חיפוש

קידום אתרים בארגון גדול

והיום, בסדרת הכתבות שלנו, "משימה בלתי אפשרית" – קידום אתרים בארגון גדול.

קל להצליח ולקדם אתר של ארגון גדול, נכון? יש משאבים, יש אנשים, יש תקציב, יש כלים טכנולוגיים, יש הנהלה חזקה, יש משמעת ארגונית. חלום, נכון?

בואו נחזור למציאות.

הצלחה כזו של תהליך קידום אורגני תלויה בלא מעט פרמטרים, כמו הכישרון, הידע והניסיון של המקדם, רמת התחרות בנישה, התקציב שעומד לרשות החברה שמבצעת את הקידום, אבל גם בפרמטר נוסף, שהוא חשוב לא פחות מהשאר: רמת שיתוף הפעולה של החברה.

הסיבה לכך היא שהרבה מאוד פעמים, רק מנהלי החברה יהיו אלו שיכירו את האתגרים האמיתיים שאיתם החברה נאלצת להתמודד, ורק הם ידעו מה עובד טוב ומה עובד פחות טוב בעסקים.

כשהדברים נוגעים לחברה קטנה שבה קל לקבל החלטות – מדובר במשימה לא פשוטה.

כשהדברים מגיעים לארגון גדול – מתחילות הצרות האמיתיות.

בארגון גדול, לא תמיד תוכלו לעשות מה שתרצו בתור מקדמים. לא תמיד יהיה מי שישתף אתכם פעולה. לא תמיד יקבלו את ההמלצות שלכם. אתם עלולים להיקלע למצב שבו תהליך הקידום מתסכל ממש. מצד אחד, מדובר בכסף טוב וגם לא מעט ניסיון חשוב, ומצד שני, אי אפשר להזיז שום דבר. מה עושים?

בואו נדבר על אתגרים (בארגון גדול אסור לומר את המילה בעיות) ופתרונות אפשריים של אתגרים כאלו בארגון גדול שרוצה לצאת לדרך עם תהליך קידום אורגני.

4 האתגרים בקידום אתרים בארגון גדול

נכון. יש ארגונים גדולים שיודעים לעבוד כמו מכונה משומנת ולהצליח לייצר הישגים כל הזמן. עם זאת, כמעט בכל ארגון גדול תמצאו את הרכיבים הבאים:

 

פוליטיקה ארגונית

כמעט כל דבר בארגון גדול מתחיל ונגמר בפוליטיקה ארגונית. למי יש יותר כוח? מי מנווט באמת את החברה? האם ניתן לכפות על חטיבות, אגפים או מחלקות ביצוע של פעילות עסקית חדשה? מי נמדד על הצלחה, וכיצד?

זה אומר שאתם, כמקדמים, תוכלו לבוא לארגון גדול כה עם רעיונות פשוט מעולים, שיוכלו להצעיד את הארגון קדימה כמה וכמה שלבים, אבל ההמלצות שלכם לא תבוצענה בסופו של דבר, כי התחברתם לאורגן הפחות משפיע בחברה. יתרה מכך, יכול להיות שתדרכו על יבלות של פונקציות בכירות בחברה.

מישהו בארגון הגדול הזה, שתפקידו היה לקדם את החברה בתחום השיווקי ולא הצליח, לא ייתן לכם כל כך בקלות לבוא ולבצע מהפכה, משום שזאת רק תוכיח עד כמה הוא טעה לאורך השנים, או לא היה מספיק מוכשר כדי לבצע את העבודה.

 

לאף אחד אין אינטרס שתצליחו

בהמשך לנקודה הקודמת, חשוב יהיה להבין איך ארגון גדול פועל. בדרך כלל, למנהלים הבכירים בחברה יש KPI – מדדי ביצוע, שעל פיהם הם נמדדים. מנהל בכיר שעומד ב – KPI שלו – מקבל בונוס משמעותי. מנהל בכיר שלא עושה זאת, צפוי לסנקציות שונות.

עכשיו, מה קורה בארגון גדול כזה, כאשר תחום ה – SEO בכלל לא שולב ב – KPI של מנהלים בכירים? למה שמנהל בכיר כזה יתאמץ וישקיע משאבים כדי לשפר את ה – SEO של הארגון? יתרה מכך, תהליך קידום אתרים אורגני מחזיר תוצאות שניתן למדוד רק כעבור תקופה ארוכה יחסית, ובדרך – הכל יכול להשתבש. הפרויקט עלול להיכשל, או גרוע מכך – להצליח – ואז הקרדיט ינתן למישהו אחר.

בראיית עלות תועלת, אין כמעט מנהלים בארגון גדול שיהיה שווה להם להשקיע בתחום ה – SEO.

 

לעובדים בחברה אין סמכות לעזור לכם

תארו לכם שקמתם בוקר אחד לתהליך קידום בארגון גדול שבו כולם, ממש כולם, הבינו את החשיבות של התהליך ומוכנים לסייע לכם ככל שידרש. מה יקרה עכשיו? הרי החלטות תצטרכנה להתקבל. נניח, לרגע, שאתם רוצים לשנות את המבנה ההיררכי של אתר האינטרנט ל החברה, כך שיתאים בצורה טובה יותר לתחום שאותו אתם מעוניינים לקדם.

מה יקרה אז?

ברור שלעובד זוטר אין כל סמכות לקבל החלטה כזו. בדרך כלל, גם למנהל הישיר שלו לא תהיה סמכות כזאת. הגורמים הטכנולוגיים בחברה אולי ישמח לעזור לכם, אבל בהעדר אפיון מפורט מהגורם העסקי הם לא מתחילים לעבוד.

הגורם העסקי, מבחינתו, ממש עוד שניה אתכם, וכבר שולח לכם אפיון מפורט. מיד לאחר שהדירקטוריון של החברה מאשר תקצוב של הפרויקט שלכם.

בקיצור, יכול מאוד להיות שגם כאשר כולם יבואו עם נכונות לעזור, בפועל לא תהיינה להם הסמכות לעשות זאת.

 

תהליכי עבודה והעברה לפרודקשיין

בארגונים גדולים, בניגוד לחברות קטנות וזריזות, אסור לגעת בסביבת הפרודקשיין ללא אישור. יש גופים שלמים שאחראים על תפעול ובקרה של סביבת הפרודקשיין. זה אומר שאם תרצו לייב תגיות מטא, להתקין רכיבים שונים על אתר החברה, לבצע סריקות, להטמיע סכמות, לבצע שינויים בקוד, לייעל סקריפטים – כל אלו פעולות שתצטרכו לקבל עליהן אישור מראש. זה אומר הגשת בקשה רשמית ומתועדת. זה אומר השקעה משמעותית של זמן בתיעוד הפעילות שביצעתם. לא פשוט.

 

6 דברים שאפשר לעשות כדי לקדם אתר בארגון גדול

אני ממש מקווה שאתם לא מיואשים בשלב הזה, כי קידום אתרים בארגונים גדולים הוא לא באמת משימה בלתי אפשרית. קשה, אבל לא בלתי אפשרית. כדי להצליח במשימה הזאת, כדאי יהיה להשקיע משאבים בביצוע כמה וכמה פעולות:

 

לשלב מדדי SEO ב KPIs של המנהלים בארגון

כפי שציינתי, בהעדר מדדים ברורים וחיבור לתגמול הארגוני (אם מדובר בבונוס שנתי, חלוקת אופציות, מניות, פאנטום או כל שיטה אחרת שלא תהיה), הארגון לא באמת ישפר את מצב ה – SEO של אתר האינטרנט שלו כדי שזה יקרה – התחילו מן השורש. קבלו את העבודה רק לאחר שבארגון יתחייבו שתהליך ה – SEO משולב ב – KPIs של כל הפונקציות הארגוניות הרלוונטיות (אלו שיכולות לסייע לפרויקט להתקדם, ואלו שיש להן האפשרות לתקוע אותו).

 

לשתף ידע

הרבה מאוד פעמים, נדמה לאנשי ה – SEO שהדיווחים שלהם צריכים להגיע בצורה של מספרים וגרפים כלליים, בלי הסברים מפורטים על מה בדיוק נעשה, כי ממילא הנתונים לא מעניינים אף אחד. זוהי, כמובן טעות. כדי להצליח ולרתום את הגורם העסקי בחברה כך שיתמוך בתהליך ה – SEO – אל תזרקו עליו נתונים. במקום זה, אפשרו לו גישה לנתונים.

תנו אתם לגורם העסקי לבחור את הביטויים שעליהם הוא מעוניין לעקוב. תנו לגורם העסקי גישה לנתוני התנועה האורגנית לאתר בחיתוכים שונים. ברגע שהגורם העסקי הוא זה שיחולל לעצמו דוחות – הוא גם, בסבירות גבוהה, יאמין להם, ולא יחשוב שביצעתם מניפולציה בנתונים כדי לשכנע אוו להמשיך ולהשקיע בפרויקט.

 

סדנאות משותפות

אל תהיו מנותקים. קיימו סדנאות משותפות, שבהן תסבירו לגורמים הרלוונטיים איך מתבצע SEO בארגון, מה ניתן להשיג באמצעותו, ומה היתרונות שהחברה תוכל ליהנות מהם. עכשיו, נכון שזה לא באמת מעניין אף אחד בפועל, אבל עצם הישיבה המשותפת מייצרת חיבור טוב הרבה יותר מאשר שליחה של מייל עם דרישות לביצוע משימות. השתמשו במיומנויות רכות כדי להגיע לאנשים, ולא לזמן שלהם.

 

להשתלב בתהליכי העבודה של הארגון

אחת העצות הפרקטיות ביותר בהקשר הזה של קידום אתרים בארגון גדול הוא להתחבר לתהליכי העבודה של הארגון. למה הכוונה? אם הארגון נוהג לעבוד בשיטה מסוימת, עם כלים מסוימים, שמייצרים עבורו תוכנית חודשית, שבועית או יומית – התחברו לכלים האלו. לפעמים, עם כל הכבוד והניסיון האמיתי לעזור לכם, אם אתם לא נמצאים על מפת העשייה של הארגון, קל מאוד יהיה לשכוח מכם. ודאו שאתם כל הזמן נמצאים על המפה ונלקחים בחשבון.

 

הכשרה

שיתוף ידע הוא כוח. באמת.

בארגונים גדולים, הנטיה היא לחשוב בדרך כלל אחרת לגמרי. עובדים לא רוצים להתייתר, מעוניינים להרגיש שיש להם קלף מיקוח מול הארגון, ושהם יכולים לשמש מקור ידע יחיד לאזורים בהם קשה יהיה לגייס עובדים אחרים.

זאת הסיבה, שבמקרים רבים, עובדים נוטים שלא לשתף יותר מידי מידע, ולא לתעד את מה שהם כבר יודעים.

בעולם ה – SEO הדברים עובדים מעט אחרת. אין שום סיבה שלא תבצעו הכשרה מרוכזת לעובדים בנושאים הקשורים ל – SEO. בצורה כזו תוכלו לרתום עובדים, בעיקר צעירים, שמעוניינים להתבלט בארגון ולהתקדם בו. תוכלו להתחבר גם לאג'נדות נוספות בארגון, לסייע מי שאמון על ההכשרות בארגון להצליח בתפקיד שלו, לקבל שיתוף פעולה ממנהלים שמעוניינים לפתח את העובדים שלהם, ועוד ועוד.

 

קרדיט

את הדבר הכי חשוב שמרתי לסוף. אנשים רוצים לקבל קרדיט על העשייה שלהם. אין להם שום עניין שיגיע לארגון יועץ חיצוני, יעשה עליהם סיבוב, יציג מדדים יפים ל שיפור והצלחה, וישאיר אותם לאחר מכן עם העבודה השחורה.

אנשים רוצים להרגיש שהם משפיעים, שהם מוערכים, ושיש משמעות לעשיה שלהם. לכן, חשוב יהיה להתחלק בקרדיט בצורה שוויונית.

איך עושים את זה? מאפשרים לגורמים העסקיים שהשתתפו בפרויקט להציג את ההישגים שלהם. זורקים מילה טובה כשצריך על העשיה שבוצעה באזורים שהם מחוץ לטריטוריה שלכם. והכי חשוב – רואים אנשים ולא מספרים. רק ככה אפשר להצליח בארגון גדול.

קידום אתרים בארגון גדול
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

קידום אתרים לרואי חשבון

לא יכולתי להשאיר את מדור "קידום אתרי נישה" בלי התייחסות לאנשי המקצוע שכמעט כל עצמאי נעזר בהם: הכוונה היא, כמובן, לרואי חשבון. ובכן, איך מקדמים

קידום אתרי ביקורות מוצרים (Products Reviews)

והפעם בפינתנו "קידום אתרי נישה" – קידום אתרי ביקורות מוצרים, או בעגה המקצועית אתרי Products Reviews. כשמדובר על רכישה של מוצרים שהם לא טריוויאליים ויומיומיים,

קידום אתרי זכיינים ברשת

זוכרים שפעם, לפני הרבה מאוד זמן, הייתה לי פינה בבלוג הזה שקראו לה 'קידום אתרי נישה'? פינה, שבה סקרתי בכל פעם נישה אחרת והסברתי מהם

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים