חיפוש

קידום אתרים שומרי שבת – 5 פתרונות אפשריים

מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית וככזו, לכל אחד בה מותר להקים ולנהל אתר אינטרנט ברוח האמונה שלו, כל עוד היא לא סותרת חוקי יסוד במדינה.

מנוע החיפוש של גוגל הוא דמוקרטי קצת פחות, ולכן מי שלא מתיישר על פי הכללים שלו, צפוי להרחקה מדפי תוצאות החיפוש במקרה הטוב, או לעונש ידני שינקט נגד עמודי האתר במקרה הרע.

הסוגיה שבה נרצה לדון היום היא ניהול אתרים בעלי מאפיינים של שמירת מסורת, ובפרט שמירת השבת.

ננסה להבין אילו אפשרויות עומדות בפני מנהלי אתרים שומרי שבת כדי מצד אחד לשרת את קהל הלקוחות המגיע לאתר ומצד שני לא לחלל את השבת, ומהם הסיכונים הכרוכים בכל אחד מן הפתרונות האלו, בהקשר של קידום דפי האתר במנועי החיפוש השונים. בואו נתחיל.

פיתרון ראשון: סטטוס קוד 503

סטטוס 503 מציין בעגה המקצועית אי זמינות של האתר באופן זמני.

בעלי אתרים עושים בו שימוש לרוב כאשר האתר עובד שיפוצים ושדרוגים באופן זמני, אינו זמין לקהל הגולשים, והם אינם מעוניינים שמנוע החיפוש יחשוב שמדובר באתר שעבר השבתה שהבעלים אינו מודע לה.

אתרים שומרי שבת יכולים לעשות שימוש בקוד 503 כדי לאותת למנועי החיפוש ובפרט לגוגל שהאתר לא צפוי להיות זמין בשעות או בימים הקרובים.

הבעיה עם קוד 503 מתחילה כאשר מדובר באתר שגוגל מבקר בו בתדירות נמוכה ביחס לאתרים אחרים, ואז עלול להיתקל בקוד 503 בחלק ניכר מן הפעמים שבהן הוא טורח לבקר באתר.

מנוע החיפוש יכול להתרשם שבחלק גדול מן הזמן האתר פשוט מושבת ואז להחליט שלא לדרג אותו במקומות סבירים בדפי תוצאות החיפוש.

 

פיתרון שני: החלפת התוכן באתר לקראת כניסת השבת

חלק מבעלי האתרים נוקטים בגישה שונה בכל הקשור לניהול האתר בשבת: לקראת כניסת השבת הם משנים את התוכן באתר לתוכן המסביר לגולש שהאתר אינו פעיל בשבת, ושרכישות או התקשרות מול בעלי האתר יכולה להתבצע רק עם צאת השבת.

הבעיה עם פיתרון מסוג זה הוא שמנוע החיפוש עלול להתרשם שמדובר בקלוקינג – כלומר, הצגת תוכן אחד למנועי החיפוש ותוכן אחר לגולשים.

זאת משום שמנוע החיפוש, שמבקר באופן תדיר באתר רגיל לראות תוכן מסוג מסויים, ואז נראה שגולשים שמקליקים על תוצאות החיפוש ונכנסים לאתר במועדים הסמוכים לשבת, מקבלים תוכן אחר מזה שאונדקס.

במצב דברים זה, מנוע החיפוש עלול אף להשית על האתר עונש ידני בשל הניסיון, לכאורה, להונות את הגולשים ואת מנוע החיפוש באשר לתכנים האמיתיים הקיימים באתר.

 

פיתרון שלישי: הטמעת פופאפ המודיע על השבתת האתר בשבת

פיתרון אפשרי אחר הוא שימוש בפופאפ ייעודי שתפקידו להודיע לגולשים באתר שהאתר אינו פעיל בשבת.

בצורה כזאת, לא נדרש בעל האתר לשנות את התוכן הקיים באתר, או לבצע שינויים מרחיקי לכת בקוד האתר.

עם זאת, גם באמצעות הטמעת פיתרון זה נחשף בעלי האתר לסיכונים שונים: מאחר שהגולשים צפויים לנטוש את האתר בשל ההודעה המתפרצת, יכול מנוע החיפוש לחשוב שמדובר באתר פרוץ, שהושתלה בו נוזקה, אשר גורמת להצגת ההודעה המתפרצת.

בתצורת עבודה זו, עלול מנוע החיפוש להטיל עונש ידני על האתר עד להוכחה כי האתר נקי מנוזקות שונות, תהליך שעלול להימשך מספר ימים.

 

פיתרון רביעי: ביטל מנגנון התשלומים בשבת

עוד אופציה זמינה לבעלי אתרים שמעוניינים לתפעל אתר אינטרנט מבלי לחלל את השבת, היא ביטול מנגנון התשלומים בשבת.

אז נכון, האתר עדיין יהיה פעיל בשבת, אך לפחות לא יהיה בו מסחר. למחמירים פחות – זה יכול להיות פתרון טוב.

באמצעות פיתרון זה, יכולים הגולשים להמשיך ולשוטט באתר בשבת אולם לא להתקשר באמצעות טרנזקציות עסקיות מול בעלי האתר.

הפיתרון הזה, אם הוא מקובל מבחינת המסורת, אינו צפוי לחשוף את בעלי האתר מול מנועי החיפוש ובפרט גוגל, אולם הוא בהחלט מורכב יותר ליישום מהפתרונות האחרים שהוצעו.

כמו כן, אם האתר פעיל בצורה גלובאלית, נדרש להבין מהו אזור הזמן שבו פעיל הגולש, כדי להתאים את שעות ההשבתה של מנגנון התשלום בהתאם.

 

פיתרון חמישי: להמשיך כרגיל

ישנן גם אסולות ביהדות שמאפשרות, תחת תנאים מסויימים, המשך פעילות האתר בשבת, כל עוד לא מתבצעת מלאכה אמיתית של בן אנוש בתפעול השוטף של האתר בשבת. מבחינת מנועי החיפוש, הגולשים, ומורכבות היישום – אם הדבר אפשרי, לכל הדעות מדובר בפיתרון הטוב ביותר.

קידום אתרים שומרי שבת - 5 פתרונות אפשריים
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים