האם עלות הגיוס של אותו לקוח מצדיקה את ההכנסה ממנו. אם, למשל, ההכנסה הממוצעת מלקוח היא 350 ש"ח (המורה גובה סך של 100 ש"ח לשיעור, ובממוצע תלמיד מתקשר עם המורה לצורך קבלת 3 שיעורים וחצי) ואילו עלות הגיוס של לקוח היא 50 ש"ח (מתלבטים, סקרנים, מתחרים ומקליקים טרוליים למינהם מייקרים באופן משמעותי את עלות הגיוס), הרי שההכנסה ברוטו מן הלקוח הינה 300 ש"ח.

המורה הפרטי במקרה שלנו, צריך להעריך האם הכנסה ברוטו כזאת מלקוח שווה את המאמץ ואת משאבי השיווק.

ייעוץ עסקי נכון לעולם הדיגיטלי אמור לספק לאותו מורה פרטי, את הניתוח הזה, תוך התבססות על נתוני הקמפיין ומדדים נוספים אחרים. שיקוף נתוני האמת של העסק ללקוח היא אחת המשימות הקריטיות שבהן צריך לעסוק יועץ עסקי בעולם הדיגיטלי.

  

היכן נמצא קהל היעד?

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי אמור לסייע לעסק שאינו מבין מספיק בעולם השיווק הדיגיטלי לקבל את הכלים הנכונים כדי להבין היכן נמצא קהל היעד שלו. פאנצ'ר מאכר לא ימצא את הלקוחות שלו בפייסבוק, ואינסטלטור צפוי יהיה למצוא את הלקוחות שלו באתרים של בעלי מקצוע מומלצים. לבעל צימר בצפון כדאי יהיה להתקשר מול פורטלים שונים המציעים מבחר של צימרים, ואילו אתרים הפועלים בתחום הבריאות והרפואה יוכלו לקדם את עמודי האתר בצורה אורגנית בתנאי שיש להם תוכן ערכי ואיכותי.

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי אמור לזהות בעיות במיקוד קהל היעד של הקמפיינים אותם מנהל הלקוח, לסייע לו לטייב את המסרים השיווקיים כך שידברו בגובה העיניים עם קהל היעד המאופיין, וכן לבחור בצורה מושכלת את הערוצים בהם פועל צפוי הלקוח להימצא.

 

מהם היתרונות של בית העסק מול המתחרים והאם הם מייצרים ערך מוסף אמיתי?

לכל בית עסק ישנם מאפיינים שונים, נקודות חוזקה ונקודות תורפה, ובדרך כלל, במהלך קמפיין שיווקי כזה או אחר, הוא מציג לקהל היעד שבו הקמפיין מתמקד את היתרונות היחסיים של העסק: זה יכול להיות מחיר מציאה, משלוח מהיר, מרכז תמיכה משוכלל, איכות מעולה של המוצר, מותג שקהל היעד יוכל להתגאות בו כשהוא מסתובב ברחוב, ועוד ועוד.

אולם, לא כל בתי העסק יודעים לנתח בצורה טובה האם היתרונות היחסיים שלהם אכן מציעים ערך מוסף אמיתי ללקוח. לדוגמה, ייתכן שזמן אספקה מיידי של מכונת כביסה יהיה חשוב יותר ללקוח מאשר הבטחה למענה טלפוני זמין בתוך פחות משלוש דקות של המתנה. לקוח, אשר מכונת הכביסה שלו התקלקלה, והוא נדרש לתפעל שלוש מכונות ביום רק עבור הילדים, יוותר, ככל הנראה, על זמן ההמתנה הקצר המובטח לו אם יבחר להתקשר טלפונית, בתמורה לאספקה מיידית של מכונת הכביסה, שתסגור לו את הפינה של הכביסה.

 

ידע, ניסיון והיכרות עם השוק

יש יתרון גדול בהתקשרות מול יועץ עסקי בתחום הדיגיטלי, במקרה שזה מביא איתו לא מעט ניסיון והיכרות עם הנישה שבה פועל העסק. לניסיון כזה אין תחליף: היועץ ידע אילו סוגי קמפיינים עובדים ואילו לא בתחום, עד כמה הנישה סובלת מקליקים מזוייפים של מתחרים או סקרנים, מהי רמת התחרות האמיתית בתחום, מידע אודות ריכוזיות של עסקים הפועלים בתחום מסויים, במסווה של שמות מותגים שונים ועוד.

יועץ כזה יוכל לחסוך לכם הוצאה כספית מיותרת בניהול קמפיינים שהסיכוי להצליח בהם הוא קטן מראש.

 

בניית תוכנית עסקית

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי ידע כיצד לבנות עבורכם תוכנית עסקית מפורטת, אשר מתייחסת למוצר או השירות שבית העסק מספק, רמת התחרות, המודל העסקי והאסטרטגיה, הנכסים של העסק והמוניטין שלו, התייחסות להיבטים של כוח אדם ומשאבים, תחזית פיננסית של העסק ועוד.

אם מדובר בצעד ראשון שלכם בעולם הדיגיטלי, ייתכן שתירצו להעזר ביועץ מומחה, שיסייע לכם להבין האם התחזית שלכם היא מציאותית, וידע לאתגר אותה.

 

תגובה לצעדים שמבצעים המתחרים

כידוע לכם, בית העסק שלכם לא פועל בחלל ריק. ככל שהביקוש לשירותים שאתם מציעים גבוה יותר, כך סביר שרמת התחרות שלכם גדולה יותר. יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי צריך לעזור לבית העסק להחליט על אסטרטגיית התגובה לצעדי המתחרים: האם להגיב במבצע משלכם על מבצע שעורכים המתחרים? האם להיכנס למלחמת מחירים או להתמקד בקהלי יעד שונים? באילו ערוצים כדאי לפעול, באילו שפועלים בהם המתחרים או בערוצים אלטרנטיביים?

 

מדידה מעקב וניטור

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי צריך יהיה לסייע לכם להקים מערך מדידה, מעקב וניטור אחר הקמפיינים השיווקיים שלכם. האתגר הגדול ביותר שיצירת יכולת מדידה איכותית הוא לא הטמעת הטכנולוגיה, אלא בחירת המדדים הנכונים.

מעקב אחר מדדים לא נכונים עלול לגרום לכם לקבל החלטות לא נכונות, ולהתמקד בשיפורים שלא יסייעו לעסק להגדיל את ההכנסות או את קהל הלקוחות, תוך התעלמות מן הפעולות שיש הכרח שהעסק שלכם יבצע.  

 

מיפוי בעלי מקצוע

יועץ עסקי יסייע לכם לבחור את אנשי המקצוע המתאימים שיוכלו לעזור לכם לבצע משימות הדורשות מומחיות וניסיון. מתוקף היכרותו עם העולם הדיגיטלי, יועץ עסקי כזה מקיים קשרים שוטפים עם בעלי מקצוע שונים מתחום השיווק הדיגיטלי כמו מנהלי קמפיינים, בוני אתרים, מקדמי אתרים, מעצבים, מומחי אנליטיקס ועוד ועוד בעלי מקצוע.

בסופו של יום, אין תחליף להמלצה אמיתית מניסיון על בעל מקצוע, בטח בתחום הדיגיטלי, שנחשב בעיני רבים, לתחום מעורפל שבו לא ברור מהו התוצר שעתיד העסק איתו אנו מתקשרים לספק לנו, בעבור התשלום שנעביר לו.

היעזרו ביועץ העסקי איתו התקשרתם על מנת לבחור את נבחרת אנשי המקצוע שתלווה אתכם בהטמעת האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם.

 

צמצום עלויות

אחת המטרות העיקריות שלשמן עסקים נוטים לשכור את שירותיו של יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי, היא צמצום העלויות בעסק. צמצום העלויות יכול להיות מושג באמצעות בחירה של ספקים אלטרנטיביים, הוזלת חבילות בשירותים דיגיטליים עליהם אתם מנויים, וגם באמצעות קונפיגורציה מדוייקת יותר של הקמפיינים הדיגיטליים שלכם.

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי יוכל לציין בפניכם את הצורך לדייק את קהל היעד של הקמפיין, למשל באמצעות שורה ארוכה של אוכלוסיות לא רלוונטיות שנבחר להוציא מחוץ לטווח למטרות טיוב ודיוק הקמפיין, ואשר עלולות לגרום לניצול תקציב מזורז שלו, באמצעות הקלקות שברור שלא תובלנה למכירות.

 

הגדלת ההכנסה מלקוח

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי יוכל לסייע לכם להגדיל את ההכנסה מן הלקוח, באמצעות יצירת מוצרים דיגיטלייים נוספים, שניתן להציע ללקוח. למשל, אם אתם בוני אתרים שמציעים ללקוח שירותי בניה של אתר אינטרנט, תוכלו להציע ללקוח בנוסף גם רכישת דומיין באמצעותכם, וכן שירותי קידום אורגני לאתר. הלקוח יכול להרגיש, כי ריכוז כלל ההתקשרויות האלו מול גורם אחד יעזור לו במעקב, בקרה ופיקוח אחר התקדמות הפרויקט.

דרך נוספת להגדיל את ההכנסה מן הלקוח היא באמצעות הפיכתו ללקוח חוזר, אשר יבצע התקשרות עם בית העסק לאורך זמן.

יועץ עסקי ידע לייעץ לכם כיצד עליכם לפעול על מנת להפוך לקוח מרוצה ללקוח חוזר.

 

לקוחות חוזרים

כדי להגדיל את כמות הלקוחות החוזרים של העסק, יוכל יועץ עסקי לסייע לכם בבניית מועדון לקוחות, יצירת מבצעים, הצעות ערך ייחודיות התקפות בזמן, מתן הטבות שונות, וכל זאת מבלי להפוך את מתן השירות לאותם לקוחות ללא רווחי בבחינת עלות תועלת.

להתקשרות של בית העסק מול לקוח חוזר ישנו יתרון משמעותי, שכן בית העסק משקיע הרבה פחות אנרגיה במכירה עצמה, האמון של הלקוח בבית העסק כבר קיים, ושביעות הרצון של הלקוח במקרה שהכל יסתדר מובטחת.

 

לסיכום

אם יש לכם עסק חדש הפועל בסביבה הדיגיטלית, ייתכן שתירצו להתקשר מול יועץ שזהו תחום ההתמחות שלו, ויוכל לסייע לכם למקד את האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם, לצמצם עלויות, להגדיל את ההכנסה הממוצעת מלקוח, להרחיב את מעגל הלקוחות החוזרים, ולבחור בצורה מיטבית את הספקים איתם תעבדו בעתיד.

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי יוכל גם להציע לכם ידע, היכרות וניסיון בנישה שבה אתם פועלים, לגבש טקטיקות תגובה מול המתחרים של העסק, ולהקים מערך מדידה וניטור אחר ביצועי הקמפיינים שלכם.

עשוי לעניין אתכם: סקירת 8 פלטפורמות לניהול קמפיינים ממומנים שכדאי להכיר

בהחלט. יועץ עסקי בעל ניסיון ידע להעריך יחד אתכם את העלויות השונות של העסק, את ההכנסות הצפויות, ולייצר הערכה זהירה של רווחי העסק על פני תקופת זמן מוגדרת מראש.

יועץ עסקי יוכל להיות שותף מלא בהכנת התוכנית העסקית של העסק ובכלל זה להתייחס לאיכות המוצר או השירות שבית העסק מספק, לרמת התחרות בנישה, למודל העסקי והאסטרטגיה, לנכסים של העסק והמוניטין שלו, לתחזית פיננסית של העסק ועוד.

יועץ עסקי שמכיר את השוק בתחומים בהם עסק חדש עתיד לפעול, יכול לסייע לעסק להעריך בצורה טובה יותר את העלויות השונות, למפות ספקים אפשריים, ולצפות התממשות של סיכונים שונים המאפיינים את הפעילות הספיציפית.

יועץ עסקי לעולם הדיגיטלי יכול לסייע לבית עסק בעוד שורה ארוכה של שירותים. לפירוט המלא היכנסו למאמר השלם.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin