חיפוש

מה יותר טוב – קידום אורגני או קידום ממומן?

כמעט כל עסק שמעוניין להגדיל את הנוכחות שלו במנועי החיפוש נתקל בסוגיה הזו: להשקיע את תקציב השיווק המיועד למנועי החיפוש לצורך קידום אורגני מתמשך של האתר או שאולי דווקא בניהול קמפיין לקידום ממומן? במאמר הבא ננסה לסקור את השיקולים העיקריים שאמורים להנחות כל בעל עסק כזה. שנתחיל?

 

קידום ממומן או אורגני

 

מה נתפס כיותר אמין, אורגני או ממומן?

כאשר גולש מבצע שאילתא במנוע החיפוש, הוא לא מתייחס לתוצאות הקידום הטבעיות ולתוצאות הממומנות באותה רמת רצינות. ברור לגולש כי אתר שמופיע בצורה טבעית במקומות הראשונים בגוגל הוא אתר שצלח את הקריטריונים הנוקשים של מנוע החיפוש בדירוג התוצאות.

הגולש מבין כי מנוע החיפוש התייחס לשורה ארוכה של פרמטרים לפני שהחליט להציג בפניו את התוצאה. גוגל נתפסת כגורם אובייקטיבי באשר לדירוג של תוצאות החיפוש, וככזה, יש לו כוח רב בשכנוע גולשים ללחוץ על קישורים לאתרים המוצגים בצורה טבעית, ולא ממומנת. זאת הסיבה, שאתר המוצג לגולש כתוצאה טבעית הוא אתר שמשדר בעיני הגולש סמכות, רצינות ואותנטיות.

לא זה המצב בתוצאה המוצגת במנוע החיפוש כתוצאה מתהליך של קידום ממומן. תוצאת קידום ממומן נתפסת בתודעת הגולש כתוצאה שבית העסק שילם באופן ישיר לגוגל על מנת שתופיע במקומות גבוהים בדף תוצאות החיפוש. רבים מן הגולשים בוחרים פשוט לדלג אל מעבר לסט התוצאות הממומנות ולהתרכז בתוצאות הטבעיות.

 

היכן מגיעים לידים מהר יותר

קידום אתרים אורגני הוא תהליך מתמשך. חשוב להבין כי גם אם תבצעו את כל הפעולות הדרושות יעבור פרק זמן מסוים עד שתתחילו לקבל פניות מלקוחות. כמה ארוך? זה תלוי, כמובן, בנישה וברמת התחרות, אבל גם במקומות בהם התחרות נמוכה באופן יחסי, התוצאות תגענה רק לאחר מספר חודשים..

קידום ממומן, לעומת זאת, הוא תהליך שבו תוכלו לראות תוצאות באופן מיידי. מרגע הגדרה של קמפיין adwords והפעלתו, לא יעברו יותר משתיים עד שלוש דקות עד שתתחילו לראות תנועה לאתר, כמובן בכפוף לרמת העניין של האוכלוסייה בנושא.

לכן, אם אתם מנהלים עסק וחשוב לכם להתחיל לעבוד באופן מיידי ואין לכם את האוויר הדרוש כדי להמתין תקופה מסוימת עד להגעת לידים (פניות) לעסק, הרי שקידום ממומן הוא פתרון שמתאים לכם יותר. מצד שני, בקידום אורגני נכון, אחרי כשנה מתחיל כל הכיף וכמות הלידים עולה ועולה ומגיע לגבהים שלא יכולתם להגיע אליהם באופן ממומן מבלי להעלות תקציבים באופן משמעותי.

 

ההבדל במודל הרווח

בקידום אורגני אנו מבצעים השקעה בתשתית לשם קידום האתר, אולם לאחר מכן הכניסות לאתר הן טבעיות ואינן דורשות תשלום נוסף לפלטפורמת פרסום כזו או אחרת.

בתהליך של קידום ממומן אנו משלמים למעשה בעבור כל הקלקה של גולש על המודעה המפורסמת בדף תוצאות החיפוש. המתודה הזאת מאפשרת למדוד בצורה מדויקת מהי עלות גיוס מתעניינים והפיכתם ללקוחות משלמים.

לכן, השימוש בקידום ממומן הוא כדאי רק במקרים שבהם ההכנסה מן הלקוח משאירה לנו מרווחים שהם רווחיים עבורנו. בדרך כלל, יהיה מדובר במוצר יקר או בשירות יקר, שהעלות הכוללת של ההקלקות שלו עד לגיוס לקוח היא כדאית עבורנו.

בתהליך של קידום אורגני, אנו מבצעים השקעה, למעשה, רק בתשתית, ואז, ככל שמספר הלקוחות הפונים אלינו גבוה יותר, כך העסק הופך לרווחי יותר.

 

ניסוי וטעייה

רבים מן העסקים בתחילת דרכם לא באמת יודעים האם המוצר או השירות שהם מציעים אכן רלוונטי לקהל היעד. בעלי עסק בחודשים הראשונים לפתיחתו עדיין מגששים, מנסים להבין את התנהגות השוק, ומקבלים פידבק חוזר מלקוחות. זאת הסיבה שבמקרים רבים, ההסתמכות על קידום אורגני בלבד לא טובה לעסקים כאלו.

השימוש בקידום ממומן יכול לאפשר לעסקים להזרים תנועה מיידית לעסק, בין היתר על מנת להבין האם המוצר או השירות שהם מספקים הוא רלוונטי ואיכותי מספיק עבור הלקוחות.

 

מה יותר טוב לטווח הארוך

לאורך זמן, ובהינתן תקציב מספק, ניתן יהיה לומר בהכללה גסה כי תוצאות הקידום האורגני תהיינה טובות ומשמעותיות יותר מן התוצאות של קמפיין קידום ממומן. זאת ועוד, לא פחות חשוב לזכור, כי מחירי הקמפיינים הממומנים בגוגל הולכים והופכים יקרים יותר משנה לשנה, וככל שגוברת התחרות בתחום.

אם יש לבית העסק כוונה לספק את השירותים בעסק לאורך זמן, כדאי יהיה לו לשקול בחיוב ניהול תהליך של קידום אורגני לאתר האינטרנט של העסק.

 

בניית נכס דיגיטלי שערכו נשמר לאורך זמן ומאפשר אקזיט

הבחירה בשיטת קידום אורגני יכולה לסייע לבית העסק לבנות נכס דיגיטלי ששומר על ערכו גם לאחר שתהליך הקידום מסתיים או מושהה. אתר מקודם היטב הוא נכס שניתן להשכירו לבעלי עסקים שמעוניינים לקפוץ הישר למים העמוקים מבלי לעבור את תהליך הקידום המתיש.

כמו כן, כמו כל נכס, גם אתר אינטרנט שמקודם בצורה מרשימה במנועי החיפוש אפשר למכור. זאת ועוד, בנכס דיגיטלי אשר מניב תנועה איכותית בצורה שוטפת ניתן לעשות שימוש לבניית ממשקי אפיליאציה, ולגזור מן הנכס הזה קופון בהתאמה.

תהליך קידום ממומן, לעומת זאת, לא משביח את ערך האתר. מרגע שאנחנו בוחרים להפסיק את הקמפיין המנוהל שבאמצעותו אנחנו מביאים לידים לאתר, תנועת הגולשים לאתר, בסבירות גבוהה תיפסק. האתר כבר לא יופיע במונעי החיפוש והוא לא יוכל לשמש כנכס דיגיטלי מניב.

לכן, השימוש בתהליך של קידום אורגני הוא כדאי במקרים שבהם נרצה לפתח נכס דיגיטלי לאורך זמן. לעומת זאת, במקרים בהם אתם רוצים להקים מעין עסק זמני ו- "לעשות מכה" – בהחלט ייתכן שדווקא הקידום הממומן ייתן לכם את הפתרון.

 

האם נדרש ידע טכני על מנת לבצע את תהליך הקידום?

תהליך קידום אורגני הנו תהליך מורכב מאוד, אשר כולל בתוכו היבטים שונים של ניהול תוכן (אנו מציעים שירותי כתיבת תוכן), אופטימיזציה לאתר האינטרנט, טיוב טכנולוגי של האתר והתשתיות עליהן הוא מנוהל, ובניית פרופיל קישורים חיצוניים באמצעות החלפה או רכישה של קישורים. תהליך קידום אורגני דורש מיומנות טכנית גבוהה ולא מעט התעסקות.

עם זאת, מן הראוי לציין, כי בעבור מרבית השירותים האלו תוכלו לשכור מומחים שיסייעו לכם להגיע לתוצאות מרשימות.

תהליך קידום ממומן הנו תהליך לכאורה פשוט. אמנם, ההגדרות של קמפיין ממומן בגוגל הולכות ומשתכללות כל העת, אך ביחס לתהליך קידום אורגני, כאן מדובר בתהליך פשוט יחסית, שניתן ללמוד כיצד לבצע בזמן קצר.

לכן, אם אין לכם את הזמן או המשאבים הדרושים כדי לשלוט בצורה טכנית טובה בכלל האספקטים של קידום אורגני איכותי, הבחירה בתהליך קידום ממומן תהיה טבעית עבורכם. עם זאת, אם יש לכם סבלנות ותפיסה מהירה, או לחלופין תקציב שמאפשר התקשרות מול מומחים בתחום, תהליך של קידום אורגני יוכל להוות פתרון מצוין עבורכם.

 

רמת הבשלות הנדרשת של הנכס הדיגיטלי

תהליך קידום אורגני הוא, כאמור, תהליך מתמשך, ובמהלכו אנחנו נדרשים "להוכיח" למנועי החיפוש שהאתר שלנו הוא אתר בעל סמכות, ואוטוריטה בתחומו.

לשם כך, אנחנו בוחרים לנהל מגוון של עמודים באתר שמטרתם לאותת לגוגל על טיב העסק שלנו: דפי צור קשר ודפי תנאים משפטיים, דפי אודות ודפים המסבירים באריכות על השירותים שלנו. אנחנו נדרשים לנהל בלוג איכותי ולהזין בו תכנים מקיפים ומשמעותיים באופן שוטף.

זה לא המצב בניהול קמפיין בתצורת קידום ממומן. בקידום ממומן אנחנו יכולים להרים דף נחיתה פשוט, במספר מצומצם של דקות עבודה, ולהזרים אליו תנועה באמצעות קמפיין.

כך שאם אתם, למשל, רוצים להפוך באופן מיידי למורים פרטיים, הפלטפורמה שתתאים לכם יותר תהיה קידום ממומן: תוכלו להקים דף נחיתה במגוון גדול של פלטפורמות המאפשרות זאת, ולהביא תנועה ממוקדת לדף הנחיתה הזה באמצעות קידום ממומן.

אם, לעומת זאת, אתם מעוניינים לפתוח בית ספר שיכיל בית למורים פרטיים, ולספק את השירות הזה לאורך זמן, כאן הקידום האורגני עדיף בהרבה: יש הבדל גדול מבחינת הגולש בתפיסת הסמכות של העסק מולו הוא מתקשר, אם מדובר בבית ספר ואם מדובר במורה פרטי. מבית ספר מצופה כי יהיה ארגון בעל סמכות ונראות במנועי החיפוש, בצורה אורגנית, ולא ממומנת. שידור אמינות הוא חלק מן העניין בהתקשרות מול גופים גדולים.

 

קבלת תוצאות במנועי חיפוש אחרים

תהליך של בניית הסמכות והרלוונטיות של האתר בתהליך הקידום האורגני תוכל לסייע לבית העסק להגיע לתוצאות מרשימות למדי במנוע החיפוש של גוגל. אולם, אותה עבודה קשה שישקיע בית העסק תניב לו תוצאות מרשימות לא פחות, גם במנועי חיפוש אחרים. מדובר כאן, למעשה, במתודת עבודה מכפילת כוח: בית העסק משקיע את המאמצים באפיק אחד, ומקבל תוצאות באפיקים נוספים.

זאת, בניגוד לניהול קמפיין קידום ממומן שבו התוצאות תושגנה, מן הסתם, רק במנוע החיפוש שבו בוחרים לפרסם.

 

התאמת הקמפיין לנישה הספציפית שבה עוסקים

בחלק מן התחומים, קהל היעד המאופיין נחשב לקהל יעד שמתמצא בשירותים שונים הניתנים באמצעות רשת האינטרנט. ככזה, נוטה קהל היעד הזה לדלג באופן כמעט אוטומטי על פרסומות שונות המוצגות לו. קהל היעד הזה מיומן דיו כדי לזהות פרסומות גם בעידן שבו גוגל מנסה לטשטש את הגבולות בין תוצאות טבעיות לתוצאות ממומנות.

בתחומים כאלה, שבהם הקהל הוא קהל בשל טכנולוגית, קשה יותר יהיה להצליח בקמפיין קידום ממומן, ופעמים רבות, הדרך הטובה יותר להגיע ללקוחות תהיה באמצעות הופעה בתוצאות האורגניות של דף תוצאות החיפוש.

זאת ועוד, ככל שחולפות השנים, הגולשים ברשת פיתחו את הכישורים הנדרשים כדי לזהות פרסום ושיווק אגרסיבי בכל פלטפורמה. נראה שלאורך זמן, קידום אורגני ימשיך להשרות על הגולשים אמינות וסמכות, שכל כך חסרות בתהליך של הצגת פרסומות ללקוחות על גבי המדיה הדיגיטלית.

 

חשיפה למניפולציות בקידום ממומן

אחד המאפיינים הבולטים של תהליך קידום ממומן, בעיקר בתחומים תחרותיים, הוא החשיפה לקליקים מזויפים של מתחרים.

מטרת הקליקים הללו היא כפולה: בזבוז תקציב העסק בקצב מהיר על קליקים שלא יביאו לקוחות, ומניעת הקצאת תקציב לטובת קליקים שיביאו לקוחות.

גוגל אמנם מנסה להילחם בקליקים מזויפים באמצעות טכנולוגיות שונות שהטמיעה במנועי החיפוש, אולם התופעה הזאת שרירה וקיימת במגוון רחב של תחומים.

גם בתהליך קידום אורגני אפשר לגרום נזק למתחרים, אולם כאן נדרשת מיומנות גבוהה בהרבה, תשתיות מתאימות, וסבלנות.

אם נסכם סעיף זה נוכל לומר, שהשקעה בקידום אורגני תביא, ברמת ודאות די גבוהה, למיקסום הביצועים של תהליך הקידום ביחס למחיר. למאמר שפרסמתי בנושא תמחור קידום אורגני לחצו כאן.

בתהליך קידום ממומן, ובפרט בתחומים מסוימים הידועים ככאלה, חלק לא מבוטל מן התקציב יופנה לאפיקים בלתי רלוונטיים ולמעשה ייזרק לפח.

 

שליטה בקצב זרימת הגולשים לאתר

בתהליך קידום אורגני אין לנו למעשה שליטה על התזמון של הגעת גולשים לאתר, ועל הכמות שלהם. מן הראוי יהיה לציין, כי לא תמיד תנועה לאתר היא עניין מבורך מבחינת בית העסק.

למשל, גלישה לאתר באמצע הלילה, כאשר בית העסק אינו פעיל, ומערך התמיכה ללקוחות אינו זמין, עלול לייצר פערים בין ציפיות הלקוחות לשירות שניתן להם בפועל.

בתהליך של קידום ממומן תוכלו לשלוט בצורה הדוקה על התזמון של הגעת גולשים לאתר, ולהפסיק אותו בכל עת שתרצו. אם למשל, אתם רוצים להביא תנועה לאתר עד לקבלת מספיק לידים, ואז להתחיל בתהליך העיבוד שלהם, בחירה בקידום ממומן תסייע לכם להגשים מטרה זו.

 

רמת הבשלות של הגולשים המגיעים לאתר

לעסק, כמו עסק, ישנה מטרה ברורה אחת: למכור, וכמה שיותר. עסק נוהג להשקיע משאבים רבים במערך המכירה שלו, ולצד תשתיות טכנולוגיות שונות הוא מקים לרוב מחלקות שירות ומכירה, שתפקידן להיות בקשר רציף עם הלקוחות.

המטרה של כל מוקד מכירה היא בראש ובראשונה להתפנות אל הגולשים שרמת הבלות שלהם לרכישת מוצר או שירות היא הגבוהה ביותר.

זאת הסיבה שעסקים רבים בוחרים לקדם את הנראות שלהם במנועי החיפוש באמצעות תהליך קידום אורגני: לקוחות שמגיעים לעסק בעקבות לחיצה על תוצאה טבעית במנועי החיפוש, בשלים הרבה יותר לבצע רכישה, מגולשים שהתעניינו במוצר או בשירות והגיעו באמצעות פרסומת.

 

אפשרות לביצוע טרגוט מילות מפתח חיוביות ושליליות

בתהליך של קידום אורגני, אין לכם, כאמור, שליטה על אילו גולשים הגיעו לאתר, ובעקבות אילו ביטויי חיפוש. מצד אחד, תוכלו לחשוף את האתר שלכם לביטויי חיפוש ייחודיים ולא נפוצים, שלא חשבתם עליהם מראש. מצד שני, תנועה לאתר שלכם יכולה לנבוע מחיפוש של ביטויים אשר לא רלוונטיים לעסק שלכם, מה שעלול לגרום לבזבוז זמן מיותר מבחינתכם, על שירותים שהלקוח הפוטנציאלי לא זקוק להם.

קידום ממומן מאפשר לכם להגדיר סוגי התאמות שונים לקמפיין, ובפרט להגדיר גם מילות מפתח שליליות, שבעבורן לא תרצו שהמודעה שלכם תוצג ללקוחות. בתצורת התנהלות זאת, תוכלו להימנע מן הבעיה שהוצגה קודם לכן.

 

פרק הזמן שבו תוצאות הקמפיין באות לידי ביטוי

בתהליך של קידום אורגני התוצאות ניכרות מסביב לשעון, וללא הגבלה. עבודת תשתית נכונה של קידום אורגני תאפשר לראות תוצאות גם כאשר בית העסק לא פעיל, בשבתות, בחגים וכו'.

קידום ממומן, לעומת זאת, יראה תוצאות ויביא תנועה לאתר אך ורק בפרק הזמן שבו מוגדר הקמפיין כפעיל, ובמנוע החיפוש ישנם חיפושים רלוונטיים והקלקות רלוונטיות לקמפיין.

 

לסיכום

קידום אורגני וקידום ממומן הן שתי שיטות לשיפור הנראות של האתר שלכם במנועי החיפוש. לכל שיטה היתרונות והחסרונות היעודים לה. בגדול, ניתן לומר כי אם אתם בונים עסק רציני, לאורך זמן, ומעוניינים לשדר סמכות ואותנטיות – הקידום האורגני יהווה בעבורכם פתרון מושלם.

עם זאת, אם בכוונתכם להקים עסק בצורה מהירה, ותהיו מוכנים לספוג עלויות שונות כמו תשלום לחברת פרסום לניהול הקמפיין, ותשלום עבור קליקים של מתחרים, ייתכן שדווקא קידום ממומן יוכל להתאים לצרכים שלכם.

בהחלט. במאמר תמצאו את כל היתרונות והחסרונות שבערוץ הקידום האורגני וערוץ הקידום הממומן.

בהחלט. כנסו וגלו מה כדאי יהיה לעסק חדש לעשות, כדי לשפר את הנראות שלו במנועי החיפוש השונים ולהגיע אל לקוחות חדשים.

אם אתה מנהל עסק ותיק ומצליח, ומשיק קו חדש של מוצרים, יש פעולות חשובות שעליך יהיה לבצע. היכנס וגלה מהן הדרישות המיוחדות שאיתן תצטרך להתמודד.

אם אתה מבצע השקעה לצורך בניית נכס דיגיטלי שיניב לך תוצאות לאורך זמן, סביר שכדאי יהיה לך לבחור בערוץ הקידום האורגני. פרטים נוספים על כיצד לעשות זאת נכון תוכל למצוא במאמר השלם.

מה יותר טוב - קידום אורגני או קידום ממומן
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים