עשהאל-דרייר

14 כללים למבנה אידיאלי למאמר

שימוש בתוכן איכותי הוא כבר מזמן הבסיס לכל תהליך קידום אורגני של אתרים, ולכל מקדם ברור כיום שבהעדר תוכן מעניין, מסקרן, מחדש ומפתיע, קשה יהיה לשמר מיקומים גבוהים של האתר בדף תוצאות החיפוש (בניגוד לבעבר). מאמר זה יעסוק במרכיב חשוב נוסף, אשר משלים את התוכן והוא: המבנה של המאמר. מדוע הצורה שבה מסודר התוכן חשובה כל כך לקידום אתרים? במאמר הזה ננסה לענות על השאלה הזאת.

 

אילו 14 כללים צריכים להתקיים בכל מאמר?

לכותבים שונים יש סגנונות כתיבה שונים. חלקם אוהבים להאריך וחלקם מעדיפים להישאר תמציתיים. חלקם נעזרים בדוגמאות וחלקם משאירים את המסר ברמה התיאורתית. אולם, כאשר הדברים מגיעים למבנה של המאמר והרכיבים מהם הוא בנוי, המכנה המשותף במקרה הזה הוא רחב מאוד. הנה הרכיבים שצריכים להופיע בכל מאמר (וגם כמה הנחיות חשובות לגבי הסידור שלהם).

 

כותרת ראשית אחת לכל מאמר

גוגל הודיעה לא מזמן בפרסום פומבי שעמודי אינטרנט יכולים מבחינתה להכיל מספר כותרות ראשיות (כותרת H1), ככל שנדמה למחבר שנדרש. איננו יודעים לומר בשלב הזה, האם אכן קיומה של יותר מכותרת ראשית אחת יזיק לדירוג העמוד הספיציפי במנוע החיפוש הגדול בעולם, או שכפי שגוגל מציינת, לא תהיה לכך כל השפעה על הדירוגים של המאמר. אולם במקרה הזה האימרה "אם זה לא יעיל זה בטח לא יזיק", נכונה מתמיד וכמו במקרים רבים, עדיף להימנע מלהקשיב להצהרות של גוגל כי טוב, לא ייצא מהן.

ההנחיה הגורפת לגבי כתיבה נכונה היא לייצר הגיון שיוביל את הכותב והקורא כאחד. אם כך, ההמלצה שלנו עומד בעינה: כותרת ראשית אחת בלבד, אשר מסכמת את הרעיון המרכזי של המאמר, היא בהחלט רעיון מצוין ליישום.

 

הימנעות מיצירת חללים באתר

כדי להבין מהו חלל שנוצר בחלק מן המאמר ננסה להבין מאילו רכיבים מאמר בנוי. מאמר יכול להיות בנוי מכותרת ראשית (H1), כותרות משניות (H2,H3,H4,H5,H6), ופסקאות טקסט רגילות (P). כשאנחנו מתכוונים לחלל הכוונה היא למעבר בין כותרות מבלי שטקסט רגיל (P) ממלא את החלל. יש אמנם מקרים שבהם נהוג לעשות זאת (כמו תוכן עניינים, אליו נגיע בהמשך, והפניות מסוגים שונים), אבל ככלל, כתיבה זורמת של תוכן במאמר לא אמורה לייצר מצבים כאלו. הקפידו שבין כל שתי כותרות הנמצאות במאמר ישולב טקסט רגיל (P).

 

רציפות הכותרות המשניות

במאמר שכתוב בצורה תקינה לא אמורים להתרחש מקרים שבהם נעבור מכותרת H2, למשל, דרך פסקת טקסט (P), אל כותרת H4. הקפידו לשמור על רצף מדורג של כותרות בכתיבה. שוב, כלל האצבע שאמור להנחות אתכם בכתיבה נכונה הוא הגיון. לא אמור להיות הגיון ביצירת כותרת משנה מסוג H2, שימוש בטקסט, ואז דילוג אל כותרת משנית מסוג H4. כאן תוכלו למצוא מאמר מעולה מעולה מעולה על אופטימיזציית כותרות.

 

הקפידו על מספר כותרות משנה לרמה מסויימת

מאמר טוב הוא מאמר שבנוי בתצורה של עץ: לכל צומת בעץ ישנם מספר ענפים. אם תחת כותרת משנית מסויימת הגענו, באמצעות פסקת טקסט, אל תת כותרת משנית אחת ויחידה, הרי שבנינו את המאמר בצורה לא נכונה, והטקסט שכתבנו תחת תת הכותרת המשנית יכול היה להיות כתוב כבר בכותרת המשנית עצמה. שימו לב, המבנה אמור, כפי שצויין, להנחות את הקורא מבחינה לוגית. אין סיבה לפצל תוכן אם הוא לא באמת נחלק למספר תתי תחומים.

 

שלבו תוכן עניינים במאמר

מאמר טוב צריך לכלול תוכן עניינים בראשיתו. לתוכן העניינים תפקיד מרכזי בשיקוף מבנה המאמר לקורא ולמנועי החיפוש. סקירה של תוכן העניינים אמורה לאפשר לקורא להבין אילו רכיבים ימצא במאמר, והאם המאמר הוא רלוונטי עבורו. כמו כן, מאמר טוב הוא מאמר שמאפשר לקורא לא רק לצרוך תוכן שבו הוא מעוניין, אלא גם ובעיקר לדלג מעל תוכן שבו הוא לא מעוניין. תוכן עניינים הבנוי נכון, ומשולבים בו קישורים לפרקים הרלוונטיים (ולא רק כותרות) הוא בדיוק הכלי שיכול לאפשר לקורא לבחור היטב את התוכן שהוא מתכוון לצרוך.

 

שלבו קישורים פנימיים וקישורים לאתרים חיצוניים במאמר

תוכן טוב הוא כזה שמוגש במנות קטנות ומאפשר הרחבה במקרה הצורך. זהו בדיוק תפקידם של קישורים פנימיים. קישורים יכולים לסייע לקורא לצרוך תוכן רציף, מבלי לאבד את ההקשר של הדברים, ובמקרה הצורך להעמיק היכן שנדרש. לדוגמה: אם אתם סטודנטים למתמטיקה בשנה הראשונה, וקוראים הוכחה של משפט בקורס בחשבון אינפיניטסימלי 1, אשר מסתמכת על הוכחה של משפט אחר, הרי שקל יהיה לכם יותר להבין את ההוכחה בשלבים: ראשית לקרוא את ההוכחה הנוכחית, ובמקרה שהשעמום תוקף אתכם בפראות ופתאומיות, להרחיב את היריעה וללמוד את ההוכחה של המשפט שעליו הסתמכתם.

 

שלבו במסמך הערות שוליים

הערות שוליים הן הערות קצרות בהיקף של משפט עד שלושה משפטים, אשר נרשמות בשולי הדף בתחתית העמוד ומתייחסות למושג בגוף המאמר, שמפנה אליהן. הערות שוליים הן חשובות, בעיקר כדי לאפשר לקורא להתרכז בתוכן מבלי לאבד את הקשב, אך להנגיש עבורו את כלל המידע המתבקש בחלק אחר של המאמר. בדרך כלל, נעשה שימוש בהערות שוליים לפירוש וביאור של מושגים, טכנולוגיות, רעיונות מרכזיים ועוד, שנרצה לבאר עבור הקורא בצורה תמציתית ויעילה.

 

שלבו במסמך נספחים

נספחים הינם פרקים לא ממוספרים במאמר, אשר מכילים מידע רב ביתר פירוט, אשר לא נחוץ על מנת להבין את המסר המרכזי, אולם נחוץ לביסוס הטענות המועלות במאמר. אנו נעשה שימוש בנספחים כאשר נרצה לייצר סימוכין למסרים העוברים במאמר, ולייעד, למעשה, את המאמר לשני סוגי אוכלוסיה מרכזיים: למנהלים בכירים ולעובדים זוטרים. אם, למשל, נרצה לכתוב דוח ביקורת שמכיל ליקויים שונים שמצא מבקר בתחום מסויים, הרי שתמצית המנהלים תוכל להכיל את הממצאים העיקריים שעלו בדוח ואת סיכום ההמלצות, ואילו הנספחים יוכלו להכיל את כלל הבדיקות שבוצעו בשטח, כולל אלו שנמצאה עבורן תוצאה תקינה.

 

ציינו את שם הכותב והפנו לביוגרפיה שלו

כיום, יותר מתמיד, גוגל שמה דגש לא רק על המומחיות, הסמכותיות והאמון שניתן לתת בטקסט, אלא גם אלו שניתן לקשר לכותב המאמר עצמו. לכן, חלק בלתי נפרד מן המבנה של כל מאמר צריך להיות שם הכותב, רצוי עם קישור לעמוד שבו נמצא פרטים נוספים אודותיו, וזאת על מנת לחזק את הסמכות של המאמר כולו (למאמר בנושא E-A-T לחצו כאן).

 

ציינו תאריך על המאמר

כל כך פשוט. כל כך בסיסי. ויחד עם זאת, הרבה מאוד כותבי תוכן ומנהלי אתרים לא מקפידים על הבקרה החשובה הזאת. הרבה מן התכנים שנכתבים הינם תכנים שנכונים לנקודת הזמן של כתיבתם. יצירת מידע אודות התאריך שבו נכתבו היא מפתח להבנה של המאמר, הקונטקסט שבו הוא נכתב, פערי הידע הקיימים בין מה שנכתב במאמר ומה שקרה מאז ועוד. לכן, כאשר אתם ניגשים להעלות את המאמר הבא שכתבתם לאתר שאותו אתם מנהלים, הקפידו לציין מתי נכתב המאמר, או לחלופין (ואף בנוסף) מהו תאריך העדכון האחרון שלו. ככלל, ב99% מהמקרים, חשוב לוודא שהתאריך אינו לחיץ ואינו מוביל לעמוד שבו אפשר לראות את כל הכתבות שפורסמו באותו תאריך, זה ברוב המקרים אסון SEO קלאסי.

 

שימרו על מרווחים בין פסקאות

תוכן, טוב ככל שיהיה, נוח הרבה יותר לצרוך במנות קטנות. אם תקפידו על שמירת מרווחים בין פסקאות, ובאופן כללי על חלוקת הטקסט לפסקאות על פי הגיון סדור, תוכלו לגייס את הקורא לפרק זמן קריאה ארוך יותר ולמידת התעניינות רבה יותר בתוכן הכתוב, מה שיגביר את זמן השהייה ויעשה לכם רק טוב.

 

הוסיפו תמונות במקומות שבהם הטקסט הוא מעמיק וארוך

לא מדובר כאן בעצה שבאה מאזור התוכן, אלא מאזור המבנה: אם אתם מרגישים שישנם חלקים במאמר שהם דורשים תשומת לב וריכוז רבים יותר, אחת המתודות שבהן תוכלו לעשות שימוש כדי לסייע לקרוא היא באמצעות שילוב תמונות, אשר יגוונו את בליל האותיות המרצדות על המסך, ויקלו עד מאוד על המשתמש בצריכת התוכן.

 

הוסיפו גרפים המתארים את התוכן עליו אתם כותבים

שוב, גם כאן, כמו בנושא התמונות, גרפים יכולים לשבור את המבנה הרפטטיבי והמונוטוני של מילים כתובות, ולייצר קשב אחר של הקורא. עשו שימוש בגרפים על מנת לסייע לקורא להבין את הכתוב בצורה אפקטיבית יותר.

 

הוסיפו אינפוגרפיקות למאמר

ככל שהדבר מתאפשר, שימוש נכון באינפוגרפיקה הוא בהחלט פעולה שאתם, כיוצרי תוכן, יכולים לבצע כדי לעבות את המבנה של המאמר, ו"לשבור" את המבנה המסורתי שלו.

 

לסיכום

מבנה טוב של מאמר הוא מבנה שבו הקפיד יוצר המאמר לעשות שימוש מושכל בכותרות וברציפות שלהן, לשלב תוכן עניינים, לציין את שם המחבר ואת התאריך שבו נכתב המאמר, להפנות את הקורא להרחבות באמצעות טכניקות כמו הערות שוליים קישורים לעמודים פנימיים או חיצוניים ושימוש בנספחים, וכן להטמיע תמונות, גרפים ואינפוגרפיקה שיכולים לסייע לקורא להבין טוב יותר את התוכן של המאמר, ולשבור את המבנה המסורתי שלו.

אודות המחבר
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר
עוסק בקידום אתרים כ- 5 שנים, תוצאה 1 במונח "קידום אתרים אורגני", מנכ"ל הסוכנות עשהאל דרייר בע"מ, יזם, מדבר בפתרונות ומוביל את לקוחותיו לשפע כלכלי.
מדריכי תוכן נוספים
קניבליזציה של מילות מפתח

השם המפוצץ והציורי משהו הזה, מתאר סיטואציה שבה מספר עמודים שונים באתר מדורגים על אותה מילת מפתח במנוע החיפוש, או גרוע מכך – שדף שלא

כל כמה זמן כדאי להוסיף תוכן באתר

תשאלו כל פוליטיקאי שאלה מאתגרת וקשה שקצת קשה לענות עליה באופן פומבי וישיר והוא ישיב לכם "מדובר בשאלה מצויינת, אולם לפי דעתי לא זו השאלה

9 רעיונות וסיבות לכתיבת תוכן איכותי

הרבה מקדמי אתרים טוענים שתוכן איכותי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היכולת לקדם אתר ולבצע אופטימיזציה לצורך התאמת הנראות שלו במנועי החיפוש. ואולם, חשוב

10 הדיברות על תוכן וקידום אתרים

*** פוסט זה מכיל בראש ובראשונה את דעתי על כל מה שקשור לתוכן לצורך קידום אתרים, טיפ סופר חזק שישנה לכם את כללי המשחק, ו10

מה חשוב יותר – תוכן או קישורים?

לא מזמן נערך בקבוצת הפייסבוק שאני מוביל דיון לגבי חשיבות התוכן והקישורים לקידום אורגני של אתר במנועי החיפוש. השאלה המרכזית, שמי שהיה יודע לענות עליה

מה זה תוכן רזה ואיך משדרגים אותו

כדי להבין מהו תוכן רזה, חשוב מאוד יהיה להבין מה תוכן רזה הוא לא: תוכן רזה הוא לאו דווקא תוכן קצר, עם מספר מילים מועט.

לשליחת הודעה
מקצועיות זה אנחנו
השירותים שאנו מספקים

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הצטרפו

לקבוצת הפייסבוק שלנו BLACK & GREY SEO | קידום אתרים אורגני למתקדמים

והשארו מעודכנים בכל החדשות !