מיתוג עסקי – כל מה שצריך לדעת

תוכן עניינים

"קורס בניית הנכסים הדיגיטלים הטוב בישראל – זה אשכרה עובד!" עשהאל דרייר.

הקורס שילמד אתכם איך להקים נכסים מניבים שיניבו לכם בין 1,500 ל12,000 ש"ח בחודש! הנדל"ן של 2020!

לסילבוס הקורס לחצו כאן.

מוצרים הם אף פעם לא רק מוצרים, נכון? קוקה קולה היא יותר ממשקה מוגז.

סטארבקס זה יותר מסתם קפה.

ריי באן הם יותר מזוג משקפי שמש ונייקי הן הרבה מעבר לנעלי ספורט.

האינטראקציה עם המוצרים האלה מספקת לנו חוויות, ואנחנו קונים אותם עם המחשבה הזו בראשנו.

אין זה מקרי, כמובן.

החברות שיוצרות ומשווקות את המוצרים הללו, יודעות בדיוק איזו תחושה הן רוצות שתהיה לצרכן כאשר הוא מבצע (או שוקל לבצע) רכישה של אחד ממוצריהן.

לשם כך בדיוק הן בנו את המותג שלהן ואת מיתוג העסקי שעוטף אותו.

אבל רגע… למה בדיוק מתייחס המושג "מיתוג עסקי", איך בונים אותו, מי עושה את זה, כמה עולה מיתוג עסקי וכיצד עושים את זה בצורה נכונה? על כל אלו ועוד נרחיב במדריך הבא.

 

מהו מותג?

מותג הוא למעשה קונספט שלם – תכונה או סט של תכונות המבדילות ארגון אחד ממשנהו.

מותג מורכב בדרך כלל משם, סלוגן, לוגו או בעברית – סמליל, עיצוב, שפה ייחודית ועוד.

זה מתייחס גם לחוויה הכוללת שעוברים אנשים כאשר הם מתקשרים עם עסקים – בין אם זה בתור לקוחות, קונים, עוקבים במדיה החברתית או אפילו סתם בתור עוברי אורח.

המותג הוא האופן שבו העסק או המיזם שלכם נתפסים בעיני רוחו של קהל היעד שלכם.

כלומר, מותג זה בעצם רעיון.

זה מה שאנשים חושבים ומרגישים כאשר הם חושבים על המוצר או השירות שאתם מציעים, המטרות והחזון של העסק שלכם, חווית הלקוח שאתם מספקים – ולמעשה, כל אותם הרכיבים המרכיבים את החברה או הארגון שלכם. 

 

מה זה מיתוג עסקי ולמה אני צריך את זה?

מיתוג, בהגדרה, הוא המהלך השיווקי אשר במסגרתו יישות עסקית כמו עסק, חברה או סטארט אפ יוצרים לעצמם שם, סמל או עיצוב שניתן לזהות בקלות כשייכים לארגון שלהם.

זהו למעשה תהליך בניית המותג שכולל שלבים של מחקר, פיתוח והקניית מאפיינים יחודיים לארגון שלכם, כך שהצרכנים יוכלו להתחיל לשייך את המותג שלכם למוצרים או לשירותים שאתם מספקים.

מיתוג הוא תהליך איטרטיבי ודורש מבעל העסק למצוא דרך לחבר בין מהות המיזם שלו לבין ליבם של הצרכנים ולתחזק את הקשר הרגשי הזה בשוטף.

לכן מיתוג עסקי הוא לא מהלך חד פעמי שמבצעים כאשר בונים את זהות המותג לראשונה, אלא המאמץ המתמשך לעצב את תפיסות קהל היעד שלכם (לקוחות, מתעניינים, עובדים וכדומה) באופן שיתמוך במטרות העסקיות שלכם.

המיתוג העסקי הינו האסטרטגיה שנמצאת בבסיס כל הפעולות השיווקיות שאתם נוקטים כדי לתת משמעות למוצר ולארגון שלכם.

המיתוג נועד לבסס נוכחות משמעותית ומובחנת בשוק שמושכת לקוחות ומתחזקת את נאמנותם כלפי העסק שלכם והמוצרים או השירותים שאתם מציעים.

 

על חשיבות המיתוג העסקי

ניתן לומר כי המותג שלכם הוא אחד הנכסים החשובים ביותר של הארגון שלכם.

המותג נותן לארגון שלכם זהות משלו, הופך את העסק שלכם לבלתי נשכח, מעודד את הצרכנים לקנות מכם, תומך במאמצי השיווק והפרסום שלכם, ואף מעניק לעובדים שלכם תחושת שייכות לארגון וגאוות יחידה.

מיתוג עסקי עוזר לצרכנים לזהות מוצר ולהבדיל אותו ממוצרים ושירותים אחרים באותה הקטגוריה.

מיתוג הוא חשוב מכיוון שלא רק שהוא שעושה רושם בלתי נשכח על הצרכנים אלא הוא מאפשר ללקוחות הפוטנציאליים שלכם לדעת מה אתם מציעים ולמה הם יכולים לצפות מהעסק שלכם.

זוהי, כאמור, דרך לבדל את עצמכם מהמתחרים שלכם ולהבהיר מה אתם מציעים שהופך אתכם לבחירה הטובה יותר עבור הלקוח.

המותג שלכם נועד להציג ייצוג אמיתי של מהות העסק שלכם, והאופן בו אתם רוצים שהוא יתפס.

 

כיצד מיתוג עסקי מוצלח תורם להגדלת הרווחיות של העסק?

להלן מספר היבטים עיקריים שבהם מיתוג עסקי נכון יכול להגדיל את היקף המכירות של העסק שלכם:

  1. מיתוג יכול להיות הגורם המכריע עבור הצרכנים כאשר הם מקבלים החלטת רכישה. בסקר נילסן העולמי שנערך בשנת 2015, כמעט 60% מהקונים אמרו שהם קונים באופן קבוע ממותגים שהם מכירים, ו 21% אמרו שהם קנו מוצר מכיוון שהם אוהבים את המותג. 
  2. מיתוג מעניק לעסק שלך זהות מעבר למוצר או לשירות שלו. זה נותן לצרכנים משהו להזדהות איתו ולהתחבר אליו. באופן זה, מיתוג הופך את העסק שלכם לבלתי נשכח.
    המותג הוא הפנים של החברה שלכם ועוזר לכם להתבלט על פני המתחרים שלכם,
    ולצרכנים לשים לב לעסק שלכם בכל מדיום.
  3. מיתוג תומך במאמצי השיווק שלכם ומשפר את יעילות מאמצי הפרסום. זה עוזר למערך הקידום שלכם להיות יעיל יותר ומשיג תוצאות מרשימות יותר – גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך יותר. 
  4. מיתוג מביא גאווה לעובדים שלכם. כשאתם ממתגים את החברה שלכם, אתם לא רק בונים את הזהות העסקית שלכם, אלא גם הופכים למקום עבודה מכובד ומוערך. מיתוג חזק מביא עובדים חזקים.

 

מיתוג עסקי – אילו רכיבים הוא כולל?

מיתוג עסקי כולל את כל ההיבטים שמאפיינים את הניראות והסגנון של העסק שלכם ומשפיעים על המוניטין שלו: החל בנוכחות הדיגיטלית שלכם, סגנון הכתיבה של הפוסטים בערוצי המדיה החברתית של המותג, ועד לבחירת הצבעים והגופנים עבור החומרים השיווקיים של החברה.

מיתוג עסקי מתייחס גם לערוצי השיווק שנבחרים כדי להפיץ את הבשורה של המותג. 

 

מה גורם למותגים מסוימים להצליח לעומת אחרים שמדשדשים במקום?

חברות שיוצרות מותגים חזקים יודעות שהמותג שלהן צריך להיות נוכח בכל מקום.

הן יודעות שהשם והמוניטין של העסק שלהם אינם נשענים על הלוגו של החברה בלבד, אלא כרוכים ביצירה של חוויית לקוח שלמה.

התוצאה? מותגים שמשקיעים בתהליך המיתוג שלהם באופן מתמשך הופכים למותגים ידועים, אהובים ומועדפים על הצרכנים, ולקוחות בוחרים לשוב ולרכוש דווקא אותם מתוך מבחר האפשרויות העומד לרשותם.

מי לא היה רוצה את זה עבור העסק שלו?

השתמשו במדריך שלפניכם כדי לצייד את עצמכם בכלים מועילים ליצירה וניהול של מותג חזק ומצליח, שיעזור לעסק שלכם להיות נערץ, זכיר ומועדף על ידי הלקוחות.

 

מיתוג עסקי – כמה זה עולה לנו?

"מיתוג עסקי מחיר" הוא אחת משאילתות החיפוש השכיחות יותר שבעלי עסקים מריצים בגוגל.

וככמות החיפושים – כך גם כמות האפשרויות.

מחיר מיתוג עסקי תלוי בין היתר בהיקף העבודה המתבצעת והאלמנטים אשר כלולים בה.

למשל, ישנם בעלי עסקים שיפנו לתהליך המיתוג על מנת לטפל בהיבטים של העיצוב הגרפי של החומרים הפרסומיים של העסק, הלוגו שלו וכדומה.

עסקים כאלו לפעמים יסתפקו בשירותיו של מעצב גרפי המתמחה בתחום המיתוג לעסקים.

לעומת זאת, חברות אשר מסתכלות על המיתוג בראיה לטווח ארוך יותר – מצפות מתהליך המיתוג לכלול גם בניה של אסטרטגיה שיווקית עבור המותג שלהן, מה שמצריך גם תהליכי מחקר מקדימים ואפיון מעמיק.

על מנת שחוויית המותג של הלקוחות שלכם תהיה שלמה ועקבית, נדרשת חשיבה מעמיקה לגבי זהות המותג, ערכי הליבה שלו – מה שנקרא ה"אני מאמין" שלו, ההבטחה הצרכנית שהוא מתיימר לממש, והתאמה של כל האספקטים הויזואליים והשיווקיים (שפת מותג, עיצוב לוגו, קו עיצובי, פלטת צבעים, גופנים, קול המותג וערוצי שיווק) למהות הזו.

מדובר בתהליך מורכב ומתמשך ולכן העלויות של חברת מיתוג הן מאוד דינמיות ותלויות בפרמטרים רבים, ביניהם: היקף המיתוג העסקי שהעסק שלכם זקוק לו, גודל העסק שלכם, גודל חברת המיתוג, רמת הניסיון של סוכנות המיתוג, המוניטין שלה ומגוון התוצרים הקריאיטיביים שאתם מצפים לקבל בסוף התהליך.

טווחי המחירים של חברות מיתוג נעים בין אלפי שקלים ועד מאות אלפים, מה שמוביל בעלי עסקים רבים לחשוב פעמיים אם זו הוצאה מוצדקת ומה התקציב שנכון להקצות – אם בכלל – למהלך המיתוג של העסק שלהם.

התשובה היא כאמור לא חד משמעית. אולם כמו בכל השקעה בעסק שלכם, גם כשפונים לחברת מיתוג – חשוב להבין שאת הפירות קוצרים בטווח הרחוק יותר.

כאשר אתם משקיעים בבניית המותג שלכם, בפיתוחו ובתכנון אסטרטגיית המותג – אתם למעשה מעניקים לעסק שלכם כלים לצמוח והזדמנות לגדול ולהתפתח לכיוונים חדשים בהמשך.

בסופו של דבר השקעת הכספים בהווה צפויה להניב הכנסות גדולות יותר עבור העסק בעתיד אם היא מבוצעת בתבונה מול אנשי המקצוע הנכונים. כך שההשקעה בתהליך של מיתוג עסקי אמורה להחזיר את עצמה עם עודף.

 

איך בוחרים מומחים למיתוג עסקי באינטרנט?

בעלי עסקים שמעוניינים רק בעיצוב לוגו וחומרים גרפיים עבור המותג שלהם, עשויים כאמור להסתפק בפניה למעצב גרפי עם נסיון במיתוג בעלות מצומצת יחסית.

אולם חברות שמעונינות ממש לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח מול הלקוחות שלהן, חייבות להיות מוכנות להשקיע בתהליך מיתוג מלא ויסודי, שמבוצע מול סוכנויות פרסום שמתמחות במיתוג עסקי, והעלויות הן בהתאם.

על מנת לקבל החלטה מושכלת בנוגע לסוג המיתוג שמתאים לכם, עליכם לשבת ולחשוב באיזה שלב נמצא העסק שלכם במחזור חייו העסקי, מהם האתגרים והמטרות של העסק, וכמה אתם מעונינים ויכולים להשקיע בפיתוח שלו כדי לקחת אותו לשלב הבא.

כדי לבחור את הפרטנר הכי מתאים למסע הזה, חשוב כמו בכל החלטה עסקית, לערוך סקר שוק, לבדוק מחירים, תיקי עבודות והמלצות של לקוחות קודמים, ולא פחות חשוב – להסתמך גם על תחושות הבטן שלכם.

בסופו של יום את העתיד של העסק שלכם אתם תרצו להפקיד בידיהם של אנשים שמבינים אתכם, מכבדים את מה שאתם עושים, ונותנים לכם תחושה של שותפות אמיתית לדרך.

 

מושגים שחשוב להכיר בהקשר של מיתוג לעסקים

להלן מספר מילות מפתח שתשמעו הרבה אם אתם ניגשים לתהליך מיתוג עבור העסק שלכם. חשוב להבין את משמעותם של המושגים הללו, משום שהם ממחישים עוד יותר את החשיבות והערך של מיתוג העסק שלכם:

 

מודעות למותג – Brand Awareness

המונח "מודעות למותג" מתייחס לשאלה עד כמה מוכר המותג שלכם בקרב הציבור הרחב וקהל היעד שלכם. מודעות גבוהה למותג מובילה לכך שמותגים מכונים כטרנדיים, פופולריים או חמים. מודעות למותג חשובה במיוחד בהקשר המכירתי, מכיוון שהצרכנים אינם יכולים לשקול רכישה מהמותג שלכם אם הם לא מודעים לקיומו. מיתוג חזק הופך את העסק שלכם לידוע בתחומו.

 

הרחבת מותג – Brand Extention:

הרחבת מותג או מתיחת מותג, היא מהלך אשר במסגרתו חברות "מרחיבות" את המותג שלהן כדי לכלול בו מוצרים מסוגים חדשים. קחו למשל רשתות אופנה שמוסיפות בשמים או מוצרי טואלטיקה אחרים לליין ההלבשה שלהן, או יצרניות רכבים שנכנסות לתחום מוצרי האלקטרוניקה לבית. הרחבות מותג מאפשרות לחברות (או יחידים) למנף את המודעות למותג שלהם ולהרחיב את פעילותם לקטגוריות מוצרים נוספות על מנת ליצור ערוצי הכנסות רבים יותר ולגוון את קווי המוצרים שלהן. זוהי דוגמא מצוינת לכך שמיתוג חזק מכניס יותר כסף.

 

זהות מותגית – Brand Identity

זהות מותגית היא האישיות של העסק שלכם וההבטחה הצרכנית שאתם מבטיחים ללקוחות שלו. זה מה שאתם רוצים שהלקוחות שלכם יזכרו לאחר שהם יוצרים אינטראקציה עם המותג שלכם. זהות המותג שלכם מורכבת בדרך כלל מערכי הליבה של העסק, האופן בו אתם מציגים את המוצר או השירות שלכם ומה שאתם רוצים שאנשים ירגישו כשהם יוצרים אינטראקציה עם זה. מיתוג חזק מעניק לעסק שלכם הרבה מעבר לשם.

 

ניהול מותג – Brand Management

המונח ניהול המותג מתייחס לתהליך היצירה והתחזוקה של המותג שלך. זה כולל ניהול האלמנטים המוחשיים הקשורים במותג שלך (מדריך הסגנון – Style Guide, האריזה, בחירת הצבעים של המותג וכדומה) ואת האלמנטים הבלתי מוחשיים (כמו איך המותג נתפס על ידי קהל היעד שלך ובסיס הלקוחות שלך). המותג שלך הוא נכס חי ונושם, ויש לנהל אותו ככזה. מיתוג חזק דורש תחזוקה עקבית.

 

הכרת המותג – Brand Recognition

הכרת המותג או זיהוי המותג, הוא מונח המתייחס לסוגיה באיזו קלות הצרכן יכול לזהות ולזהות את המותג שלכם מבלי לראות את שם העסק שלכם באופן מפורש. למשל, זיהוי המותג דרך הלוגו שלכם, הסלוגן, הג'ינגל, העטיפה או הפרסומת. מושג זה הולך יד ביד עם מונח שנקרא "זכירות מותג" – Brand Recall, שהיא היכולת של הצרכן לחשוב על מותג ללא כל זיהוי חזותי או שמיעתי. מיתוג חזק שומר על העסק שלכם במודעות של הצרכנים.

 

אמינות המותג – Brand Trust

מושג זה מתייחס למידת האמון שלקוחות וצרכנים נותנים במותג שלכם. האם החברה שלכם עומדת בהבטחות השיווקיות שלה? האם אנשי המכירות ושירות הלקוחות שלכם עושים מעל ומעבר כדי להשביע את רצון לקוחותיכם? דברים אלה יכולים ליצור אמון בקרב הלקוחות שלכם, וזה חשוב במיוחד בעולם בו רק 25% מהאנשים חשים ביטחון בעסקים גדולים. מיתוג חזק בונה אמון מול הלקוחות שלכם.

 

הערכת מותג – Brand Valuation

הערכת מותג היא הערכה מסחרית של המותג שלך על סמך המיצוב שלו, המודעות לקיומו ואמון הצרכנים. מושג זה הולך יד ביד עם המונח "ערך המותג" – Brand Equity. מותג חזק יכול להפוך את העסק שלך לאטרקטיבי ביותר עבור משקיעים, בעלי מניות וקונים פוטנציאליים. בשורה התחתונה, מיתוג חזק מעלה את ערך העסק שלך.

 

איך יוצרים מותג חדש?

יש הרבה דברים שנכנסים לתהליך המיתוג העסקי, והרבה נושאים שיש לקחת בחשבון בבניית מותג חזק. אז תפסו מחברת והתחילו לרשום לעצמכם רעיונות שעולים בזמן שאתם קוראים את החלק הנוכחי במדריך המיתוג העסקי שלנו.

חשוב להכיר בכך שמיתוג הוא תהליך איטרטיבי, כך שאתם עשויים לחזור על כמה מהצעדים האלה כשאתם עושים סיעור מוחות ובונים את המותג שלכם.

כך תוכלו ליצור מותג – או להתחיל בתהליך המיתוג מחדש של המותג הנוכחי שלכם:

 

הגדירו את קהל היעד שלכם

מיתוג מוביל למודעות, הכרה, אמון והכנסות. כבר ציינו את זה קודם לכן. אבל בואו ניקח צעד אחורה כדי להבין במה כל התוצרים הללו תלויים. התשובה היא: בצרכנים. ובאופן ספציפי יותר – בקהל היעד והלקוחות שלכם. אם המותג שלכם אינו מתקשר עם קהל היעד שלכם, הוא לא ישיג מודעות, הכרה, אמון או הכנסות. כאן נכנס לתמונה תהליך מחקר השוק (target market research) שלכם.

לפני הכל, השאלה שעליכם לשאול את עצמכם היא למי המיתוג שלכם פונה בעצם. למי המוצר שלכם מיועד? מיהו הלקוח האידיאלי שלכם? מדוע הקמתם את העסק שלכם מלכתחילה?

מה שתלמדו על קהל היעד שלכם ועל אישיות הקונה ישפיע על החלטות המיתוג שלכם בהמשך הדרך, אז כדאי לכם להפוך את מחקר השוק שלכם לנושא הראשון שאתם מטפלים בו.

 

הגדירו את החזון העסקי שלכם (mission statement)

בואו נחזור לרגע לשאלה ששאלנו אתכם בשלב הקודם: מדוע הקמתם את העסק שלכם? התשובה לשאלה זו תעזור לכם לבנות את החזון העסקי שלכם, המגדירה את המטרה והשאיפות שלכם בתור ארגון. לפני שתוכלו ליצור מותג שקהל היעד שלכם מכיר, מעריך ונאמן לו, עליכם להיות מסוגלים לתקשר את המטרה שהעסק שלכם מקדם. ואז כל חלק של המותג שלכם (לוגו, סלוגן, ניראות, טון ואישיות) יוכלו לשקף את המשימה והחזון הארגוני שלכם. הגדרת החזון העסקי של העסק שלכם היא אבן בניין של מניפסט המותג שלכם, אשר מסביר לשם מה הארגון שלכם הוקם ומדוע לאנשים צריך להיות אכפת מן המותג שלכם.

 

הגדירו את הערכים, התכונות והיתרונות הייחודיים שלכם

סביר להניח שקיימים עוד המון עסקים בענף ובנישה שלכם. בעוד שקל להתמקד במתחרים שלכם (ויש זמן ומקום גם לניתוח תחרותי), לעת עתה, חשוב שתתמקדו בזיהוי החוזקות והתועלות הבלעדיות של העסק שלכם.

מהו אותו הדבר שיש לעסק שלכם שאף אחד אחר לא יכול לחקות (לפחות לא בצורה חוקית)?

נכון, אנחנו מדברים על המותג שלכם. מסיבה זו, עליכם להבטיח כי המותג שלכם מורכב מאלמנטים שהם אך ורק שלכם: הערכים, היתרונות והתכונות המייחדים את החברה שלכם באופן בלעדי.

קחו לכם רגע כדי לערוך רשימה של מה שמבדיל את העסק שלכם מעסקים אחרים בקטגוריה שלכם. שימו לב – אנחנו לא מדברים כרגע על התכונות הספציפיות של המוצר שלכם (כמו מראה, רכיבים או יכולות). הכוונה היא  לאופן בו המוצרים והשירותים שלכם משפרים את החיים של אנשים ותורמים להצלחתם.

 

צרו את הנכסים הויזואליים שלכם

בשלב זה כבר אמורה להיות לכם תשובות ברורות לשאלות: מיהו קהל היעד שלכם, מהי הצהרת המשימה שלכם (החזון העסקי של הארגון שלכם) ומהן התכונות הייחודיות המרכיבות את העסק שלכם.

אם אתם יכולים לומר בביטחון שאתם יודעים את התשובות לשאלות החשובות הללו, פירושו שהגיע הזמן לעבור לאחד החלקים המרתקים יותר של תהליך המיתוג העסקי, והוא שלב העיצוב החזותי.

אנו מדברים על עיצוב הלוגו שלכם, לוח הצבעים, הטיפוגרפיה (הגופנים), האיקונוגרפיה ורכיבים חזותיים אחרים. כאשר אתם יוצרים אלמנטים אלה, עליכם לבנות מקבץ של הנחיות הנוגעות לעיצוב המותג (מה שנקרא "ספר מותג") כדי לרכז את כל המידע הנחוץ ליצירה ושימוש בנכסים הוויזואליים שלכם במקום אחד.

זה יבטיח שמי שמשתמש במיתוג החדש שלכם יעשה זאת בצורה מדויקת ועקבית – תוך שימוש בשפה העיצובית, הגופנים, הצבעים והסגנון המדויק שגובש עבור הארגון שלכם במסגרת תהליך המיתוג העסקי.

חשוב להיות מודעים לכך שתהליך העיצוב החזותי יכול להיות מורכב ומאיים בדיוק כשם שהוא מרגש. כדי לעשות זאת בצורה נכונה, מומלץ לשקול לשכור איש מקצוע מתחום העיצוב שמגיע עם ניסיון בתהליכי מיתוג חזותי.

 

מצאו את קול המותג שלכם

האם אתם יודעים איך המותג שלכם נשמע? איך היה נראה המותג שלכם אם הייתם משוחחים איתו, או מסתמסים איתו בווטסאפ? אלו הם סוגי השאלות שיש לתת עליהן את הדעת כאשר אתם מחפשים את הקול הייחודי למותג שלכם. האופן בו אתם מתקשרים עם קהל היעד שלכם נחשב גם הוא כחלק אינטגרלי מהמיתוג שלכם. לכן אתם רוצים להגדיר קול מותג שמדבר בשפה ובסגנון של קהל היעד שלכם – אחרת, הם כנראה לא ישימו לב אליכם. על מנת לבחור את טון הפניה הנכון עבור קהל המטרה שלכם, לפעמים צריך לחזור שוב לשלב הראשון בתהליך המיתוג – שלב הגדרת קהל היעד, כדי לנסות ולחדד את ההבנה של פלח האוכלוסיה אליו אתם פונים ולהבין טוב יותר מיהם אותם אנשים. בין אם מדובר בקמפיינים של המותג שלכם, בפוסטים שאתם מפרסמים בערוצי המדיה החברתית השונים או בתכנים שאתם מעלים אל הבלוג או אתר הבית של המותג שלכם, כדאי לכם לוודא שהטון שלכם עקבי בכל התכנים הכתובים שלכם.

חשוב לתת לקהל שלכם הזדמנות להכיר את המותג שלכם וללמוד לזהות את קול המותג שלכם.

כאשר אנשים נהנים מהאופן שבו המפרסם פונה אליהם, הם מצפים לקבל ממנו עדכונים במדיה החברתית שלך ובדוא"ל.

 

עשו שימוש נרחב במיתוג שלכם

המיתוג העסקי שלכם יעבוד רק אם תתנו לו הזדמנויות לעשות את זה. מה זה אומר? שלאחר שתסיימו לעצב וליצור את המותג החדש שלכם (או שתשלימו את תהליך המיתוג מחדש), מגיע הזמן לשלב אותו בכל סנטימטר של העסק שלכם. שימו לב במיוחד לכך שהמיתוג החדש שלכם צריך להיות מוצג בכל מקום בו לעסק שלכם יש ממשק עם לקוחות.

להלן קומץ טיפים שיעזור לכם להטמיע את המיתוג החדש שלכם בכל הנכסים החשובים של הארגון שלכם:

 

אתר האינטרנט של החברה

הציגו את הלוגו, לוח הצבעים שלכם והטיפוגרפיה (הגופנים הנבחרים) שלכם באתר הבית של חברתכם.

אל תשתמשו בשום דבר פרט לנכסים שהוגדרו מראש בספר המותג שלכם.

זכרו כי אתר האינטרנט שלכם הוא חלק עיקרי מזהות החברה שלכם – כך שאם הוא לא משקף את המותג שלכם, הוא יספק בעיקר חווית לקוח צורמת.

כמו כן, יש לוודא כי כל המיקרוקופי באתר (הטקסטים), תיאורי המוצרים, ואלמנטי ההנעה לפעולה (לינקים וכפתורים) – משקפים את קול המותג שלכם נאמנה.

 

ערוצי המדיה החברתית

כל תמונות הפרופיל, תמונות הנושא (תמונת קאבר) והתמונות הממותגות, אמורים לשקף את המותג שלכם.

כדאי לשקול להציב את הלוגו של העסק שלכם בתור תמונת הפרופיל בחשבון הפרטי שלכם או תמונת הפרופיל בדף העסקי שלכם – זה יקל על הלקוחות לזהות את העסק שלכם בערוצי המדיה החברתית (פייסבוק / לינקדין / טוויטר / אינסטגרם / פינטרסט וכדומה).

בדומה לאתר שלכם, עליכם לוודא שכל פרטי הפרופיל / העמוד שלכם, הפוסטים והטקסטים על התמונות משקפים את קול המותג שלכם נאמנה.

 

חומרי אריזה

אם יש לכם עסק שמספק ללקוחות מוצרים פיזיים, המוצרים שלכם הם כנראה הדרך המוחשית ביותר שבה הלקוחות מתקשרים עם המותג שלכם. מסיבה זו האריזה שלכם צריכה לשקף את המיתוג החדש שלכם – בעיצוב, בצבעים, בגודל, בשפה ובתחושה שהיא מעבירה.

 

פרסום

מכיוון שפרסומות (גם אופליין וגם בדיגיטל) משמשות לרוב לביסוס מודעות למותג (Brand Awareness) ומסייעות לצרכנים בהכרת המותג שלכם, חשוב מאוד שגם הפרסומות שלכם ישקפו את המיתוג העדכני שלכם. למעשה, המיתוג שלכם אמור להקל על תהליך יצירת המודעות למותג בקרב הציבור הרחב.

בעזרת הקווים המנחים אשר מרוכזים בספר המותג שלכם, אתם כבר תוכלו לדעת כיצד הקמפיין שלכם צריך להיראות מבחינה ויזואלית ואיזה סוג של קופי לכתוב עבור התוצרים שלו.

 

מכירות ושירות לקוחות

עוצמתו של מותג תלויה באנשים שעומדים מאחוריו, ואם האנשים בעסק שלכם לא עושים שימוש נרחב במיתוג שלכם, אתם יכולים להיות בטוחים שהמותג לא יתפוס.

יתר על כן, המותג שלכם נשען על הרבה מעבר למאמצי השיווק שלכם. מאחר ונותני השירות בחברה שלכם באים במגע מתמיד עם לקוחות ומתעניינים, כאשר אתם מבצעים תהליך של מיתוג עסקי, חשוב ליידע גם את אנשי המכירות ושירות הלקוחות בחברתכם על הנחיות המותג העדכניות שלכם.

חשוב לשתף אותם בחשיבות השימוש בנכסים הויזואליים החדשים שהטמעתם (למשל, בלוגו בעיצוב החדש בחתימה של המיילים שנציגי השירות שולחים ללקוחות), בשפת המותג העדכנית ובנהלי שירות שתומכים את הסטנדרט וחוויית הלקוח שהעסק שואף להטמיע.

זה קריטי במיוחד כאשר הם מתקשרים ישירות עם לקוחות. בין אם עובדי החברה שלכם לוקחים חלק בהדגמה של מוצר או שירות ממותגים, או עונים על פניות של לקוחות לתמיכה הטכנית, עודדו אותם להשתמש בלוגו, הסלוגן, התמונות וקול המותג העדכני שלכם.

 

טיפים מנצחים למיתוג לעסקים קטנים

להלן מספר המלצות חמות עבור עסקים קטנים שמעוניינים למצב את עצמם כמותג נחשב ובעל מוניטין:

  1. העניקו למותג שלכם אישיות משלו
  2. הקפידו על עקביות
  3. פעלו על פי אסטרטגיית המותג שלכם
  4. אל תתבלבלו בין השראה להעתקה
  5. השתמשו במיתוג שלכם כדי לבנות לעצמכם צוות מנצח

רגע, אבל מה כל הסיסמאות האלו אומרות בכלל? אתם ודאי שואלים. אל דאגה, אנחנו כבר מסבירים.

 

טיפ מס' 1 – העניקו למותג שלכם אישיות משלו

גם אם אתם עסק של אדם אחד בלבד, כדי להפיק את התועלת המרבית מתהליך המיתוג של העסק שלכם, אנחנו ממליצים לכם לחשוב על המותג שלכם בתור… אדם בפני עצמו. כן כן. אפילו אם אתם הפנים של העסק, המותג שלכם צריך להיות בעל זהות משל עצמו, אישיות משל עצמו, ולהשאיר רושם משלו. לא בטוחים איך להגדיר את האופי של העסק שלכם? כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלות האלה לגבי המותג שלכם:

  1. מי הוא? אם המותג שלי היה בן אדם – איך הוא היה מציג את עצמו?
  2. איך הוא נראה? אם היה על המותג שלי לתאר את המראה שלו, איך הוא היה עושה זאת?
  3. איך הוא נשמע ומתנהג? איך המותג שלי היה מציג את המוצרים או השירותים שלי? האם זה יהיה בטון רציני ומקצועי, או שזה יהיה בשפה הומוריסטית, קלילה או נועזת?
  4. איזה רושם הוא משאיר? מה אדם אחר היה אומר על המותג שלי אחרי שפגש אותו בפעם הראשונה? באילו משפטים הוא היה משתמש כדי לתאר את המותג שלכם?

כפי שאתם ודאי מבינים, מטרת המיתוג העסקי, היא ליצור מערכות יחסים עם הלקוחות שלכם. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא על ידי התייחסות למותג שלכם בתור אדם ולהבין שאתם רוצים שהלקוחות שלכם יעשו את אותו הדבר.

 

טיפ מס' 2 – הקפידו על עקביות

חוסר עקביות היא טעות המיתוג מספר אחת שחברות עושות וזה לא פחות מאשר טראגי, אם תשאלו אותנו. כבר השקעתם במחקר שוק, ביצעתם תהליך מיתוג ארוך ומורכב, ובניתם מותג.

כל מה שנותר לכם לאחר מכן הוא להטמיע את המותג החדש שלכם ולשלב אותו בהתנהלות העסקית השוטפת ובערוצי הפרסום של החברה.

אולם עסקים רבים אינם עושים זאת עד הסוף ומשאירים קצוות פתוחים. חוסר עקביות חותר תחת המוניטין והאמינות של המותג שלכם ומבלבל את הלקוחות שלכם.

מותגים חזקים ומוכרים הם כאלו שבוחרים לתת עדיפות לעקביות במיתוג שלהם – והם קוצרים את פרי עמלם.

כאשר המותג שלכם מקפיד על נוכחות אחידה בין מדיומים ופלטפורמות, לקוחות יכולים בקלות ללמוד להכיר, לזהות ולאהוב את המותג שלכם לאורך זמן.

שימוש בהנחיות שבספר המותג שלכם יכול לעזור לכם בהקשר זה.

 

טיפ מס' 3 – פעלו על פי אסטרטגיית המותג שלכם

אסטרטגיית המותג שלכם היא מעבר להנחיות העיצוב שאוגדו בספר המותג שלכם. זו תוכנית עם יעדים ספציפיים לטווח הארוך שאתם שואפים להשיג עם התפתחות המותג.

יעדים אלה בדרך כלל סובבים סביב השגת מטרת המותג שלכם ודיוקה, שיפור המיצוב של המותג ויחסי הציבור שלו, יכולת הצמיחה של המותג, הכרת המתחרים של המותג, ומעורבות העובדים.

זוכרים שאמרנו שמיתוג עסקי הוא תהליך מתמשך? אז אסטרטגיית מותג מוגדרת היטב ועבודה מתמשכת לפיה, יכולות לעזור לכם להפוך את תהליך המיתוג שלכם למנגנון משומן היטב, אשר גורם למותג שלכם להימצא בצמיחה מתמדת לעבר הצלחה והכרה.

 

טיפ מס' 4 – אל תתבלבלו בין השראה להעתקה

ניתוח מתחרים (Competitive analysis) הוא דבר חשוב ביותר בהקשר של תהליכי מיתוג עסקי ופעילות עסקית בכלל.

לא זו בלבד שהכרת השוק העסקי בו אתם פועלים מסייעת לכם להבין היכן אתם ממוקמים ביחס למתחרים שלכם ומול מה אתם מתמודדים, אלא שהיא גם יכולה לתת לכם רעיונות לדרכים לשפר או לבדל עוד יותר את המותג שלכם.

עם זאת, עליכם להיזהר שלא ליפול למלכודת החיקוי.

רק בגלל שמתחרה (או שניים) של העסק שלכם מיתגו את החברה שלהם בצורה מסוימת, לא אומר שאתם צריכים בהכרח ללכת בעקבותיהם ולעשות את אותו הדבר.

זכרו כי מותגים חדשניים, ייחודיים ונועזים הם מותגים בלתי נשכחים. אז המשיכו לדגום את פעילות המתחרים שלכם כדי להבין מה הם עושים נכון ולקבל השראה, אך הקפידו להתמקד במה שהארגון שלכם מביא לשולחן ולעשות את מה שאתם יודעים לעשות הכי טוב, בדרך הייחודית שלכם. 

 

טיפ מס 6 – השתמשו במיתוג שלכם כדי לבנות לעצמכם צוות מנצח

מיתוג חזק גורם לעובדים שלכם להיות גאים בהיותם חלק מן החברה שלכם.

עובדים שנהנים מגאוות יחידה גם תורמים יותר לארגון אליו הם משתייכים, מעצימים, משפרים אותו והופכים לשגרירים שלו בעולם.

לכן אנו ממליצים לכם למנף את המיתוג שלכם כדי למשוך אל העסק שלכם אנשים מוכשרים.

אם החברה שלכם מגייסת עובדים בתדירות גבוהה יחסית, שווה לכם לשקול להקצות משאבים לטובת מיתוג מעסיקים.

מיתוג מעסיקים הוא האופן שבו אתם משווקים את החברה שלכם מול מחפשי עבודה וצוות העובדים הקיים. מיתוג מעסיק הינו דרך פופולרית מאוד בימינו למשוך אל הארגון כוח אדם איכותי ומקצועי ולשמר אותו. זכרו: אם אתם משדרים גאווה בארגון שלכם כלפי חוץ, אנשים אחרים ירצו להיות חלק ממנו.

 

לסיכום – היכון, הכן, מתג!

מיתוג עסקי הוא מושג מטריה שמאגד תחתיו את מכלול ההיבטים אשר נוגעים למיצוב של העסק שלכם כלפי חוץ: שם הארגון, הלוגו שלו, הסלוגן, לוח הצבעים שהוא משתמש בו, קול המותג, הסגנון העיצובי וכל מה שמשליך על הניראות של המותג שלכם, בעצם.

אבל מיתוג הוא הרבה מעבר לעיצוב החזותי והאלמנטים המוחשיים שמרכיבים את זהות המותג שלכם.

זוהי התחושה הבלתי מוגדרת שיש ללקוחות שלכם כאשר הם מתקשרים עם המותג שלכם. אתם יודעים… חוויית הלקוח שעליה דיברנו בהתחלה.

כך מצליחים מותגים חזקים לבלוט מעל כל האחרים. אין ספק כי המרכיבים המוחשיים של המיתוג בהחלט תורמים לכך – לוגו יפהפה, סלוגן מתוחכם, מדיניות חברה אותנטית, וקול מותג ברור – כל אלו תורמים להפיכת המותג למותג אהוב ומנצח.

אולם מותגים חזקים באמת משגשגים כשהם משקיעים בחוויה השלמה שהם מציעים ללקוחותיהם ולא רק בניראות.

אז איך בונים מותג שעובד? מתחילים מהלב.

ברגע שתבינו מי הוא קהל היעד שלכם, מה הצרכים האמיתיים שלו ואיך אתם יכולים להציע לו ערך בתחום בו אתם פועלים – הצלחת המותג שלכם לא תאחר להגיע.

בהצלחה!

"קורס בניית הנכסים הדיגיטלים הטוב בישראל – זה אשכרה עובד!" עשהאל דרייר.

הקורס שילמד אתכם איך להקים נכסים מניבים שיניבו לכם בין 1,500 ל12,000 ש"ח בחודש! הנדל"ן של 2020!

לסילבוס הקורס לחצו כאן.

עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 7 שנים, מנכ"ל סוכנות הדיגיטל - עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.

אהבתם ? שתפו את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin