עשהאל-דרייר

מה זה תוכן רזה ואיך משדרגים אותו

זמן קריאה: 3 דקות

כדי להבין מהו תוכן רזה, חשוב מאוד יהיה להבין מה תוכן רזה הוא לא: תוכן רזה הוא לאו דווקא תוכן קצר, עם מספר מילים מועט. תוכן רזה הוא, תוכן, כך על פי גוגל, שלא מספק ערך מוסף או ערך כלשהו לגולש. כעת, בניגוד למדדים אחרים שבהם גוגל נוטה לאפיין עמודי אינטרנט כמו מהירות טעינה, היעדר שגיאות תחביר, רלוונטיות, קיום מילות מפתח ועוד, הרי שלגבי ערך מוסף מתעוררת סוגיה לא פשוטה: כיצד גוגל יכולה להבין האם תוכן מסויים מספק ערך מוסף לגולש? הרי גולש אחד יוכל לחשוב שהתוכן פנטסטי, בעוד שגולש אחר יטען שהתוכן לא חידש לו דבר. אם כן, ברור שנדרש לקבוע כאן קריטריונים שיעזרו לנו להבין מהו תוכן רזה, או לפחות מהו תוכן שנחשב לרזה בעיני גוגל, בואו נתחיל.

 

5 דוגמאות לתוכן שנחשב "תוכן רזה"

ישנן מספר דוגמאות מובהקות שיכולות לסייע לנו מהו תוכן רזה בעיני גוגל:

 

עמודי הדפסה

עמודים אשר מכילים תוכן זהה לעמודים אחרים, ושכל תכליתם לעמד את התוכן לקראת הדפסה, נחשבים לעמודים בעלי תוכן רזה. מדוע? משום שאין בהם ערך מוסף למנוע החיפוש. הם לא מחדשים שום דבר. הם לא מוסיפים טיעון לוגי, הסבר, תמונה חדשה או כל גורם אחר שיכול לסייע לגוגל להבין שמדובר בעמוד נוסף שכדאי לאנדקס. אם כך, נשאלת השאלה: מה יהיה? אסור להדפיס? אם אנחנו רוצים להימנע מכך שגוגל תחשוב שיש לנו תוכן רזה באתר לא נקים עמודים המיועדים להדפסה? ובכן, מובן שהתשובה היא לא זאת. הפתרון הוא לאותת לגוגל כיצד להתייחס לעמודים כאלו, על כך נדבר בהמשך.

 

עמודים בעלי תוכן משוכפל

רוצים לייצר תוכן רזה באתר מסיבה מוזרה ככל שלא תהיה? אין בעיה. כנסו לאתר המתחרה, סמנו את הטקסט כולו באחד העמודים, העתיקו אותו, הדביקו באתר שלכם, ובצעו שינויים מינוריים. כך תוכלו להבטיח שגוגל תתייחס לאתר שלכם כאתר המכיל עמודים עם תוכן רזה, בהצלחה במקרה הזה (נכתב בציניות, אל תעשו את זה! לעולם אל תעתיקו תוכן מאף אתר מתחרה, גוגל יודעת מצוין איזה אתר נחשב "המקור" ואיזה אתר העתיק. האתר שהעתיק ייחשב כאתר עם "תוכן רזה").

 

עמודי אפיליאציה שאינם מכילים הסברים מפורטים

מכירה באמצעות שיווק שותפים היא דרך לגיטימית ומומלצת לייצר הכנסה נוספת. מה שפחות מומלץ בעניין הזה הוא לייצר עמוד כמעט ריק מתוכן ולשתול בו קישור חיצוני של רכישה. אתם מעוניינים לשווק מוצר לא שלכם? אין כל בעיה. פרטו ונמקו את היתרונות של המוצר בדיוק כפי שהייתם עושים לו המוצר היה שלכם.

 

עמודי סינדיקציה

עמודי תוכן רבים ובהם עמודי חדשות למיניהם, מכילים, במקרים רבים, פיסות תוכן שהורכבו מהרבה מאוד אתרי מקור אחרים. ככאלה, ודאי שאין באתרי סינדיקציה ערך מוסף ממשי, והם עלולים להחשב כאתרים המכילים תוכן רזה.

 

עמודי יחיד – רבים, זכר – נקבה

ברור מאליו יהיה לכל גולש שהקמת עמוד שנקרא ברכות ליום הולדת ולצידו עמוד שנקרא ברכות לימי הולדת, הוא מניפולציה שאין בה הגיון עסקי ממשי, פרט לניסיון לצבור דירוג על מספר ביטויים שבהם כוונת הגולש היא זהה. גם עמודים כאלו, כפי שאתם כבר יכולים להבין, נחשבים לעמודים בעלי תוכן רזה.

 

3 פתרונות עבור תוכן רזה

להתמודדות עם קיומו של תוכן רזה יש כמה אסטרטגיות פתרון. בואו נתחיל למנות אותן:

 

לא לשכפל או להעתיק תוכן

אם תימנעו משכפול תוכן, בכוונה, במזיד או בשוגג, תוכלו למנוע חלק מן הסוגים המייצרים לכם תוכן רזה באתר. כמו במקרים אחרים בחיים, לעיתים מניעה מלכתחילה היא הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם אתגר. כמובן שהעתקה מאתרים אחרים אינה מומלצת ולעיתים אף עוברת על זכויות יוצרים.

 

הימנעות מאינדוקס תוכן רזה

לא תמיד נוכל למנוע יצירתו של תוכן רזה, משום שלעיתים הוא יווצר עבורנו כחלק מן הפונקציונליות של האתר. כך, למשל, עמודי מסחר המכילים מוצרים שונים הנבדלים ביניהם בפרמטרים מינוריים, עלולים לייצר באתר מצב של קיום תוכן רזה. מה שנוכל לעשות במקרים כאלו הוא לבקש ממנוע החיפוש שלא לאנדקס עמודים כאלו. זאת אפשר לבצע במגוון של דרכים: החל מעדכון קובץ ה- robots.txt, שימוש בהגדרת noindex, דרך הגדרת תג קנוניקל, ועד לביצוע הפניות זמניות (302) או קבועות (301) בדפי האתר.

 

עיבוי התוכן הרזה

הנה. הגענו לזה. לעיתים זאת לא בושה… פשוט לעבות את התוכן שלנו. להוסיף לו ערך שיוכל לשמש את הגולש. לפרט, להרחיב, לנמק, להסביר ולהדגים. כך תוכלו ליצור מצב שהתוכן הרזה באתר שלכם הופך להיות לנכס בעל ערך מוסף לגולשים ולמנועי החיפוש. אם החלטתם שאותו עמוד חסר סיכוי ולא שווה לעבות אותו, בצעו לו הפניית 301 לעמוד עם התוכן הדומה לו ביותר באתר שכן איכותי. אם גם זה לא קיים, ניתן לבצע הפניית 410 (העמוד לא קיים עוד).

 

לסיכום

תוכן רזה נוצר באתר כתוצאה מאוסף של אילוצים כמו מבנה האתר ומערכת התוכן שמנהלת אותו, אבל גם בשל החלטות לא נכונות של בעל האתר, כמו העתקה או שכפול של תוכן לא שלו או תוכן שכבר קיים באתר. ישנן מספר דרכים להימנע מיצירת תוכן רזה באתר, ואם כבר יצרתם, לפחות תאותתו למנועי החיפוש שלא להציג את אותו תוכן במנוע החיפוש.

אודות המחבר
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 5 שנים, תוצאה 1 במונח "קידום אתרים אורגני", מנכ"ל הסוכנות עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.
תוכן עניינים
לשליחת הודעה
מקצועיות זה אנחנו
השירותים שאנו מספקים

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אצלנו אין אנשי מכירות, רק אנשי ביצוע!

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם