היום אני רוצה לדבר על משהו שאנחנו הישראלים לא מתמחים בו כל כך: תכנון מסודר.
ברוב רובם של הפרויקטים לקידום אתרים אורגני במנועי החיפוש השונים שבהם נתקלתי, חלק לא מבוטל מהמשאבים שהושקעו בעבודת הקידום נועד, למעשה, לצורך תיקון החלטות שגויות שביצע בעל האתר לאורך הזמן.
אלו יכולים להיות תיקונים גורפים של תגיות מטא שונות באתר, יצירת היררכיה מחודשת, שיבוץ מילות מפתח במקומות אסטרטגיים באתר, תכנון חווית המשתמש, בניית פרופיל קישורים או קניית קישורים, וכמובן עוד מאות פעולות שונות שהן חלק בלתי מבוטל מכל פרויקט קידום אתרים.
אולם, מה היה קורה, חלילה, אם היינו מתכננים את תהליך קידום האתרים, תחזיקו חזק, עוד לפני שהיה ברשותנו בכלל אתר אינטרנט או נכס דיגיטלי אותו היינו רוצים לקדם? כיצד היה נראה אז תהליך הקידום? ובכן, סביר להניח שהיינו יכולים להימנע מדי הרבה טעויות ולזרז את תהליך הקידום.
אני רוצה להציג בפניכם כמה מן הפעולות שלדעתי חשוב לבעל עסק שרוצה לקדם את האתר שלו בצורה אורגנית במנועי החיפוש לקבל, על מנת לזרז את תהליך הקידום. עם זאת, חשוב לי להקדים ולציין: אף אחת מן הפעולות שאציג כאן איננה דיל ברייקר מבחינת גוגל: זה לא שאם רכשתם דומיין לא קליט במיוחד תהליך הקידום שלכם נדון לכישלון מוחלט לעולמי עד. ממש לא.
בגוגל, כאשר אנחנו לא יכולים לנצח בנוקאאוט, אנחנו מנצחים בנקודות.
וזה מה שאנחנו הולכים לבצע עכשיו.
אז בלי להמשיך ולהתקשקש יותר מידי, הנה כמה מן הפעולות שלדעתי חשוב לבצע בתהליך קידום אתרים עוד לפני הקמת האתר:
פעולה ראשונה: בחירת שם דומיין מתאים
בחירת שם דומיין שייצג את העסק היא אחת ההחלטות הראשונות שתצטרכו לקבל בכל פרויקט שמעורבת בו הקמה של אתר חדש.
דומיין כזה ניתן לרכוש חדש דנדש עם הניילונים או לרכוש דווקא דומיין ותיק בעל היסטוריה בנישה שבה אתם פועלים.
לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, אולם אחד היתרונות המרכזיים ברכישה של דומיין נטוש, הוא קיצור לוחות הזמנים של תהליך הקידום.
עם זאת, ברכישה של דומיין ותיק יש לא מעט סיכונים, עליהם פירטתי בפוסט: 10 בדיקות שחובה לעשות לפני רכישה של דומיין נטוש.
בקצרה רק אציין שכאשר בוחרים דומיין נטוש, כדאי יהיה לקחת בחשבון 10 היבטים שונים לפחות:
- האם הדומיין שימש בעבר להפצת ספאם?
- האם לדומיין נכנסים קישורי ספאם?
- האם השיקול המרכזי ברכישת הדומיין הותיק הוא משיקולי מיתוג?
- האם תוכנית השותפים של גוגל חסמה את הדומיין מלבצע פרסום?
- האם פייסבוק מאפשרת פרסום של הדומיין הזה?
- מהם המדדים של הדומיין בכלי בדיקת קישורים כמו Ahrefs ו- Majestic?
- האם הדומיין קיבל עונש ידני מגוגל?
- האם עמודים השייכים לדומיין מאונדקסים בגוגל בצורה תקינה?
- האם שם הדומיין בו אתם מעוניינים מכיל סימון מסחרי שיקשה עליכם התמודדות מאוחרת יותר כנגד תביעות על הפרת זכויות יוצרים?
- ובכלל, כמה ידיים עבר הדומיין לפני שהגיע אליכם?
פעולה שניה: ביצוע מחקר מילות מפתח מעמיק
מדוע חשוב לבצע מחקר מילות מפתח עוד לפני הקמת האתר? מה ההגיון בכך?
ובכן, מחקר מילות מפתח מעמיק, שלוקח בחשבון לא רק את הפופולריות של מונחי החיפוש השונים, אלא גם את כוונת החיפוש שלהם, ייצר לעסק תמונה טובה יותר באשר למילות המפתח עליהן הוא רוצה להיות מדורג וכפועל יוצא ישפיע באופן מכריע על בניית ההיררכיה של האתר, פעולה שקל הרבה יותר לבצע עוד לפני שהאתר קיים.
לכן, עוד לפני שאתם פועלים להקמה של האתר, שבו ובצעו מחקר מילות מפתח מעמיק, שיסייע לכם בתהליך הקידום לאחר מכן.
פעולה שלישית: ביצוע מחקר מתחרים מקיף
כתבתי בעבר על ביצוע מחקר מתחרים מעמיק שבו צריך בית העסק לקחת בחשבון:
- מהם סוגי השירותים שמספקים המתחרים.
- מהו הערך המוסף שלהם.
- מהו המודל העסקי.
- מיהו קהל היעד אליו הם פונים.
- מהי אסטרטגיית התוכן שלהם.
- איכות פרופיל הקישורים הנכנסים לאתרים להם.
- הביטויים עליהם הם מדורגים בפועל.
- הפעילות שלהם ברשתות החברתיות.
- הקמפיינים הממומנים שלהם.
- איכות דפי הנחיתה שלהם.
- ניהול רשימות התפוצה של המתחרים.
- דרכי יצירת הקשר שהם מספקים.
- ביקורות הגולשים באתרים שלהם.
- וחווית המשתמש שהם מספקים.
כל זה טוב ויפה, אולם חשוב להבין שלביצוע מחקר מתחרים אמורה להיות השפעה ישירה על הדרך שבה תבנו ותקדמו את האתר שלכם: כלל ההיבטים באתר, כמו תכנון מסע הלקוח, ההשקעה באסטרטגיית התוכן, הקצאת תקציב עבור בניית פרופיל קישורים – כל אלו צריכים להילקח בחשבון לאחר ביצוע מחקר המתחרים.
פעולה רביעית: מציאת כותבי תוכן איכותיים בנישה
בסופו של יום, כדי לקדם את האתר שתקימו, תצטרכו לייצר, בהרבה מן המקרים, תוכן איכותי, מעמיק ורב.
כדי לייצר את התוכן הזה מבלי לפגוע בפעילות השוטפת של העסק, אתם ככל הנראה תצטרכו להתקשר מול כותבי תוכן כאלו ואחרים.
כתבתי בעבר על 10 טיפים לעבודה מול כותבי תוכן.
ובכן, בחירה לא נכונה שלכם בכותב תוכן יכולה לא רק לבזבז לכם זמן יקר ומשאבים, אלא לגרום לתסכול עמוק בקרב שני הצדדים: כותב התוכן לא יבין מה אתם רוצים מהחיים שלו ומדוע התוכן שהוא מספק לא טוב, ואתם לא תבינו מדוע אתם נדרשים לשלם על תוכן שדורש זמן הגהה ארוך יותר מן הזמן שהייתם משקיעים בכתיבת התוכן מראש.
לכן, כדי שתהליך קידום האתר לא יפגע ברגע שתתחילו אותו, כדאי יהיה לכם למצוא את כותב התוכן אפילו עוד לפני שהאתר קיים בפועל (אנו מספקים גם שירותי כתיבת תוכן איכותי במיוחד).
כמו כן, בלי קשר לקידום האורגני, תוכן יוכל לסייע לכם להבין כיצד אתם רוצים לעצב את האתר.
מרגע שתוכלו לבחור בתבנית או בעיצוב אישי שלכם ולעשות שימוש בתוכן אמיתי, תוכלו להתרשם בזמן אמת מהי החוויה שתסופק לגולש בקצה, וזה לכשעצמו שווה הרבה.
פעולה חמישית: מציאת הפלטפורמה הנכונה ביותר לניהול האתר
ישנן היום לא מעט דרכים לנהל אתר, ולא מעט פלטפורמות שתשמחנה לספק לכם תשתית לניהול שוטף של התוכן והעיצוב של האתר.
כמעט כל תשתית תתאים, בסופו של דבר, לצרכים שלכם, אולם תהיינה כאלה שתתאמנה לכם יותר.
מי שלא ירצה לעסוק בכלל בבחירת אחסון לאתר, וירצה רמה מסויימת של שליטה על עיצוב האתר ללא תלות במתכנת או מעצב, ימצא ככל הנראה את וויקס כפלטפורמה שתוכל לתת לו מענה מסויים. האם ניתן לקדם אתרי וויקס? כתבתי על כך כאן.
לעומת זאת, אתר שצפוי להיות גדול מאוד, להכיל דפים רבים, בסביבת תחרות גבוהה, כדאי מאוד שיהיה בנוי על פלטפורמת קוד פתוח כמו וורדפרס, שהיא גמישה הרבה יותר לביצוע שינויים, ומשאירה בידי מנהל האתר את הכוח לבחור את שירותי האחסון שלו, את תוספי האבטחה על האתר, להטמיע כל סוג של סכמה ונתונים מובנים ביתר קלות ועוד.
פעולה שישית: בחירת שירות האחסון של האתר
הזכרתי זאת בסעיף הקודם, אבל חשוב לי לפרט קצת יותר כעת: שירות האחסון של האתר הוא רכיב קריטי בכל מה שקשור לקידום האתר שלכם בגוגל.
מדוע? משום שאחד הפרמטרים שיש להם השפעה גדולה על קידום האתר הוא רמת הזמינות של האתר: אתר שחווה תקלות מרובות ונמצא לא זמין בתדירות גבוהה כאשר הזחלנים של גוגל מגיעים לאנדקס אותו, יחווה בסבירות גבוהה קשיים אובייקטיבים בדירוג העמודים שלו בדפי תוצאות החיפוש.
לעומת זאת, אתר מהיר ומאובטח, שמקבל מענה מצויין מן התמיכה של חברת האחסון בכל הקשור לתקלות או לביצוע פעולות תחזוקה שונות בתשתית האחסון – הוא אתר שקל יותר יהיה לקדם בהמשך.
לכן, אני סבור שאת ההשוואה בין השירותים השונים שמציעות חברות האחסון, צריך לבצע בעל האתר, עוד לפני שהקים את האתר, וזאת בעיקר כדי למנוע ממנו תסכול מיותר בהמשך.
פעולה שביעית: תכנון מסע הלקוח וחווית המשתמש
זה לא סוד שגוגל שמה יותר ויותר דגש בשנים האחרונות על חווית המשתמש שמסופקת לגולשים על ידי אתרים שונים.
חווית משתמש באה לידי ביטוי באוסף גדול מאוד של פרמטרים:
- אמצעי הקלט והפלט של האתר.
- העיצוב.
- דרכי יצירת הקשר עם מי שעומד מאחורי האתר.
- הניווט באתר.
- ההיררכיה של התפריטים באתר.
- מהירות הטעינה.
- איכות מנגנון החיפוש באתר.
- ועוד.
כדי לייצר חווית משתמש טובה באתר, צריך קודם לתכנן אותה:
- איזה מסע יעבור הלקוח?
- לכמה עמודים אני רוצה שהלקוח יחשף לפני שאני מוביל אותו לבצע רכישה באמצעות האתר?
- כיצד אני מעוניין שהלקוח יצור איתי קשר?
- האם אהיה זמין באופן מלא באמצעי הקשר שסיפקתי ללקוח?
הרבה פעמים, אחרי שהאתר כבר תוכן, הוקם, ונבנה, קשה לבצע בו שינויים הקשורים בשיפור חווית המשתמש מבלי לגרום להשבתה, אפילו זמנית, של האתר. לכן, אני סבור שתכנון מוקפד של חווית המשתמש בטרם הקמת האתר, הוא מרכיב חיוני בכל תהליך קידום.
פעולה שמינית: הקצאת תקציב לצורך קידום האתר
טוב. זאת לא תהיה חכמה גדולה להקים אתר אינטרנט, להחליט שהאפיק המרכזי שאתם רוצים לייצר באמצעותו תנועת גולשים לאתר הוא קידום אורגני, ואז לגלות שאל מול התחרות אין לכם מספיק תקציב גם לביצוע אופטימיזציה של האתר, גם ליצירת תוכן וגם לבניה של פרופיל קישורים.
זאת הסיבה שתכנון מוקפד של התקציב בטרם בניית האתר יכול לחולל פלאים בתהליך הקידום. למשל, במקום לעבור על כלל דפי האתר הרבים ולבצע בהם פעולת אופטימיזציה למנועי החיפוש, פשוט להגדיר מראש את העמודים באתר עם רמת אופטימיזציה מעולה.
זה אומר שתכנון של שילוב מילות מפתח נכון, שימוש נכון בתגיות, יצירת מטא טייטלים ודיסקריפשניים עבור כל עמוד שמוקם, יוכלו לחסוך לא מעט מן הפעולות שתידרשנה לאחר מכן בתהליך הקידום ולמעשה יחסכו תקציה לא קטן, שיוכל להיות מופנה לצרכי קידום אחרים, כמו בניית פרופיל קישורים חיצוניים איכותי.
לכן, רגע לפני שאתם בוחרים להקים אתר, עיצרו וחישבו: מהו תקציב הקידום שתוכלו להקציב, לצורך ביצוע הפעולות הדרושות, לשיפור הנראות של דפי האתר, במנועי החיפוש השונים?