חיפוש

פופאפים וקידום אתרים – הולכים יחד?

לא מזמן נשאלתי על ידי חבר האם פופאפים יכולים לפגוע בקידום של האתר בגוגל

התשובה שלי הייתה, שכמו כל דבר שקשור בקידום אתרים, זה תלוי באופן המימוש של הפופאפים באתר.

באופן אישי, אני לא מאוד חובב פופאפים.

אני חושב שהם הרבה מאוד פעמים גורמים ליותר נזק מתועלת, מסיחים את דעתו של הקורא שכבר התחיל להביע עניין באתר, ועלולים לייצר מצב בו הגולש מאותת לגוגל שהאתר לא מוצא חן בעיניו, ולהרוס על הדרך את כל העבודה הקשה שהושקעה ב – SEO.

יחד עם זאת, אני מבין שיש עסקים שבראיית עלות תועלת הטמעה של פופאפים באתר מסייעת להם להגדיל מכירות, להרחיב את רשימת התפוצה שלהם, וגם להניע גולשים לפעולה.

אז במאמר הזה אני לא מתכוון להכריע בשאלה האם פופאפים הם טובים לעסקים או לא, אלא רק מה ההשפעה שלהם על תהליך קידום אתרים אורגני. בואו נתחיל.

איך פופאפים קשורים לקידום אתרים?

פופאפים משפיעים בצורה ישירה על חווית המשתמש באתר. כשפופאפ מוצג למשתמש בדיוק בזמן הנכון, הוא יכול לתפוס את תשומת הלב של הגולש, להפוך אותו מסתם גולש למנוי ניוזלטר, לגרום לו לחזור בעתיד לאתר ממקורות תנועה נוספים, להגדיל את משך השהיה שלו באתר, ולבצע עוד שלב בדרך להמרת הגולש החוזר הזה ללקוח משלם.

כשאלה פני הדברים, פופאפ שמשולב נכון באתר יכול אפילו לאותת למנוע החיפוש של גוגל שהאתר הזה מייצר לא מעט ערך ללקוח.

למשל, אם הגולש שמגיע לאתר נהנה לקרוא את התכנים אבל שוכח לבקר באתר בתדירות שוטפת, פופאפ שמזמין אותו להצטרף לרשימת התפוצה לאתר יכול בטווח הארוך להגדיל את שביעות הרצון של הגולש – ובימנו שביעות רצון רבה יותר, טובה לקידום אתרים.

מצד שני, כאשר הפופאפ מוטמע בצורה לא נכונה באתר, הוא יכול לפגוע בקידום האורגני של האתר בעיקר בשל שתי סיבות עיקריות: חווית משתמש לא טובה שיקבלו גולשים שיגיעו לאתר, וחשד אפשרי של מנוע החיפוש לביצוע קלוקינג באתר – כלומר, הצגת מצג אחד לגולשים ואחר למנוע החיפוש.

קלוקינג היא אחת הפעולות שגוגל יכולה בנסיבות מסוימות אף להטיל בגינה עונש ידני על האתר, וזה כבר סיפור אחר לגמרי בכל מה שקשור לקידום האתר.

 

אילו פופאפים נחשבים לבעיתיים מבחינת חווית המשתמש באתר?

אז מהם, למעשה, פופאפים בעייתיים?

פופאפים בעייתים הם כאלה שפוגענים בצורה ניכרת בחוויה של המשתמש מן הגלישה באתר, ולא מאפשרים לו להשלים את כוונת החיפוש שלו. הנה מספר דוגמאות לפופאפים שמוטמעים בצורה בעייתית:

 

פופאפים שמסתירים את התוכן באופן מיידי

אם הגולש שהגיע לאתר לא קיבל הזדמנות של אפילו שניה לצפות בתוכן שבגללו הגיע לאתר, מדובר בבעיה גדולה. פופאפ לא אמור להיות מוצג לגולש שציפה למצוא תוכן אחר באתר מיד עם הכניסה שלו לעמוד הרלוונטי.

 

פופאפים שקשה למשתמשים לסגור

מכירים את הטכניקות האלו של כפתור סגירה שבכל פעם מוטמע בצד אחר של הפופאפ, וצבוע בצבעי הרקע של החלון שאותו אמור הכפתור לסגור? כך בדיוק מייצרים חווית שימוש נוראית למשתמשים באתר, ומכריחים אותם להמשיך ולצפות בתוכן שכבר החליטו שאינו רלוונטי עבורם.

 

פופאפים שמוצגים Above The fold

המושג Above The Fold מתייחס לשטח באתר שאותו יכולים הגולשים לצרוך מבלי לבצע גלילה אנכית. אם הפופאפ מסתיר את עיקר התוכן שנמצא Above The Fold מדובר בבעיה מבחינת חווית השימוש של הגולשים באתר.

 

אילו פופאפים יכולים להחשב תקינים?

יש גם אפשרות אחרת. אפשר להטמיע פופאפים באתר גם בצורה שלא תפגע לגמרי בחווית השימוש של הגולשים. הנה כמה דוגמאות לפופאפים שהם לגיטימיים:

 

פופאפים שאפשר לבטל בקלות

אם ניתן לסגור את הפופאפ בלי התחכמויות שונות של תצורת ומיקום כפתור הסגירה וכן הצבע שלו והניגודיות לרקע עליו הוא מונח – מדובר בסך הכל בפופאפ שהוא לגיטימי וניתן להטמיע אותו באתר.

 

פופאפים המוצגים לצורך ביצוע הזדהות

פופאפים המשמשים גולשים באתר לכניסה לאזור ייעודי בו יוצגו להם תכנים מותאמים אישית לאחר ביצוע התחברות – הוא כמובן לגיטימי ומשמש כחלק אינטגרלי ממסע הלקוח באתר.

 

פופאפים המציגים תנאים משפטיים

אם מטרתו של הפופאפ היא בסופו של יום להציג לגולשים המגיעים לאתר תנאים משפטיים שונים המסדירים את תנאי השימוש באתר – מדובר גם כאן במטרה שהינה לגיטימית.

 

איך מצליחים לשלב פופאפים באתר בלי לפגוע בתהליך הקידום?

כדי להטמיע את הפופאפים באתר בצורה תקינה, כזו שלא תפגע במאמצי הקידום האורגני של האתר, כדאי יהיה לתת את הדעת על הנקודות הבאות:

זמן טעינה

הקפידו שהפופאפים שתשלבו באתר לא יאטו בצורה משמעותית את קצב הטעינה של עמודי האתר. בשנת 2021 גוגל מתכוונת לייחס חשיבות רבה לנושא איכות הטעינה של אתרים, בפרט במובייל. מדדים חדשים שגוגל פרסמה מתייחסים לזמן הטעינה של האובייקט הגדול ביותר על המסך, הזמן שעובר עד לאפשור של אינטראקטיביות של עמודי האתר מול הגולש, וכן מידת היציבות של האובייקטים שנטענים על גבי המסך.

כשכך הם פני הדברים, כדאי יהיה מאוד לוודא שהפופאפים באתר לא מייצרים צוואר בקבוק בטעינת עמודי האתר השונים.

 

השהיה לפני הצגת הפופאפ

הקפידו לשלב השהיה עד להצגת הפופאפ לגולש, כדי לאפשר לגולש להיחשף ראשית לתוכן שאותו ביקש לקבל באמצעות החיפוש שביצע במנוע החיפוש. בצורה כזו, לא תפגעו בחווית הגלישה של המשתמש באתר (או שתפגעו רק בצורה חלקית – וכאן זה לגמרי שיקול עסקי שלכם). ההמלצה שלי היא לתת לפחות 30 שניות, ו45 שניות למהדרין.

 

כפתור סגירה בולט, גם במובייל

הקפידו להטמיע בפופאפים שתשלבו באתר כפתור סגירה בולט וברור, שימצא באופן עקבי בצד אחד של חלון הפופאפ, עם ניגודיות מתאימה לרקע עליו מונח הכפתור, וזאת על מנת לאפשר לגולשים באתר לסגור את החלון בקלות רבה.

 

פריסת הבאנר על גבי המסך

אל תטמיעו פופאפים באתר שמתפרסים על גבי כל המסך. תצורת עבודה כזו פוגעת באופן משמעותי באיכות הביקור שהגולש חווה באתר.

 

התאמה של התוכן לגולשים

נסו לא להציג פופאפים שאינם מותאמים באופן אישי לפרופיל המשתמש אצלכם באתר. אל תציגו לילדים תוכן למבוגרים, אל תציגו לגברים מוצרים הקשורים בהיגיינה נשית, ואל תציגו לנשים תוכן המיועד לקהל יעד מבוסס גברים בני 18 פלוס.

 

חזרתיות

אם גולש בחר לסגור פופאפ שהוצג לו בעת הגלישה באתר, אל תציגו לגולש את הפופאפ הזה בשנית. כבדו את הרצון של הגולש ואל תכריחו אותו לבצע סגירה אוטומטית של כלל החלונות הקופצים שאתם מייעדים עבורו.

 

לסיכום

אי אפשר להגדיר אותי כחובב פופאפים. אני חושב שהם יכולים לפגוע בחווית השימוש של גולשים באתר, ומבחינת עלות תועלת, לא בטוח שהם מחזירים את ההשקעה.

עם זאת, לא מעט עסקים שבוחרים לעשות שימוש בפופאפים באתר, צריכים לתת את הדעת לסוגיות שונות שעולות מדרך ההטמעה של הפופאפים האלו, כמו הפריסה שלהם על גבי העמוד, התזמון שלהם ביחס למועד הכניסה של הגולש לאתר, הרלוונטיות של התכנים המוצגים בהם לגולש, חזרתיות אפשרית במקרה שהגולש בחר לסגור את הפופאפ, והיכולת לסגור את החלון הקופץ בצורה נוחה ופשוטה. בהצלחה.

פופאפים וקידום אתרים – הולכים יחד_
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים