fbpx
עשהאל-דרייר

שיווק שותפים – תגלית או תרמית

מאת: שלו לוי

בין מגוון המונחים הנפוצים ביותר כיום בעולם השיווק, ניתן למצוא את המונח שיווק שותפים. זה נשמע כמו איזה שהוא עולם נפלא שמתקיים מעבר להרי הקשת, בו חדי-קרן עושים עבורך את העבודה השיווקית למכירת המוצר שלך. הם לוקחים על עצמם את הסיכון, משתתפים איתך ברווח, ובזמנם הפנוי מעלים סרטונים ליוטיוב על כמה טוב לחיות.

מנגד, אנשים עם זמן פנוי באופן כללי, ובני נוער וחיילים משוחררים באופן פרטני, מופצצים מכל כיוון בפרסומות שמציעות להם להצטרף לרכבת. "כולם מרוויחים," זה המסר העיקרי, "כולם עובדים מחוף הים – רק אתה לומד משפטים כמו איזה אפס." לא צריך תואר, לא לימודים, לא השקעות. כמה חברים שלוחצים על כמה כפתורים ובקלות אתה הופך להיות מיליונר.

המטרה של המאמר הזה היא לדבר על שיווק השותפים האמיתי. להסביר איך הוא עובד באמת, ולמה הוא עובד. שיווק השותפים של חדי הקרן – לא עובד. אם חלמת שמישהו ייקח את העסק שלך בלי שום חומר שיווקי ויעוף על הרעיון המדהים שהגית, כשהוא לוקח את כל הסיכון על עצמו ומתחלק איתך ברווחים, זה לא זה.

שיווק שותפים, כמו כל שותפות, הוא הסכם בין צד אחד לצד האחר, כששני הצדדים מיטיבים מהשותפות ביניהם. במקרה של שיווק שותפים מדובר בהסכם שיווקי: צד אחד הוא משווק, ספק מדיה, והצד השני הוא בעל עסק שרוצה לרכוש את המדיה הזאת.

ההסכם הנפוץ לרכישת מדיה סובב סביב עלות מסוימת לכמות צפיות או קליקים. במקרה של שיווק שותפים, מכיוון שהם שותפים, העלות אינה משולמת מראש, אלא רק ברגע שהמדיה מייצרת לצד השני תוצאות: קונה, משאירה פרטים, מתקינה אפליקציה – איזושהי פעולה שמבוצעת. לכן שיטת התשלום הזו מכונה "תשלום פר תוצאה" (בשונה מתשלום פר קליק ופר אלף צפיות) או "תשלום פר פעולה" – תלוי איך מתרגמים את זה.

אז אכן, אלו הן התועלות שמקבלים שני השותפים בהסכם שיווק שותפים

בעל העסק – המוכר – לא ישלם על השיווק לפני שהוא קיבל כסף. הוא רוכש כמות עצומה של כניסות לאתר שלו, מרוויח כמות עצומה של מידע שיווקי על גולשים (שניתן לפרסם להם אחר כך בשאר הרשת), ורק אז משלם – לרוב בשוטף פלוס 7 או שוטף פלוס 30. הוא קיבל כסף, ייצר, שלח, לפעמים אפילו כבר קיבל ביקורת באתרו על המוצר – ורק אז שילם את העלות השיווקית.

ומה אם המאמץ השיווקי לא הצליח? אם המודעה לא הייתה טובה, האתר לא היה מזמין מספיק לרכישה, לא היו מספיק תמרורי מהימנות… מה אז? אז כלום לא קרה. בעל העסק לא שילם, והספק לא קיבל כסף. בעל העסק לא משקיע תקציב שיווקי משל עצמו במאמץ השיווקי, ונהנה מפירותיו – אפילו אפשר לומר, בוחן את המאמץ השיווקי על חשבון מישהו אחר – כשהרווחים מהמכירות נכנסים בסופו של דבר אליו. כמובן, שהוא משלם על זה בהתאם. כי מבחינת הספק – המשווק, זו תועלת עצומה שהוא יכול לגבות עליה לא מעט כסף.

מעבר לזה, מדובר בעסקה ללא עלויות נוספות מצידו מלבד עלויות השיווק: אין עלויות לוגיסטיקה, אין עלויות תמיכה, אין עלויות ייצור. זה אולי לא נשמע מסעיר, אבל לאנשי שיווק זה המון: שיווק שותפים מאפשר להם גישה לאין סוף מוצרים שהם לא צריכים לייצר ולספק.

איפה הקאץ': שיווק שותפים לא עובד?

נשמע טוב, אבל לפני שנגיע לחלק שמסביר איפה הדברים מסתבכים קצת, נסביר מה שיווק שותפים הוא לא:

  • שיווק שותפים הוא לא שיטת שיווק. הוא שיטת תשלום בעבור שירותי שיווק. כאמור לעיל, מי שחושב שהוא יכול להיות "משווק שותפים" בלי לדעת לשווק, כלומר: בלי ידע ונסיון אמיתי בשיווק – חי בסרט. אנשים שמתפרנסים משיווק שותפים, למעשה מתפרנסים משיווק במדיה החברתית או במנועי החיפוש, כשהם לוקחים בחשבון מודל עסקי שונה – אבל בסך הכל, העבודה היומיומית אינה שונה מעבודה יומיומית של איש דיגיטל.
  • שיווק שותפים הוא לא שיווק באמצעות הפניות של לקוחות שקנו ממך. זה תחום אחר שנקרא שיווק באמצעות הפניות. שיווק שותפים מחייב שתיווצר איזו שהיא שותפות בין גורם מפרסם (לא בשיתוף של פוסט בפייסבוק הפרטי שלו אלא בנכסים שיווקיים אמיתיים או קידום אתרים) לגורם מוכר.
  • שיווק שותפים הוא לא שיווק באמצעות משפיענים. יש משפיענים שעובדים במודל עסקי של תשלום-פר-תוצאה. הם לא משווקי שותפים: הם מפרסמים פוסט אחד ומתוגמלים על התוצאות שלו.
  • לא כל מי שעוסק בשיווק שותפים הוא מיליונר, חי על הים או מטייל כל היום בעולם. חשוב להזכיר את זה אפילו שזה נאמר בכל מקום, וגם הוזכר כאן לפני כמה פסקאות.

איך בתכלס שיווק שותפים עובד

שיווק שותפים לא התחיל כשהתחיל האינטרנט. למעשה, שיווק שותפים קיים כבר שנים כצורה של שיווק ישיר. שיטת השיווק הזו בעצם קוראת תיגר על שיטות שיווק אחרות שכוללות מסעות פרסום ארוכים שעיקרם בניית מותג חזק. השיטה עובדת על ידי כך שחברה פשוט מפרסמת את המוצר שלה, לפעמים בעזרת מבצע או איזה שהוא גורם דחף שמעורר אצל הלקוח פחד מפספוס הרכישה. ערוץ הקניות הוא דוגמא מצויינת לשיטת השיווק הזו. הפרסומות המוכרות של מחסני חשמל הן דוגמא מצויינת לשיטת השיווק הזו. לא חסרות דוגמאות.

כשהרדיו התחיל לתפוס תאוצה, סוחרים יכלו למדוד את כמות שיחות הטלפון שמגיעה למספר מסוים. תחנות הרדיו וסוכנויות הפרסום היו מעניקות מספר טלפון מסוים לקמפיין, וכל העסקאות שבוצעו דרך מספר הטלפון הזה נרשמו. אחת ולתמיד, השיווק הפך להיות מדיד בצורה אפקטיבית, ויכולת למדוד החזר השקעה על מאמצים שיווקיים באופן ישיר. שיווק שותפים באינטרנט פועל בצורה דומה.

כל שותף שיווקי מקבל מבעל העסק קישור מסוים. הקישור הזה כולל בתוכו איזה שהוא פרט מזהה שמסמן רכישות ופעולות באתר האינטרנט של בעל העסק, וזוקף אותן לזכות השותף השיווקי. אחת לכמה זמן, באופן שוטף, מבוצע תשלום עבור כל התוצאות שהגיעו דרך השותף הזה.

בעל העסק מצידו צריך להתכונן עם הדברים הבאים כדי שזה יעבוד:

  1. מערכת מדידה שמחוברת למערכת המכירות שלו, עם גישה לשותפי שיווק.
  2. חוזה טוב שמסדיר את הסכם השותפות.
  3. סט של חומרי מדיה ובאנרים, ביקורות טובות על המוצר, כתבות יח"צ. מאמצים שיווקיים משל עצמו, בקיצור.
  4. מלאי מספיק למכירות על ידי שותפים.
  5. סבלנות.

עכשיו, תשאלו: מה אם ראיתי פרסומת, וביצעתי חיפוש באופן עצמאי? האם המשווק יתוגמל על המאמצים שלו? התשובה היא לא. שיווק ישיר פועל רק במודל של פעולה אחרונה ("קליק אחרון") – לקוח ראה פרסומת, ומיד אחר כך, לקוח ביצע פעולה. אם הלקוח לא ביצע פעולה באשמת הפרסומת או מיד לאחר הצפייה בפרסומת… השיווק לא ישיר, ולא מדובר בשיווק שותפים.

הסתייגות קטנה, ונסיים: בשיווק שותפים יש גם מודלים של "קליק ראשון", ויש מערכות שיודעות למדוד בעזרת מידע שנצבר על הדפדפן של הלקוח – האם הוא קנה דרך אפילייט מסויים – גם חודש וחצי שנה אחרי הרכישה. הכל מתועד בתוך הסכם השותפות הזה, ומוסבר היטב.

לסיכום, שיווק שותפים הוא בסך הכל מודל עסקי – צורת תשלום בעבור מתן ערך מסוים – במקרה הזה שירותי פרסום. זו אבולוציה של שיווק ישיר שהגיעה לאינטרנט, ומשתמשת בשיטות מדידה שונות כדי לייחס מכירה מסוימת למשווק מסוים. מסביבנו יש המון רעש בנוגע לשיווק שותפים, ואכן, עדיף להתעלם מהרעש, אך גם אסור לשכוח שמדובר במודל שיש לו תועלות עצומות לשני השותפים בו – במידה והוא אכן משרת כיאות את שני הצדדים.

הכותב הינו שלו לוי, מתכנת פרונט-אנד, יועץ שיווקי ומקדם אתרים. בעברו, שלו ניהל אתרי תוכן ומסחר אלקטרוני ולקח חלק במגוון רחב של קמפיינים ממומנים ואורגניים, בדגש על שיווק שותפים, מימון המונים ומוצרי תוכן דיגיטליים. ניתן לקרוא עוד מאמרים בנושאים שונים בתחום השיווק הדיגיטלי בבלוג האישי של שלו.

שיווק שותפים - תגלית או תרמית
Sending
User Rating 5 (3 votes)

שתף את המאמר עכשיו!

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

הצטרפו

לקבוצת הפייסבוק שלנו BLACK & GREY SEO | קידום אתרים אורגני למתקדמים

והשארו מעודכנים בכל החדשות !