חיפוש

איך להתאושש מעונש ידני של גוגל

רבים מבעלי האתרים נוטים לבלבל בין שני מושגים מוכרים מעולם ה- SEO: עדכון אלגוריתמי של מנוע החיפוש של גוגל, וענישה ידנית של אתר על ידי מנוע החיפוש. במאמר הזה ננסה לעשות מעט סדר בדברים: נבין מהו ההבדל בין עדכון אלגוריתמי ובין ענישה ידנית, כיצד צריך בעל אתר לפעול בכל אחת מן הסיטואציות, באילו מקרים מחליט מנוע החיפוש להעניש אתר בצורה ידנית ומה יכולות להיות ההשלכות של ענישה כזאת.

מה ההבדל בין עדכון אלגוריתמי של מנוע החיפוש לענישה ידנית?

קיים הבדל מהותי בין עדכון אלגוריתמי המופץ על ידי גוגל לכלל המשתמשים במנוע החיפוש, או אפילו לחלק מהם, ובין ענישה ידנית המופנית כלפי אתר ספיציפי. על פי גוגל, אם אתר נפגע כתוצאה מעדכון אלגוריתמי, הרי שלא מדובר בעונש שהושת באופן ספיציפי כלפי האתר. בהחלט ייתכן, שגוגל מוצאת את האתר, לאחר עדכון האלגוריתם שלה, פחות רלוונטי לשאילתת החיפוש שביצע הגולש. עונש ידני, לעומת זאת הוא פעולה שנוקט מנוע החיפוש כנגד אתר ספיציפי, באופן מכוון, כנגד הפרה כזו או אחרת שביצע האתר כלפי המדיניות של גוגל. הבדל נוסף בין עדכון אלגוריתמי לענישה ידנית הוא שבעוד שבעדכון אלגוריתמי בעל האתר רשאי לפעול כרצונו, להסיק את המסקנות שלו מן הירידה בדירוגים, ןלתכנן את תוכנית הפעולה שלו, הרי שבתגובה לעונש ידני מצפה גוגל כי בעלי האתר ינקוט בצעדים משמעותיים על מנת לתקן את הליקויים, וישלח בקשה לבחינה מחדש של האתר. כמו כן, בעוד שעל עונש ידני מקבל בעל האתר התראה בקונסול החיפוש של גוגל, הרי שבשנים האחרונות גוגל שומרת על דממה בכל הקשור לעדכוני אלגוריתמים שלה בזמן אמת.

 

מתי בוחרת גוגל להעניש אתר באופן ידני?

לאחר שהבנו את ההבדל בין עדכון אלגוריתמי שנוגע לכלל האתרים המוצגים במנוע החיפוש ובין עונש ידני הננקט כלפי אתר ספיציפי, ננסה להתעמק בנסיבות שמביאות את גוגל להודיע לבעל אתר כי הוא נתון תחת עונש ידני. עונש ידני, ככלל, עלול לפגוע במיקומים של כלל האתר במנוע החיפוש, או לפגוע בדירוגים של עמודים ספציפיים בלבד, על פי המקרה ולשיקולה הבלעדי של גוגל.

 

קלוקינג והפניות מחדש של עמודים שהן חמקניות

המושג קלוקינג (Cloaking) מתייחס לתצורת עבודה שבה בעלי אתר כלשהו מציג למנוע החיפוש מידע בדבר תוכן שנמצא בעמוד מסויים, ואילו לגולש שמגיע לעמוד זה הוא מציג מידע אחר. הפניות מחדש שהן חמקניות ומהירות נועדו להפנות גולש שהגיע לעמוד מסויים אל עמוד אחר שעוסק בנושא שונה לגמרי, בצורה שבה לא תהיה לו שליטה על ההפניה, מתוך כוונה להטעות את הגולש ואת מנוע החיפוש.

הדרך לטפל בעונש המתקבל בעבור קלוקינג והפניות מחדש היא לאחזר באמצעות הסרץ' קונסול של גוגל את העמודים הפגועים, לטפל בנושא הקו=לוקינג (מלשון "נראה אותו דבר"), ולוודא כי לא מתקיימות הפניות מהירות שמנוגדות לכוונת המשתמש באתר.

 

קלוקינג "לחיצה ראשונה"

עונש בגין קלוקינג "לחיצה ראשונה" מתקבל כאשר בעל אתר מציג לגוגל תמונת מצב מלאה של עמוד מאונדקס ומלא בתוכן, ואילו עבור הגולש הוא מתנה את צריכת התוכן המלא בביצוע לוג אין, הרשמה, חברות וכו'. הדרך לטפל בסוג כזה של עונש היא לדאוג שהתוכן שמוצג לגוגל הוא גם התוכן שיוצג למשתמש. לאחר הטיפול יש, כמובן, להגיש בקשה לבחינה מחדש של העמודים הפגועים על ידי גוגל.

 

קלוקינג לתמונות

קלוקינג לתמונות מתרחש כאשר בעל אתר מציג לגוגל רכיבי תמונה מסוימים באתר, ואילו לגולש הוא מציג רכיבי תמונה אחרים, למשל באמצעות הסתרה של התמונה, הלבשת תמונה על תמונה וטכניקות אחרות נוספות. הדרך לטפל בסוג כזה של עונש היא לוודא כי אין באתר תמונות מוסתרות או אובייקטים המונחים על אובייקטים אחרים, תיקון כלל הליקויים בנושא זה ושליחה מחדש של העמודים הפגועים לבחינה של גוגל.

 

אתר פרוץ

גוגל תשלח התראה באמצעות הקונסול לבעל האתר גם על אתר שנפרץ. במקרה כזה, נדרש בעל האתר לפנות למנהל הטכני של האתר, לבודד את האתר באמצעות פונקציית Quarantine, לזהות את הפגיעות שאיפשרה את הפריצה לאתר, לתקן את הליקויים ולנקות את האתר מן הפוגען, וכמובן, לא לשכוח, בקשה לבחינה מחדש של גוגל.

 

טקסט חבוי או דחיסת מילות מפתח

גוגל מענישה אתרים על החבאת טקסט או דחיסת יתר של מילות מפתח בצורה שכבר אינה קריאה לגולש. טכניקות אלו נחשבות למיושנות למדי, אולם גם כיום ניתן למצוא לא מעט אתרים שמשתמשים בהן, בתקווה להעלות את הדירוגים של האתר במנוע החיפוש עבור ביטויי מפתח שחשובים להם.

הדרך לטפל בסוג כזה של עונש היא לעצב מחדש את הטקסט באתר כך שכלל המידע שיוצג לגוגל יוצג גם לגולש, ובנוהל הקבוע – שליחה מחדש לבחינה מעמיקה של גוגל.

 

ספאם טהור

אתר המכיל ספאם טהור, בניגוד ליתר הטקטיקות שהוצגו עד כה, הוא אתר שבעליו לא יכול להתכחש לביצוע ההפרה של הנחיות גוגל. אתר ספאם הוא כזה שעובר על חוקי ההפצה של תוכן במייל ובמדיות אחרות, ומשדל את הגולשים באמצעות שיטות אגרסיביות לבצע רכישות מפוקפקות של סחורה בעייתית.

הדרך לטפל באתר ספאם היא… לא להיות אתר ספאמי.

 

שימוש באחסון חינמי ספאמי

האימרה הידועה כי אין מתנות חינם מקבלת חיזוק גם במקרה כזה. אם האתר שלכם עושה שימוש באחסון חינמי, סביר שהתשלום נגבה מכם בפועל באמצעות שימוש באתר שלכם כמנוע להפצת ספאם. גם במקרה כזה תוכלו להיענש על ידי גוגל. כדי לתקן זאת, פשוט שלמו כמה דולרים ועיברו לאחסון איכותי, אשר שומר על החוק וגם תואם את ההנחיות של גוגל לניהול אתרי אינטרנט ברשת, יופרס זו אופציה טובה.

 

תוכן עשיר ספאמי

תוכן עשיר ומורחב, הבנוי בתצורה של rich snippet, מאפשר לאתרים שונים ברחבי הרשת להגדיל את שיעורי ההקלקה של הגולשים על המודעות שלהם וכן על התוצאות האורגניות המוצגות עבור חיפושים במנוע החיפוש. שימוש בפלטפורמה הזאת כדי להספים את הרשת היא עוד אחת מן השיטות שגורמות לאתרים לספוג עונש מגוגל. גם כאן מניעה מהפצת ספאם באמצעים כאלו היא הדרך לטפל בעונש שהטיל גוגל על האתר.

 

תוכן רזה

תוכן רזה הוא תוכן בעל ערך מוסף מועט. דוגמה לתוכן רזה יכולה להיות, בין היתר, תוכן משוכפל ומועתק, כזה שמפר זכויות יוצרים ועוד. במקרים כאלו, שבהם חלק גדול מן האתר מכיל תוכן רזה שאינו בעל ערך אמיתי לגולש, ואשר מקורו, בין היתר בשכפול, העתקה או גניבה, גוברים הסיכויים שגוגל תשית עונש ידני על האתר. הדרך לטפל בעונש מסוג זה היא לסרוק את כלל האתר, לזהות את האיזורים שבהם התוכן הוא רזה, להסיר את העמודים מן האתר ומן האינדקס של גוגל, או לחלופין לעבות את התוכן הרזה בצורה משמעותית. למידע נוסף בנושא תוכן רזה.

 

קישורים נכנסים לא טבעיים

פרופיל קישורים לא טבעי הוא סיבה נפוצה נוספת לקבלת עונש ידני מגוגל. גוגל, כאמור, אוסרת על בניה מלאכותית של פרופיל קישורים, ובתוך כך, מנחה שלא לרכוש קישורים או להשתתף בתרמית  להחלפה קישורים. אם גוגל חושדת באתר שפרופיל הקישורים שלו אינו טבעי, היא יכולה להטיל עליו עונש ידני. במקרה כזה, הטיפול הוא מעט יותר מורכב: על בעל האתר להוריד את רשימת הקישורים הלא טבעית שגוגל התריעה עליה, לנסות ולפנות לבעלי האתרים השונים על מנת להסיר את הקישורים או לכל הפחות להוסיף להם אחת מן התגיות no follow, UGC, Sponsored (עליהן תוכלו לקרוא כאן), ובמקרה הצורך אף לעשות שימוש בכלי ה- disavow על מנת להתכחש לקישורים שלא הצליח להסיר. רק לאחר מכן, צריכה להיות מוגשת בקשה לבחינה מחדש של גוגל, בנוגע לפרופיל הקישורים.

 

קישורים יוצאים לא טבעיים

גוגל, כאמור, לא ממש אוהבת אתרים שקונים קישורים על מנת לבצע מניפולציה בתוצאות של מנוע החיפוש. לכן, היא יכולה להעניש לא רק את הקונים, אלא גם את המוכרים. אתרים שמוכרים בפומבי קישורים עלולים למצוא עצמם תחת עונש ידני של גוגל. על מנת להתאושש מסוג כזה של עונש יש לאתרים האלו שתי אפשרויות: הסרת הקישורים, או הוספת תגיות לקישורים שיעידו כי שולמה תמורה עבורם. אבל בעצם, סימון כזה יהיה גזר דין מוות ליתר המכירות של הקישורים שיבצעו אתרים כאלו בעתיד.

 

ספאם שיצרו משתמשים באתר

אתרים שבהם מתרבה תוכן הספאם, בין היתר בעקבות העובדה שהם מאפשרים לכל משתמש להוסיף תגובות כרצונו לפורום המתנהל באתר או לפוסטים המנוהלים בבלוג באתר, צפויים גם הם לקבל, בשלב כזה או אחר, עונש ידני מגוגל. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סוג כזה של עונש היא לסקור את כלל התוכן באתר שנוצר על ידי משתמשים, ולהסיר ממנו את הפרסום הספאמי. מעבר לכך, תמיד כדאי להקדים תרופה למכה ולא לאפשר לכל משתמש להגיב באתר ללא אישור, או לכל הפחות בלי סריקה של כלים מקדמים שנועדו למנוע ספאם באתר.

 

לסיכום

עונש ידני, להבדיל מעדכון אלגוריתמי של מנוע החיפוש, הוא פעולה שננקטת כלפי בעלי אתרים באופן ספיציפי. בעלי האתרים האלו מקבלים על העונש התראה באמצעות הקונסול של גוגל, ונדרשים לטפל באזורים ספציפיים שגוגל סימנה. לאחר הטיפול, מתבצעת פניה מחדש לגוגל על מנת שתבצע בחינה מחדש של האתר והתאמתו לקווים המנחים שהיא מפיצה. עונש ידני יכול להתקבל בגין אוסף של פעולות שביצע בעל אתר ובהן יצירת ספאם באתר, רכישה או מכירה של קישורים, אי טיפול באתר שנפרץ, הטמעת תוכן רזה באתר, פיקוח דל על תוכן שמעלים משתמשים ושימוש בתשתיות טכניות חינמיות ובעלות נטיה לייצר ספאם.

עדכון אלגוריתמי מתייחס לשיטה שבה גוגל מדרגת עמודי אתרים עבור שאילתות חיפוש באופן גורף. עונש ידני הוא פעולה הננקטת כנגד אתר מסוים, לאחר שביצע לכאורה הפרה של הנחיותיה.

הפרות שונות כמו הצגת מידע אחד למנוע החיפוש ואחר למשתמשים, בניית קישורי ספאם לאתר, החבאת טקסט, אי טיפול בפריצה לאתר ועוד שורה ארוכה של הפרות עלולות להביא לנקיטת פעולה ידנית כנגד האתר מצד מנוע החיפוש. לרשימה המלאה – היכנסו למאמר השלם בנושא.

לא. גוגל יכולה לפגוע רק בחלק מעמודי האתר כך שלא יוצגו במנוע החיפוש, לפגוע בדירוג האתר על ביטויים מסויימים, וגם להסיר את עמודי האתר כולו מן האינדקס במקרים קיצוניים.

אם הושת על האתר שלכם עונש ידני – אל תיכנסו לפאניקה. במאמר שבאתר תקבלו את כל ההסברים כיצד להתמודד עם עונש מסוג זה.

איך להתאושש מעונש ידני של גוגל
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים