מערכות ניהול התוכן השונות של אתרי אינטרנט מודרניים מקלות באופן משמעותי על מנהלי אתרים את מלאכת ההזנה והעדכון של תכנים באתר. כמו כן, מאפשרות מערכות אלו קטלוג של התוכן וביצוע מיונים שונים לצורך סידור פריטים בצורה שתקל על המשתמש. עם זאת, לתכונות החשובות הללו יש גם אפקט שלילי: במקרים רבים נוצרים דפי תוכן כפולים או דומים, אשר עלולים לגרום לבעיות בסריקה ואינדוקס של הדפים במנוע החיפוש של גוגל. כאן בדיוק מגיע תג הקנוניקל כדי להציל אותנו.
איך מגדירים תג קנוניקל באופן ידני, דרך yoast או בעזרת rank math
הגדרה של תג קנוניקל תתבצע באזור ה- Head של העמוד הרלוונטי. מדובר בשורת קוד html, אשר תפקידה לסמן למנועי החיפוש מיהו, למעשה, דף המקור המועדף לסריקה, עם תוכן זהה או דומה לזה שבו מוגדר התג.
הנה קוד קנוניקל לדוגמה:
<link rel="canonical" href="https://example.com/blablaorg/" />
שימו לב:
אם את התג הזה הטמענו בעמוד באתר שנקרא blabla, ואשר מכיל תוכן דומה ביותר לתוכן שנמצא בעמוד blablaorg, והיינו רוצים מאוד שגוגל תטרח ותאנדקס רק את עמוד המקור, כלומר blablaorg, הרי שעלינו לבצע את ההפניה האמורה, כמובן, בשורת ה- Head של העמוד.
אם אתם משתמשים בתוסף RankMath, כאן מגדירים את הכתובת אליה אתם רוצים להפנות את העמוד באופן של קנוניקל:
ואם אתם משתמשים ביוסט, זה כאן:
מתי נרצה לבצע הגדרת תג קנוניקל?
ישנם מספר מקרים בהם רצוי מאוד יהיה לבצע הגדרה של תג קנוניקל, על מנת לאפשר לגוגל להבין מיהו עמוד התוכן המקורי והראשי שכדאי לנהל באינדקס.
מניעת אינדוקס של עמודים עם תוכן ששוכפל מאתר אחר
במקרה של מאמר חשוב שאנחנו בוחרים לפרסם במספר אתרים שבבעלותינו, בעת ציטוטים נרחבים ממאמרים אחרים, או אפילו בעת הצגת מידע שנאסף ממקורות שונים ברשת – נרצה לעשות שימוש בתג קנוניקל על מנת למנוע מגוגל לחשוד שמדובר בהעתקה והפרה של זכויות יוצרים.
מניעת אינדוקס של עמודי מוצרים עם פרמטרים שונים
באתרי מסחר רבים נעשה שימוש בתוכן תיאורי זהה למוצרים, עם שינויים מינוריים כמו צבע, גודל או מיון סט המוצרים המוצגים בעמוד. במקרים רבים, לכל עמוד כזה נוצרת כתובת url שונה, אולם היא מתארת תוכן דומה להפליא. שימוש בתג קנוניקל יכול לסייע לגוגל לבחור את הגרסה היחידה שיאנדקס אצלו, הנה אתר שעשיתי בו שימוש בדיוק לנושא הזה.
מניעת אינדוקס של עמוד בתצוגת הדפסה
במקרים רבים, מתאפשרת באתר הדפסה של העמוד, תוך שימוש בכתובת url שונה לתצוגת ההדפסה. תג קנוניקל יכול לבוא לעזר גם במקרה הזה.
מה ההבדל בין תג קנוניקל להפניית 301?
האדם הסביר יכול לשאול את עצמו לשם מה נחוץ לעשות שימוש בתג קנוניקל, אם עומד לרשותו כלי ההפניה מסוג 301. ובכן, מדובר בשני פתרונות שונים לגמרי, לצרכים שונים לגמרי.
תג קנוניקל משמש כהמלצה למנוע החיפוש אילו דפים לאנדקס ובאילו אפשר להימנע מאינדוקס. אנחנו עושים שימוש בתג קנוניקל כאשר כל גרסאות העמודים השונים המציגים את התוכן נחוצות לנו. כלומר, אנו רוצים לאפשר למשתמש לצפות בתוכן גם כאשר הוא ממויין בסדר עולה וגם כאשר הוא ממוין בסדר יורד. התוכן חייב להיות זמין בשתי התצורות, אולם מאונדקס – פעם אחת בלבד.
הפניית 301, לעומת זאת, משמשת אותנו כדי לאותת לגוגל שעמוד אינטרנט מסויים כבר אינו רלוונטי, ובמקומו אנחנו מעוניינים להציג למשתמש עמוד המנוהל בכתובת אחרת.
תגית קנוניקל הינה תגית אשר מוטמעת בעמוד מסוים באתר ומציינת בפני מנועי החיפוש השונים מהי כתובת העמוד אשר מכיל את התוכן המקורי והאותנטי שמוצג גם בעמוד הנוכחי. ממש כמו לספר עובדה ואז לתת קרדיט לאדם אשר סיפר לך את אותה העובדה בפעם הראשונה!
שימוש בתגית קנוניקל יוכל לסייע למנהל האתר למנוע אינדוקס של עמודים עם תוכן ששוכפל מאתר אחר, למנוע אינדוקס של עמודי מוצרים עם פרמטרים שונים, או למנוע אינדוקס של עמוד בתצוגת הדפסה.
תג קנוניקל משמש כהמלצה למנוע החיפוש אילו דפים לאנדקס ובאילו אפשר להימנע מאינדוקס, למרות שכל העמודים אמורים להיות מוצגים לגולש. הפניית 301, לעומת זאת, משמשת אותנו כדי לאותת לגוגל שעמוד אינטרנט מסויים כבר אינו רלוונטי, ובמקומו אנחנו מעוניינים להציג למשתמש עמוד המנוהל בכתובת אחרת.