איך להשתמש בביג דאטה כדי למנף את המכירות שלך בענק

תוכן עניינים

בעולם התחרותי של ימינו, חברות נדרשות ליצור לעצמן אסטרטגיה שיווקית שתמצב אותן באופן קבוע צעד אחד לפחות לפני המתחרים שלהן. מנוף צמיחה מעניין שחברות יכולות להשתמש בו הוא נתונים (Data). בעולם של ימינו הנתונים נמצאים בכל מקום וחברות שדואגות למנף אותם זוכות ליתרון תחרותי משמעותי ביותר על פני עסקים מתחרים. לשם כך בדיוק פותחה מתודולוגיה שיווקית הידועה בתור שיווק באמצעות דאטה (מידע) או בשמה הנוסף – שיווק מבוסס נתונים.

שיווק מונע נתונים (באנגלית: Data Driven Marketing) הוא שיטת שיווק אשר עושה שימוש בנתונים אשר נאספים הן במסגרת האינטראקציות של בית העסק עם קהל היעד שלו ולקוחותיו והן מצדדים שלישיים, כדי לגבש תובנות מועילות על המוטיבציות, ההעדפות וההתנהגויות של קהל היעד של המשווק.

שיווק מונע נתונים בסופו של דבר מסייע לחברות לייעל את הביצועים השיווקיים שלהן ולשפר את חווית הלקוחות שלהן, מה שמוביל לגידול בהכנסות וברווחים של החברה. 

במדריך מקיף זה, נחקור את המושג שיווק מבוסס נתונים על ידי התבוננות בסוגי האתגרים שעמדו עד כה בפני משווקים, נדון ביתרונות של שימוש בגישה שיווקית זו ונסביר גם על המגבלות שלה.
אנו נסקור גם כמה דוגמאות מוחשיות לשיווק מונע נתונים ואת התוצאות שהניבו. אבל רגע, איך עושים שיווק מבוסס נתונים? אילו כלים לשיווק מבוסס דאטה זמינים כיום? והאם זה מתאים לכל סוג העסקים?

המשך לקרוא את המדריך שלפניך ותגלה הכל!

 

כמה נתונים על שיווק מבוסס דאטה

שיווק מונע נתונים מתייחס, כאמור, למתודולוגיה של חילוץ תובנות מועילות הקשורות להתנהגות צרכנית, באמצעות מערכות נתונים גדולות, על מנת לחזות התנהגות צרכנים ביחס למוצרים חדשים, מיצוב שיווקי, והסבירות שמשתמשים יקיימו אינטראקציה עם מותג מסוים.

עם עליית הפופולריות של ביג דאטה (Big Data) והשימוש בבינה עסקית בשנים האחרונות, לצד ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת לאסוף, לארגן ולנתח כמויות אדירות של מידע, שיווק מונע נתונים מתגלה כאסטרטגיה המתקדמת והמועדפת ביותר כיום, ליצירת חוויות צרכניות בהתאמה אישית וברמת רלוונטיות גבוהה עבור קהל היעד.

 

כמה מילים בקטנה על ביג דאטה (Big Data)

שניה לפני שאנו צוללים לתוך המתודולוגיה של שיווק באמצעות דאטא, ננסה להסביר מה זה ביג דאטה בכלל ומדוע Big Data הפך בשנים האחרונות לכזו באזוורד פופולרית בעולם השיווק הדיגיטלי. ביג דאטה (או בעברית צחה: נתוני עתק) הוא מונח המשמש לתיאור אוסף נתונים עצום בהיקפו אשר ממשיך לצמוח באופן אקספוננציאלי עם הזמן.

המושג ביג דאטא מתייחס למאגרי מידע שמכילים נתונים מבוזרים, אשר מגיעים ממגוון מקורות בכמויות עצומות, במגוון של פורמטים, וברמת איכות משתנה  –  ואינם מסודרים על פי שיטה מוגדרת.

היקף הנתונים הללו הוא כה רחב ומורכב שאף אחד מכלי ניהול הנתונים המסורתיים לא מצליח לאחסן אותם או לעבד אותם ביעילות.

הטיפול בביג דאטה נחשב כיום לאחד האתגרים העיקריים שמעסיקים מומחים מתחום טכנולוגיית המידע.

תודות לירידה בעלות של שטחי האחסון מחד, וכמויות המידע האדירות שנאספות ממגוון מקורות (מאתרי אינטרנט, ערוצי המדיה החברתית, סמארטפונים וטאבלטים, מערכות אבטחה, וכדומה) מאידך, נתונים רבים מספור נשמרים כיום לאורך זמן, מה שפותח בפני עסקים פוטנציאל יוצא מן הכלל לניתוח דפוסים וזיהוי של מגמות וקשרים בין תופעות בתחום עיסוקם.

מאחר וכמות הנתונים שניתן לאסוף כיום בהקשר לפעילותה העסקית של כל חברה, וקצב העדכון של הנתונים הם כה אדירים וחסרי תקדים, יש צורך בפתרונות יצירתיים, חדשניים ומתקדמים, לעיבוד נתונים וגזירת תובנות מהם.

בזכות פריצות דרך טכנולוגיות שחלו בשנים האחרונות בתחום החומרה, מערכות המידע וכלי עיבוד הנתונים, כיום קיימת אפשרות למיין ולסנן את מכלול הנתונים הנאספים, לנתח אותם ולזהות בהם מגמות ודפוסים שעל בסיסם ניתן לגזור מסקנות תפעוליות.

התובנות שניתן לאסוף ממאגרי הביג דאטה מסייעות לחברות להבין טוב יותר את השוק בו הן פועלות, את קהל הצרכנים שלהן ואף את צורת התנהלותן הן, ובכך תומכות בשיפור מנגנוני קבלת ההחלטות של החברה, קיצור זמני התגובה שלה לשינויים והתפתחויות, וייעול התנהלותה השוטפת.

 

על השימושים העסקיים השונים של שיווק מונע נתונים

משווקים מודרניים יודעים שתחושות בטן אינן מספיקות לבדן בעולם הדיגיטלי.

ללקוחות של היום יש ציפיות גבוהות מעסקים ונותני שירות, והם רוצים לראות תוצאות מיידיות. מדדים שמגובים בנתונים יכולים לעזור למשווקים למקסם את ההצלחה ולשדרג את אופן ההתנהלות של העסק שלהם בזירה המקוונת.

 

לפניכם כמה עובדות מעניינות על שיווק מונע נתונים:

  • מחקר שערך המגזין העסקי פורבס (Forbes) הראה כי 64% מן המנהלים מסכימים מאוד עם האמירה כי שיווק מבוסס נתונים מספק יתרון תחרותי בהחלטה כיצד להתמודד עם חברות אחרות הפועלות באותו תחום.
  • 53% מהמשווקים הדיגיטליים אמרו כי הצורך בניהול תקשורת רלוונטית יותר או יותר ממוקדת לקוח, היא אחד הגורמים המניעים המובילים עבור חברות שמשקיעות בשיווק מונע נתונים.
  • על פי הסטטיסטיקות, 90.7% מן המפרסמים והמשווקים בארה"ב עוסקים בפילוח נתונים כדי לטרגט טוב יותר את מסעות הפרסום שלהם ולדייק את סגנון הפניה ללקוחותיהם כדי לגרום ללקוחות רבים יותר להגיב לתוכן השיווקי. יותר ממחציתם אמרו שהם הצליחו להשיג התקדמות רבה בנושאים אלו בחמשת השנים האחרונות. 92.3% מן הארגונים בארצות הברית מחזיקים בבסיסי נתונים למטרת אחסון מידע על לקוחות או לקוחות פוטנציאליים של החברה שלהם.
  • מחקרים מראים כי צוותי שיווק המשתמשים באופן קבוע בשיווק מבוסס נתונים, הם יעילים ופרודוקטיביים יותר ב 57% ביצירת ROI (החזר השקעה) חיובי בעבודתם.

כל העובדות והנתונים הללו מצביעים באותו כיוון: שיווק מונע נתונים הוא הדרך לפרוץ קדימה והמפתח להגדלת מספר הלקוחות המרוצים והנאמנים של החברה – כעת ובעתיד.

 

איך הכל התחיל? על ההיסטוריה של שיווק מבוסס דאטה

את סממניו הראשונים של שיווק מונע נתונים ניתן לזהות בהמצאת מערכת ניהול קשרי הלקוחות הראשונה – ה – CRM (קיצור של Customer Relationship Management). מערכות לניהול קשרי לקוחות כוללות מאגרי מידע המשמשים לטובת איסוף, רישום ואחסון של מידע על לקוחות.

מדובר בנתונים אשר ניתן למנף בכדי להגדיל מכירות, קנייה של תוספות ושדרוגים (מה שנקרא בשפה מכירתית "אפסייל" או באנגלית: Up sell) או מכירה של מוצרים או שירותים נלווים (Cross sell).

נתונים סטטיסטיים מראים כי 52% מן הצרכנים (ו 65% מרוכשי השירותים לעסקים, כלומר שירותי B2B) אומרים שהם עשויים להחליף מותגים אם החברה שמספקת אותם לא תדאג להתאים אישית את התקשורת אליהם.

מערכות CRM הן כלים חיוניים למעקב, איסוף ושימוש בנתונים שיכולים להוביל לפיתוח אסטרטגיות שיווקיות בהתאמה אישית.

מערכות ה- CRM הראשונות הושקו לראשונה בשנות השבעים של המאה העשרים, אז החלה מגמת האימוץ ההמונית של טכניקות שיווק כמו אוטומציה של תהליכי מכירות (Sales Force Automation), ניהול רשומות מידע על צרכנים וטלמרקטינג אוטומטי.

כן, קשה להאמין, אבל אנחנו מוטרדים על ידי שיחות לא רצויות ממוקדי טלמרקטינג כבר מזה 50 שנה כמעט!

בשנות ה – 80, שיווק בעזרת בסיסי נתונים (Database Marketing) הפך להיות דבר שכיח.

בתקופה זו הבינו המשווקים כי חיבור ברמה האישית עם הלקוחות שלהם יכול להביא לשיעורי המרות גבוהים יותר. אז במקום להתקשר לכל צרכן פוטנציאלי עם אותה הצעה שיווקית בדיוק, משווקים התחילו ליצור תסריטי שיחה שונים עבור פרסונות שונות של לקוחות.

בשנות ה – 90 זה התפתח לכדי אוטומציה של תהליכי מכירה בעזרת מערכת ה – CRM האמיתית הראשונה. מדובר היה בבסיס נתונים אחד שיכול לנהל את אנשי הקשר של החברה, לידים והזדמנויות מכירה אפשריות בפלטפורמה יחידה. בסוף המאה הושק ה – CRM הראשון למכשירים ניידים, אולם השימוש במובייל עדיין היה מוגבל בגלל אילוצי הטכנולוגיה באותה תקופה.

כמובן, בשני העשורים האחרונים, עם הצמיחה המהירה של פלטפורמות המדיה החברתית, אימצו המשווקים את האסטרטגיות שלהם להתחבר טוב יותר אל הצרכן ברמה האישית.

כיום, יכולות של ניהול קשרי לקוחות הם חלק אינטגרלי מכל מערכת לשיווק במדיה החברתית.
כך שניתן לשלוח תוכן ישירות ליעדים הנכונים – עד כדי כך שהאנליזה של נתונים מערוצי השיווק במדיה החברתית הפכו חשובים לא פחות מניתוח הנתונים בערוצי השיווק הסטנדרטיים.

כל זה סלל לאט לאט את הדרך לפרסונליזציה של השיווק (התאמה אישית).

אוטומציה והכניסה לשוק של מערכות CRM מבוססות ענן, האיצו את איסוף הנתונים הרלוונטיים, ובכך סללו את הדרך להופעתן של טכניקות שיווק מונעות נתונים. השאר הוא היסטוריה, או ליתר דיוק – העתיד! בימינו, משווקים יכולים בקלות להמציא אסטרטגיות חדשות להתחברות עם לקוחות ברמה האישית על סמך דפוסי התנהגות המוצגים בנתונים שנאספו על לקוחות נוכחיים ופוטנציאליים.

 

כיצד שיווק מונע נתונים בא לידי ביטוי בקמפיינים הדיגיטליים של ימינו?

יכולות ה – CRM של ימינו הן חזקות משמעותית יותר מאשר בכל שלב בעבר. מערכות מתקדמות לניהול קשרי לקוחות הן לב ליבו של העסק ומאפשרות לו ליצור קשר עם לקוחותיו עם מסרים מותאמים אישית. בעבר היו מסרים שיווקים מועברים לכלל הלקוחות בצורה אחידה.

אולם בזכות היכולת לאסוף בימינו נתונים רלוונטיים על קהל היעד כמכלול וכן על כל לקוח ברמה הפרטנית, גישה זו השתנתה באופן דרמטי. עם הופעת הטכנולוגיה שתומכת בכך, התאמה אישית וטכניקות פרסום ממוקדות, הפכו לסטנדרט השיווקי החדש בעולם הדיגיטל.

את הערך המוסף הזה מאפשר כמובן שיווק מונע נתונים. בימינו, הדוגמה הטובה ביותר לשיווק מונע נתונים היא המודעות הממומנות שמוצגות למשתמשי אינטרנט באתרים שונים וברשתות החברתיות ומותאמות באופן סופר ממוקד למאפייניו ותחומי העניין של המשתמש, כדי להגדיל את מידת הרלוונטיות שלהן לאנשים שנחשפים אליהן.

 

להלן כמה השפעות שהיו לשיווק מונע נתונים על משווקים בכל רחבי העולם:

  • פרסונליזציה במיילים שיווקיים וניוזלטרים

למרות שזה אולי נראה לכם כמו פיצ'ר סטנדרטי בשלב זה, עד לפני מספר שנים, לא לכל משווק היתה האפשרות לשלב אלמנטים מותאמים אישית במיילים השיווקיים שיוצאים ללקוחות. למשל, להציג את שמו של הלקוח בשורת הכותרת או בגוף המיילים השיווקיים שהיא שולחת לו.

הפרסונליזציה היא תוספת חשובה מאין כמוה כשמדובר במיילים שיווקיים. הסיבה לכך היא שכשאדם נתקל בדיוור שפונה אליו באופן אישי, זה גורם לו להקדיש תשומת לב רבה יותר אל התוכן שמופיע בו, מה שמגדיל משמעותית את הסבירות לרכישה.

 

  • אוטומציה שיווקית

אוטומציה שיווקית (Marketing Automation) מסייעת להתאים את חווית המשתמש ללקוח, שכן היא נותנת לו בדיוק את מה שהוא מחפש בזמן הנכון עבורו. לדוגמה, ניתן להשתמש בתוכנת אוטומציה לשליחת דוא"ל ספציפי על סמך השלב שהלקוח נמצא בו בתהליך הרכישה, ובמידה והוא לא ביצע אינטראקציה עם המייל בתוך פרק זמן של יומיים, לשלוח הודעה שיווקית נוספת.

 

  •  תוכן מותאם אישית

שיווק מונע נתונים מאפשר גם למשווקים להבין את סוג התוכן שהקהל שלו מחפש, ומאפשר למשווק לבצע התאמות בקמפיינים השיווקיים ובתכנים שלו בהתאם לכך. למשל, משווקים יכולים לאתר את הנושאים שכל קבוצת אוכלוסיה מתעניינת בהם, וליצור קמפיין שיווקי ספציפי עבור אותו נתח שוק.

 

יישומים מתקדמים יותר של שיווק מונע נתונים

בשנים האחרונות, התאמה אישית בשיווק מונע נתונים מתייחסת לשילוב בין התוכן הקריאייטיבי (המודעה), המדיה (הערוץ) והדאטה אודות הלקוח. המערכות הפכו מורכבות יותר כעת, כשכל אחד משלושת המרכיבים הללו הופך לאוסף של רכיבי משנה מרובים, כאשר כל אחד מהם מנתב את הלקוח למשפך שיווקי נפרד בהתאם לסגמנט השיווקי אליו הוא משתייך לפי סט הכללים והתנאים שמתווה צוות השיווק של החברה.

למשל, אדם שביקר באתר החברה ונרשם בו כמשתמש, עשוי לקבל מערך של מיילים שמתייחסים למוצרים שהוא צפה בהם באתר.

בעוד שאדם אחר שביקר באתר החברה וצפה במוצרים שמוצגים בו מבלי להרשם – עשוי לראות מודעות ממומנות עם אותם המוצרים בפייסבוק או באתרים אחרים שבהם הוא מבקר.

שני המשתמשים הללו עשויים לבצע רצף דומה של פעולות באתר של המשווק, אך מספיק הבדל אחד בדפוס השימוש שלהם באתר (כמו הרישום לאתר בדוגמא שהבאנו לעיל) על מנת לשנות את מסע הלקוח (Customer Journey) או האוטומציה השיווקית (Marketing Automation Workflow) שאליהם ישויכו במנגנוני השיווק של הארגון.

 

מה זה קריאייטיב מבוסס דאטה?

קריאייטיב מונע נתונים משתמש בתובנות ובינה מלאכותית (Machine Learning) כדי ליצור מודעות פרסומת בהתאמה אישית. המטרה בקריאייטיב מבוסס נתונים הינה לשפר את פוטנציאל החזר ההשקעה (ROI) בקמפיין מדיה ספציפי. מודעות חכמות אלו באות להציע ערך ממשי ללקוח, מה שמוביל אותו לנקוט בפעולה שהמשווק מכוון אליה.

הדוגמא הפשוטה ביותר למודעות מבוססות דאטה היא זו: נניח שאנחנו משיקים קמפיין מודעות חדש בערוצי המדיה החברתית ומכוונים לקהל יעד ספציפי שאותו אנו רוצים למשוך אל אפליקציית היכרויות מסוימת. בתחילת התהליך, נשיק את הקמפיין עם 30-40 ויריאציות שונות למודעות שבהן אנו בוחנים גם תמונות וגם טקסט מסוגים שונים.

בהתבסס על רמת האינטראקציה שהגולשים ניהלו עם המודעות השונות (אינגייג'מנט), אותה נוכל לראות דרך מערכת הפרסום שאנו משתמשים בה, נדע להסיר את כל המודעות שהביצועים שלהן היו ירודים ולהתמקד במודעות שמניבות את הביצועים הטובים ביותר.

פלטפורמות כמו פייסבוק, לינדקין או טוויטר מקלות מאוד על מפרסמים לבדוק בזמן אמת את היעילות של הקמפיינים השונים שלהן ולייעל אותם תוך כדי תנועה.

בסופו של דבר, הנתונים שנאסוף על קבוצות הקהלים שלנו ועל האופן בו הם מגיבים לקריאייטיב שאנו יוצרים, יעזרו לנו לקבוע את סוג ומספר המודעות שאנחנו מעצבים.

מודעה בודדת יכולה כיום להגיע בפורמטים מרובים, תלוי במדיה ונתוני הלקוח.

 

באיזה סוג של נתונים עושים שימוש בהקשר של שיווק באמצעות דאטה?

ראשית, ישנם נתוני התנהגות משתמשים. בהתבסס על קמפיינים או מחקרי שוק בעבר שבוצעו על סמך דמוגרפיה ספציפית, ניתן לטרגט כיום קבוצת לקוחות על סמך הפעילות המקוונת שלהם והאופן שבו הם מתקשרים עם מודעות ממומנות. לדוגמה, בעזרת שימוש בעוגיות (cookies) בדפדפן אנו אוספים מידע אנונימי על קליקים על דפים, הורדות ורמת האינטראקציה של המשתמש עם העמוד בו ביקר.

לאחר מכן, בעזרת כלים כמו אופטימייזלי (Optimizely) וגוגל אדוורדס (Google Adwords), אנו יכולים ליצור קמפיינים של ריטרגטינג למשתמשים המבקרים באתרים אחרים התומכים בגוגל אדוורדס.

בנוסף, כמה מפלטפורמות הפרסום גם יודעות לספק לנו נתונים דמוגרפיים אודות משתמשים, כמו גילם, מיקומם הגיאוגרפי, תחומי העניין שלהם ועוד.

 

אז מה עושים עם כל הנתונים האלה?

ישנן שתי דרכים בהן המשווקים יכולים להפוך את הקמפיינים שלהם לממוקדים ורלוונטיים יותר לקהל היעד שלהם: בדיקות לטובת אופטימיזציה ובדיקות למטרת קבלת החלטות.

 

בדיקות למטרת אופטימיזציה:

בדיקות מסוג זה כרוכות בתכנון מבחן בו ניתן להשתמש בתוצאות כדי לבחור בקריאייטיב שמביא ביצועים טובים יותר. לדוגמא, A/B Testing (בדיקת A / B) היא סוג של בדיקה למטרת אופטימיזציה.

כאשר מבצעים בדיקה מסוג זה בדרך כלל מפנים חלק מתנועת המשתמשים לוריאנט אחד של המודעה שבו מופיע קריאייטיב מסוים (טקסט או תמונה בגרסא א') ואת יתר הגולשים מפנים לגרסה אחרת של המודעה (טקסט שונה / תמונה שונה).

המשווקים ממתינים שהנתונים יחזרו מהניסוי ואז מנתחים את התוצאות. על סמך הנתונים שנאספו, ניתן לגלות איזו וריאציה של המודעה משיגה את הביצועים הטובים ביותר ואז משתמשים באותה המודעה להמשך הקמפיין

בדיקת אופטימיזציה פשוטה, כמו מבחן A / B , יכולה להשפיע לטובה מאוד על ביצועי הקריאייטיב בקמפיין. ניתן לבדוק פרמטרים תוכניים רבים במסגרת בדיקות אלו – החל מגודל הגופן, הקופי, התמונות ועוד, ואז למטב את הקמפיין בהתאם.

 

בדיקות למטרת קבלת החלטות ושיפור ההצעות השיווקיות:

בדיקה למטרת קבלת החלטות או למידה, היא שיטה להוסיף ערך רב יותר לתקציב הפרסום.

סוג בדיקה זה מספק תובנות לגבי נכסי הקריאייטיב, כמו גם תובנות לגבי הקמפיין בכללותו.

לדוגמה, משווקים עשויים לרצות לבדוק כיצד קטגוריות מסוימות של מוצרים עובדות במסגרת הקמפיינים השיווקיים שלהם. למשל, האם מודעות שמציגות את המוצרים החדשים ביותר מביאות יותר תנועה לאתר החברה או שאולי דווקא מודעות שמציגות מוצרים במחיר מבצע?

אמנם יתכן שבדיקות מסוג זה מצריכות הרבה עבודה כדי שניתן יהיה ליישם את המסקנות הנגזרות מהן בצורה מועילה, אך לתובנות שנגזרות מהן יש ערך רב עבור צוות השיווק. לדוגמה, אם הקמפיין משיג ביצועים טובים יותר עבור המוצרים החדשים ולא עבור המוצרים שנמכרים במחירי מבצע, ניתן להשתמש בתובנה הזו גם בערוצי השיווק האחרים.

על קצה המזלג, השימוש בדאטה הופך את התהליך השיווקי למורכב יותר ועתיר דקויות, אך בסופו של דבר – הוא גם משיג תוצאות טובות הרבה יותר.

 

מהם היתרונות השונים של שיווק באמצעות דאטה?

התועלות הרבות הגלומות בשיווק מבוסס נתונים באות לידי ביטוי בכמה מישורים:

 

  1. תוכן מותאם אישית וקמפיינים:

בראש ובראשונה, נחזור לנושא שאנו חוזרים ודנים בו בהקשר של שיווק מבוסס נתונים במדריך זה: הכל קשור, בסופו של דבר, להתאמה אישית. שיווק מונע נתונים נותן לעסקים אפשרות להגיע לאנשים הנכונים בזמן הנכון ובאמצעות המסר הנכון.

המשווקים חייבים להיות מסוגלים לספק תוכן, מוצרים והמלצות רלוונטיות ללקוחות הזקוקים לכך, במקום לשלוח מידע אחיד להמונים ולצפות להמרות שיופיעו כבמטה קסם באופן אוטומטי.

העברת מסרים והצעות שיווקיות מותאמות אישית היא קריטית ליצירת קשרים בעלי ערך עם הלקוחות שלך. התובנות הנוצרות משיטות שיווק מונחות נתונים יכולות לייצר תמונה הוליסטית של כל לקוח – קיים ופוטנציאלי כאחד.

 

  1. קבלת החלטות אסטרטגיות:

ככל שיהיו נתונים רבים ושימושיים יותר העומדים לרשותכם כמשווקים, כך תוכלו להגיע לתובנות ברורות יותר בנוגע ללקוחותיכם: הדברים שהם אוהבים לעומת מה שהם פחות אוהבים, דפוסי ההתנהגות שלהם כמשתמשי אינטרנט, התכנים להם הם מגיבים ועוד.

כאשר משווקים מכירים את צרכניהם ברמה הפרטנית, הם יכולים לחזות כיצד הלקוחות הולכים להגיב למסר מסוים כחלק מהקמפיין. בקיצור, התאמה אישית רדיקלית היא ההתאמה האישית החדשה.

כשיש לך תובנות שניתן לתרגום לפעולות שיווקיות, אתה יכול לקבל החלטות אסטרטגיות המבוססות על מתן החוויה הטובה ביותר האפשרית למשתמשים שלך.

מהצד של הלקוח, התוכן המותאם אישית צריך להיות מדויק, קל לצריכה ולהציע אינטראקציה אישית. בעזרת שיווק מונע נתונים, ניתן לקבל החלטות מהירות יותר, מה שמאפשר למשווקים להשליך הצידה את מה שלא עובד עבורם ולייעל את מה שכן.

  1. שיווק מונע נתונים מסייע לפיתוח מוצרים מושכל:

עסקים יכולים לפתח מוצרים רלוונטיים לקהל הלקוחות שלהם, כאלו שלוקחים בחשבון את מה שהלקוחות באמת רוצים. זה מפחית את הסיכוי לכך שהמוצר יכשל כאשר הוא יצא לשוק. בעזרת נתוני משתמש שניתן לתרגם לפעולות שיווקיות, באפשרותך להגדיר בקלות תכונות ופונקציות אשר ישמחו את הלקוחות שלך.

בין אם זה אתר אינטרנט או אפליקציה סלולרית, תובנות שיווקיות מבוססות נתונים מחדשות את השיח סביב מה שהמשתמשים צריכים מהמותג שלך – וכיצד לספק בצורה הטובה ביותר ללקוחות שלך את מבוקשם. גם זה מחזיר אותנו אל הנקודה העיקרית כאן, שהיא להבטיח את שביעות הרצון המלאה של הלקוחות שלנו.

 

  1. אינטראקציות בזמן אמת:

באמצעות שיווק מונע נתונים, הלקוחות יכולים לגשת למידע ממגוון מקורות כשהם בבית או בדרכים עם הטלפונים החכמים שלהם. למשווקים חשוב להבין היכן המשתמשים מסתובבים ברשת כדי שיוכלו להתחבר אליהם בזמן אמת.

תודות להתקדמות ביכולות המשין לרנינג (בינה מלאכותית) ניתן כעת לבצע סריקות ממוחשבות של מסדי נתונים גדולים להפליא, בשבריר מהזמן שיידרש לאדם לבצע את אותה העבודה. זה נותן למשווקים את המידע הדרוש להם בכדי לראות באילו פלטפורמות, מדיות, מכשירים או סיטואציות צרכנים צפויים לבצע רכישה.

 

  1. שיווק מונע נתונים מספק עקביות והמשכיות:

שיווק מבוסס דאטה מאפשר לעסק שלך לשרוד ואף לצמוח. זאת משום שהוא מבטיח שגם במקרה שיש שינוי משמעותי בארגון, כמו חבר צוות מנוסה שעוזב את החברה, תהליכי העבודה עדיין יישארו עקביים. כאשר כולם מבינים את מטרת הנתונים שנאספים, הם יכולים לנקוט בפעולה המתאימה. בסופו של דבר, זה עוזר בהעברת הידע המקצועי וצירוף של אנשי שיווק חדשים לצוות.

 

  1. שיווק באמצעות דאטה סולל את הדרך לאוטומציה שיווקית:

קל למשווקים ללכת לאיבוד בתוך סבך הנתונים העצום שהם אוספים בערוצי שיווק שונים, במיוחד מכיוון שלא כל הנתונים מועילים באותה מידה. מכיוון ששיווק מונע נתונים עוסק בחילוץ תובנות שימושיות ממערכות נתונים גדולות על מנת לחזות את העתיד, הוא סולל את הדרך לאוטומציה שיווקית ופרסום אלגוריתמי.

בעזרת כלי האוטומציה השיווקית הנכון, ניתן להפוך תובנות מועילות למשימות שיווקיות ומהלכי שיווק. כבר הוכח לא זה מכבר כי אוטומציה שיווקית הינה בעלת השפעה חיובית משמעותית על החזר ההשקעה השיווקי, מה שהופך אותה לבחירה הטבעית עבור כל חברה שמעוניינת להבטיח כי מאמצי השיווק שלה ישאו פרי.

 

  1. אופטימיזציה רב ערוצית:

אי אפשר להריץ קמפיין שיווקי יחיד על פני מספר ערוצים באותה ההצלחה בכולם.
אותן טכניקות שיווק שעובדות מצוין בפייסבוק עשויות שלא לעבוד כלל באינסטגרם, ושיווק במדיה חברתית באופן כללי נוהג לפי כללים שונים לחלוטין מאשר שיווק במייל או שיווק מבוסס תוכן.
שיווק דרך נתונים מסייע לזהות אילו אסטרטגיות שיווק ופורמטים עובדים עבור ערוצים שיווקיים שונים – בין אם זה מדיה חברתית, דואר אלקטרוני, פוסטים בבלוג או סרטוני וידאו.

חברות רבות המיישמות שיווק מונע נתונים מגלות במהירות שרוב הלידים שלהן מגיעים מערוץ שיווק אחד או שניים בלבד ולא מכולם. במקרים אלה, אופטימיזציה רב ערוצית סובבת סביב הקצאת תקציבי שיווק נבונה ותעדוף משימות, בכדי לקבל את התשואה המרבית עבור כל שקל שהושקע בפרסום.

 

  1. מונע מהאגו להפוך לשיקול:

כאשר אינטואיציה שיווקית פוגשת את העולם האמיתי, התוצאות יכולות להפתיע לרעה.
לצערנו, לא כל אחד שעובד בפרסום דיגיטלי או קידום אתרים יודע להכיר בטעויות שלו וללמוד מהן.

עבור חברות שתלויות בשיווק דיגיטלי ומוציאות כסף רב על זה, חיוני למנוע מהאגו של העוסקים במלאכה לעמוד בין החברה לתוצאות הרצויות לה. שיווק מבוסס נתונים נשען על מדדים אובייקטיביים ומייצר תוצאות על בסיסם. על הנתונים הללו קשה הרבה יותר לערער בהשוואה להנחות עבודה סובייקטיביות, כמובן.

 

מהם האתגרים בשיווק באמצעות נתונים?

עד כה כיסינו את היתרונות של נקיטת גישה שיווקית מונעת נתונים. כדי להיות הוגנים ושקופים לחלוטין איתכם הקוראים, עלינו לבחון גם כמה מהאתגרים והחסרונות הקשורים בשיווק באמצעות נתונים:

 

  1. האתגר שבמציאת הנתונים הנכונים:

עסקים מייצרים נתונים רבים מדי יום. עם זאת, זה לא אומר שכל המידע הזה מועיל להם.
כפי שרבים טענו בעבר, הרבה נתונים שיווקיים שנאספים הם בגדר בלגן מוחלט וממש קשה להפוך את מסת האינפורמציה הבלתי אחידה הזו לתובנות שניתן לפעול על פיהן. סינון הנתונים הנכונים שדרושים לחברה שלך לשם קבלת החלטות מושכלת, הוא המפתח לשיווק מבוסס נתונים שישיג תוצאות ראויות לשמן.

כדי שניתן יהיה לעשות שימוש בנתונים שנאספים, עליהם להיות מדויקים איכותיים ו"נקיים". מה נחשב כדאטה איכותית? כזו שניתן למצוא בה קורלציה בין הנתונים ולהסיק על בסיסה מסקנות עם מידה סבירה של ביטחון.

כאשר נתונים נחשבים לנקיים הכוונה היא שהם מאפשרים להחלטות להתבסס על מידע עובדתי ולא על ספקולציות או ניחוש מושכל.

כדי להפיק את המרב משיווק באמצעות דאטה, משווקים צריכים ליצור תהליך שמונע חוסר אחידות בנתונים ומבטיח כי המידע שנאסף תמיד יהיה מעודכן.

 

  1. הקושי בלדעת מה לשאול:

שאלת שאלות שגויות מביאה לתשובות לא רלוונטיות, וכתוצאה מכך מידע שגוי עשוי לשמש לקבלת החלטות עסקיות. עסקים צריכים לשים לב ליעדים השיווקיים הכוללים שמאחורי המוצרים שלהם, ולדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי לקבל את הנתונים שהם באמת צריכים. שאלת השאלות הנכונות מובילה לתובנות הנכונות.

 

  1. הצורך לנרמל את הנתונים:

אין שני אנשים זהים וגם הנתונים שלהם אינם. האתגר כאן הוא ליצור פורמט אחיד לנתונים שנאספים כדי שניתן יהיה ליצור תובנות שניתן לפעול על פיהן. זה מצריך ניהול שוטף ואנליזה על בסיס קבוע, לאור ההתקדמות המתמדת בענף השיווק. הגדרת אסטרטגיית הנורמליזציה לנתונים היא קריטית ליצירת מערכי נתונים רלוונטיים.

 

  1. האתגר בניתוח הנתונים:

בעוד שאיסוף הנתונים הוא הישג לכשעצמו, לדעת מה המשמעות של כל המידע הזה, זו משימה חשובה לא פחות מאשר למצוא את הנתונים הנכונים. כלי ושירותי אנליזה יכולים לעזור באתגר זה, ולסייע לעסקים לקבל החלטות מהירות ומושכלות. הם יכולים גם לעזור לכם להבין אילו פעילויות שיווק משפיעות הכי הרבה על הלקוחות שלכם.

 

  1. הקושי שבחיבור כל הנקודות:

נתונים מסוגים שונים שהארגון אוסף, נשמרים בדרך כלל במקום אחד. לכן כלי ניתוח משולבים הם פתרונות חיוניים לקישור נתונים שמגיעים ממקורות שונים והכרחיים ליצירת תמונה מגובשת.
זכרו טבעו של ביג דאטה לגדול מיום ליום. בסופו של דבר היכולת לחבר את כל הקצוות היא שתקבע עד כמה הקמפיין שלכם יהיה מצליח.

 

  1. האתגר הטכנולוגי:

זו אחת הבעיות החמורות ביותר בהן נתקלים משווקים בבואם לעשות שיווק מבוסס נתונים. שימוש בכלים טכנולוגיים שאינם מתאימים למשימה, יכול להוביל לכל האתגרים המפורטים לעיל, כמו למשל לספק נתונים שגויים או להכשל בהפיכתם למידע שניתן לעבד ולפעול על פיו. על המשווקים למצוא את הכלים הנכונים שיעניקו להם את התוצאות הדרושות להם בכדי לעמוד ביעדים של הצוות והחברה שלהם.

 

אבני הבניין של שיווק מונע נתונים – הכלים הטכנולוגיים שתזדקקו להם

שיווק באמצעות דאטה מתמקד במדידת ההשפעה של פעילויות שיווקיות שונות כדרך לייעל את התהליך השיווקי של הארגון. עם טכנולוגיות שיווק רבות הזמינות במספר הולך וגדל של תעשיות, משווקים מצופים להכיר את החידושים השונים ולנצל מירב הפתרונות הזמינים בשוק כדי להשיג יתרון תחרותי על מתחריהם.

יחד עם זאת, חיוני שצוותי השיווק יידעו אילו מהטכנולוגיות הן המתאימות ביותר לעסק או ללקוחות שלהם.

 

על פי רוב, שיווק מבוסס נתונים יתבצע באמצעות 3 מרכיבים עיקריים:

  1. מערכת לניהול קמפיינים

מערכת לניהול קמפיינים הינה מערכת שמשתמשים בה לטובת יצירת קבוצות שונות של קמפיינים שכל אחת מהן מכוונת לסוגי משתמשים ספציפיים. באמצעות מערכת מסוג זה ניתן לבצע מעקב אחר מידת היעילות של מספר קמפיינים שונים ברגע נתון.

כלי טוב לניהול קמפיינים מאפשר לך לשלוח תוכן מותאם אישית, תזכורות, עדכונים, מבצעים מיוחדים וכדומה, למשתמשים הרלוונטיים בהתאם למיקומם על הרצף שנקרא מסע הלקוח שלהם. אחת מצורות השיווק הנפוצות ביותר היא באמצעות קמפיינים בדוא"ל ויש המון מערכות שיכולות לעזור בזה. לדוגמה, ניתן להשתמש ב – MailChimp לניהול קמפיינים לשיווק בדוא"ל.

זה מאפשר למשווקים לסנכרן נתונים ותוכן משירותים חיצוניים וללמוד כיצד כל קמפיין משפיע על העסק שלהם. המערכת של מיילצ'ימפ מספקת גם טיפים לשיפור קמפיינים פעילים, וכן תובנות לגבי מידת יעילותם.

כלי שימושי נוסף לניהול קמפיינים נקרא Aweber. מאפיין נהדר של מערכת זו הוא הדיוור האוטומטי שלה (מה שנקרא בשפה מקצועית אוטורספונדר – ובאנגלית: Autoresponder). יכולות הניתוח שלו הן מהטובות בשוק ובסך הכל, הכלי קל מאוד לשימוש.

 

  1. כלי אנליזה ודיווח

כלי ניתוח ביצועים מספקים מידע מפורט על הקהלים השונים שהקמפיינים השיווקיים השונים מטרגטים, כגון מידע על התנהגות המשתמשים וכיצד הם מתקשרים עם קמפיין ספציפי (לייקים, שיתופים, מכירות, וכדומה). מידע זה שימושי למשווקים מכיוון שהם יכולים לייעל את חווית הלקוח ולפתח מערכות יחסים ארוכות טווח כדי ליצור נאמנות למותג.

היכולת להפיק דוחות שמרכזים את הנתונים במבנה אחיד וקריא, מאפשר למשווקים לקבל החלטות מושכלות. זה גם עוזר ביצירה של הדמיות נתונים שניתן להפיץ בקרב בעלי עניין בתוך החברה בתצורה של גרפים, טבלאות ודיאגרמות עוגה. פתרונות דיווח יעודיים מרכזים את הדיווח על הפעילות השיווקית והביצועים במקום אחד.
כלי דיווח אלו מכונים גם בשם דשבורדים (marketing dashboards).

בשורה התחתונה, יש הרבה כלי אנליזה ודיווח בשוק. אולם כלי הניתוח הנפוץ ביותר הוא גוגל אנליטיקס (Google Analytics). גוגל אנליטיקס הוא כלי חופשי לשימוש ויכול לעזור לעסקים לפתח אסטרטגיה שיווקית טובה יותר באמצעות מעקב אחר קמפיינים ודוחות נתונים מותאמים אישית. גוגל אנליטיקס מאפשר גם הגדרת יעדים וניטור משפכים שונים באתר / אפליקציה סלולרית.

בנוסף, ניתן לסנכרן את גוגל אנליטיקס עם הרבה תוכנות דיווח כמו Google Data Studio, וכן את כלי ניהול הקמפיינים שלכם.

לעסקים המעוניינים להשתמש במדיה חברתית במסגרת מסעות הפרסום שלהם, יכול להיות שימושי למנף כלי אנליזה שמתמחים בסושיאל, כמו Sprout Social. מערכת זו מאפשרת לצוותים לראות את מילות המפתח אליהן מקושר המותג שלהם במגוון ערוצי מדיה חברתית שונים, כולל נתונים שנאספו מן המתחרים שלהם בכל פלטפורמה.

 

  1. ממשק ייחוס (Attribution) ואופטימיזציה

ברגע שיש למשווקים גישה לנתונים הנכונים, הם יכולים לדייק קמפיינים שיווקיים שונים ולבצע שיפורים לאורך זמן.

כאשר עסק מבין את הגורמים השונים שמשפיעים על מידת האפקטיביות של פעולות שיווק שונות, הוא יכול להתחיל לפרוס את תקציב השיווק שלו בצורה יעילה יותר. לדוגמה, Jive היא תוכנה אשר מחברת בין משתמשי הרשתות החברתיות וצוותי השיווק של חברות.

כלי זה משמש לאופטימיזציה של מעורבות הגולשים וזיהוי משפיעני רשת.

שירותי אנליטיקס כמו Amplitude יכולים לשמש משווקים למדידת שיעורי המרות והתנהגות לקוחות.

אחת התכונות הייחודיות של אמפליטוד היא שהיא ממפה את המסלול המדויק שלקוחות מבצעים כדי להשיג יעדי המרה מסוימים. מאפיין מרכזי נוסף ש – Amplitude ידועה בזכותו, הוא ניתוח קבוצות (cohort analysis).

אמפליטוד הייתה ספקית האנליטיקה הראשונה שהבינה שמשתמשים שונים מתנהגים בצורה שונה באתרי אינטרנט, והם סיפקו את הפונקציונליות שמאפשרת למשווקים ולמנהלי מוצר להגדיר קהלים ספציפיים שניתן לפלח ולנתח כקבוצה בפני עצמה.

באמצעות ניתוח קבוצות, המשווקים יכולים לקבל החלטות טובות יותר לגבי המוצרים הדיגיטליים שלהם ולבצע אופטימיזציה של קמפיינים דיגיטליים שונים לאורך זמן.

 

מדוע חשוב להשקיע בקידום אתרים כחלק מקמפיין מבוסס נתונים

קידום אתרים (SEO) הוא אסטרטגיית מפתח להגדלת תנועת גולשים אורגנית ממנועי חיפוש לאתר.

קידום אתרים עובד היטב עם שיווק מבוסס תוכן (content marketing) ויש כלים רבים שיכולים לעזור במחקר מילות מפתח, כמו למשל Ahrefs , אשר בהם חברות קידום רבות משתמשות לעתים קרובות במסגרת עבודת הקידום שהן עושות עבור לקוחותיהן.

כפי שציינו קודם לכן, SEO ואסטרטגיית תוכן הן חלק מהאסטרטגיות היעילות ביותר למשיכת לקוחות חדשים, והן מאפשרות לכם לגלות כיצד הלקוחות מתקשרים עם אתר האינטרנט או האפליקציה הסלולרית שלכם ולבחון קמפיינים שונים בפלטפורמה שלכם.

 

מדוע חשוב להשקיע במערכת ניהול תוכן (CMS) איתנה

מערכת ניהול תוכן (CMS) מעניקה כוח לאתרי אינטרנט ובלוגים בהם משווקים רוצים לנהל אינטראקציה עם לקוחותיהם, כמו וורדפרס, או Hubspot. מערכת חזקה לניהול תוכן מאפשרת לך ליצור ולנהל תוכן בקלות, וזו הסיבה שאנו רואים ב – CMS אבן בניין הכרחית לשיווק מונע נתונים.

 

דוגמאות לשיווק באמצעות נתונים

כעת, כשאנחנו יודעים מהו שיווק מבוסס נתונים, בואו נסקור כמה דוגמאות מוחשיות לשימוש בשיטת שיווק זו כיום:

 

שיווק מונע נתונים באמצעות דוא"ל:

כבר ראינו ששיווק במייל הוא עדיין אחת האסטרטגיות המרקטיאליות הפופולריות ביותר כיום. זה נכון שלא מדובר בערוץ שיווק חדשני במיוחד, אך דעו כי שיווק מבוסס דאטה בדואר אלקטרוני, יכול להרים את המיילים השיווקיים שלכם לרמה חדשה ולהתאים אותם לכל לקוח ולקוח, ולא רק לקבוצות של לקוחות.

צוותי שיווק יכולים ליצור תוכן המבוסס על העדפותיו של אדם ספציפי, מה שהופך את המיילים השיווקיים שלכם לדרך המושלמת לבנות מערכות יחסים מתמשכות עם לקוחות. זכרו: ככל שדוא"ל הופך רלוונטי יותר ללקוח שאליו הוא מגיע, כך יש לו סיכוי גבוה יותר להמיר למכירה.

 

שיווק מונע נתונים דרך מיקוד מחדש (Retargeting):

בתור משווקים, אתם יכולים להשתמש בריטרגטינג כדי לפרסם את המוצרים או השירותים שלכם בפני לקוחות פוטנציאליים גם אם הם עוזבים את האתר או האפליקציה שלכם. משתמשי אינטרנט רבים עושים שימוש ברשת לצרכים ומטרות שונות, אז מדוע לא לפנות אליהם לאחר שהם עוזבים את האתר שלכם? שיטת פרסום מונעת נתונים זו, מעניקה לצרכנים תזכורת עדינה על המוצר או השירות שבדקו בעבר.

זה יכול להיות יעיל במיוחד בכלי המדיה החברתית מכיוון ש – 30% מן הזמן הכולל שאנשים מבלים ברשת האינטרנט מוקדש לפלטפורמות אלה.

 

שימו לב לנתונים הסטטיסטיים המדהימים שלפניכם, בנושא מיקוד מחדש:

  • 4 מכל 5 צרכנים שמים לב למודעות מבוססות ריטרגטינג.
  • ל – 1 מכל 5 משווקים יש כעת תקציב המוקדש למיקוד מחדש של קמפיינים.
  • 46% מאנשי המקצוע ב – SEM אומרים כי מיקוד מחדש הוא הטקטיקה השיווקית שהכי הרבה בעלי עסקים מפספסים.
  • שיעור הקליקים הממוצע למודעות רגילות הוא 0.07% לעומת מודעות ריטרגטינג שזה 0.7% (חברים, אנחנו מדברים על עלייה של 900% בשיעור הקליקים!).
  • ללקוחות שנחשפים למודעה במסגרת ריטרגטינג יש סיכוי גבוה פי 3 ללחוץ על המודעה שלך מאלו שרואים את המודעה שלך בפעם הראשונה.

מרשים נכון? אז דעו שניתן לשלב מיקוד מחדש עם כלים ליצירת קמפיינים שיווקיים סופר ספציפיים עבור לקוחות מסוימים. לדוגמה, אם לקוח מסוים רכש טלפון סלולרי, ניתן לטרגט אותו מחדש בכדי להציע לאותו לקוח לרכוש אביזרים כמו קייס לסמארטפון, מגן מסך או מטען. מיקוד מחדש הוא אחת מטכניקות השיווק באמצעות דאטה המפורסמות והיעילות ביותר שהומצאו אי פעם!

 

פרסום מבוסס דאטה:

משווקים יכולים להשתמש בפרסום מונע נתונים כדי להגיע לקהל היעד שלהם, ללא קשר למיקומו של הלקוח. תובנות עסקיות שניתן לגזור מהביג דאטה של הארגון בשילוב עם כלי האוטומציה הזמינים כיום, מאפשרים לכם ליצור מודעות בהתאמה אישית שמגדילות את שיעורי הקליקים ושיעורי ההמרות. כאמור, לכל אדם צרכים שונים.

הנתונים שנאספים על צרכים פרטניים אלה מאפשרים למשווקים להיות מדויקים באמת עם מאמצי השיווק שלהם, על ידי בחירה של תוכן שישפיע בצורה המשמעותית ביותר על האדם שנחשף אליו.

תובנות שיווקיות שנגזרות מהדאטה שלכם, מאפשרות לכם למקד את המודעות שלכם לפרסונות ספציפיות של קונים, אשר בשילוב עם בינה מלאכותית וטכנולוגיות שיווק אחרות, יכולות לייצר פרסום יעיל יותר שמניע לקליקים והמרות טובים יותר.

שוב, המדיה החברתית היא ערוץ נהדר ליישום של פרסום מונע נתונים, כאשר פייסבוק נחשבת כפלטפורמה יעילה במיוחד לפרסום מסוג זה. משתמשי פייסבוק לוחצים על מודעות יותר ויותר מדי שנה, כאשר מודעות מבוססות נתונים הן הדרייב העיקרי שעומד מאחורי הגידול הזה באינטראקציה של משתמשי פייסבוק עם קמפיינים ממומנים.

 

מהלכי שיווק המבוססים על טרנדים שיווקיים:

עסקים עשויים לחשוש מפני בדיקה של מתודות שיווק חדשות כאשר שיטה קיימת כבר עובדת עבורם היטב. אחרי הכל, למה לקחת סיכונים "מיותרים", נכון? לא ממש. למען האמת, השימוש בדאטה שנאסף מערוצי שיווק שונים כדי לזהות מגמות בשוק שאתם פועלים בו ותבניות חוזרות באינטראקציה שלכם עם קהל היעד, מוביל לבניית תהליך שיווקי יעיל ומיטבי יותר.

זה נעשה על ידי הפעלת קמפיינים ממומנים מסוג PPC למשך זמן קצר עד שמגלים מהו נפח החיפוש של מילות המפתח הנבדקות. ניתן להשתמש בקמפיינים של PPC כדי לקבוע אם מילות מפתח ספציפיות נמצאות בשימוש בהקשר צרכני. זה נותן למשווקים הערכה טובה יותר אם שווה להמשיך להשתמש במילות מפתח מסוימות. חברות קידום רבות עושות כאמור שימוש בפונקציונליות של סייר התוכן (Content Explorer) של כלי מעקב הקישורים Ahrefs.

 

למה אסור לך להסתמך אך ורק על שיווק מבוסס נתונים

אף שהדאטה שאתה אוסף על הלקוחות שלך יכול להיות מאוד שימושי, אסור לך לקבל החלטות רק על סמך מה שהלקוחות שלך עושים. עליך גם להביא בחשבון את הסיבות שמובילות את הלקוחות שלך לפעול באופן בו הם פועלים. כלומר, יש להסתכל על הנתונים הנאספים בהקשר רחב יותר.
בין המומחים לשיווק דיגיטלי יש כאלו שטוענים כי שיווק מבוסס נתונים אינו מבוסס על נתונים כלל.

אבל מה פשר הטענה הזו? המקור לטענה החתרנית לכאורה הזו, היא ששיווק מבוסס דאטה נשען על ההנחה שמכיוון שמשהו עבד בעבר, הוא אמור לעבוד גם עכשיו ובעתיד. אולם ענף השיווק והפרסום יודע היטב שטרנדים והעדפות של לקוחות יכולים להשתנות כהרף עין. יתר על כן, יש מי שטוענים כי במובנים מסוימים, שיווק מונע נתונים "הורג" את היצירתיות שהובילה דורות שלמים של משווקים עד כה. מחקרים הוכיחו כי עידוד חשיבה יצירתית מאפשר לחברות להגדיל את הכנסותיהן ב – 10% יותר ממתחריהן.

זכרו כי לעסקים יכולים להיות נתונים באיכות הגבוהה ביותר, אך מאמצי הפרסום שלהם לא ישאו פרי אם הם מתעלמים מן המרכיב האנושי. עם זאת, התמקדות בפן הקריאייטיבי של השיווק לא אומרת שעסקים צריכים להתעלם לחלוטין מהנתונים שברשותם.
צוותי השיווק הטובים ביותר הם אלו שמצליחים ליצור איזון בריא בין מדע השיווק מונע הנתונים ואומנות הקריאייטיב בכדי לראות תוצאות מיטביות.

 

נו, אז איך עושים שיווק מבוסס נתונים?

במסגרת המדריך שלפניכם, סקרנו מגוון סוגיות הנוגעות לשיווק באמצעות דאטה – החל ממקורה של מתודת השיווק מבוססת הנתונים, האופן שבו היא התפתחה עם הזמן, הסברנו על האופן שבו משווקים יכולים לנצל שיווק מונע נתונים, סקרנו את האתגרים שעומדים בפני צוותי השיווק הרותמים את הדאטה הזמין להם להשגת היעדים העסקיים של הארגון בו הם פועלים וסיפקנו דוגמאות מהשטח לאופן השימוש בביג דאטה בהקשר השיווקי.

כפי שאתם ודאי מבינים, לשיווק מבוסס נתונים תועלות רבות לבעלי עסקים, ועל פי כל התחזיות, הוא כאן כדי להישאר. אם אתם רוצים לדעת איך לעשות שיווק מבוסס נתונים בהצלחה, זכרו שתשומת לב לפרטים היא המפתח. תמהיל שיווקי מנצח הוא נגזרת של זיקוק הנתונים באופן שמאפשר לגזור מהם תובנות מועילות, והוספת קורטוב של חשיבה יצירתית וחדשנות בהקשר של התקשורת עם הלקוחות. בהצלחה!

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin